Gå til innhold

Nye Prius plug-in: Bedre egnet for norsk vinter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er dyktig sene Toyota med å lansere elektriske biler.

Er vel kanskje ikke så stort marked for det der børte i østen.

 

I Japan, meiner du vel? Austen inkluderer land som Kina. Det er venta at nesten halvparten av alle ladbare bilar produsert i 2016 vil seljast i Kina. Dei kjøper rettnok mest reine batteribilar, men er alt anna enn ein liten marknad. Både Mitsubishi og Nissan er forresten japanske bilprodusentar som har produsert elektriske bilar lenge, og sel bra i Japan òg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

Er Hydrogen-elektrisk  mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor?

Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

Fordi det har potensiale for å være billigere, lettere og mer praktisk enn et ti ganger så stort batteri.

 

Hydrogen er en blindvei. Fordyrende og kompliserende. Billige blir det ikke, og neppe lettere. Mer praktisk blir det definitivt ikke.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

Er Hydrogen-elektrisk  mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor?

Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff.

Dersom en hybrid hadde vært til mer bruk enn en ren hydrogen-eller batteribil, så hadde det hatt noe for seg for noen

Den er nemlig ikke mer brukelig, da den i likhet med ren elbil, ikke har tilhengerfeste, og dermed kun er til persontransport. Har prøvekjørt hybrid, og elbil i samme type (Hyundai), og fant ut at, mens elbilen lokker fram et tilfreds smil med sin stille gange, så ble det gapskratt og litt moro med hybriden, som gikk stille først, og så kom det plutselig liksom sånne prompelyder!! :-D

Nope!! Gapskratt i trafikken setter ned konsentrasjonen, og er således trafikkfarlig, og hybrid ville ikke funke bedre enn sin mer miljøvennlige Electric-utgave for min del. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Offisielt forbruk på 1,0 L/100km...? Det må være i en testbenk i såfall. Jeg satt på en ny prius på Gran Canaria i optimale batteriforhold og forbruksmåleren sto på 0,51 L pr mil,ca det samme som min Avensis diesel 2006 mod. At en så stor bil skal bruke 0,1 L pr mil har jeg absolutt ingen tro på. Toyota som er så stor og ledende bilprodusent burde bruke kreftene og posisjonen sin på å utvikle det som blir den energiformen som vil overta totalt om noen få år,nemlig ren elbil. Hybrid er en stor bløff mot de tøffe klimatiltakene,som alle setter som mål framover mot 2030. Toyota kan jo bare fortsette å prate om disse hybridene og hydrogenbilene sine så mye de ønsker,det nytter lite når markedet skriker etter rene elbiler. Men men,virkeligheten vil nok ta igjen selv Toyota!

Lenke til kommentar

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

 

Fordi batteri gjør at du kan gjennvinne bremseenergi. Og batteridelen kan avgi høy effekt i kort tid. Hydrogen delen kan dermed være med lav effekt. Er den ladbar i tillegg så kommer fordelen med at den stort sett kan kjøers som en elbil.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

Er Hydrogen-elektrisk  mer plasskrevende enn en forbrenningsmotor?

Ja, hydrogen-elektrisk er mykje meir plasskrevjande enn ein forbrenningsmotor.

 

Men både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er uten forurensning i lokalmiljøet, og drivstoffet kan produseres fornybart i motsetning til en hybrid med fosildrivstoff.

 

Men det spørs om nokon ein nullutsleppsbil som har lågare rekkjevidde, mindre plass og er mykje dyrare enn andre nullutsleppsbilar både i innkjøp og drift. Ein slik bil vil ikkje ha nokon fordelar framfor ein rein elbil.
Lenke til kommentar

Bra der nå kommer batteri oppvarming. Det skulle vært interessant å vite om hybrid og elbiler takler 20-30 minusgrader.

 

Tesla har hatt oppvarming av batteriet frå første dag, og taklar 30 minusgrader heilt fint. Under 30 skal han helst vere tilkopla straum om han står meir enn 24 timar, for å vere sikker på at det er nok straum til å halde litt "lunk" i batteriet. Bilen vil òg forvarme batteriet dersom du slår på varmen før du skal ut å køyre og er tilkopla straum. Varmt batteri yter betre enn kaldt batteri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid en av de store og ledende som går på en kraftig smell i overgangen til ny teknologi og funksjoner i et marked.

 

Det virker som det er Toyota som gjør alt de kan for å vinne vandrepokalen etter Nokia, BlackBerry og Kodak når det nå er bilbransjen som snus på hodet og riste bort gårsdagens løsninger.

 

Det er nokså godt gjort at disse enorme selskapene ikke klarer å kvitte seg med feil strategisjefer i tide. De må ha en ekstrem evne til å manipulere og overbevise alle under og rundt seg om at deres plan er den eneste riktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hydrogen og batteri en god kombo?

Virker veldig tungvint og komplisert, og ikke minst plasskrevende.

 

Fordi batteri gjør at du kan gjennvinne bremseenergi. Og batteridelen kan avgi høy effekt i kort tid. Hydrogen delen kan dermed være med lav effekt. Er den ladbar i tillegg så kommer fordelen med at den stort sett kan kjøers som en elbil.

Allle hydrogenbiler har et batteri som jevner ut belastning på brensecellen og tar vare på bremse-energi.

Lenke til kommentar

Det er alltid en av de store og ledende som går på en kraftig smell i overgangen til ny teknologi og funksjoner i et marked.

 

Det virker som det er Toyota som gjør alt de kan for å vinne vandrepokalen etter Nokia, BlackBerry og Kodak når det nå er bilbransjen som snus på hodet og riste bort gårsdagens løsninger.

 

Det er nokså godt gjort at disse enorme selskapene ikke klarer å kvitte seg med feil strategisjefer i tide. De må ha en ekstrem evne til å manipulere og overbevise alle under og rundt seg om at deres plan er den eneste riktige.

 

Du må ikke blande batteribilenes markedsandel blant folk som pendler til Oslo og batteribilens markedsandel på verdensbasis. I andre markeder i Norge er det en forutsetning for en batteribil at eieren er villig til å betale minst dobbelt for mye for bilen som de hadde trengt for å dekke behovet sitt. Batteribil er en nisje, samtidig som Toyota snart har solgt 10 millioner hybrider, og dermed regner jeg med at de har plassert betydelig mer batterier i biler enn noen andre. Totalt solgte de over 10 millioner biler i fjor, hvor mange batteribiler er solgt totalt gjennomtidene? Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for at Toyota ikke skal være der den dagen batteribiler er et interessant marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...