Gå til innhold

Si adjø til Nexus, hils på nye Pixel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3 år er innafor? Er det? 
 

Hvor mange år med sikkerhetsoppdateringer får man på en Iphone? Hva med en datamaskin? Hva med en datamaskin hvis man er villig til å betale for å oppgradere Windows annen hver versjon? Hva med en datamaskin som kjører Linux? 

 

En mobiltelefon og et nettbrett er en datamaskin som kan settes til nye oppgaver når den ikke lengre er primærtelefonen din eller første-nettbrettet. Jeg synes ikke det er det minste åkei å måtte bytte kjøleskap-PC og veggklokke hvert tredje år, ikke med disse prisene, når hardwaren er helt i orden, men operativsystemet har kjente sikkerhetsfeil. Det blir ganske likt som om delene i vaskemaskinen og TVen og Bluray-spilleren sluttet å virke den dagen garantien gikk ut. 

 

Og merk at sikkerhetshull kan sies å være produksjonsfeil, og vi har stort sett fem års reklamasjonstid i Norge, selv om sittende regjering ergrer seg blå over det. Hadde elektronikken på vaskemaskinen sluttet å virke, hadde man hatt en reklamasjonssak, men begynner den i stedet å sende ut spam og virus-epost er det ikke det. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hva prisen kommer på for min del. Google Pixel har først og fremst et pent design (synes jeg), bruker heldigvis ikke Quallcomm sin quickcharge (den følger ikke USB3 spec) samt den har et godt og kjapt kamera. Vil du ha noe lignende så har du ZTE Axon 7 som er designet i samarbeid med BMW http://cdon.no/elektronikk/zte-axon-7-gra-p38814795

Etter problemene med minnehåndtering, batterier som eksploderer og proprietær ladeløsningen til OP3... så ville jeg styrt unna.

 

Problemet med Axon 7 er igjen den horrible softwaren. Ellers et fantastisk stykke hardware for prisen.

 

Minnehåndtering ble fikset et par uker etter lansering, i begynnelsen av juli. Og den proprietære ladeløsningen er vel en av OP3s beste funksjoner, da gir kjapp lading uten å varme opp enheten din (som i lengden ødelegger batteriet). Siden dette gjøres ved at de har en egen brikke i selve strømforsyningen, sier det seg selv at den er proprietær -- det er ikke noe OnePlus har gjort med vilje. Om man vil, kan man lade telefonen med andre USB Type-C-kabler og.

 

Sliter med å forstå hvorfor google vil inn på markedet, spesielt med en så kjedelig telefon. HW og slik var bra det, men om de har brukt millioner av dollar på å designe den telefonen der så har de blitt lurt

 

Tror neppe de har brukt mer enn 5 minutter på design. Det er jo helt opplagt at HTC har hentet utseende fra sin egen HTC 10-modell. Front og knappeplasseringer er en blåkopi av HTC 10 sin. Selv den "boksete" rammen minner sterkt om HTC 10.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Tror neppe de har brukt mer enn 5 minutter på design. Det er jo helt opplagt at HTC har hentet utseende fra sin egen HTC 10-modell. Front og knappeplasseringer er en blåkopi av HTC 10 sin. Selv den "boksete" rammen minner sterkt om HTC 10.

 

HTC 10 er bedre enn Pixel angående design synes jeg. HTC 10 har iallefall fingeravtrykkleseren foran slik at nederste leppa ikke er bortkastet slik som på Pixel.

Lenke til kommentar

 

Tror neppe de har brukt mer enn 5 minutter på design. Det er jo helt opplagt at HTC har hentet utseende fra sin egen HTC 10-modell. Front og knappeplasseringer er en blåkopi av HTC 10 sin. Selv den "boksete" rammen minner sterkt om HTC 10.

 

HTC 10 er bedre enn Pixel angående design synes jeg. HTC 10 har iallefall fingeravtrykkleseren foran slik at nederste leppa ikke er bortkastet slik som på Pixel.

