Gå til innhold

Nå skal det bygges 65 nye hurtigladere i Sør-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje litt idiotisk å prioritere hurtigladere der hvor folk trenger det mist? Men er nok billigst å bygge ut.

På fjellet og nord er vel det større behov.

 

Da hvis man skulle være så uheldig i en by å få motor stopp på grunn av flatt batteri kan sikkert noen i nærheten hjelpe.

Men langt inni en skog\fjell er det få muligheter.

 

Men kanskje det tenkes slik i storbyer er det mere forrurensing derfor blir det prioritert der?

Ikke langt fra folk. Kan folk ha disel\bensin så senere forby dette i storbyer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kanskje litt idiotisk å prioritere hurtigladere der hvor folk trenger det mist? Men er nok billigst å bygge ut.

På fjellet og nord er vel det større behov.

 

Da hvis man skulle være så uheldig i en by å få motor stopp på grunn av flatt batteri kan sikkert noen i nærheten hjelpe.

Men langt inni en skog\fjell er det få muligheter.

 

Men kanskje det tenkes slik i storbyer er det mere forrurensing derfor blir det prioritert der?

Ikke langt fra folk. Kan folk ha disel\bensin så senere forby dette i storbyer?

 

Det er viktig at det er nok hurtigladere der det ferdes mange el-biler. Dersom de "alltid" er opptatt, så kan man ikke basere en langtur på hurtiglading og da faller poenget med hurtigladere litt bort. Derfor er det viktig å prioritere også de sentrale områdene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, men kunne gjort det anderledes ved å pålegge parkeringsplasser å tilbyd dette.

Ikke kun bensinstasjoner.

 

Og man kan jo diskutere om man må betale for strømmen 16 kr per kilowatt?

Når det koster 4 kr per kilowatt hjemme? Hva hadde du gått for i så fall?

 

Det diskuteres også om inkasso:Nesten 70.000 bileiere har ikke betalt – nå blir det trekk i lønn Snart seks måneder siden regningen forfalt.

Så jeg stoler ikke helt på systemet her, tror dette er fin måte å tjene penger på. Da før kunne man få bilen avskiltet.

Nå må man betale uansett om man har solgt bilen eller ikke om den ikke er registert på ny eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

 

Hurtigladere sørpå handler mer om å dekke et behov. Unngå håpløse køer ved stasjonene osv. for å gjøre det smidigere for flere å bytte til elbil. Laderne plasseres selvsagt ut på strekninger det er normalt å langkjøre. De er ikke ment som alternativ til å lade hjemme, på jobb, kjøpesenteret etc.

 

Nå vet jeg ikke hvilke priser de tar men regner med det ikke er noe voldsomt påslag på kostpris. Kanskje 50%?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ladere bør stå minst hver 10 mil og fortrinnsvis på bensinstasjoner slik at betjeningen kan ha kontroll og få vekk folk som opptar ladeplass unødvendig. Det er ett problem at folk bruker ladeplassen til vanlig parkeringsplass og blir borte i timesvis. Til slutt Enova: Når tid har Dere tenkt å få på plass hurtigladere i Vesterålen og Lofoten som begynner å få mye elbiler og ikke minst sterkt økende turisme? Det er på høy tid at bensinstasjoner i alle Vesteråls og Lofoten kommuner får ett tilbud om hurtiglading,her henger det skammelig etter på hurtiglading for elbil! Hørte Dere det Enova?? Mvh Edmund Johansen fra Vesterålen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

 

Hvorfor skal man bygge ut dette i Finnmark? Jeg har bodd og er fortsatt mye i Finnmark, og det er blant de siste stedene elbiler trengs og er egnet. En ting du glemmer helt er kulda og været generelt. Vi sitter i timesvis og venter på at fjelloverganger åpner hver vinter, vi venter på kolonne og vi har alltid ekstra gensere og jakker i bilen vinterstid fordi været er hissig. Da funker ikke elbil overhodet. Uansett hvor hurtigladeren står er det umulig å planlegge hvordan dagen går.. I Finnmark gjelder drivstoff, lokal forurensning er minimal og kost/nytte analyser vil sende Finnmark til siste prioritet når det gjelder utbygging av hurtigladere.

