Gå til innhold

Staten kunne krevd minst 400.000 for hver Tesla Model S. Her er årsakene til at subsidiene fortsetter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager men dette er feil

 

 

Vi ønsker å være teknologinøytrale. Det er urealistisk å sette egne subsidier for elbiler, sa Europakommisjonens spesialrådgiver for dekarbonisering av transport.

 

Eu gir direkte støtte til både Toyota og Hyundai sine biler

 

 

Hyundai or Toyota have not sold a single car to an individual consumer. That might be partly explained by the fact that even after an EU-funded £15,000 grant, these first hydrogen cars cost around twice as much as most of the electric cars they are competing against as a clean alternative to diesel and petrol.

https://www.theguardian.com/environment/2015/nov/04/the-future-is-here-mass-market-hydrogen-cars-take-to-britains-roads

 

I tillegg gir de store beløp i støtte til hydrogen fyllestasjoner,  støtter hydrogenbusser gir støtte til forskning og utvikling av produkter til hydrogen transport osv.

 

Hvorfor er et annet spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er greit å subsidiere elbiler slik at nybilpris for en elbil kommer ned på omtrenent samme nivå som en tilsvarende bensin eller dieselbil. Dette er situasjonen i Norge i dag. Utover dette trenger en ikke flere fordeler. Så årsavgift, bompenger, fergepriser, parkering osv kan være samme pris på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Det er ikke galt å subsidiere elbiler noen år men det er måten det gjøres på som er latterlig. Det skulle kun vært moms fritt inntil 400000kr og full moms etter det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Slik jeg og de fleste andre forstår ordet subsidie er det en direkte pengestøtte, hvordan vilkårlige avgifter er satt er irrelevant.

Merk vilkårlig, de fleste avgifter er tilfeldige kompromisser eller legacy,

Er planer om å fjerne hestekraft avgiften helt og erstatte den med en avgift på forurensning. Vil da subsidiene på el-biler gå ned?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbiler blir ikke SUBSIDIERT.

 

Det er vanlige biler som er avgiftsbelagt. Man skal være bra indoktrinert for å sette likhetstegn mellom fravær av avgift og subsidiering. En subsidiering måtte faktisk innebære en pengesum for å kjøpe bilen og slik er det ikke.

 

Helt riktig. Elbiler blir ikke subsidiert i Norge. Men i andre land for eksempel Frankrike betaler staten penger til hver som kjøper elbil. Da er de subsidert.

https://snl.no/subsidier

 

Men er helt enig med Fluor1 at det kunne vært moms fritt inntil 400000kr og full moms etter det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Når Olsen kjøper sin BMW, så har den bilen et problem, som elbilen ikke har: Den blåser ut sot, uansett hva drivstoffet er laget av.

Når han kjører på strøm, så betaler han ikke mer for strømmen enn elbileieren gjør

 

Helt utrolig at en mann fra et land (i artikkelen), som ikke har så høye kjøpsavgifter på vanlig bil som her, drar på leppa over at vi er i en særstilling, pga et godt innarbeidet avgiftsregime på bil. En elbil er ikke dyrere i f.eks Tyskland enn i Norge (avgiftskostnader) , men fossiler er billigere enn her. Men de må betale avlat i noen av de større byene.

Dermed blir lav-og null-utslippsbilene "premiert" på den måten.

 

Hadde alle biler vært like rimelig ,eller fossilene rimeligst ,så ville ingen kjøpt biler som ikke forurenser lokalt.

Ja, det er fritak på ferger...ikke over alt nå, og i bom, enn så lenge. Men sett i lys av Tilnærmet null lokal forurensing, så er det ikke noe å sippe over, men heller glede seg over renere luft.

Og før noen nevner svevestøv fra dekkene: Det er miljøavgift på dekk ved kjøp, og piggdekkoblat for elbiler også :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Laszlo Varro må være svært godt sponset av oljelobbyen slik som han prater tull om elbilens framtid. Det er ikke politikere eller avgiftspolitikken som styrer hva folk vil kjøpe slager biler. Det er hjerte og begjær. Folk bruker masse penger på kjempedyre fossilbiler i dag. Om 3-5 pr bruker de meir enn gjerne masse penger på det mest innovative,nemlig elbiler! Laszlo glemte å nevne at Tesla modell 3 solgte 400 000 stk av elbilen på 2 uker etter lanseringen...

