Gå til innhold

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det


Anbefalte innlegg

Når man må taste inn pinkode på appen, kan man like gjerne bruke kort.

Men etter jeg fikk mobil med fingeravtrykksensor er det enklere å betale med mobil på Rema. NFC sørger for at appen starter opp, og da er det bare å sette fingern på sensoren. I tillegg får jeg kvitteringen automatisk.

Har ikke testet å betale med de andre løsningene, men tror de er mer knotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NFC funker knall på bankkort, hvorfor dra opp telefon, åpne app, fingeravtrykk og så bekrefte kjøpet? tar langtid.  

 

Hadde bankene slutte lage sitt eget søppel og kommet med hva som alt er laget og funker BRA; type Android Pay, Apple Pay så hadde folk brukt det. Men siden typisk norsk er å finne opp hjulet på nytt kommer en ingen vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Manglende standardisering.

 

I dag må du bruke en app per butikk, som er gå rundt med et bank kort for hver butikk du skal handle i.

 

Synes Finans Norge( de som laget BankAxept) bør komme på bane med en standard løsning som alle banker i Norge vil bruk, så kan vi bruke den appen som vi ønsker.

 

 

vi har allerede standariseringer, Apple Pay Android Pay

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at ikke Samsung sin betalingsløsning får mer fokus, og press på seg. Det er, slik jeg har forstått det, slik at den ikke trenger noe ekstra, den bare fungerer, selv på gamle betalingsterminaler. Det eneste som mangler for at det skal fungere i Norge, er at det blir inngått en avtale og godkjent.

 

Det betyr at det i praksis skal fungere i samtlige butikker uten noe videre fuss, i utgangspunktet. Men i og med at det ikke er kommet til Norge enda, så er det jo ikke lett å vite hvordan det fungerer i praksis.

 

Særlig med tanke på at det ikke er slik som i USA, hvor det er en helt rekke forskjellige systemer og terminaler, er det nokså begrenset forskjellige typer terminaler i Norge...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

Manglende standardisering.

 

I dag må du bruke en app per butikk, som er gå rundt med et bank kort for hver butikk du skal handle i.

 

Synes Finans Norge( de som laget BankAxept) bør komme på bane med en standard løsning som alle banker i Norge vil bruk, så kan vi bruke den appen som vi ønsker.

 

Det er lite som tyder på at norske banker er i stand til å lage en god nok løsning for betaling i kasse med mobil. Hvis BankAxept ønsker å være relevante innen mobilbetaling bør de forhandle med Apple Pay og Google Pay. Da kan vi få en løsning som er enkel nok til at folk vil bruke den, og som har lave gebyrer.

 

Alternativet er at Apple og Google Pay kommer med betaling via Visa/MasterCard.

 

 

 så vidt jeg vet fungere apple pay med visa som du har knyttet til din apple konto, så får du kvitering på mail,

blir trukket direkte fra kortet ditt, på lik linje med når du kjøper apps i app store

Lenke til kommentar

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

Løst? Jeg bruker Windows. Problemet er akkurat like stort om man går for OS produsentenes egne løsninger.

 

Her må man inn med en kombinasjon. Man må ha en felles baseline for hvordan dette kan håndteres, og så la flere aktører levere tjenester på toppen av dette. I dag kan man betale med kort, men det er mange selskaper som utsteder disse kortene. Så har man aktører som visa bak riktig nok, men det fungerer likt for alle.

 

Apple pay er uinteressant i mine øyne så lenge det krever egne løsninger i begge ledd. Butikken må ha en dedikert løsning for apple, og det samme må brukeren. Skifter man bank i dag får man et nytt kort, men man kan betale som før og butikken merker ingen forskjell.

 

Skifter man fra apple til android, eller windows for den saks skyld, skifter man også ut hele betalingsløsningen, og butikken må inn med nok en løsning for at du skal få betale.

 

 

Med det sakt, løsningen bør integreres i OS slik at man ikke må starte en app og få trigget betalngsmodus bare ved å holde mobilen ved kassen. Inn med pin og ferdig.

