Gå til innhold

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det


Anbefalte innlegg

Eg bruker MobilePay kvar gang eg er på Rema 1000, eg synes det er enklest og best :)

 

1. Ligger alle varene på båndet.

2. Ligger telefonen på MobilePay platen.

3. Spør om ett par poser og går bak og begynner å pakke varene.

4. Når alle varene er skannet så viser eg mobilen med MobilePay appen åpen.

5. Betaler der eg står og får kvitering på telefonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Løst? Jeg bruker Windows.

 

Løst for 99% av befolkningen da iallefall.

Ventet på den, men poenget står. Det er fragmentering på OS siden så vell som på appsiden, og det er akkurat samme problem som ligger til grunn. Det er ikke etablert noen felles baseline flere kan levere tjenester inn mot.

 

Å låse all verdens betaling mot ett eller to mobile OS er en svært dårlig ide uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Da hadde det vært bedre om OSene eksempelvis koblet til via visa uten at Apple, Google og MS skulle leke bank. Men de er så kåt på å tjene på transaksjoner at det aldri vil bli noen felles løsning på baksiden. Derfor bør det heller bli et felles "API" for tilkobling mot kassene. Men kjedene er for lite involvert til å klare å samle seg og kreve en mal på sin side. Og vi har dermed et evig kaos.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løst? Jeg bruker Windows. Problemet er akkurat like stort om man går for OS produsentenes egne løsninger.

Her må man inn med en kombinasjon. Man må ha en felles baseline for hvordan dette kan håndteres, og så la flere aktører levere tjenester på toppen av dette. I dag kan man betale med kort, men det er mange selskaper som utsteder disse kortene. Så har man aktører som visa bak riktig nok, men det fungerer likt for alle.

 

Apple pay er uinteressant i mine øyne så lenge det krever egne løsninger i begge ledd. Butikken må ha en dedikert løsning for apple, og det samme må brukeren. Skifter man bank i dag får man et nytt kort, men man kan betale som før og butikken merker ingen forskjell.

 

Skifter man fra apple til android, eller windows for den saks skyld, skifter man også ut hele betalingsløsningen, og butikken må inn med nok en løsning for at du skal få betale.

 

 

Med det sakt, løsningen bør integreres i OS slik at man ikke må starte en app og få trigget betalngsmodus bare ved å holde mobilen ved kassen. Inn med pin og ferdig.

 

Hvis de tre OS produsentene lager en felles interface med butikken som fungerer på tvers av mobiltelefonene så kan de fremdeles leke bank på sin side av kjeden. Brukeren og butikken vil imidlertid kunne ha samme interface å jobbe mot. Men det er klart, Apple vil aldri åpne for noe som motarbeider en lock in effekt.

 

Vi har allerede en felles baseline. For kommunikasjon mellom enhet og kortterminal er det NFC, og protokollene som benyttes for trådløs betaling med Apple Pay og Google Pay er også industri-standarder. 

 

Apple Pay (eller Google Pay) krever ikke egne eller dedikerte løsninger. Du kan betale med Apple Pay i Norge i dag hvis du har lagt inn et betalingskort som er knyttet til en bank som har en Apple Pay avtale: 

http://www.dinside.no/mobil/vi-har-testet-apple-pay-i-norge/61201394

 

Det er heller ingenting som stanser Microsoft fra å lage en løsning som benytter den samme industristandarden.

 

Så den standardiserte løsningen du etterlyser finnes i dag, og Apple motarbeider den ikke men leder an i utviklingen.

Lenke til kommentar

Eg bruker MobilePay kvar gang eg er på Rema 1000, eg synes det er enklest og best :)

 

1. Ligger alle varene på båndet.

2. Ligger telefonen på MobilePay platen.

3. Spør om ett par poser og går bak og begynner å pakke varene.

4. Når alle varene er skannet så viser eg mobilen med MobilePay appen åpen.

5. Betaler der eg står og får kvitering på telefonen.

 

På hvilken måte er dette enklere en å bruke 1-2 sekunder på kortbetaling?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mobil er jo mer tungvint i dag, spesielt enn kodeløs betaling med kort. (Rema som i artikkelen skryter av å ligge i front er jo ihvertfall håpløst langt bak på trådløs bankkort-betaling her i byen). Sikkerheten på kort er mer en god nok for brukeren. Men argumentet at bakmennene tar for mye av omsetningen er relevant, mer konkurranse kan kanskje stagge dette. Og til feks nettbetaling er kort helt håpløst tungvindt.

 

Det vi trenger er småpengekort, digitale kort med anonyme penger man kan overføre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cash is king.

Er søkk lei å bli overvåket hver gang man bruker ei krone og med mobil betaling blir det enda værre.

Har snudd andre veien og betaler alt som er praktisk mulig med kontanter.

 

Jeg vil tro du ville blitt overrasket hvis du fikk vite hvor lite myndighetene bryr seg om hvor og hva du betaler med kortet ditt.

 

Du er ikke så viktig som du tror du er. For myndighetene er du bare et tall i systemet som av og til sender dem litt skattepenger.