Nå må vi slutte å kaste bort penger på unyttige prosjekter i distriktsnorge, det er MYYYYEEE annet staten heller burde bruke penger på i Finnmark....

PS. Jeg kjører elbil her sørpå...

Lenke til kommentar

 

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

 

Hvorfor skal man bygge ut dette i Finnmark? Jeg har bodd og er fortsatt mye i Finnmark, og det er blant de siste stedene elbiler trengs og er egnet. En ting du glemmer helt er kulda og været generelt. Vi sitter i timesvis og venter på at fjelloverganger åpner hver vinter, vi venter på kolonne og vi har alltid ekstra gensere og jakker i bilen vinterstid fordi været er hissig. Da funker ikke elbil overhodet. Uansett hvor hurtigladeren står er det umulig å planlegge hvordan dagen går.. I Finnmark gjelder drivstoff, lokal forurensning er minimal og kost/nytte analyser vil sende Finnmark til siste prioritet når det gjelder utbygging av hurtigladere.

Nå må vi slutte å kaste bort penger på unyttige prosjekter i distriktsnorge, det er MYYYYEEE annet staten heller burde bruke penger på i Finnmark....

PS. Jeg kjører elbil her sørpå...

Merkelig syn på saken. I Finnmark er bil eneste mulighet og derfor bør det legges til rette for nullutslipp dær også. Nullutslippsbiler kommer uansett om det heter Finnmark eller Østlandet. Fra 2020 er utviklingen på batterier kommet så langt at el-biler vil overta markedet med rakettfart. Hvorfor skal ikke folk i nord kunne kjøpe en innovativ el bil i 2020 med rekkevidde på 50 mil. Tesla som er best nå har ingen problem med vinterklima i Finnmark. El-biler i kø for kolonne bruker dessuten kun såvidt litt strøm til varmepumpe når den står i ro i kø. Kansje Tu.no tar en prat med de som kjører Tesla i Finnmark og får reel informasjon om hvordan erfaring med elbil er i nord-norge? Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

 

 

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

Hvorfor skal man bygge ut dette i Finnmark? Jeg har bodd og er fortsatt mye i Finnmark, og det er blant de siste stedene elbiler trengs og er egnet. En ting du glemmer helt er kulda og været generelt. Vi sitter i timesvis og venter på at fjelloverganger åpner hver vinter, vi venter på kolonne og vi har alltid ekstra gensere og jakker i bilen vinterstid fordi været er hissig. Da funker ikke elbil overhodet. Uansett hvor hurtigladeren står er det umulig å planlegge hvordan dagen går.. I Finnmark gjelder drivstoff, lokal forurensning er minimal og kost/nytte analyser vil sende Finnmark til siste prioritet når det gjelder utbygging av hurtigladere.

Nå må vi slutte å kaste bort penger på unyttige prosjekter i distriktsnorge, det er MYYYYEEE annet staten heller burde bruke penger på i Finnmark....

PS. Jeg kjører elbil her sørpå...

Merkelig syn på saken. I Finnmark er bil eneste mulighet og derfor bør det legges til rette for nullutslipp dær også. Nullutslippsbiler kommer uansett om det heter Finnmark eller Østlandet. Fra 2020 er utviklingen på batterier kommet så langt at el-biler vil overta markedet med rakettfart. Hvorfor skal ikke folk i nord kunne kjøpe en innovativ el bil i 2020 med rekkevidde på 50 mil. Tesla som er best nå har ingen problem med vinterklima i Finnmark. El-biler i kø for kolonne bruker dessuten kun såvidt litt strøm til varmepumpe når den står i ro i kø. Kansje Tu.no tar en prat med de som kjører Tesla i Finnmark og får reel informasjon om hvordan erfaring med elbil er i nord-norge?

