Gå til innhold

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

@Horten: enig med deg. De fem må gå sammen som én, i regi av banker, ikke kortselskaper og mobiloperatører. Hvis ikke, har de ikke en sjanse i helvete når ApplePay & co inntar landet.

 

@nagina: jeg ser allerede denne tendensen: https://xkcd.com/927/

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Har denne appen selv. Er mer styr å bruke den enn å bruke kort. Den må laste inn, og den logger seg av og til ut. Bilde vil funke dårlig siden jeg tar mye bilder, å da vil jeg enten måtte ta nytt bilde av strekkoden ofte, eller så må jeg bla igjennom alle bildene.

 

 

 

Løste det på android ved å lage en egen mappe for det ene fotoet av strekkoden  :)

Funker fantastisk. Strekkoden er leselig for kasseapparatet på butikkene.

 

For alt jeg vet så går det kanskje an å lage lenke til fotoet direkte på mobilens "skrivepult" også? Det bør man ihvertfall greie på PC. Men, PC er litt tungt å drasse rundt på tross av om det så er en tynn bærbar lett flis.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Også er det vel så å si ingen som bruker mobilbetaling. Så den er nok ikke så bakterie befestet helt enda. Jeg ble uansett fristet til å prøve, og kan si at etter å ha testet en gang er det like om ikke mer enkelt enn å bruke kortet. Ihvertfall med Rema 1000 og Mobilepay da jeg bruker fingeravtrykk til å låse opp mobil og app. Hadde det vært en av de andre hadde det ikke være like lett da de ikke godtar fingeravtrykk for å låse opp appen. En fordel jeg merket med engang er at du ikke lenger trenger å tenkte på at noen ser koden din. Det var også en nyttig funksjon som lagret kvitteringen din på mobilen.

 

Hva skal man med kvitteringen på mobilen. Vil heller hatt det sendt på epost hvor det er "uendelig" med lagringsplass  :)

 

Enig, men nå ble det lagret via en app som har det i en sky så tror nok den å er "uendelig".

 

Videre så kan jeg legge til at mobilbetaling, spesielt med Mobilepay og Rema 1000 er ganske genialt. Tar du opp mobilen og legger den på betalingsflaten før du skal betale så går det rimelig fort. Vil si det går raskere enn kort da alt er klart før alle varene er slått inn. Så når alle varene er slått inn sviper man til siden og så er det betalt og kvitteringen lagret. Genialt

 

Men dette gjelder jo for bare en butikk og app. Problem til mobilbetaling er jo at det ikke finnes en standard.

 

 

Har tilgode å prøve dette nye med mobilbetaling. Foreløpig så bruker jeg bankID kodebrikke også, selv om jeg endelig har fått bankID på mobil. Gamle mønstre kan være vonde å vende.

Lenke til kommentar

Norge er nok et land hvor flere venter med mobilbetaling. Fordi vi er i toppklassen på kortterminaler overalt. Altså fungerer kort så og si overalt her.

Bare se til Danmark og Tyskland, der kommer du ikke langt uten kontanter. Der er det vanlig å måtte ha kontanter selv i større kjedebutikker i storbyene (fordi man ikke har kortterminaler).

 

At chip på bankkort streiker er vel ekstremt sjeldent??

Bankkort er hurtig og effektivt i kassen.

Andre betalløsninger m mobil blir for den mer teknologiglade.

 

Visa kontaktløs er vel en åpenbar vinner i nær tid. Da kundeforhold og terminaler er klart...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Lenge siden du var i Tyskland? Er årlig i Frankfurt og der er det bare noen få drosjer som har vært motvillige til kortbetaling, ellers er det kort overalt fra kiosken på hjørnet til restauranten til Media Markt.

Var i Tyskland for en måned siden. Jeg ble veldig overrasket. I en storbutikk i en kjent tysk kjede, stengte dem kassen for meg , mens jeg fikk løpe til minibank. Da var div kjøp scannet inn og jeg fikk først ved betaling se at det ikke var terminaler.

Kanskje det er ulik påtrykk fra lokale myndigheter om å ha kortterminaler? Det er i Kiel, som jo også er stor turistby.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Var i Tyskland for en måned siden. Jeg ble veldig overrasket. I en storbutikk i en kjent tysk skjede, stengte dem kassen for meg , mens jeg fikk løpe til minibank. Da var div kjøp scannet inn og jeg fikk først ved betaling se at det ikke var terminaler.

Kanskje det er ulik påtrykk fra lokale myndigheter om å ha kortterminaler? Det er i Kiel, som jo også er stor turistby.

