Gå til innhold

Følg Jørgen Arne-saken, om tvangssalg, menneskerettigheter og mer.


clink

Anbefalte innlegg

Ser ut til at dommen har kommet ut i media ihvertfall, http://www.avisa-st.no/nyheter/2017/02/14/Skjerpet-straff-etter-anke-i-lagmannsretten-14221588.ece

 

 

* Mannen ble dømt til fengsel i to år og åtte måneder. Åtte måneder gjøres betinget med en prøvetid på fem år.

* Tiltalte forbys å oppsøke, forfølge eller ta kontakt med navngitte personer han har plaget.

* Han forbys å oppsøke en eiendom i en bestemt kommune. Forbudet gjelder i fem år.

* Han får heller ikke oppsøke Trondheim tinghus eller oppsøke eller kontakte ansatte ved tinghuset. Også dette forbudet gjelder i fem år.

* Han må tåle inndragning av to mobiltelefoner.

 

Dommen har blitt publisert på lovdata også, https://lovdata.no/dokument/LESTR/avgjorelse/le-2016-167384

Ser ut til at han ble dømt for:

5 innbrudd

4 skadeverk

2 brudd på besøksforbud

krenkelse av privatlivets fred

unnlatelse av å følge politiets pålegg om å ikke filme

2 mindre skadeverk

brudd på motorferdselloven

Og tilsynelatende flere mindre hendelser.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen sentrale sitater fra dommen (LE-2016-167384):

 

Under ankeforhandlingen ønsket ikke tiltalte å forklare seg om grunnlagene i tiltalen, ei heller om han hadde forholdt seg slik som der angitt. Han ga derimot en lengre redegjørelse for hvilken urett han mente å være utsatt for i forbindelse med tvangssalgene, herunder at det ikke var lovlig å tvangsselge eiendommer, at det skulle vært holdt muntlige forhandlinger, at eiendommene var underpriset, samt at det forelå en rekke brudd på EMK.

Isolert sett er den enkelte handling i tiltalepost I ikke alvorlig, og flere av dem må profesjonelle aktører være forberedt på og tåle, selv om det er uakseptabelt. Det er imidlertid omfanget, varigheten og intensiteten av handlingene som samlet sett gjør saken grov. Gjennom sine handlinger har tiltalte systematisk forsøkt å få flere av aktørene til ikke å utføre de pliktene de var satt til, hvilket har forsinket tvangsprosessene i betydelig grad.

 

Opprettelsen av grupper og publisering av krenkende innlegg på Facebook, har et stort skadepotensiale. De aktuelle gruppene har mange tilhengere, og tiltaltes innlegg er «liket», «delt» og kommentert av flere. Tiltalte bidrar på den måten til at de ulike aktører og instanser i rettsvesenet får svekket sin autoritet blant enkelte, hvilket vanskeliggjør deres arbeid. Ved at flere av innleggene fortsatt er tilgjengelige på Facebook og gruppene fortsatt er aktive, pågår krenkingen fremdeles.

Tiltalte har ikke ønsket å samarbeide med de rettsoppnevnte sakkyndige. Det har vanskeliggjort deres arbeid. På bakgrunn av de undersøkelser og observasjoner som er gjort av tiltalte, har de sakkyndige ikke kunne utelukke at han har en paranoid personlighetsforstyrrelse, F60.0. En eventuell personlighetsforstyrrelse, sammenholdt med at tiltalte gjennom tvangssalgsprosessene var i en vanskelig situasjon, kan forklare hans handlinger. Etter lagmannsrettens syn kan dette ikke anses formildende. Både B, lensmannskontoret og tingretten har gjentatte ganger forsøkt å veilede tiltalte og å få til mest mulig skånsom prosess, uten at tiltalte har ønsket å medvirke til dette.

Etter en konkret vurdering har lagmannsretten funnet at åtte måneder av straffen bør gjøres betinget. En betinget fengselsstraff vil kunne gi tiltalte et incitament til ikke å fortsette å krenke rettsvesenet eller andre. Dersom tiltalte påny begår tilsvarende handlinger som de han nå skal svare for, bør terskelen for en omgjøring av den betingede straffen være lav.

 

Under ankeforhandlingen viste tiltalte ingen anger og forståelse for den urett han hadde begått. For at den betingede straffen skal ha den ønskede effekt, er det derfor nødvendig at prøvetiden settes så lang som mulig, det vil si til fem år, jf. straffeloven § 34 annet ledd og straffeloven (1902) § 53 nr. 1.

Når man får slik prøvetid, det teller vel ikke ned mens man sitter bak lås og slå?

Prøvetid fastsatt i dom begynner å løpe fra dommen er rettskraftig, jf. straffeloven § 34 annet ledd.

