Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sivilpoliti i kollektivfelt


H?rselsvern

Anbefalte innlegg

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

Endret av H?rselsvern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan bruke det hvis de må forte seg til et sted og setter sirenene og blålyset på full guffe. Er det ikke noe de må forte seg til og de ikke bruker lyd og lys så gjelder samme regler som for alle andre.

 

Var en lærer jeg hadde som hadde en sak gående i et år med politiet fordi en sivilbil presset ham i ræva som idioter og gav ham bot når han reagerte. Han vant, men de fleste gir nok opp. Hadde du lagt deg ut i kollektivfeltet og hadde vitner/ bevis på at de kjørte som svin hvis de krasjet i deg så hadde de fått straff og skylden.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Kun uniformert utrrykningskjøretøy kan benytte kollektivfeltet.

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§5

Du glømte visst å lese §2.4?

"Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a) fører av utrykningskjøretøy, b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,"
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Blålysa betyr berre at føraren av uttrykningskjøyretøyet krever fri veg, men det fritek ikkje for ansvar.

Ein politibil som med blålys og sirener kjøyrer på raudt lys og kræsjer vil ha all skuld for ulykka.

 

Politiet kan også kjøyre uttrykning utan å kreve fri veg med lyd eller lyssignal, men dette stiller sjølvsagt ekstra strenge krav til å kjøyre forsiktig. For politiet kan det av og til være av stor strategisk verdi å ikkje annonsere at dei kjem fram til åstedet.

Ambulanser og brannbiler kan nok også i teorien være på uttrykkning utan å bruke blålys eller sirener, men dette gjeld nok ytterst få situasjonar for dei etatane.

 

Husk også at for uttrykkningskjøyretøy så er det særlig viktig å kjøyre på ein slik måte at ein ikkje forårsaker ulykker.

Det hjelp ingen om politibilen eller ambulansen som er på uttrykning kjøyrer så fort at dei kræsjer og blir kraftig forsinka om dei i det heile tatt kjem fram til skadestedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

 

 

Selv om det hadde vært en vanlig bil som heller ikke har lov til å benytte kollektivfeltet ville vel uansett du fått skylden, da man har vikeplikt ved feltskifte. På samme måte som at man har vikeplikt selv om noen kjører litt over fartsgrensa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

 

 

Selv om det hadde vært en vanlig bil som heller ikke har lov til å benytte kollektivfeltet ville vel uansett du fått skylden, da man har vikeplikt ved feltskifte. På samme måte som at man har vikeplikt selv om noen kjører litt over fartsgrensa. 

 

Når man skal utføre feltskifte så har man vikeplikt ja, men det bedømmes ved avstanden til andre kjøretøy om det er forsvarlig eller ikke. Om en bil bak kommer i 160 km/t istedenfor 80 som er fartsgrensen, så er det nesten umulig å se forskjellen ved et raskt blikk og dermed kan et ellers forsvarlig feltskifte fort bli farlig. Det hender at politifolk gjør feil som skaper farlige situasjoner, og da mister de lappen, selv om de har på blålys. Sirene og blålys er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en idiot i trafikken.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

 

 

Selv om det hadde vært en vanlig bil som heller ikke har lov til å benytte kollektivfeltet ville vel uansett du fått skylden, da man har vikeplikt ved feltskifte. På samme måte som at man har vikeplikt selv om noen kjører litt over fartsgrensa. 

 

Når man skal utføre feltskifte så har man vikeplikt ja, men det bedømmes ved avstanden til andre kjøretøy om det er forsvarlig eller ikke. Om en bil bak kommer i 160 km/t istedenfor 80 som er fartsgrensen, så er det nesten umulig å se forskjellen ved et raskt blikk og dermed kan et ellers forsvarlig feltskifte fort bli farlig. Det hender at politifolk gjør feil som skaper farlige situasjoner, og da mister de lappen, selv om de har på blålys. Sirene og blålys er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en idiot i trafikken.

 

Ha ha ha. Takk for dagens latter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

 

 

Selv om det hadde vært en vanlig bil som heller ikke har lov til å benytte kollektivfeltet ville vel uansett du fått skylden, da man har vikeplikt ved feltskifte. På samme måte som at man har vikeplikt selv om noen kjører litt over fartsgrensa. 

 

Når man skal utføre feltskifte så har man vikeplikt ja, men det bedømmes ved avstanden til andre kjøretøy om det er forsvarlig eller ikke. Om en bil bak kommer i 160 km/t istedenfor 80 som er fartsgrensen, så er det nesten umulig å se forskjellen ved et raskt blikk og dermed kan et ellers forsvarlig feltskifte fort bli farlig. Det hender at politifolk gjør feil som skaper farlige situasjoner, og da mister de lappen, selv om de har på blålys. Sirene og blålys er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en idiot i trafikken.

 

Ha ha ha. Takk for dagens latter.

 

 

http://www.agderposten.no/nyheter/politimann-mistet-lappen-etter-denne-vendingen-1.1573014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

Her om dagen skulle jeg legge meg inn til høyre for å foreta en avkjøring på E18. i det jeg skal legge meg over ser jeg at det kommer en bil i full fart i kollektivfeltet, bremser ned og legger meg tilbake. Blir så passert av denne bilen og observerer at det er sivil politi. Lurer egentlig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kræsjet med denne bilen, har politiet lov til å benytte kollektivfelt når de ikke er uniformert, eller under utrykning?

 

 

Selv om det hadde vært en vanlig bil som heller ikke har lov til å benytte kollektivfeltet ville vel uansett du fått skylden, da man har vikeplikt ved feltskifte. På samme måte som at man har vikeplikt selv om noen kjører litt over fartsgrensa. 

 

Når man skal utføre feltskifte så har man vikeplikt ja, men det bedømmes ved avstanden til andre kjøretøy om det er forsvarlig eller ikke. Om en bil bak kommer i 160 km/t istedenfor 80 som er fartsgrensen, så er det nesten umulig å se forskjellen ved et raskt blikk og dermed kan et ellers forsvarlig feltskifte fort bli farlig. Det hender at politifolk gjør feil som skaper farlige situasjoner, og da mister de lappen, selv om de har på blålys. Sirene og blålys er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en idiot i trafikken.

 

Ha ha ha. Takk for dagens latter.

 

 

http://www.agderposten.no/nyheter/politimann-mistet-lappen-etter-denne-vendingen-1.1573014

 

Stikkordet her er midlertidig. Noe som skjer av rent PR-messige årsaker siden dette var på tape. Jeg har sett betydelig mer galskap enn dette fra politiet der det skjedde nøyaktig ingenting etterpå. På tross av et helt nabolag som kunne fortelle om tilfeldigheter i forhold til at barn ikke ble meid ned og drept. Jeg kan love deg at han tjommien i Vest-Agder har lappen tilbake før FN har markert seg selv i oktober.

Lenke til kommentar

Det som imponerer meg mest med den saken i Agderposten er jo at lastebilsjåføren ble fratatt sertifikatet på stedet. Noe som tydeligvis har blitt standard prosedyre i disse type ulykker. Skyldig til det motsatte er bevist. Dessverre mister ofte lastebilsjåfører jobben eller inntekt om de mister lappen, spesielt om de er selvstendig næringsdrivende og ikke kan utføre avtalte leveranser. Et lastebilforbund har til og med bedt sjåførene fysisk holde igjen sertifikatet i møte med politiet for at de ikke skal miste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...