Jeg var i Kiel tidligere i år, og der tok verken matbutikken eller kafeen kort.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Jaja...

 

Finner ikke noen god kombinasjon mellom å ha med meg kort og mobil samtidig, føler meg alltid utsatt når jeg går med kort. Og føles som om jeg mister kortene når jeg tar mobilen opp av lommen. I dag gjorde jeg det faktisk, men hjemme da. :) bare plutselig lå de på gulvet.

 

Nå har jeg lagt inn kort i både mobilepay og vipps, så da skal jeg lære meg å bruke disse to mobilbetalingsappene, og ellers betale med kontanter hvis butikkene ikke tilbyr disse betalingstjenestene. Hvis jeg skal gjøre større kjøp eller legitimere meg på postkontor etc. så tar jeg med meg kort men det er engangstilfeller og planlegges på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Mister du kortet er du uten i noen få dager til banken sender deg nytt. Mister du sedler så har du reelt tap. Kanskje det kan være en tanke å ha kort i en annen lomme enn mobilen?

Kortene var i mobildeksel med kortlommer. Hvis jeg har kort i andre lommen så faller de ut når jeg drar opp nøklene. :( Har jeg løse kort i lommene så jobber de seg oppover til de faller ut.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du har en venstre og en høyre lomme. Bruk den ene til mobilen og den andre til lommeboken, kanskje? ;)

Har ikke lommebok. Bruker en lomme til nøkler og den andre til mobil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du bør ha en mobil med ganske godt batteri om den planen der skal funke :p

Hva mener du? Har aldri gått tom for strøm jeg.

 

REDIGERT: Har nå testet MobilePay på lokal remabutikk, funket jo men gidder ikke bruke bluetooth pga. sikkerhet, NFC funket ikke så da ble det QR-kode. Heldigvis fungerte QR-kode.

 

Så da vet jeg hva jeg må gjøre. Skann QR-kode med appen og sveip for å betale. Enkelt! Men må ha med legitimasjon ut noen ganger da.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Dra ut mobilen
Låse opp mobilen

Sveipe rundt for å finne appen og starte den

Fyre igang scanning og finne rett avstand for å scanne plata som forhåpentligvis ikke er skitnet til eller skrapet opp.
Sveipe for å betale. 


Dra kortet ut av lomma

Stikke det i leseren og fyre inn kode

 

 

Ja, det er veldig lett med mobilbetaling...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å teste mobilbetaling litt har jeg forsøkt å bruke mobilen en liten stund(drøy måned) siden dette skal være så fantastisk. 

 

For å teste skikkelig har jeg sørget for å gå inn i butikken UTEN å ha med kort. Bare mobil. Idet jeg nærmer meg kassa-området så blir det til at jeg stopper opp, drar frem mobilen og står der og kikker ned mens jeg logger meg på appen. Innlogging er litt ustabilt, og spesielt på den ene butikken jeg handler er det dårlig dekning(sentralt plassert, men bygningen blokkerer mobilsignaler) som medfører at innlogging (og selve transaksjonen) kan ta litt ekstra tid. Er det lang kassakø kan jeg selvsagt ta innlogging i køen, men er det kort eller ingen kø så blir det altså til at jeg plutselig begynner å virre litt.

 

Jeg har også opplevd å bare få feilmeldingen "Feil. Vennligst prøv igjen senere" idet jeg forsøkte å logge på. Hvor lenge skal jeg stå i en matbutikk og vente på å få logget inn? Vet ikke hvor lenge jeg måtte vente, var kanskje bare 4-5 minutt men det føltes som en en evighet.

 

I Rema Sørlandsparken har jeg ikke fått NFC til å fungere, så etter å ha stått der som en idiot og lurt på hva som er feil to ganger har jeg byttet til å bruke QR-kode i den butikken noe som føles lite elegant.

 

I begynnelsen av januar opplevde jeg også at det bare stod "I ustand" på MobilePay. Var selvsagt ikke informert om i butikken før akkurat der. Det er vel sikkert 25 år siden sist gang jeg ikke kunne betale for meg selv i en butikk. Vi ser jo også at f.eks at Vipps var nede i hele 9 timer før jul. Jeg kan ikke huske tilsvarende nedetid på kort og da har de jo reserveløsninger som man pleier å kunne benytte.

 

Har enda til gode å ikke fått betalt pga manglende strøm, men ser for meg at det også kan bli en stressfaktor.

 

Nå har jeg selvsagt gått tilbake til å bruke kort igjen. Det er like kjapt og mindre stress.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...