Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo bør ikke prøve å konkurere med Sony og Microsoft


Anbefalte innlegg

Hei! Det er et interessant innspill. Har vært vanskelig å finne tall på dette. Det jeg foreløpig finner av statistikk på Gamasutra og lignende bransjesider sier forskjellen var minimal, men at Xbox 360 vant, Wii på nr. 2 og PS3 på 3. plass. Disse målingene ble riktignok gjort i 2008-2009. Har du noen kilder på det du sier? Kunne blitt en bra oppfølgersak!

 

Et annet spørsmål er om solgte spill per konsoll egentlig er en god indikator på om en konsoll er en suksess eller ikke. Tredjepartsutviklere forteller at Xbox One har en høyere attach rate enn PS4, men å si at det gjør den til en større suksess er kanskje på strekke det litt langt.

Kilder under her :)

 

Wii var kun en suksess i antall solgte konsoller. Den lå langt bak PS3 og X360 i solgte spill per konsoll.

Javel. Kanskje greit å sjekke fakta.

"Current generation software tie ratio

Wii - 8.99 LTD and 3.0 at U.S. launch

Xbox 360 - 7.5 LTD and 3.9 at U.S. launch

PS3 - 4.6 LTD and 1.5 at U.S. launch"

 

Kilde. http://vgsales.wikia.com/wiki/Software_tie_ratio

 

Det var over 160 spill som hadde salgstall over 1 mill.

http://www.vgchartz.com/platform/2/wii/

 

Ved lansering?? Kan ikke bruke lanseringsdata når man diskuterer livsløpet til en konsoll.

 

X360 har 236 spill som har salgstall over 1 mill og PS3 har har 246 spill med salgstall over 1 mill.

 

Når det gjelder spillsalg:

Xbox 360: 1000,16 mill spill

PS3: 966,73 mill spill

Wii: 965,23 mill spill

 

Konsoller solgt:

X360: 85,56 mill konsoller

PS3: 86,57 mill konsoller

Wii: 101.18 mill konsoller

 

Med 15-16 millioner flere konsoller solgt, har Wii solgt færre spill totalt.

 

Tie ratios:

Xbox 360: 11.69

PS3: 11.17

Wii: 9,54

 

Kilde: http://www.vgchartz.com/platforms/

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som nintendo skal lansere en uhamslig, noe svak maskinvaremessig, håndholdt konsoll med mulighet for video-ut til tv og eksterne kontrollere. Den skal kunne spille mobilspill og 3ds-type spill i gårsdagens grafikkoppløsning. Og så blir det noen obligatoriske ubrukelige gimmikker på toppen selvsagt. Krysser fingrene for at alt dette er feil.

 

Det er jo en bedre idé enn å prøve å lage en ps4-klone til minst 4000,- og prøve å selge den til barnefamilier og gamere som allerede har ps4/xbone. Det sitter ikke 50 millioner folk der ute og venter tålmodig på at Nintendo skal komme med sitt svar på Sony og MS sine produkter. En Nintendostation har ikke en sjanse nå, kanskje hvis den kom for 2 år siden og hadde en fet lineup. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det tok 4 år før PS3 ble solgt med profitt. Usikker på Xbox360, men Wii var profitabel fra første maskin.

Det er sant det du sier her, og det er et godt poeng. Tok nok en stund før X360 var profitabel også, men Nintendo mettet markedet sitt(casual gamers) ganske fort, og slet med mersalg. Effektene av dette merkes den dag i dag med Wii U.
Lenke til kommentar

 

Hei! Det er et interessant innspill. Har vært vanskelig å finne tall på dette. Det jeg foreløpig finner av statistikk på Gamasutra og lignende bransjesider sier forskjellen var minimal, men at Xbox 360 vant, Wii på nr. 2 og PS3 på 3. plass. Disse målingene ble riktignok gjort i 2008-2009. Har du noen kilder på det du sier? Kunne blitt en bra oppfølgersak!

 

Et annet spørsmål er om solgte spill per konsoll egentlig er en god indikator på om en konsoll er en suksess eller ikke. Tredjepartsutviklere forteller at Xbox One har en høyere attach rate enn PS4, men å si at det gjør den til en større suksess er kanskje på strekke det litt langt.

Kilder under her :)

 

Wii var kun en suksess i antall solgte konsoller. Den lå langt bak PS3 og X360 i solgte spill per konsoll.

Javel. Kanskje greit å sjekke fakta.

