Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo bør ikke prøve å konkurere med Sony og Microsoft


Anbefalte innlegg

Ønsker ikke en ny Nintendo Gimmick innpakket i last gen konsollgrafikk. Ønsker å se Nintendo med en ny maskin som ligger en plass mellom originale PS4 og PS4 Pro i maskinvarekraft.

 

Helst må den være helt gimmickfri ut av eska, men må gjerne ha støtte for å bruke både Wii U gamepad og Nunchuks for de som ønsker å lage spill til det.

 

Du synes altså Nintendo skal lage mer av det samme som det er nok av der ute fra før i et mettet marked?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Wii var kun en suksess i antall solgte konsoller. Den lå langt bak PS3 og X360 i solgte spill per konsoll.

Hei! Det er et interessant innspill. Har vært vanskelig å finne tall på dette. Det jeg foreløpig finner av statistikk på Gamasutra og lignende bransjesider sier forskjellen var minimal, men at Xbox 360 vant, Wii på nr. 2 og PS3 på 3. plass. Disse målingene ble riktignok gjort i 2008-2009. Har du noen kilder på det du sier? Kunne blitt en bra oppfølgersak!

 

Et annet spørsmål er om solgte spill per konsoll egentlig er en god indikator på om en konsoll er en suksess eller ikke. Tredjepartsutviklere forteller at Xbox One har en høyere attach rate enn PS4, men å si at det gjør den til en større suksess er kanskje på strekke det litt langt.

 

Du kan se på antall solgte spill delt på antall solgte konsoller for hver konsoll. Wikipedia har tallene på dette, men de var noe utdaterte sist jeg sjekket. Men ifølge Wikipedia-tallene hadde Wii flest solgte spill per konsoll med god margin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei! Det er et interessant innspill. Har vært vanskelig å finne tall på dette. Det jeg foreløpig finner av statistikk på Gamasutra og lignende bransjesider sier forskjellen var minimal, men at Xbox 360 vant, Wii på nr. 2 og PS3 på 3. plass. Disse målingene ble riktignok gjort i 2008-2009. Har du noen kilder på det du sier? Kunne blitt en bra oppfølgersak!

 

Et annet spørsmål er om solgte spill per konsoll egentlig er en god indikator på om en konsoll er en suksess eller ikke. Tredjepartsutviklere forteller at Xbox One har en høyere attach rate enn PS4, men å si at det gjør den til en større suksess er kanskje på strekke det litt langt.

Kilder under her :)

 

Wii var kun en suksess i antall solgte konsoller. Den lå langt bak PS3 og X360 i solgte spill per konsoll.

Javel. Kanskje greit å sjekke fakta.

"Current generation software tie ratio

Wii - 8.99 LTD and 3.0 at U.S. launch

Xbox 360 - 7.5 LTD and 3.9 at U.S. launch

PS3 - 4.6 LTD and 1.5 at U.S. launch"

 

Kilde. http://vgsales.wikia.com/wiki/Software_tie_ratio

 

Det var over 160 spill som hadde salgstall over 1 mill.

http://www.vgchartz.com/platform/2/wii/

 

Ved lansering?? Kan ikke bruke lanseringsdata når man diskuterer livsløpet til en konsoll.

 

X360 har 236 spill som har salgstall over 1 mill og PS3 har har 246 spill med salgstall over 1 mill.

 

Når det gjelder spillsalg:

Xbox 360: 1000,16 mill spill

PS3: 966,73 mill spill

Wii: 965,23 mill spill

 

Konsoller solgt:

X360: 85,56 mill konsoller

PS3: 86,57 mill konsoller

Wii: 101.18 mill konsoller

 

Med 15-16 millioner flere konsoller solgt, har Wii solgt færre spill totalt.

 

Tie ratios:

Xbox 360: 11.69

PS3: 11.17

Wii: 9,54

 

Kilde: http://www.vgchartz.com/platforms/

 

 

Her argumenterer du jo mot deg selv. Wii ligger ifølge disse tallene marginalt under de andre. Videre er det ifølge oversikten laget noe færre spill for Wii enn for PS3 og X360.

 

Hvor oppdatert er denne siden, forresten?

 

Man kan også se på andre suksessindikatorer, som for eksempel hvor mange spill som har solgt over et visst nivå. På PS3 er det bare to spill som har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer. På X360 er det fem spill. På Wii er det ni spill som har solgt mer enn 10 millioner.

Lenke til kommentar

En fin artikkel. Synes du skriver godt, selv om jeg er fundamentalt uenig.

 

Spørsmålet artikkelen stiller er om god maskinvare er nødvendig for å lykkes med en Nintendo-konsoll.

