Gå til innhold

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det


Anbefalte innlegg

Dagens løsning er rett og slett for knotete. Jeg har prøvd å betale med mobil på rema 1000, men sånn det er nå tar det mere tid enn å sette inn kortet og skrrive PIN. En velger raskeste måte for å komme fortest mulig forbi kassa og unngå å lage kø.

 

Denne!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tregere enn bankkort, og jeg glemmer telefonen oftere enn jeg gjør bankkortet.

Her glemmer jeg bankkorte oftere en jeg glemmer telefon. Å når jeg er i kassen og skal betale pleier jeg og registrere tlf på terminal boksen mens de skanner varene mine. Så da trenger jeg ikke stå med kassen men kan heller begynne og legge varene mine i posen. Når de har skannet alle varene mine er jeg som regel nesten ferdig med og stable i posen og kan bare trykke ok på tlf så er varene mine betalt. Går fortere en med bankkortet som stadig slites .
Lenke til kommentar

 

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

Begge disse krever vel at du uansett har ett kredittkort?

 

Det er uansett håpløst å overlevere dette til amerikanske selskaper som Google og Apple. Dette må være underlagt norske selskaper.

Det er mao. bedre å overlevere dette til amerikanske selskaper som Visa og MasterCard? Det trenger altså ikke å være underlagt norske selskaper?

Lenke til kommentar

Man får ikke andres bakterier på egen telefon og hva andre gjør på do angår ikke meg.

 

Det gjør man om man legger det ned på en plate i butikken. Men nok om det. 

 

 

 

Ellers synes jeg det er sånn smått genialt at finansbransjen har klart å få aksept på en løsning der hver kunde betaler i snitt flere tusen kroner i året selv for bring-your-own-bankterminal. Jeg har ikke fingeravtrykkleser og betaler ikke en krone ekstra for at noen skal greie å bli hacka med mitt fingeravtrykk dårlig toveiskryptert i sine databaser. 

 

Ellers har jeg et spørsmål - hva får alle til å tenke at vi har frittstående og standardiserte mobiltelefoner om 10 - 15 - 20 år? Hvorfor skulle man begrense seg til et slik format? Kommer smart-linsene til å komme med NFC og et OS støttet av banken? 

 

Operativsystem-balansen vil være helt annerledes også. Android og IOS er neppe her i noen gjenkjenbar form lengre om 20 år, men jammen tror jeg at Windows fortsatt er det, det er grunn til å tro at Samsung har standardisert sine enheter på Tizen da, og hvem vet om ikke noen kan finne på noe nytt og bedre som ikke bruker et todimensjonalt sveip og trykk-UI. Grensesnitt og OS endrer seg ofte over kort tid, ref. Windows 95, IOS, Android, hva-enn-folk-har-på-TVn sin, smartklokker, brannvarsleren sin. Hvor mange OS og typer enheter ser man for seg at Gjensidige Bank og Sparebank1 kommer til å støtte? 

 

Kanskje er det ikke sånn framtiden blir. Om bare 10 år, basert på stemmekontroll og AR, er det kanskje arvtakeren til Alexa eller Siri, vår personlige assistent, som visualiserer seg i kassa og betaler for oss. Vi trenger bare sånn halvveis høre etter om prisen høres fornuftig ut, for hun har allerede sjekka prisene og summen. 

 

Akkurat nå er det fortsatt enklere for meg å betale med betalingskort, med eller uten støtte for NFC, enn med mobilapper. Og jeg er ikke så sikker på hvilke av disse betalingsløsningene som er BetaMax eller VHS riktig ennå. Først denne måneden gadd DNB å sende meg et NFC-kort, så jeg skal ta det helt med ro med det nye kortet, og la standardene få utfolde seg, brukstilfellene få kjørt seg, og de siste early adapters bli ferdigskrudd. Når fasit foreligger skal jeg gidde å installere en tredje DNB-app. Ikke før. 

 

BankAxess virker like flott overalt. Ingen mobile betalingsløsninger gjør det enda. Så foreløpig synes jeg det er helt flott med betalingsterminaler jeg kan nistirre på i stedet for å ha påtvunget høflig kontakt med de påtvunget høflige menneskene bak kassa. 