"Current generation software tie ratio

Wii - 8.99 LTD and 3.0 at U.S. launch

Xbox 360 - 7.5 LTD and 3.9 at U.S. launch

PS3 - 4.6 LTD and 1.5 at U.S. launch"

 

Kilde. http://vgsales.wikia.com/wiki/Software_tie_ratio

 

Det var over 160 spill som hadde salgstall over 1 mill.

http://www.vgchartz.com/platform/2/wii/

Ved lansering?? Kan ikke bruke lanseringsdata når man diskuterer livsløpet til en konsoll.

 

X360 har 236 spill som har salgstall over 1 mill og PS3 har har 246 spill med salgstall over 1 mill.

 

Når det gjelder spillsalg:

Xbox 360: 1000,16 mill spill

PS3: 966,73 mill spill

Wii: 965,23 mill spill

 

Konsoller solgt:

X360: 85,56 mill konsoller

PS3: 86,57 mill konsoller

Wii: 101.18 mill konsoller

 

Med 15-16 millioner flere konsoller solgt, har Wii solgt færre spill totalt.

 

Tie ratios:

Xbox 360: 11.69

PS3: 11.17

Wii: 9,54

 

Kilde: http://www.vgchartz.com/platforms/

Hei igjen! Fant nettopp den samme selv. Men tusen takk, veldig kult at du hjalp meg. Har vært så mye rot med vgchartz opp gjennom tidene at jeg sikkert hadde blokket dem ut helt ubevisst. Imidlertid ser jeg at Sony selv oppgir å kun ha solgt 83,8 millioner solgte PS3-er, noe som faktisk vipper opp attach raten deres til 11,72. Men uansett, 11,7 vs. 11,17 vs. 9,54 er uansett ikke den aller største forskjellen.

 

Et vittig poeng med slike tie ratios er at dersom antall solgte konsoller plutselig synker, så stiger tie ratioen. Poenget er at det er et spennende tall - men jeg er litt usikker på hva vi kan bruke det til med mindre man samtidig ser på konsollens utvikling over tid.

Lenke til kommentar

 

Husk at det tok 4 år før PS3 ble solgt med profitt. Usikker på Xbox360, men Wii var profitabel fra første maskin.

Det er sant det du sier her, og det er et godt poeng. Tok nok en stund før X360 var profitabel også, men Nintendo mettet markedet sitt(casual gamers) ganske fort, og slet med mersalg. Effektene av dette merkes den dag i dag med Wii U.

PS3 gikk med underskudd lenge siden den var med på å introdusere blueray, Tror ikke playstation divisjonen tok hele den regningen.

 

Posten til RRhoads gir intrykk av at Wii lå ganske nære PS3 / 360, har imidlertid intrykk av at det ble tørke på slutten.

Lenke til kommentar

Alltid støttet nintendo, til og med Wii-U, selv om det var en del gimmick i spill der.

Når det kommer til storspill, så har jeg PC, som er overlegent både xbox og playstation, du går bare glipp av noen ekslusiver (noe man gjør uansett om man har enten exbox eller ps).

Så setter pris på nintendo og deres maskiner som tilbyr, som nevnt i artikkelen, noe annet enn gigantene xbox og playstation.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En fin artikkel. Synes du skriver godt, selv om jeg er fundamentalt uenig.

 

Spørsmålet artikkelen stiller er om god maskinvare er nødvendig for å lykkes med en Nintendo-konsoll.

 

Først og fremst er jeg uenig i at man kan bruke Nintendo 64 og Gamecube som eksempler på at Nintendo ikke vil tjene på sterk maskinvare. Årsakene burde være velkjente:

 

-Spill til Nintendo 64 kostet 50% mer enn spill til Playstation. I tillegg mangel N64-spill lagringsplass. Det sier seg selv at Nintendo 64 ville tape denne kampen.

 

-Gamecube-spill manglet også lagringsplass da Nintendo valgte å bruke små discer. Konsollen manglet også DVD-støtte, et must på begynnelsen av 2000-tallet. Mange jeg kjente, inkludert min egen familie, kjøpte Playstation 2 på grunn av at vi trengte en DVD-spiller. I tillegg var maskinvareforskjellen mellom en Gamecube og PS2 marginal, men forskjellen mellom Wii U og PS4 er gigantisk. Maskinvare var derfor ikke noe som veide opp mot Gamecubes svakheter.

 

Disse eksemplene kan altså ikke tas til inntekt for at sterk maskinvare ikke er viktig for Nintendo.