 

Først og fremst er jeg uenig i at man kan bruke Nintendo 64 og Gamecube som eksempler på at Nintendo ikke vil tjene på sterk maskinvare. Årsakene burde være velkjente:

 

-Spill til Nintendo 64 kostet 50% mer enn spill til Playstation. I tillegg mangel N64-spill lagringsplass. Det sier seg selv at Nintendo 64 ville tape denne kampen.

 

-Gamecube-spill manglet også lagringsplass da Nintendo valgte å bruke små discer. Konsollen manglet også DVD-støtte, et must på begynnelsen av 2000-tallet. Mange jeg kjente, inkludert min egen familie, kjøpte Playstation 2 på grunn av at vi trengte en DVD-spiller. I tillegg var maskinvareforskjellen mellom en Gamecube og PS2 marginal, men forskjellen mellom Wii U og PS4 er gigantisk. Maskinvare var derfor ikke noe som veide opp mot Gamecubes svakheter.

 

Disse eksemplene kan altså ikke tas til inntekt for at sterk maskinvare ikke er viktig for Nintendo.

 

NES og SNES kan videre ikke brukes som eksempler på konsoller hvor Nintendo lyktes uten å ha sterk maskinvare, slik du gjør i artikkelen. Disse konsollene var top notch da de ble lansert. Tvert imot er NES og SNES eksempler på at maskinvare er viktig.

 

Det eneste eksemplet på en konsoll (håndholdt ekskludert) som har lyktes samtidig som den var svakest på maskinvarefronten, er Wii. Vi vet at den ble solgt med en gimmick som slo veldig an.

 

Med Wii U forsøkte Nintendo seg med en konsoll som hadde 7 -syv- år gammel maskinvare. Gimmicken med gamepad skulle kompensere for dette, men det gjorde det ikke. Wii U er altså et eksempel på at maskinvare er viktig (passer å nevne at PS4 vinner over xbox One, mye fordi den er sterkere).

 

Samlet mener jeg historien viser at maskinvare er viktig. Maskinvaren blir mindre viktig dersom konsollen har en gimmick som slår an, eller dersom konsollen har andre vesentlige handicap (50% dyrere spill, manglende viktige funksjoner).

 

Nintendo forsøker nå den samme strategien som med Wii U: Selge en svak konsoll og satse alt på at gimmicken slår an. Jeg tror de har oddsene mot seg.

 

«Drops mic.»

 

Det historien viser er at spillene er viktige. Konsollene som selger bra har bra spill. Maskinvaren er ikke viktig i det hele tatt. Se bare på Wii, DS, og ikke minst GameBoy. GameBoy var jo desidert øverst på tronen lenge til tross for at flere konkurrenter prøvde seg med kraftigere og mer fancy maskinvare.

 

Problemet med Wii U er mangel på gode spill. Det samme problemet møtte Wii på da Nintendo valgte å flytte fokus til neste generasjon. Nintendo slet også med å gjenskape den tidlige suksessen Wii hadde, da de valgte å lage mer "hardcore"-spill eller spill de ønsket å lage selv, fremfor å lage spill massemarkedet ønsket å kjøpe.

 

Wii solgte ikke på grunn av en gimmick. Tvert imot, New Super Mario Bros, et av de mest solgte spillene på Wii, brukte et tradisjonelt kontrolleroppsett. Det som gjorde at Wii solgte var at mange spill appellerte til mange mennesker, og åpnet spillmarkedet for folk som vanligvis ikke kjøpte hjemmekonsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel tvilsomt at den kan spille av 4K Blu-ray filmer. Så er vel mange som heller kommer til å kjøpe en XBOS.  :wee:

 

Er det noen som bryr seg om 4K BR-filmer da? Jeg mener, ut over et mindretall entusiaster?

 

Det virker jo uansett som flere og flere nå bare streamer video og film over nett og ser det på nettbrettet sitt. Da er ikke 4K særlig relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan også se på andre suksessindikatorer, som for eksempel hvor mange spill som har solgt over et visst nivå. På PS3 er det bare to spill som har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer. På X360 er det fem spill. På Wii er det ni spill som har solgt mer enn 10 millioner.

 

Når det kommer til desse spilla som har solgt mest på Wii er di fleste spill som er bundla med konsollen i forskjellige utgaver. I mange tilfeller vart både 2 og 3 spill av desse bundla saman med Wii i forskjellige varianter. Salget av desse spilla er difor ikkje eit mål på sukksess men heller eit mål på at Wii vart pusha ganske hardt med 2-3 spill som gullerot. Av desse spilla var mange av gimmick-typen som var moro ei stund før konsollen vart stua vekk. Tipper Wii U ville greidd seg noko betre om Nintendo hadde pusha den like hardt med både spill og pris.

Lenke til kommentar

 

Nintendo burde satse på smarttelefoner som med Pokemon GO, ikke bare på konsoller.

