Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp, Laget en liten bulk i kompisen min sin gamle bil. Kosmetisk skade, Nå krever han nesten 9000 kroner i erstatning. Hva bør jeg gjøre?


Phinex

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg var uheldig å rygget inn i bilen til en bekjent av meg i starten av august. Det kom en bulk på høyre side front i fanger og fangeren løsnet noe.

 

Jeg utbedret skaden neste dag, rettet opp bulken og fikset det så godt jeg kunne med det utstyret jeg hadde tilgjengelig Min bekjent var på ferie i Kristiansand på tidspunktet , men skulle dra hjem til Lillehammer kort tid etter skaden.Jeg fikk dermed ikke mer tid til å utbedre resten.

Han har bestilt og vært på takstrapport, og fått dette. Verkstedet estimerer ca 8500 kroner i arbeid på dette. De skal også ha 1200 kroner for selve rapporten, men kutter denne summen, hvis de får jobben.

 

Han har ikke undersøkt hva det vil koste flere steder , og sier at det kun er ett bilverksted i Lillehammer som kan gjøre dette.  

Nå krever han 8500 kroner på kontoen sin, eller at vi ordner opp med forsikringsselskapene på dette. 

 

Skaden er kun kosmetisk, og det er vanskelig å se selve skaden på kort avstand.  "Skaden" det er snakk om er ett par ødelagt klipsfester til støtfangeren høyre side front, slik at fangeren er litt "løs" på høyre side. Det er også litt lakkskade som følge av at plastikken har vært strukket. Alt som er skadet, er i plastikk. 

 

Jeg estimerer å ha kunne fikset dette selv for en 800-1500 kroner i utstyr, hadde bilen vært i nærheten. 

Bilen hans er en 2004 Nissan Xtrail. Pris på tilsvarende modeller på Finn er omtrent 60-70 000. 

Jeg synes det virker urimelig å betale så mye for denne skaden. Hva mener dere jeg bør jeg gjøre ? 

Edit: Han ombestemte seg, ba meg ikke tenke på dette og mente skaden var såpass liten at det ikke var noe poeng i å gjøre noe med.

post-94598-0-55122900-1473594783_thumb.jpg

post-94598-0-25563000-1473594792_thumb.jpg

post-94598-0-10995300-1473594797_thumb.jpg

post-94598-0-68066000-1473594804_thumb.jpg

post-94598-0-66111900-1473594811_thumb.jpg

post-94598-0-86075900-1473594816_thumb.jpg

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1200kr (en hel timepris?) for å se på en bulk og si hva de vil ha betalt for jobben hørest ganske drøyt spør du meg.

Går det ikke ann å slå ut bulken fra undersiden?

Nye clips tror jeg ikke koster mange kronene heller.

Som du ser på bildene er det ingen bulk lengre. Det har jeg allerede reparert. Det er kun fanger som er litt løs i ett par fester og noe mindre lakkslitasje.

Lenke til kommentar

Ett verksted på Lillehammer som kan gjøre jobben...? Er bilen laget av gull eller..? :p

 

Man har feks:

 

Lillehammer Karosseri og Lakk (Sulland) - Industrgata

 

Lillehammer Bilskadesenter - Industrigata

 

Carlsens Billakkering - Rett ved Rema 1000 Helleberg

 

Swisswax gjør noe rep arbeid også, ligger ved Byggmakker Skattum.

 

Plenty å velge av i distriktet..

Endret av olehenri
Lenke til kommentar

Synes ikke han er noe god kompis hvis han krever utbedring av det der på 12år gammel bil, hadde byttet klipsene og gitt f i resten hvis det hadde vært min bil. Det er vel plastfanger så det er jo ikke noe fare for at det ruster. Dette forutsetter at det ikke er andre skader..slik som sensorer eller bjelken bak fangeren...noe jeg tviler på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det forsikringen. Jeg hadde ærlig talt ikke giddet noe annet med slike folk som det, og når han krever 8500kr så er det nesten vel så greit å bare gjøre det slik istedet.