 

 

Tesla er helt irrelevant i denne saken fordi det er en altfor altfor dyr bil for de aller fleste. Å bygge ut et massivt ladenettverk i et område der det nesten ikke bor folk og som har helt andre utfordringer enn forurensning fra transport er bortkasta penger. Vi må ta en kost/nytte analyse. CO2 utslipp vil gå nedover her automatisk med hybridbiler etc. I Finnmark bor under 1,5% av Norges befolkning, særdeles spredt og med "ekstreme" klimatiske og geografiske forhold.

Fjernvarmeverk går dukken pga for få kunder med den følge at man må finne fram oljefyren igjen. Er et hurtigladenettverk mellom "tettstedene" det man trenger mest?  :nei:

Hva blir det neste, sjøkabel til Svalbard? Har vi råd til sånn sløsing? (Nå vet jeg at en gærning fra FrP(!) foreslo det i vinter, men herre-min-hatt, det høres mest ut som en MDG-parodi fra et litt for fuktig julebord. 900 km sjøkabel til 3000 pers?)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

Hvorfor skal man bygge ut dette i Finnmark? Jeg har bodd og er fortsatt mye i Finnmark, og det er blant de siste stedene elbiler trengs og er egnet. En ting du glemmer helt er kulda og været generelt. Vi sitter i timesvis og venter på at fjelloverganger åpner hver vinter, vi venter på kolonne og vi har alltid ekstra gensere og jakker i bilen vinterstid fordi været er hissig. Da funker ikke elbil overhodet. Uansett hvor hurtigladeren står er det umulig å planlegge hvordan dagen går.. I Finnmark gjelder drivstoff, lokal forurensning er minimal og kost/nytte analyser vil sende Finnmark til siste prioritet når det gjelder utbygging av hurtigladere.

Nå må vi slutte å kaste bort penger på unyttige prosjekter i distriktsnorge, det er MYYYYEEE annet staten heller burde bruke penger på i Finnmark....

PS. Jeg kjører elbil her sørpå...

Merkelig syn på saken. I Finnmark er bil eneste mulighet og derfor bør det legges til rette for nullutslipp dær også. Nullutslippsbiler kommer uansett om det heter Finnmark eller Østlandet. Fra 2020 er utviklingen på batterier kommet så langt at el-biler vil overta markedet med rakettfart. Hvorfor skal ikke folk i nord kunne kjøpe en innovativ el bil i 2020 med rekkevidde på 50 mil. Tesla som er best nå har ingen problem med vinterklima i Finnmark. El-biler i kø for kolonne bruker dessuten kun såvidt litt strøm til varmepumpe når den står i ro i kø. Kansje Tu.no tar en prat med de som kjører Tesla i Finnmark og får reel informasjon om hvordan erfaring med elbil er i nord-norge?

Tesla er helt irrelevant i denne saken fordi det er en altfor altfor dyr bil for de aller fleste. Å bygge ut et massivt ladenettverk i et område der det nesten ikke bor folk og som har helt andre utfordringer enn forurensning fra transport er bortkasta penger. Vi må ta en kost/nytte analyse. CO2 utslipp vil gå nedover her automatisk med hybridbiler etc. I Finnmark bor under 1,5% av Norges befolkning, særdeles spredt og med "ekstreme" klimatiske og geografiske forhold.

Fjernvarmeverk går dukken pga for få kunder med den følge at man må finne fram oljefyren igjen. Er et hurtigladenettverk mellom "tettstedene" det man trenger mest? :nei:

Hva blir det neste, sjøkabel til Svalbard? Har vi råd til sånn sløsing? (Nå vet jeg at en gærning fra FrP(!) foreslo det i vinter, men herre-min-hatt, det høres mest ut som en MDG-parodi fra et litt for fuktig julebord. 900 km sjøkabel til 3000 pers?)