Nintendo gikk inn i partnerskap med DeNA for å skaffe fotfeste på det markedet, spørsmålet nå er om de spillene som kommer derfra blir noen suksess, for Pokemon GO var det ikke Nintendo som sto bak.   

 

 

Sant det, men det var Nintendo som skapte Pokemon (en diger unik suksessfranchise).

TV-serien/Anime, spill, kort, Pikachu etc.

Hvis spillet ikke het Pokemon og ikke handlet om Pokemon, ville det nok ikke blitt like populært.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

 

 

Nintendo burde satse på smarttelefoner som med Pokemon GO, ikke bare på konsoller.

Nintendo gikk inn i partnerskap med DeNA for å skaffe fotfeste på det markedet, spørsmålet nå er om de spillene som kommer derfra blir noen suksess, for Pokemon GO var det ikke Nintendo som sto bak.   

 

 

Sant det, men det var Nintendo som skapte Pokemon (en diger unik suksessfranchise).

TV-serien/Anime, spill, kort, Pikachu etc.

Hvis spillet ikke het Pokemon og ikke handlet om Pokemon, ville det nok ikke blitt like populært.

 

En har 'Ingress' som ligner litt på Pokemon GO, absolutt ikke like populært som sistnevnte nei.

Men fortsatt ikke Nintendo som får størst utbytte av den Appen, navnet blir muligens mer kjent, men pengene strømmer ikke inn av den grunn. 

 

Blir uansett en spennende tid framover både på mobil og konsoll fra Nintendo, samme gjelder Sony som visstnok også skal gå hardt inn på mobil og kommer med en 'ny' konsoll snart. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nintendo burde satse på smarttelefoner som med Pokemon GO, ikke bare på konsoller.

Nintendo gikk inn i partnerskap med DeNA for å skaffe fotfeste på det markedet, spørsmålet nå er om de spillene som kommer derfra blir noen suksess, for Pokemon GO var det ikke Nintendo som sto bak.   

 

 

Sant det, men det var Nintendo som skapte Pokemon (en diger unik suksessfranchise).

TV-serien/Anime, spill, kort, Pikachu etc.

Hvis spillet ikke het Pokemon og ikke handlet om Pokemon, ville det nok ikke blitt like populært.

 

En har 'Ingress' som ligner litt på Pokemon GO, absolutt ikke like populært som sistnevnte nei.

Men fortsatt ikke Nintendo som får størst utbytte av den Appen, navnet blir muligens mer kjent, men pengene strømmer ikke inn av den grunn. 

 

Blir uansett en spennende tid framover både på mobil og konsoll fra Nintendo, samme gjelder Sony som visstnok også skal gå hardt inn på mobil og kommer med en 'ny' konsoll snart. 

 

 

Ja, det blir spennende :)

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

 

 

Man kan også se på andre suksessindikatorer, som for eksempel hvor mange spill som har solgt over et visst nivå. På PS3 er det bare to spill som har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer. På X360 er det fem spill. På Wii er det ni spill som har solgt mer enn 10 millioner.

Når det kommer til desse spilla som har solgt mest på Wii er di fleste spill som er bundla med konsollen i forskjellige utgaver. I mange tilfeller vart både 2 og 3 spill av desse bundla saman med Wii i forskjellige varianter. Salget av desse spilla er difor ikkje eit mål på sukksess men heller eit mål på at Wii vart pusha ganske hardt med 2-3 spill som gullerot. Av desse spilla var mange av gimmick-typen som var moro ei stund før konsollen vart stua vekk. Tipper Wii U ville greidd seg noko betre om Nintendo hadde pusha den like hardt med både spill og pris.

 

Joda, salget av disse spillene er definitivt et mål på suksess. Det er tross alt ikke snakk om bare 2-3 spill som du snakker om, men hele ni spill. Mot henholdvis to og fem på PS3 og X360.

 

Det interessante er jo at man kunne se at salget av Wii skjøt i taket ved lanseringen av flere av disse. New Super Mario Bros gjorde jo at salget av Wii-konsoller nådde nye høyder noen år etter at den opprinnelig ble lansert.

Lenke til kommentar

Noko av problemet til Nintendo er dette med pris. Det blir sagt fleire gonger at "om Nintendo berre slepp ein billig konsoll" så kan dei gje marknaden eit alternativ til dei to andre. WiiU var aldri spesielt billig, og eg trur NX er avhengig av å vere det for å ha livets rett. Det betyr ikkje noko om konsollen er mynta på ei anna gruppe menneske, står du i butikken og kan velje mellom to konsollar til tilnærma lik pris, men den ein viser mykje meir flashy grafikk enn den andre, så går du fort for den som ser best ut.