 

 

Det er akkurat det som er så frustrerende med Pixel. De har tatt HTC 10s design, men fjernet knappene i front og flyttet fingeravtrykkleseren bak, og har likevel ikke tatt seg bryet til å tenke at de kanskje skulle gjøre rammene smalere. Eller i det minste installere en høyttaler der. Derav min kommentar om at de sannsynligvis ikke har brukt mer enn 5 minutter på design. Det minner meg om iPhones design, som er kjedelig og har dårlig utnyttelse av skjermareal. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner den tida mobiler var unike og hadde sin egen skjarm. Sitter forsatt å venter på den følelsen man hadde da nye mobiler kom på markedet og tokk deg med storm! Alle mobiler idag e for like, kjedelige og stygge ikke minst. Samsung s7 edge er flott men edge skjermen er horibel i bruk (ikke selve skjermen men det praktiske)... venter forsatt på den "WOW" følelsen.. :(

Lenke til kommentar

3 år er innafor? Er det? 

 

 

 

 

I android verdenen må det sies å være bra, mtp. at nivået er ganske lavt.  På iOS har det stort alltid vært bra i grunn,men Apple har jo gjort det enkelt for seg selv. Hadde i det minste håpet Google kunne prestert noe lignende nå.. Hva datamaskiner angår...vel det trenger vi vel ikke blande inn her vel?

 

nexus2cee_unnamed-12.png

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes selv 5 tommeren er dyr jeg. Er det slutt på budsjettelefonene?

Det var vel Nexus. Opprinnelig en "Barebone utvikler dings", selv om det endra seg litt underveis.

 

Nå heter det Pixel, med en mer sluttbruker orientert profil. "Fiffig livsstilsenhet for rosabloggere".

Lenke til kommentar

Ser at de nye telefonene direkte fra Google skal ha noen tjenester og goder som OEMene ikke får glede av. 

 

Det virker for meg som Google har bestemt seg for å gå face to face med Samsung @ Tizen. Det er da overhengende fare for at dette trigger Samsungs Tizen-planer på mobil.

 

Tør jeg tippe at om 3-5 år er IOS det tredje største mobilOS-et? Eller, det var kanskje litt i overkant, men at en storsatsning på Tizen vil gi 15% markedsandel kan jeg tro på. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt at det er bare å satse på et OS så tar det automatisk store markedsandeler

 

 Produsenten kan satse så mye de vil, men så lenge de ikke får med seg apputviklere så blir det aldri noe suksess. Bare se på windows phone, det ble jo satset ganske hardt på av microsoft, men blir knapt brukt pga dårlig utvalg apps.

Lenke til kommentar

Tizen kan nok klarer å få gode markedsandeler på grunn av utviklingsland. Det er mange markeder der ute som utelukkende baserer seg på rimelige telefoner, og om Samsung går over til Tizen på alt de har av telefoner til under 2'000kr så er det helt klart et marked for det. Neppe et marked det ligger så alt for høy fortjeneste i og det er nok et marked som tredjepart bryr seg fint lite om, men et marked er det jo åkkesom.

 

Men at de skal klare å pushe Tizen i i-land og markeder med god privatøkonomi er vel heller tvilsomt. Kan ikke helt se for meg hvem som hadde vært så alt for interessert i å investere i mid-range og toppmodeller med Tizen fremfor Android og iOS. Da har man fort hele Windows Phone / Mobile problematikken hvor du er helt avhengig av å bli omfavnet av tredjepart og utviklere for at plattformen i det hele tatt blir relevant, men tredjepart og utviklere ser vel ikke noe poeng i å investere i en plattform hvor det trolig vil være svært få brukere og lite penger å hente.

Lenke til kommentar

Forskjellen på Microsoft og Samsung er naturligvis at Samsung har alt på plass med forhandlernett og 20% markedsandel allerede i dag. De kan selge samme telefonene som i dag, med TouchWiz om de vil, samme Samsung-programvare, og de kan legge inn et kompatibilitetslag tilsvarende som Alien Dalvik som gir støtte for Android-apper. Tizen er allerede i bruk, så i motsetning til Microsoft-Nokia under Elop trenger de ikke et år til å få første produkt ferdig.

 

Det er ikke sikkert Samsung lykkes å beholde 15% av 20%, men de har nok selvtilliten til å satse. Og jeg tror ikke alle Samsung-kundene vet hva Android er, i Norge velger f.eks. mange basert på hva Elkjøp, Telenor, Komplett kjører kampanje på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...