Lenke til kommentar

Laszlo Varro må være svært godt sponset av oljelobbyen slik som han prater tull om elbilens framtid. Det er ikke politikere eller avgiftspolitikken som styrer hva folk vil kjøpe slager biler. Det er hjerte og begjær. Folk bruker masse penger på kjempedyre fossilbiler i dag. Om 3-5 pr bruker de meir enn gjerne masse penger på det mest innovative,nemlig elbiler! Laszlo glemte å nevne at Tesla modell 3 solgte 400 000 stk av elbilen på 2 uker etter lanseringen...

Tja. Tror ikke like mange i Norge hadde reservert en Model 3 om de visste at den ble 25 % dyrere. Det er startprisen på rundt 300k kr som virker forlokkende på mange.
Lenke til kommentar

 

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Det er ikke galt å subsidiere elbiler noen år men det er måten det gjøres på som er latterlig. Det skulle kun vært moms fritt inntil 400000kr og full moms etter det.

Det hadde vært lurt hvis du ønsker en bilpark med maks kjørelengde på 20 mil.

Hovedgrunnen til at Tesla selger godt er at de leverer skikkelig kjørelengde.

Hele overskuddet fra Tesla sine biler går uavkortet til utvikling av billige elbiler og ladeinfrastruktur. Noe samfunnet nyter godt av.

Hadde det ikke vært for de dyre elbilene kunne man sett langt etter elbiler med mer en 10-12 mils rekkevidde.

Norge burde faktsik invisterer tungt i Telsa med oljeoverskuddet vårt her oppe på vårt rike oljeberg. Vi skylder verden å bruke pengene vi har tjent på andres bekostning å invistere betydelige deler av disse i de mest ledende og innovative innovatørene som virkelig viser at de satser alt på å snu klimakrisen rundt til noe positivt.

Forresten hadde ikke staten tapt en krone på at jeg ikke hadde kjøpt min Tesla Model S, jeg har nemlig hatt 20.000kroners vrak hele livet. og måtte begholdlt et slik vrak og belastet lokalmiljøet og folkehelsen med helseskadelig eksos.

Vi beregner ikke hele samfunnskostaden når vi beskylder elbilen for å ikke bidra på lik linje med fossilbilene til samfunnsøkonomien. Sannheten er nok at elbilen på lang sikt er vært mye mer en det vi "subsidiederer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler blir ikke SUBSIDIERT.

Det er vanlige biler som er avgiftsbelagt. Man skal være bra indoktrinert for å sette likhetstegn mellom fravær av avgift og subsidiering. En subsidiering måtte faktisk innebære en pengesum for å kjøpe bilen og slik er det ikke.

Nei. Direkte subsidier er kontantoverføringer. Indirekte subsidier kan være eks. billige lån og skatte- og avgiftsreduksjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At biler som bruker fossilt brensel har høye avgifter basert på motorkraft kan man til dels forstå litt. Men, jeg synes de bør droppe motorkraftargumentet dersom de skal avgiftsbelegge EL-biler.

 

Hvorfor skal biler avgiftsbelegges noe så inn i helvete. Mange vil jo ikke ha råd til å kjøpe noe annet enn bruktbiler, og det hjelper jo ikke akkurat på det å skulle fornye bilparken raskt.

 

Artikkelen er rart satt opp. Ingen har gitt meg EL-bil !!!!!! Det må jo være en klar feil i artikkelen. Eller hvor skriver jeg meg på liste for å få gratis EL-bil her i landet. Det må i så fall være den største bevarte hemmeligheten i manns minne.

Lenke til kommentar

 

Elbiler blir ikke SUBSIDIERT.