 

Hvis de tre OS produsentene lager en felles interface med butikken som fungerer på tvers av mobiltelefonene så kan de fremdeles leke bank på sin side av kjeden. Brukeren og butikken vil imidlertid kunne ha samme interface å jobbe mot. Men det er klart, Apple vil aldri åpne for noe som motarbeider en lock in effekt.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Dagens løsning er rett og slett for knotete. Jeg har prøvd å betale med mobil på rema 1000, men sånn det er nå tar det mere tid enn å sette inn kortet og skrrive PIN. En velger raskeste måte for å komme fortest mulig forbi kassa og unngå å lage kø.

 

Og i tillegg må man si fra på forhånd for at de skal aktivere denne muligheten. Kassebetjeningen antar nærmest alltid at man skal betale med kort, så da tar det enda lenger tid igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange proprietære bankløsninger trenger vi, egentlig? Jeg vil gjerne ha Google Pay / Microsoft Wallet / Apple Pay fungerende i Norge, ikke alle disse hjemmesnekrede siloene.

 

Huff, jeg ønsker ikke at vi i Norge i enda større grad skal bli passive brukere av tjenestene til et knippe gigantiske amerikanske firmaer.

 

Det er en skummel utvikling og ikke noe jeg har som drøm om å heie frem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje årsaken ikke har noe å gjøre med at "noe er nytt" eller bekymringer for sikkerhet, men fordi mobilbetaling i butikk ikke løser noe egentlig problem. Hva om vi heller kunne helt sluttet å måtte betale i den fysiske butikken? Og samtidig spart en masse tid.
Jeg venter i stedet enda på at matvarebutikkene skal tilby varene sine som andre butikker. Det er nok helt sikkert mange som ville ha anvendt muligheten dersom en kunne handlet på nett til samme pris som i butikk og bare stukket innom butikken etter jobb for å hente ut ferdigfylte poser. Rett inn, rett ut. Ganske enkelt. (Ville vært flott å bruke i en reklame :p )
Vi har jo fått Adams Matkasse, Kolonial, og lignende tjenester som på sett og vis tok denne ganske åpenbare muligheten som lå foran dem, men de inkluderer også en rekke tilleggstjenester som det å få varer levert på døren, hjelp til å velge sunne matvarer, oppskrifter, mm. Dette er ikke nødvendigvis noe alle har behov for eller passer dem og som også bidrar til å fordyre tjenesten. Butikkene kan konkurrere på det de konkurrerer best på pris og lokal tilstedeværelse og har derfor fortsatt en anledning her som dem burde ha benyttet.

Endret av timeshift
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker ikke flere mobilen til å betale med?

Før kassebetjenten har slått inn varene står kortet klart i kortleseren så er det bare å taste kode og vipps (pun intended) så er man ferdig. Dette fungerer akkurat likt i alle butikker.

Sålenge det ikke er noen betydelige fordeler med mobilbetaling kommer utrullingen til å ta lang tid og situasjonen blir bare forverret med økende antall betalingssystemer.

 

Jeg forstår godt at mange synes det er brysomt å måtte ha med seg betalingskort overalt, men for de som er vant til å bruke kort og ikke har noe imot å dra det med seg, er det bare mer brysomt å betale med mobilen. Jeg er heller ikke noen uforbeholden tilhenger av at alt skal integreres i samme sårbare enhet.

 

Mobilbetaling har helt klart sine områder der det er fordelaktig allerede i dag. For eksempel på bussholdeplassen betaler jeg før bussen kommer, så slipper jeg å bruke tid på det etter at jeg har gått om bord. Ingen av vennene mine har kortterminal, så Vipps er en livredder siden jeg aldri husker å ta ut kontanter når jeg først er på butikken.

 

At fingeravtrykk er så mye sikrere enn PIN-kode er vel heller ikke nødvendigvis riktig. PIN er i utgangspunktet hemmelig mens fingeravtrykk kan observeres av alle rundt deg. Det har blant annet vært demonstrert forfalsking av fingeravtrykk basert på foto tatt på avstand.