 

NES og SNES kan videre ikke brukes som eksempler på konsoller hvor Nintendo lyktes uten å ha sterk maskinvare, slik du gjør i artikkelen. Disse konsollene var top notch da de ble lansert. Tvert imot er NES og SNES eksempler på at maskinvare er viktig.

 

Det eneste eksemplet på en konsoll (håndholdt ekskludert) som har lyktes samtidig som den var svakest på maskinvarefronten, er Wii. Vi vet at den ble solgt med en gimmick som slo veldig an.

 

Med Wii U forsøkte Nintendo seg med en konsoll som hadde 7 -syv- år gammel maskinvare. Gimmicken med gamepad skulle kompensere for dette, men det gjorde det ikke. Wii U er altså et eksempel på at maskinvare er viktig (passer å nevne at PS4 vinner over xbox One, mye fordi den er sterkere).

 

Samlet mener jeg historien viser at maskinvare er viktig. Maskinvaren blir mindre viktig dersom konsollen har en gimmick som slår an, eller dersom konsollen har andre vesentlige handicap (50% dyrere spill, manglende viktige funksjoner).

 

Nintendo forsøker nå den samme strategien som med Wii U: Selge en svak konsoll og satse alt på at gimmicken slår an. Jeg tror de har oddsene mot seg.

 

«Drops mic.»

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde et ørlite håp om at NX faktisk var en App som en lastet ned på Ps4/Xbox One og PC, sier ikke at Nintendo ikke har en plass i konsollproduksjon, men de bør begynne å få godviljen til tredjeparti studioer slik at kunder ihvertfall ikke er låst til eksklusive spill, det er ikke alle som har lyst til å punge ut for flere konsoller og holder seg helst til en konsoll, da er valget enkelt om det er mer varierte innhold på 'konkurrentene' sine konsoller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NES og SNES kan videre ikke brukes som eksempler på konsoller hvor Nintendo lyktes uten å ha sterk maskinvare, slik du gjør i artikkelen. Disse konsollene var top notch da de ble lansert. Tvert imot er NES og SNES eksempler på at maskinvare er viktig.

NES brukte en variant av en mikroprosessor originalt designet i 1976 kalt MOS 6502, ikke akkurat State of the Art.

SNES brukte en variant av en mikroprosessor designet og lansert originalt i 1983 kalt 65c816, denne prosessoren er fullt bakoverkompatibel med 6502 og har i tillegg muligheten 16-bit addressering og instruksjoner. Heller ikke State of the Art

 

Hvis det er en ting Nintendo har tradisjon for, så er det bruken av eldre, godt testet, teknologi. Nintendo 64 og Gamecube brøt trenden for et tiår før de fortsatte med Wii og 3DS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fin artikkel. Synes du skriver godt, selv om jeg er fundamentalt uenig.

 

Spørsmålet artikkelen stiller er om god maskinvare er nødvendig for å lykkes med en Nintendo-konsoll.

 

Først og fremst er jeg uenig i at man kan bruke Nintendo 64 og Gamecube som eksempler på at Nintendo ikke vil tjene på sterk maskinvare. Årsakene burde være velkjente:

 

-Spill til Nintendo 64 kostet 50% mer enn spill til Playstation. I tillegg mangel N64-spill lagringsplass. Det sier seg selv at Nintendo 64 ville tape denne kampen.

 

-Gamecube-spill manglet også lagringsplass da Nintendo valgte å bruke små discer. Konsollen manglet også DVD-støtte, et must på begynnelsen av 2000-tallet. Mange jeg kjente, inkludert min egen familie, kjøpte Playstation 2 på grunn av at vi trengte en DVD-spiller. I tillegg var maskinvareforskjellen mellom en Gamecube og PS2 marginal, men forskjellen mellom Wii U og PS4 er gigantisk. Maskinvare var derfor ikke noe som veide opp mot Gamecubes svakheter.

 

Disse eksemplene kan altså ikke tas til inntekt for at sterk maskinvare ikke er viktig for Nintendo.

 

NES og SNES kan videre ikke brukes som eksempler på konsoller hvor Nintendo lyktes uten å ha sterk maskinvare, slik du gjør i artikkelen. Disse konsollene var top notch da de ble lansert. Tvert imot er NES og SNES eksempler på at maskinvare er viktig.

 

Det eneste eksemplet på en konsoll (håndholdt ekskludert) som har lyktes samtidig som den var svakest på maskinvarefronten, er Wii. Vi vet at den ble solgt med en gimmick som slo veldig an.