Det er vanlige biler som er avgiftsbelagt. Man skal være bra indoktrinert for å sette likhetstegn mellom fravær av avgift og subsidiering. En subsidiering måtte faktisk innebære en pengesum for å kjøpe bilen og slik er det ikke.

Nei. Direkte subsidier er kontantoverføringer. Indirekte subsidier kan være eks. billige lån og skatte- og avgiftsreduksjon.

Ok, så staten vedtar en særavgift på noe, ta ost som et eksempel, denne er på 200%

Så vedtar de et unntak i denne avgiften på ost produsert av melk.

Er da ost subsidiert? Eller er jukse ost avgiftbelagt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen blir presentert som en teknisk/objektiv artikkel, men den bærer preg av å være en meningsytring fra en skribent som har en agenda. Ingenting galt med det, men da bør man ikke forsøke å gi inntrykk av noe annet heller.

Men sett i lys av Tilnærmet null lokal forurensing, så er det ikke noe å sippe over, men heller glede seg over renere luft.

Og før noen nevner svevestøv fra dekkene: Det er miljøavgift på dekk ved kjøp, og piggdekkoblat for elbiler også :-)

Nå må all synsingen ta slutt, og realitetene på bordet. Det er ikke greit at folk flest med vanlige biler blir urettmessig stemplet som folkefiende for lokal luftkvalitet, når de virkelige utfordringene ser ut til å være andre plasser. Her har vi en rapport fra Sverige, som TU ikke ser ut til å bry seg om overhodet:

http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack?cmpid=del:pd:ny:20161011:robert-collin-om-dubbdack:nyh

altså er mye av det skadelige støvet fra industri i resten av Europa, mens det lokale utslipp av NOX ser ut til å ha tungtransport som største kilde. Da Bergen endelig begynte litt faktaorientert undersøkelse av luften sin om vinteren var vedfyring største problem. Dagens debatt rundt biler har blitt et massehysteri, med TU ser ut til å fyre opp maksimalt. Ja, biler forurenser, ja, nullutslippsbiler også (så kanskje vi kan start å kalle dem elektriske biler istedet for nullutslippsbiler?). Hvis vi ønsker å bedre lokal luftkvalitet så må man se på totalbildet. En brøkdel av el-bil subsidiene som brennes av i Bergen kunne blitt brukt på å få bort vedfyring i sentrum. Strenge utslippskrav til vanlige biler ser også ut til å få ønsket effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nok bioavfall til å dekke behovet til verdens transport. Hvordan vil du løse det?

 

Jeg skulle ønske at bioavfall kunne vært en magisk løsning, men jeg tror ikke vi kommer unna batterier.

 

Et batteri kan lagre strøm som kommer rett ut fra et vedlikeholdsfritt solcellepanel. Det betyr at vanlige forbrukere ikke lenger kommer til å være avhengig av en enorm industri som frakter naturressurser (bioavfall, olje, kull, gass) rundt omkring. Du kan betale et engangsbeløp for solcellepaneler som varer i 100 år, og deretter kjøre bil, båt, og varme huset ditt uten å betale mer enn tusen kroner for å bytte batteri 4-5 ganger i løpet av en levetid.

 

Det er enorme krefter som kjemper mot at vi forbrukere skal bli sluppet fri fra dette energi-jerngrepet som big business har hatt over oss i hundre år.

 

Elbil er ikke perfekt i dag, men det er enkelt og vi er på full fart inn i full elektrifisering. Batteriene mer en halveres i pris, hvert 5. år.

 

Egentlig kunne vi slappet helt av, for om 100 år er vi helt utslippsfrie med tanke på co2. Problemet nå, er at det går for sakte. Vi er så nær grensen for maks mengde co2 som vi tør slippe ut, at det er helt nødvendig å subsidiere overgangen. Går vi forbi denne grensen, så er det ingen som klarer å forutse hva som vil skje.

 

Kanskje går det bra, men kanskje tipper klimaet over til et annet naturlig balansepunkt - f.eks. at gjennomsnittstemperaturen blir 70 grader på jorda, eller -20. Det har skjedd før. Søk på "snowball earth".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...