Hybrid er bare svindel for at oljeselskapene fortsatt skal få solgt oljen som forurenser. Satt på en Prius Hybrid taxi på Gran Canaria under optimale batteriforhold og og forbruksmåleren sto på 0,51 liter pr mil. Min Avensis diesel fra 2006 bruker 0,49 liter pr mil. Det nye Porsche forliket som gir stor avgiftslette på svære plug in hybrider suv-biler som bruker 3 ganger meir drivstoff enn oppgitt og har ett knøttlite batteri som ikke er vits i å lade engang og som går tom etter få km,er i mine øyne den største klimabløffen i norsk historie! Disse pengene skulle ha vært brukt på enda meir avgiftsfritak på rene elbiler slik at de ble enda billigere,meir salg,meir produksjon og ergo enda meir penger til å utvikle fremtidens elbil batterier som skal overta for fossilt brensel i framtiden. Hydrogen på personbil er også bare svindel pga lav virkningsgrad og skyhøye produksjonskostnader på både bil og drivstoffet hydrogen. Tesla er relevant pga deres modell 3 med 60 kwh batteri til noe over 300 000 kr som snart kommer. Opel Ampera likeså..Nissan Leaf kommer med 60 kwh om ett år eller to..WV kommer..Volvo kommer i 2019 med ren elbil som vil ha 50 mil rekkevidde. Volvo ansetter forresten i disse tider 400 nye ingeniører som skal jobbe med framtidens elbil program. Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Hybrider hadde vært optimalt for Finnmark. Ingen rekkeviddeproblemer, men gode muligheter for varme dersom fjelloverganger er stengt og full elektrifisering av kortere hverdagskjøring. Batteriet må selvsagt ha en fornuftig størrelse (kanskje 20-30 kWh). Dagens hybrider har to problemer: For små batterier og at avgiftene ikke blir nevneverdig mindre når driften elektrifiseres mer (fra f.eks 20 til 80% av årlig kjørelengde)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hurtigladerne i Finnmark er en høna og egget-problematikk. Avstandene er generelt så lange at finnmarkinger flest er avhengige av å kunne kjøre langt for å komme til ulike tettsteder. Da trengs det hurtigladere. At Finnmark er klart på sisteplass på antall elbiler skyldes at elbilenes rekkevidder (unntatt det ene merket som er dyrt) begrenser finnmarkingenes bevegelsesfrihet mer enn de som bor sørpå og har tettsteder tett som haggel. Får man flere hurtigladere i Finnmark så vil nok elbilandelen følge etter oppover. Hvor stor hurtiglade-tetthet som behøves for å sette fart på salget i Finnmark vil nok vise seg, men 100 km er nok en fornuftig avstand å prøve seg frem med. Så får man heller doble tettheten senere om det skulle vise seg å være for lite.

Hvorfor skal man bygge ut dette i Finnmark? Jeg har bodd og er fortsatt mye i Finnmark, og det er blant de siste stedene elbiler trengs og er egnet. En ting du glemmer helt er kulda og været generelt. Vi sitter i timesvis og venter på at fjelloverganger åpner hver vinter, vi venter på kolonne og vi har alltid ekstra gensere og jakker i bilen vinterstid fordi været er hissig. Da funker ikke elbil overhodet. Uansett hvor hurtigladeren står er det umulig å planlegge hvordan dagen går.. I Finnmark gjelder drivstoff, lokal forurensning er minimal og kost/nytte analyser vil sende Finnmark til siste prioritet når det gjelder utbygging av hurtigladere.

Nå må vi slutte å kaste bort penger på unyttige prosjekter i distriktsnorge, det er MYYYYEEE annet staten heller burde bruke penger på i Finnmark....

PS. Jeg kjører elbil her sørpå...