 

Med Wii U forsøkte Nintendo seg med en konsoll som hadde 7 -syv- år gammel maskinvare. Gimmicken med gamepad skulle kompensere for dette, men det gjorde det ikke. Wii U er altså et eksempel på at maskinvare er viktig (passer å nevne at PS4 vinner over xbox One, mye fordi den er sterkere).

 

Samlet mener jeg historien viser at maskinvare er viktig. Maskinvaren blir mindre viktig dersom konsollen har en gimmick som slår an, eller dersom konsollen har andre vesentlige handicap (50% dyrere spill, manglende viktige funksjoner).

 

Nintendo forsøker nå den samme strategien som med Wii U: Selge en svak konsoll og satse alt på at gimmicken slår an. Jeg tror de har oddsene mot seg.

 

«Drops mic.»

 

Vel...NES var mye bedre enn konkurrentene da den kom, så det er ikke så rart at den ble populær, men den fortsatte å utkonkurrere rivaliserende systemer som kom i ettertid, selv om de hadde bedre hardware. Det er jo litt lignende PS2, som hadde fått et godt fotfeste, og fortsatte med å danke ut konkurrentene som kom etterpå. Greit nok at Gamecube manglet DVD-spiller, men Xbox'n greide heller ikke å hamle opp med PS2. I dag står ps4 veldig sterkt, og derfor vil en ps4-klone fra Nintendo sannsynligvis aldri få noe særlig moment. Hvis de skal kjøre på med mer muskler, så blir maskinen dyr, og hvem vil betale for det? Entusiaster med god økonomi, og det er ikke godt nok. 

 

Husk at hardware'n til Wii U var bra når maskinen kom ut. Allikevel så var det ingen som kjøpte den i løpet av året før Ps4 kom. Det er hundre grunner til at den feilet, men "ikke-fremtidig" hardware er bare en av dem. Nintendo er ikke lenger i den situasjonen at folk satser på at maskinen deres kommer til å bli konge på haugen, og at alle tredjepartsutviklere vil være med på lasset. Folk må overbevises først, med et knallbra konsept og en launch med populære franchiser. 

 

Jeg tror at Nintendo må selv forstå hva de skal gjøre med NX for å tilby unike opplevelser. Da kan muligens selv Sony/MS fans ha interesse i å kjøpe en, selv om de eier en av standardkonsollene fra før. Det betyr ikke nødvendigvis dårlig hardware, men det betyr at de må tilby noe mer eller annerledes enn hva konkurrentene gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hva for noe rart de vil finne på denne gangen, men håper ærlig at de feiler igjen som med wii U og dropper ut av maskinvare-businessen. Ser ikke at det er noen ting å tape på det for forbrukerne, en mindre maskin å bruke penger på.

 

Hvis de lager noe annerledes, men som allikevel feiler, så håper jeg de innrømmer at de ikke kan tilby hva folk vil ha lenger, og legger ned hele geskjeften. Bedre enn å lide en langpint død, slik som Sega. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine konsoller er WiiU 3ds XL pc og ps4 og av disse er ps4 den som sammler støv. Har ikke vært startert siden jeg flytta inn i nytt hus i januar. Har den egentlig kun for fifa spilling med venner. Den får seg sikkert en oppstart nå som fifa 17 kommer ut.

 

Sier jo litt når kjerringa heller laster ned tomb raider på pc istede for til ps4. De eneste spillene jeg har til Ps4 utenom fifa er Last of us Fallout og Gta V. Av disse har jeg kun giddet å spille Last of us som holdt på intressen min fram til winter kapitlet. De andre spillene er kjerringa sine.

 

Av spill som jeg kunne tenkt meg til ps4 så er uncharted serien det eneste som faktisk frister, og faktisk den eneste grunnen til at jeg kjøpte ps4 kontra den nye xbone maskinen da jeg skulle ha meg ny fifa spill maskin. Men jeg har fortsatt ikke giddet å anskaffe det.

e

Nei foretrekker heller å spille koselige coop plattformspill på WiiU sammen med kjerringa eller strategispill på pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fin artikkel. Synes du skriver godt, selv om jeg er fundamentalt uenig.

 

Spørsmålet artikkelen stiller er om god maskinvare er nødvendig for å lykkes med en Nintendo-konsoll.

 

Først og fremst er jeg uenig i at man kan bruke Nintendo 64 og Gamecube som eksempler på at Nintendo ikke vil tjene på sterk maskinvare. Årsakene burde være velkjente:

 

-Spill til Nintendo 64 kostet 50% mer enn spill til Playstation. I tillegg mangel N64-spill lagringsplass. Det sier seg selv at Nintendo 64 ville tape denne kampen.