 

^^; 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hadde jeg bare kunnet tatt frem telefonen, og holdt den mot terminalen, så skrevet en pin kode, så hadde jeg brukt den hele tiden. Men med mobilbetaling må jeg sjekke hvilken app jeg trenger til den butikken, finne appen som kan brukes i den butikken, er vel 4-5 å velge mellom nå? Vente på at den skal laste, skrive pin kode, av og til scanne en qr kode, og godkjenne.

 

Kortmappa har jeg med meg hele tiden, mye pga at jeg må bruke kort for å komme meg inn hjemme, medlemskort, osv... Ta frem kortet, scanne eller stikke inn, å skrive kode. Done.

 

Vipps funker ikke engang når man har rootet telefonen, selvom det er måter å komme seg forbi sperren der da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foretrekker kort

 

-> mindre sensetiv informasjon på mobilen er bedre for min del.

 

-> terminalene er ganske treige etter min erfaring over kort

 

-> veldig få som har løysningen , gå litt ut av stor byene så er det nesten ingen.

 

->Har ikkje behov får å dra med meg mobilen over alt, er også skjekt å dra på butikken og bare la mobilen lade eller være hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er problemet: for hver betalingsløsning må det betales for en terminal, og så kommer kostnaden for å utføre en transaksjon - hvem betaler dette: kunden, banken eller butikken? Er Android Pay mer økonomisk i bruk enn bankaxept? Hva er sikkrere? Hva er raskere? Jeg satser på at industrien selv tar ansvar for dette valget, ettersom det angår kundens og deres eget beste. Personlig foretrekker jeg fremdeles kort, og har kun en qiwi wallet i Russland for å betale for tjenester på nett.

Lenke til kommentar

Man får ikke andres bakterier på egen telefon og hva andre gjør på do angår ikke meg. Deessuten kan man desinfisere telefonen eller bruke en vanntett lomme som man kan rengjøre grundig.

 

Tåler Sony mobiltelefoner å legges i alkohol. "Phone on the rocks"  :wee:

Lenke til kommentar

Også er det vel så å si ingen som bruker mobilbetaling. Så den er nok ikke så bakterie befestet helt enda. Jeg ble uansett fristet til å prøve, og kan si at etter å ha testet en gang er det like om ikke mer enkelt enn å bruke kortet. Ihvertfall med Rema 1000 og Mobilepay da jeg bruker fingeravtrykk til å låse opp mobil og app. Hadde det vært en av de andre hadde det ikke være like lett da de ikke godtar fingeravtrykk for å låse opp appen. En fordel jeg merket med engang er at du ikke lenger trenger å tenkte på at noen ser koden din. Det var også en nyttig funksjon som lagret kvitteringen din på mobilen.

 

Hva skal man med kvitteringen på mobilen. Vil heller hatt det sendt på epost hvor det er "uendelig" med lagringsplass  :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare kunnet tatt frem telefonen, og holdt den mot terminalen, så skrevet en pin kode, så hadde jeg brukt den hele tiden. Men med mobilbetaling må jeg sjekke hvilken app jeg trenger til den butikken, finne appen som kan brukes i den butikken, er vel 4-5 å velge mellom nå? Vente på at den skal laste, skrive pin kode, av og til scanne en qr kode, og godkjenne.

 

Kortmappa har jeg med meg hele tiden, mye pga at jeg må bruke kort for å komme meg inn hjemme, medlemskort, osv... Ta frem kortet, scanne eller stikke inn, å skrive kode. Done.

 

Vipps funker ikke engang når man har rootet telefonen, selvom det er måter å komme seg forbi sperren der da.

 

 

Coop har laget en app for bonuskortene. Før de lanserte den så hadde jeg fotografert strekkoden med mobilen. Skanner like godt ved å lese strekkoden i fra foto. Slipper å starte noen Coop-app, med alt av tilganger som følger med slikt app-hysteri på android også.