Lenke til kommentar

 

Løst? Jeg bruker Windows. Problemet er akkurat like stort om man går for OS produsentenes egne løsninger.

Her må man inn med en kombinasjon. Man må ha en felles baseline for hvordan dette kan håndteres, og så la flere aktører levere tjenester på toppen av dette. I dag kan man betale med kort, men det er mange selskaper som utsteder disse kortene. Så har man aktører som visa bak riktig nok, men det fungerer likt for alle.

 

Apple pay er uinteressant i mine øyne så lenge det krever egne løsninger i begge ledd. Butikken må ha en dedikert løsning for apple, og det samme må brukeren. Skifter man bank i dag får man et nytt kort, men man kan betale som før og butikken merker ingen forskjell.

 

Skifter man fra apple til android, eller windows for den saks skyld, skifter man også ut hele betalingsløsningen, og butikken må inn med nok en løsning for at du skal få betale.

 

 

Med det sakt, løsningen bør integreres i OS slik at man ikke må starte en app og få trigget betalngsmodus bare ved å holde mobilen ved kassen. Inn med pin og ferdig.

 

Hvis de tre OS produsentene lager en felles interface med butikken som fungerer på tvers av mobiltelefonene så kan de fremdeles leke bank på sin side av kjeden. Brukeren og butikken vil imidlertid kunne ha samme interface å jobbe mot. Men det er klart, Apple vil aldri åpne for noe som motarbeider en lock in effekt.

 

Vi har allerede en felles baseline. For kommunikasjon mellom enhet og kortterminal er det NFC, og protokollene som benyttes for trådløs betaling med Apple Pay og Google Pay er også industri-standarder. 

 

Apple Pay (eller Google Pay) krever ikke egne eller dedikerte løsninger. Du kan betale med Apple Pay i Norge i dag hvis du har lagt inn et betalingskort som er knyttet til en bank som har en Apple Pay avtale: 

http://www.dinside.no/mobil/vi-har-testet-apple-pay-i-norge/61201394

 

Det er heller ingenting som stanser Microsoft fra å lage en løsning som benytter den samme industristandarden.

 

Så den standardiserte løsningen du etterlyser finnes i dag, og Apple motarbeider den ikke men leder an i utviklingen.

 

Det kreves fremdeles at de som vil benytte seg av Apple Pay legger inn dedikert løsning for Apple Pay. Og så en dedikert løsning for Android. Samme med MS, som allerede har en løsning tilsvarende de to andre.

 

Det betyr fremdeles at hver enkelt butikk eller hva det nå måtte være som ønsker å ta i mot betaling via en Apple telefon må ta i bruk denne løsningen spesifikt. Og hvert enkelt kortselskap må på sin side knytte seg til tjenesten. Men når butikken har koblet seg til Apple Pay, så fungerer den ikke automatisk for Android. Så en bruker som er vant til å betale med mobilen på en butikk kan ende opp med å ikke få betalt i samme butikk om han skifter mobil. På samme måte kan han risikere å ikke kunne få registrert kortet sitt også, om banken ikke har en avtale.

 

At man kan få det til å fungere for brukere betyr ikke at det ligger en felles baseline til grunn. Om dette hadde vært tilfellet så kunne en helt ny mobilprodusent med eget OS knytte en slik løsning inn mot sitt OS og la sine brukere ta i bruk mobil betaling. Dette er ikke tilfellet i dag. Om en slik ny aktør dukker opp, på hvilken måte skal denne aktøren ha noe som helst mulighet til å få innpass i et marked som vi er på vei i mot nå? Hvordan skal en helt ny aktør klare å få butikker til å implementere en ny betalingsløsing for dem løsning for dem når de ikke har en eneste kunde? Husk at om mobilbetaling blir standard så må dette være på plass før de har solgt en eneste device.

 

At selve interfacet mellom mobilen og kassen er likt hjelper veldig lite.

 

Det er derfor jeg er kritisk til at OS-produsentene skal stå for selve løsningen og backbone i denne. Det er derfor det skulle vært en standarisert baseline som fungerer mot alle banker og butikker OS-utviklere henger seg på, ikke at det gjøres andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi har allerede en felles baseline. For kommunikasjon mellom enhet og kortterminal er det NFC, og protokollene som benyttes for trådløs betaling med Apple Pay og Google Pay er også industri-standarder. 

 

 

Apple Pay (eller Google Pay) krever ikke egne eller dedikerte løsninger. Du kan betale med Apple Pay i Norge i dag hvis du har lagt inn et betalingskort som er knyttet til en bank som har en Apple Pay avtale: 

http://www.dinside.no/mobil/vi-har-testet-apple-pay-i-norge/61201394

 

Det er heller ingenting som stanser Microsoft fra å lage en løsning som benytter den samme industristandarden.

 

Så den standardiserte løsningen du etterlyser finnes i dag, og Apple motarbeider den ikke men leder an i utviklingen.

 

Det kreves fremdeles at de som vil benytte seg av Apple Pay legger inn dedikert løsning for Apple Pay. Og så en dedikert løsning for Android. Samme med MS, som allerede har en løsning tilsvarende de to andre.