 

-Gamecube-spill manglet også lagringsplass da Nintendo valgte å bruke små discer. Konsollen manglet også DVD-støtte, et must på begynnelsen av 2000-tallet. Mange jeg kjente, inkludert min egen familie, kjøpte Playstation 2 på grunn av at vi trengte en DVD-spiller. I tillegg var maskinvareforskjellen mellom en Gamecube og PS2 marginal, men forskjellen mellom Wii U og PS4 er gigantisk. Maskinvare var derfor ikke noe som veide opp mot Gamecubes svakheter.

 

Disse eksemplene kan altså ikke tas til inntekt for at sterk maskinvare ikke er viktig for Nintendo.

 

NES og SNES kan videre ikke brukes som eksempler på konsoller hvor Nintendo lyktes uten å ha sterk maskinvare, slik du gjør i artikkelen. Disse konsollene var top notch da de ble lansert. Tvert imot er NES og SNES eksempler på at maskinvare er viktig.

 

Det eneste eksemplet på en konsoll (håndholdt ekskludert) som har lyktes samtidig som den var svakest på maskinvarefronten, er Wii. Vi vet at den ble solgt med en gimmick som slo veldig an.

 

Med Wii U forsøkte Nintendo seg med en konsoll som hadde 7 -syv- år gammel maskinvare. Gimmicken med gamepad skulle kompensere for dette, men det gjorde det ikke. Wii U er altså et eksempel på at maskinvare er viktig (passer å nevne at PS4 vinner over xbox One, mye fordi den er sterkere).

 

Samlet mener jeg historien viser at maskinvare er viktig. Maskinvaren blir mindre viktig dersom konsollen har en gimmick som slår an, eller dersom konsollen har andre vesentlige handicap (50% dyrere spill, manglende viktige funksjoner).

 

Nintendo forsøker nå den samme strategien som med Wii U: Selge en svak konsoll og satse alt på at gimmicken slår an. Jeg tror de har oddsene mot seg.

 

«Drops mic.»

 

Hei! Takk for gode innspill, stusser bare på to små saker: mener du at NES var kraftigere enn Segas Master System? Og samme med Neo-Geo vs. SNES? Ser forbeholdet ditt om at de var kraftigst da de ble sluppet - men det gjør dem ikke til de kraftigste i sin generasjon. Suksessene skyldtes i større grad kvalitetskontroll, markedsføring, evne til å lese utviklingen i markedet og stayerevne. Der finner du, etter min mening, også store deler av svaret på de andres senere suksesser.

 

Selv mistenker jeg at det ikke var lagringsplass som var avgjørende for folk som skulle kjøpe seg konsoll under femte og sjette generasjon. Spillersegmentet hadde endret seg noe ekstremt i årene frem til da; Sonys PS og PS2 henvendte seg til et nytt og pengesterkt publikum som ønsket mer "voksne" opplevelser. Wipeout var mer spennende enn Mario Kart. GTA-franchisen fristet mer enn Mario for folk i aldersgruppen 15-25.

 

Det er rimelig åpenbart at det betyr mye for folk å ha den teknisk beste konsollen. Det kan jo garantere for den beste opplevelsen, men jeg stiller meg tvilende til at en ny konsoll fra Nintendo, noen hakk bedre enn PS4, på dette tidspunktet i syklusen (hva nå det betyr, Scorpio og PS4 Pro tatt i betraktning) kan få millioner av mennesker til å kjøpe enda en boks. Men et alternativ, som er helt på siden av alt de andre driver med, kan være interessant for flere enn en kraftig konsoll som også lider under vekten av Nintendos selskapskultur. Ellers tror jeg vi er temmelig enige; Wii U feilet fordi den ikke kunne konkurrere med PS4 og Xbos One på det rent tekniske. Men i mangel av en (la oss kalle det) "gimmick" som ga mening, var den dødsdømt allerede etter få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine konsoller er WiiU 3ds XL pc og ps4 og av disse er ps4 den som sammler støv. Har ikke vært startert siden jeg flytta inn i nytt hus i januar. Har den egentlig kun for fifa spilling med venner. Den får seg sikkert en oppstart nå som fifa 17 kommer ut.

 

Sier jo litt når kjerringa heller laster ned tomb raider på pc istede for til ps4. De eneste spillene jeg har til Ps4 utenom fifa er Last of us Fallout og Gta V. Av disse har jeg kun giddet å spille Last of us som holdt på intressen min fram til winter kapitlet. De andre spillene er kjerringa sine.