 

Både Nintendo 64 og GameCube var i sin tid de desidert kraftigste konsollene på papiret, men solgte likevel betraktelig mindre enn konkurrentene.

 

Det stemmer vel ikkje for GameCube sin del, men det er no berre pirk i ein ellers interessant artikkel!

 

 

Tjaa, den var i hvertfall kraftigere enn PS2. Vet ikke helt hvordan den lå i forhold til Xbox.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man kan også se på andre suksessindikatorer, som for eksempel hvor mange spill som har solgt over et visst nivå. På PS3 er det bare to spill som har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer. På X360 er det fem spill. På Wii er det ni spill som har solgt mer enn 10 millioner.

Når det kommer til desse spilla som har solgt mest på Wii er di fleste spill som er bundla med konsollen i forskjellige utgaver. I mange tilfeller vart både 2 og 3 spill av desse bundla saman med Wii i forskjellige varianter. Salget av desse spilla er difor ikkje eit mål på sukksess men heller eit mål på at Wii vart pusha ganske hardt med 2-3 spill som gullerot. Av desse spilla var mange av gimmick-typen som var moro ei stund før konsollen vart stua vekk. Tipper Wii U ville greidd seg noko betre om Nintendo hadde pusha den like hardt med både spill og pris.

 

Joda, salget av disse spillene er definitivt et mål på suksess. Det er tross alt ikke snakk om bare 2-3 spill som du snakker om, men hele ni spill. Mot henholdvis to og fem på PS3 og X360.

 

Det interessante er jo at man kunne se at salget av Wii skjøt i taket ved lanseringen av flere av disse. New Super Mario Bros gjorde jo at salget av Wii-konsoller nådde nye høyder noen år etter at den opprinnelig ble lansert.

 

 

Kvar har du det fra at eg snakker om bare 2-3 spill? Les ein gang til. Refererer til desse spilla som solgte mest, dvs di du tenker på + nokre til. Di vart bundla saman med Wii i forskjellige pakker, 2-3 spill i forskjellige varianter saman med Wii. Derav fekk mange av desse spilla eit stort salg sjølv om det ikkje nødvendigvis var pga spilla i seg sjølv, men heller pakkane som heilhet.

Lenke til kommentar

 

Ønsker ikke en ny Nintendo Gimmick innpakket i last gen konsollgrafikk. Ønsker å se Nintendo med en ny maskin som ligger en plass mellom originale PS4 og PS4 Pro i maskinvarekraft.

 

Helst må den være helt gimmickfri ut av eska, men må gjerne ha støtte for å bruke både Wii U gamepad og Nunchuks for de som ønsker å lage spill til det.

 

Du synes altså Nintendo skal lage mer av det samme som det er nok av der ute fra før i et mettet marked?

 

 

Mener ikke du at spillene er det viktige? Hvorfor er det sa viktig om de lager det samme hardware-messig som det "mettede markedet"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste måtte da være at Nintendo laga ein passe sterk konsoll slik at di i det minste kan være aktuelle for tredjepartsspill samtidig som di setter eit mål om at alle spill bør greie 1080/60. Det vil være nok for di fleste minst 4-5 år fram i tid. Og di som gjerne vil oppleve Nintendo sine spill i 4k kan la TV'n oppskalere fra 1080.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med artikkelen din Petter. Som en erfaren gamer føler jeg at både Sony og Microsoft egentlig bare repeterer den ene generasjonen etter den andre med kun bedre grafikk, mens Nintendo faktisk prøver med innovasjon og originalitet. Markedet hadde uten tvil vore veldig "tørr" uten Nintendo. Det ville vært kjedelig uten dem!  :ninja:

 

Jeg kommer uansett til å kjøpe "NX". Gaming PC+Nintendo holder rikelig for meg, føler ikke at jeg går glipp av noe som helst da :)

Endret av Svends1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet mitt med Nintendo er ikkje at konsollane deira er svakare enn Sony og Microsoft sine. Alle konsollane er uansett svake i høve til spel-PCen min, som er der eg får dei teknisk imponerande spela. Nintendo kan gjerne ha svakare konsollar, so lenge dei tilbyr noko litt anleis til ein fornuftig pris. Men med "litt anleis" meiner eg ikkje eit sett med 14 ulike kontrollarar til 700 kroner kvar der du brukar ein kombinasjon av grimaser, fuglelydar og kroppslukt for å styre spela.

 

For min del kan dei droppe gimmickar, og gi meg ein konsoll som har:

 * Nintendo sine gode førstepartsspel

 * Ei innebygd emuleringsløysning der du kan spele eldre spel til ein grei pris

 * Ok maskinvare til ok pris

 * Ein vanleg kontrollar

 

Dei kan gjerne tilby meir, men dette er det dei måtte ha gitt meg for at eg skulle kjøpe konsollen deira.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...