 

Det betyr fremdeles at hver enkelt butikk eller hva det nå måtte være som ønsker å ta i mot betaling via en Apple telefon må ta i bruk denne løsningen spesifikt. Og hvert enkelt kortselskap må på sin side knytte seg til tjenesten. Men når butikken har koblet seg til Apple Pay, så fungerer den ikke automatisk for Android. Så en bruker som er vant til å betale med mobilen på en butikk kan ende opp med å ikke få betalt i samme butikk om han skifter mobil. På samme måte kan han risikere å ikke kunne få registrert kortet sitt også, om banken ikke har en avtale.

 

At man kan få det til å fungere for brukere betyr ikke at det ligger en felles baseline til grunn. Om dette hadde vært tilfellet så kunne en helt ny mobilprodusent med eget OS knytte en slik løsning inn mot sitt OS og la sine brukere ta i bruk mobil betaling. Dette er ikke tilfellet i dag. Om en slik ny aktør dukker opp, på hvilken måte skal denne aktøren ha noe som helst mulighet til å få innpass i et marked som vi er på vei i mot nå? Hvordan skal en helt ny aktør klare å få butikker til å implementere en ny betalingsløsing for dem løsning for dem når de ikke har en eneste kunde? Husk at om mobilbetaling blir standard så må dette være på plass før de har solgt en eneste device.

 

At selve interfacet mellom mobilen og kassen er likt hjelper veldig lite.

 

Det er derfor jeg er kritisk til at OS-produsentene skal stå for selve løsningen og backbone i denne. Det er derfor det skulle vært en standarisert baseline som fungerer mot alle banker og butikker OS-utviklere henger seg på, ikke at det gjøres andre veien.

 

Har norske butikker lagt in dedikerte løsninger for Apple Pay eller Google Pay: Nei

Fungerer det å betale med Apple Pay i norske butikker med NFC betalingsterminaler: Ja (les linken til DinSide).

Altså tar du feil når du hever at Apple Pay og Google Pay krever dedikerte løsninger i butikkene. Årsaken til at de fungerer i Norge er at de benytter industristandard protokoller som de fleste NFC betalingsterminaler har støtte for uten at butikken trenger å gjøre noe ekstra.

 

At butikken må ha en avtale som godtar kredittkortet som benyttes er det samme for fysiske kredittkort som for Apple/Google Pay.

 

Vi kommer ikke til å få noen kassebetalingsløsning som er enklere for butikk og bruker eller mer åpen enn den som Apple/Google Pay benytter. Det norske alternativene som mCash og MobilePay er mer proprietære. Det er de som inngår avtaler direkte med butikker/kjeder slik at de fungerer i noen butikker/kjeder og ikke i andre.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke helt å påstå at mobilen er sikrere enn kortet ditt.

 

At VISA/Mastercard ikke har endret på systemet sitt men beholder litt av den gamle sårbarheten det får så stå for deres regning.

 

Men, mobiltelefonen er en diger datamaskin, med mye ressurser og mange rare apper på. Det kommer kanskje en dag hvor noen klarer å bryte med sikkerheten der?

 

VISA-kortet vet du til en hver tid hvor er hen. Du vet ikke hva som skjer i bakgrunnen på mobilen din. At VISA lar tyver fritt bruke kortinformasjon til belastninger er noe de kunne ha endret på, men av behag for brukerne så tar endring svært lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg bruker MobilePay kvar gang eg er på Rema 1000, eg synes det er enklest og best :)

 

1. Ligger alle varene på båndet.

2. Ligger telefonen på MobilePay platen.

3. Spør om ett par poser og går bak og begynner å pakke varene.

4. Når alle varene er skannet så viser eg mobilen med MobilePay appen åpen.

5. Betaler der eg står og får kvitering på telefonen.

På hvilken måte er dette enklere en å bruke 1-2 sekunder på kortbetaling?

1. Med kortbetaling så står eg der å venter på å få betalt eller eg må gå tilbake til kortterminalen å betale.

2. Får kvitering på mobilen.

 

Skal sies at eg har fingersensor på telefonen og :)

Endret av X672
Lenke til kommentar

 

Cash is king.

Er søkk lei å bli overvåket hver gang man bruker ei krone og med mobil betaling blir det enda værre.

Har snudd andre veien og betaler alt som er praktisk mulig med kontanter.

 

Jeg vil tro du ville blitt overrasket hvis du fikk vite hvor lite myndighetene bryr seg om hvor og hva du betaler med kortet ditt.

 

Du er ikke så viktig som du tror du er. For myndighetene er du bare et tall i systemet som av og til sender dem litt skattepenger.

 

Tja. Nav likte dårlig at jeg hadde brukt kortet i utlandet når jeg motok en stønad fra dæm.

Er i fast jobb nå, men tar ut halve lønna i kontanter som jeg kan bruke akkurat som jeg vil uten at noen kan kontrollere hvor og når jeg bruker de. 

Stoler faktisk mer på paypal og bitcoin enn de norske aktørene som rapporterer stort sett alt. (Selv om det ikke blir gått i sømmene før "behov", men sporene ligger dær tilgjengelig for påtalemyndigheter og andre.)

Endret av per parker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...