 

Du kan også kreve at du finner verksted selv, om du vil orke å holde på slik.

Endret av Phinex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det forsikringen. Jeg hadde ærlig talt ikke giddet noe annet med slike folk som det, og når han krever 8500kr så er det nesten vel så greit å bare gjøre det slik istedet.

 

Du kan også kreve at du finner verksted selv, om du vil orke å holde på slik.

Da skaden er såpass lite omfattende og en involvering av forsikringsselskap medfører betydelig bonustap, opplever jeg det vanskelig å godta dette uten å ha undersøkt flere alternativer.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Når vi snakker om et skadekrav på 8500kr så er det greit å finne frem kalkulatoren og se om dette faktisk er verdt det.

 

Jeg kjenner ikke kompisen din, men alt dette avhenger av hvor mye du klarer å godsnakke deg frem. Om du må rett ut betale 8500kr for et verksted han vil dra til, så er det ikke så mye du kan gjøre med det uten å kjøre hele saken i grøfta.

Lenke til kommentar

Å måtte betale nesten 9 lapper for en gammel bil som i utgangspunktet ikke er noe pen. Og atpåtil har flere lakkskader enn dette som det ble tidligere påpekt. Jeg synes du har gjort en god jobb. Ivertfall med tanke på hvilken bil det er snakk om. Hadde bilen vært 5år gammel hadde jeg ment noe annet, men kompisen din snakker sjøsprøyt.

Bestill opp noen nye klips så har han bilen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan bla opp 8500 så bruk forsikring, drit i bonus. Skjønner ikke hvorfor folk samler på bonusen, er det så mye å spare på den?

Ja, Med min forsikring og mine betingelser vil ett bonustap involvere omtrent 13-16000 i tap, inklusiv egenandel på 8000. 

 

Se her for mer utfyllende svar: http://www.dinside.no/okonomi/dyrt-a-bruke-forsikringen/61946320

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Oppdatering: Han har foreslått å dekke 50% av egenandelen idag. 

Ettersom min egenandel er på 8000 kroner, synes jeg dette er litt unødvendig, da dette i tillegg medfører betydelige bonustap.  
 

Jeg tenker da å foreslå at han forhører seg med andre verksteder, og at vi kan heller dele verkstedregningen 50/50 .. 

 

Kan han kreve meg 1200 kroner for takstrapporten juridisk sett, hvis verkstedet skal ha dette? Jeg mener å huske at jeg spesifiserte at han ikke måtte takke ja til noe, før han hadde pratet med meg, når skaden oppsto og han insisterte på å bruke utenforstående verksted. 

Er det eventuelt noen her inne, som vet om verksted i Lillehammer eller har noen bekjente i området som kunne gjort dette for en vesentlig lavere avtalt sum ?  Jeg ville ikke brukt lange tiden selv, men bor litt langt unna. 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Oppdatering: Han har foreslått å dekke 50% av egenandelen idag. 

 

Ettersom min egenandel er på 8000 kroner, synes jeg dette er litt unødvendig, da dette i tillegg medfører betydelige bonustap.  

 

Jeg tenker da å foreslå at han forhører seg med andre verksteder, og at vi kan heller dele verkstedregningen 50/50 .. 

 

Kan han kreve meg 1200 kroner for takstrapporten juridisk sett, hvis verkstedet skal ha dette? Jeg mener å huske at jeg spesifiserte at han ikke måtte takke ja til noe, før han hadde pratet med meg, når skaden oppsto og han insisterte på å bruke utenforstående verksted. 

 

Er det eventuelt noen her inne, som vet om verksted i Lillehammer eller har noen bekjente i området som kunne gjort dette for en vesentlig lavere avtalt sum ?  Jeg ville ikke brukt lange tiden selv, men bor litt langt unna. 

Svarte deg lengre oppe med noen verksteder som driver med dette i Lillehammer.

 

Endret av olehenri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...