Merkelig syn på saken. I Finnmark er bil eneste mulighet og derfor bør det legges til rette for nullutslipp dær også. Nullutslippsbiler kommer uansett om det heter Finnmark eller Østlandet. Fra 2020 er utviklingen på batterier kommet så langt at el-biler vil overta markedet med rakettfart. Hvorfor skal ikke folk i nord kunne kjøpe en innovativ el bil i 2020 med rekkevidde på 50 mil. Tesla som er best nå har ingen problem med vinterklima i Finnmark. El-biler i kø for kolonne bruker dessuten kun såvidt litt strøm til varmepumpe når den står i ro i kø. Kansje Tu.no tar en prat med de som kjører Tesla i Finnmark og får reel informasjon om hvordan erfaring med elbil er i nord-norge?

Tesla er helt irrelevant i denne saken fordi det er en altfor altfor dyr bil for de aller fleste. Å bygge ut et massivt ladenettverk i et område der det nesten ikke bor folk og som har helt andre utfordringer enn forurensning fra transport er bortkasta penger. Vi må ta en kost/nytte analyse. CO2 utslipp vil gå nedover her automatisk med hybridbiler etc. I Finnmark bor under 1,5% av Norges befolkning, særdeles spredt og med "ekstreme" klimatiske og geografiske forhold.

Fjernvarmeverk går dukken pga for få kunder med den følge at man må finne fram oljefyren igjen. Er et hurtigladenettverk mellom "tettstedene" det man trenger mest? :nei:

Hva blir det neste, sjøkabel til Svalbard? Har vi råd til sånn sløsing? (Nå vet jeg at en gærning fra FrP(!) foreslo det i vinter, men herre-min-hatt, det høres mest ut som en MDG-parodi fra et litt for fuktig julebord. 900 km sjøkabel til 3000 pers?)

Hybrid er bare svindel for at oljeselskapene fortsatt skal få solgt oljen som forurenser. Satt på en Prius Hybrid taxi på Gran Canaria under optimale batteriforhold og og forbruksmåleren sto på 0,51 liter pr mil. Min Avensis diesel fra 2006 bruker 0,49 liter pr mil. Det nye Porsche forliket som gir stor avgiftslette på svære plug in hybrider suv-biler som bruker 3 ganger meir drivstoff enn oppgitt og har ett knøttlite batteri som ikke er vits i å lade engang og som går tom etter få km,er i mine øyne den største klimabløffen i norsk historie! Disse pengene skulle ha vært brukt på enda meir avgiftsfritak på rene elbiler slik at de ble enda billigere,meir salg,meir produksjon og ergo enda meir penger til å utvikle fremtidens elbil batterier som skal overta for fossilt brensel i framtiden. Hydrogen på personbil er også bare svindel pga lav virkningsgrad og skyhøye produksjonskostnader på både bil og drivstoffet hydrogen. Tesla er relevant pga deres modell 3 med 60 kwh batteri til noe over 300 000 kr som snart kommer. Opel Ampera likeså..Nissan Leaf kommer med 60 kwh om ett år eller to..WV kommer..Volvo kommer i 2019 med ren elbil som vil ha 50 mil rekkevidde. Volvo ansetter forresten i disse tider 400 nye ingeniører som skal jobbe med framtidens elbil program.

Hurtigladestasjoner for Finnmark og Troms er også et tiltak for å tilgjengeliggjøre for el-bil-turistene. Mye bil-trafikk om sommeren som ikke sliter med de problemene du nevner, i tillegg til at el-biler ikke sliter med kaldstart som bensinbiler. Greit nok at faktisk rekkevidde blir enda lavere i Finnmark enn en i Stavanger om vinteren, men mange trenger ikke lengre til vanlig.

 

Dog vil nok hurtigladere være enda viktigere for de som kjører vinterstid. Men der man i Sør-Norge trenger 6-8 uttak eller mer per plass, så klarer man seg sikkert med 2 uttak per plass i de strøkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Energi måles i kWh (hvis jeg har plassert store og små bokstaver rett) og hjemme betaler du rundt en krone per kWh. På ladestasjoner ca 3 kroner. Egentlig tar de betalt per minutt, så prisen per kWh er vanskelig å angi helt sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...