Lenke til kommentar

 

Hadde jeg bare kunnet tatt frem telefonen, og holdt den mot terminalen, så skrevet en pin kode, så hadde jeg brukt den hele tiden. Men med mobilbetaling må jeg sjekke hvilken app jeg trenger til den butikken, finne appen som kan brukes i den butikken, er vel 4-5 å velge mellom nå? Vente på at den skal laste, skrive pin kode, av og til scanne en qr kode, og godkjenne.

 

Kortmappa har jeg med meg hele tiden, mye pga at jeg må bruke kort for å komme meg inn hjemme, medlemskort, osv... Ta frem kortet, scanne eller stikke inn, å skrive kode. Done.

 

Vipps funker ikke engang når man har rootet telefonen, selvom det er måter å komme seg forbi sperren der da.

 

 

Coop har laget en app for bonuskortene. Før de lanserte den så hadde jeg fotografert strekkoden med mobilen. Skanner like godt ved å lese strekkoden i fra foto. Slipper å starte noen Coop-app, med alt av tilganger som følger med slikt app-hysteri på android også.

 

Har denne appen selv. Er mer styr å bruke den enn å bruke kort. Den må laste inn, og den logger seg av og til ut. Bilde vil funke dårlig siden jeg tar mye bilder, å da vil jeg enten måtte ta nytt bilde av strekkoden ofte, eller så må jeg bla igjennom alle bildene.

 

Den dagen alt går på NFC uten at jeg trenger å leite opp masse apper, så begynner jeg for fullt å bruke det. Om jeg kan bare holde telefonen til en terminal, og bare skrive koden, så hadde jeg gjort det. Men syns det er for mye styr med alle disse appene som jeg må finne frem og åpne, for så å måtte finne frem en annen app for å skanne medlemskortet. Jeg foretrekker 1 ting som funker på alt. Og hittil er det kun kontanter og kort som funker. Føler ikke at mobilbetaling funker bra nok enda til at jeg orker å bruke det. Har ingenting i mot mobilbetaling, og folk skal gjerne få bruke det selv. Jobber i butikk selv. Såvidt jeg vet har vi ikke fått mulighet for mobilbetaling enda, og har ikke fått noen forespørsler om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Statistisk sett er nok mobilbetaling kommet for å bli. I dag har vi fem systemer for mobil betaling:

 

  • mCash
  • PayYou
  • DroidCash
  • IOU (I Owe You)
  • Strex
  • ValYou
  • CyberPay
  • SnapCash
  • ChatCash
  • AppleValyou
  • MobilePay
  • MobileMoney
  • Vipps
  • Android cash
  • BitCash

Det skal godt gjøres at alle fem går ad undas. :/

 

Legg merke til at punktlista mi inneholder mer enn fem navn. Er det noen som gjetter hvilke som er ekte og hvilke som er fake?

Lenke til kommentar

 

Også er det vel så å si ingen som bruker mobilbetaling. Så den er nok ikke så bakterie befestet helt enda. Jeg ble uansett fristet til å prøve, og kan si at etter å ha testet en gang er det like om ikke mer enkelt enn å bruke kortet. Ihvertfall med Rema 1000 og Mobilepay da jeg bruker fingeravtrykk til å låse opp mobil og app. Hadde det vært en av de andre hadde det ikke være like lett da de ikke godtar fingeravtrykk for å låse opp appen. En fordel jeg merket med engang er at du ikke lenger trenger å tenkte på at noen ser koden din. Det var også en nyttig funksjon som lagret kvitteringen din på mobilen.

 

Hva skal man med kvitteringen på mobilen. Vil heller hatt det sendt på epost hvor det er "uendelig" med lagringsplass  :)

 

Enig, men nå ble det lagret via en app som har det i en sky så tror nok den å er "uendelig".

 

Videre så kan jeg legge til at mobilbetaling, spesielt med Mobilepay og Rema 1000 er ganske genialt. Tar du opp mobilen og legger den på betalingsflaten før du skal betale så går det rimelig fort. Vil si det går raskere enn kort da alt er klart før alle varene er slått inn. Så når alle varene er slått inn sviper man til siden og så er det betalt og kvitteringen lagret. Genialt

 

Men dette gjelder jo for bare en butikk og app. Problem til mobilbetaling er jo at det ikke finnes en standard.

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...