 

Av spill som jeg kunne tenkt meg til ps4 så er uncharted serien det eneste som faktisk frister, og faktisk den eneste grunnen til at jeg kjøpte ps4 kontra den nye xbone maskinen da jeg skulle ha meg ny fifa spill maskin. Men jeg har fortsatt ikke giddet å anskaffe det.

e

Nei foretrekker heller å spille koselige coop plattformspill på WiiU sammen med kjerringa eller strategispill på pc.

 

Ga etter for fristelsen og kjpte meg ps4 pga uncharted, heavy rain, beyond two souls, the last of us,fifa 17 og kommende horizon og detroit.

Tror du vil like Uncharted. akuratt spillt gjennom 1 og 2 og har hatt det rimelig morro. Liker settingen og storyen på de 2 første hvertfall. Tror ikke du kommer til og angre. Så sant du ikke går for rent gameplay som er helt ok.

Lenke til kommentar

De skal visst være mer på ballen med en sterk line-up ved slippet av konsollen, blandt annet er det siste Monster Hunter spillet, som kom "vestover" nå i juni ikkje satt sammen av det samme utviklingsgruppen i Capcom som lagde 4 Ultimate, med litt flaks blir generasjon fem å se over hele kloden på likt.

Lenke til kommentar

 

 

«Drops mic.»

Vel...NES var mye bedre enn konkurrentene da den kom, så det er ikke så rart at den ble populær, men den fortsatte å utkonkurrere rivaliserende systemer som kom i ettertid, selv om de hadde bedre hardware. Det er jo litt lignende PS2, som hadde fått et godt fotfeste, og fortsatte med å danke ut konkurrentene som kom etterpå. Greit nok at Gamecube manglet DVD-spiller, men Xbox'n greide heller ikke å hamle opp med PS2. I dag står ps4 veldig sterkt, og derfor vil en ps4-klone fra Nintendo sannsynligvis aldri få noe særlig moment. Hvis de skal kjøre på med mer muskler, så blir maskinen dyr, og hvem vil betale for det? Entusiaster med god økonomi, og det er ikke godt nok. 

 

Husk at hardware'n til Wii U var bra når maskinen kom ut. Allikevel så var det ingen som kjøpte den i løpet av året før Ps4 kom. Det er hundre grunner til at den feilet, men "ikke-fremtidig" hardware er bare en av dem. Nintendo er ikke lenger i den situasjonen at folk satser på at maskinen deres kommer til å bli konge på haugen, og at alle tredjepartsutviklere vil være med på lasset. Folk må overbevises først, med et knallbra konsept og en launch med populære franchiser. 

 

Jeg tror at Nintendo må selv forstå hva de skal gjøre med NX for å tilby unike opplevelser. Da kan muligens selv Sony/MS fans ha interesse i å kjøpe en, selv om de eier en av standardkonsollene fra før. Det betyr ikke nødvendigvis dårlig hardware, men det betyr at de må tilby noe mer eller annerledes enn hva konkurrentene gjør. 

 

NES dominerte så lenge at den hadde brukermassen og alle spillene. SNES fortsatte trenden.

Samme med PS1 og 2. 

 

Hva skjedde med Vii U: dårlig markedføring? Mangel på launch titler? De som var naturlige kunder hadde en Wii i skapet, men spile PS3/ 360 / pc og satt på gjerdet når Wii U kom? 

Jeg gjetter at de på en måte ignorerte tredje part og de ignorerte dem, utviklerne hadde ihvertfall spesifikasjonene for PS4 / One og når Wii U salget uteble ventet de. Ja hadde de kommet med noe som var omtrent som One hadde det gått bra, men det toget er ute av perrongen nå.

Nå er de er litt i situasjonen MS var i når de lanserte original Xbox, MS brukte veldig mange milliarder på å komme seg inn på markedet, de klarte så vidt å slå gamecube men var aldri i nærheten av PS2, de hadde alle pengene fra Windows XP og eksplosjonen av pc salg etter år 2000 og måtte bruke pengene på noe og var i god posisjon for neste generasjon.

Tror ikke Nintendo har lyst til å bruke så mye penger, tror helle ikke at denne generasjon vil avløses snart, det er pc arkitektur og vi vil få nye versjoner, etter hvert blir støtte for de eldste versjonene valgfri.

 

Å prøve noe nytt er billigere og mist like trygt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...