Det kreves riktignok en del innsats å kopiere et fingeravtrykk og jeg vet ikke hvor vanskelig det er å "knekke" leserne som brukes i mobiler i dag, men et målrettet angrep kan være lettere å få til om fingeravtrykk er sikkerhetsbarrieren enn med PIN.

Det er forholdsvis lett å observere tasting av PIN eller (sigh) mønster i en mobiltelefon, men kortterminalene er typisk bedre beskyttet mot innsyn og det er lettere å ta visse forholdsregler når man taster inn PIN.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Både Rema 1000, Bunnpris, Narvesen og 7-Eleven har støtte – men bruker du den?

 

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det

 

Her var det mye dårlige argumenter.

 

"Den største fordelen er dermed åpenbar: distribusjonsnettverket for mobilbetaling er allerede utbygd."

 

Hva i? Distribusjonsnettverket for kort og kontantbetaling er enda bedre utbygd. Tilgjengelighet er definitivt ikke en fordel for mobilbetaling. Det er en håpløs påstand.

 

"Mobilen er sikrere enn kortet ditt"

 

Godt mulig. Sannheten er at kortbetaling allerede er så sikkert for meg som forbruker at jeg ikke ser behov for noe ytterligere sikkerhet. 

 

"Produsentene av kortterminaler og systemene bak tar seg nemlig godt betalt, ofte gjerne både i oppstartspris, månedsgebyr og gebyrer for hver eneste transaksjon."

 

Melka er like dyr uansett om jeg betaler med kort, kontant eller mobil.

 

 

Det er en marginal fordel med mobilbetaling at du får lagret kvitteringen digitalt automatisk. Utover det så er det bare en tregere måte å handle på Rema på. 

 

Kortbetaling fungerer helt glimrende i Norge. Kjapt og enkelt. 

Dette er problemet. Forbrukere som ikke makter å tenke bærekraftig og fornuftig. Verden går fremover.

 

Jeg vil si at et av de sterkeste argumentene for mobilbetaling er at man slipper det fysiske kortet.

 

Enn om jeg kunne fortelle deg at det er et enklere alternativ til å aktivere mobliskjermen, trykke inn passord/kode/vise fingeravtrykk, lete fram appen, ny kode, betale. 

 

Istedet for alt det så kan du nå få en liten plastbrikke på størrelse med et visittkort som du holder inntil en enhet i kassa, trykker kode og ferdig. Det er lynraskt, sikkert og enkelt. Er det noe du ville vært interessert i?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg bruker WeChat og Alipay oftere enn kontanter i Kina, hvor jeg har bodd et par år. Jeg har en Meizu MX6 (2600 kr) med fingertrykksensor som er integrert i disse appene. Slik kan man enklere enn ved bruk av kort i Norge betale hvor som helst: Fra fruktselgeren på gatehjørnet, 7/11, Macern, taxi-apper som didi og Uber, osv. Dessuten kan man betale for strøm, gass, vann, husleie osv med (kun) Alipay. For ikke å nevne rabatter ved bruk.

 

Fordelen er at de er like utbredt blant selgere. Hvis noen sier at jeg må benytte en tredje løsning vil jeg bare dra opp cash og betale sånn. Orker ikke ha 10 betalingsløsninger.

 

Det må være ENKELT og det må være én eller et par apper. Hvis Norge får til at alle disse konkurrentene ikke har monopol ved forskjellige forhandlere kan dette faktisk funke, ellers blir det bare tull.

Lenke til kommentar

Dagens løsning er rett og slett for knotete. Jeg har prøvd å betale med mobil på rema 1000, men sånn det er nå tar det mere tid enn å sette inn kortet og skrrive PIN. En velger raskeste måte for å komme fortest mulig forbi kassa og unngå å lage kø.

 

Helt uenig. Med fingerskanne trenger jeg ikke trykke inn et passord. Og med nfc og Bluetooth skrudd på så går betalingen veldig fort og enkelt

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...