 

Siden han har fått to års ubetinget og åtte måneder betinget, og har sonet 318 dager i varetekt, vil han bli løslatt etter ordinær tid 31. mars 2018, og etter 2/3-tid 31. juli 2017 hvis han fyller vilkårene for prøveløslatelse. Prøvetiden vil tidligst løpe ut 22. februar 2022 (hvis tiltalte ikke anker til Høyesterett).

Lenke til kommentar

De profesjonelle aktørene må være ikke bare være forberedt på slike handlinger, de må også tåle dem. Det kunne tenkes at man bare måtte være forberedt på dem (altså at handlingene var forutsigbare), men at de ikke trengte å tåle handlingene. Det ville kanskje være mer elegant å si at de "må tåle" slike handlinger, men det er "forberedt på og tåle" man har ment her, og som er grammatisk korrekt.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Denne dommen har ingenting med virkeligheten å gjøre jeg var selv overhørte retten i to og en halv dag større overgrep mot menneskeheten men dette har jeg aldri sett norsk domstol og jeg har sett mye Og hørt mye jeg ser på saken til kaste og Mathisen mot Norge der den norske stat tapte i Strasbourg og høyesterett ble refset herfra til månen og rettsvesenet liker egentlig i søppeldunker i 2006 Aftenposten Har du en fin artikkel høyesterett for refs fra Strasbourg Det var en rekke dommer som ble opphevet som følge av denne saken og mange flere skulle ha blitt opphevet cirka 90% av alle dommer som er ansatt i Norge skulle vært opphevet men de kom opp med denne smarte løsningen om og lage en gjenoppreise gjenopprettes kommisjon i Norge fikk fikk ikke stoppet Stormen av dommer blekk laget til Strasbourg de behandlet I tell her her i Norge den fantastiske går ut og inn av bil domstolen hva betydningen av denne dommen i Strasbourg ble har aldri blitt offentliggjort politiet ble tatt i løgn fabrikkere bevis og drevet pinlige avhør antydet at vitne til tiltalte var oppdiktet oppdiktet Dette vitnet var Mr stadelmann Mr stadelmann var ikke veldig fornøyd mister man kommet fra den familien i Frankrike som har rettsvesenet må bygge på den skolen russ som ligger som alle domstolene

Lenke til kommentar

Denne dommen mot Jørgen Skarsvåg er reinspikka svindel lagmannsretten er lagt ned Eidsivating lagmannsrett ligger i Eidsvoll og det er kanskje forklaringen på hvorfor denne rettssak Tavla i Hamar tingrett ser ut slik den gjør på bildet sal nr 9 Det har kanskje også en samling men hvorfor det ble ble helt svart på ca 2 minutter etter Jeg tok bilde av den og jeg har ringt Stortinget og spurt hvilke lover som er gjeldende i Norge Og det var de som sto på lovdata.no og der var det ingen lagmannsrett lenger juryordningen er fjernet og da har det ingen nyere lov som da lagmannsrett tross alt er Dette er verste overgrepet jeg noensinne har sett av en domstol denne bobestyreren retten med hjelper ved tvangssalg av Jørgen Skarsvåg eiendeler verdier LCD 13 millioner folk med denne lille rotta av en bobestyrer til venner bekjente uten å annonsere realverdier eller annonserer relevant media Solgte han verdier for ca kr 3 millioner en melkekvote som var verdt 2,8 millioner småbruk taksert til 4,5 millioner Solgte han for 2,4 millioner det var tre løpere ntok melkekvote gjentok jorda h&m tok bygninger Jørgen Skarsvåg har også små barn Oj alt fem barn skulle aldri sitte i fengsel en dag Dalen brutal opplevelse for livet sitt solgt for en dritt og ingenting Det er en selv blir kastet i fengsel og mishandlet med tortur menneske mishandling der han ikke får se sine barn Unni varetektsperioden Det er også slik at barnevernet tok barnet hans Hans eldste sønn da tidligere saker tenk dere at noen kom i uniform i dag top bpm satte sine barn til barnevernet solgte sine verdier for femte del av hva det er verdt hva mens du var kastet i fengsel uten dom og fikk prøvd i rettsak i en fiktiv lagmannsrett som ikke finnes i virkeligheten det var femten politimenn rundt bygget som passer på at det ikke ble tatt et bilde eller gjort et bittelite lydopptak fra denne rettssaken som ikke er noe rettsak Det finnes ikke i virkeligheten Den skal ligge på lovdata.no tilgjengelig for alle hele Folket d e m10 anonymisert versjon vel og merke

post-363311-0-79265500-1487159692_thumb.jpg

post-363311-0-32964300-1487159976_thumb.png

post-363311-0-76487000-1487160055_thumb.png

Lenke til kommentar

Denne dommen har ingenting med virkeligheten å gjøre jeg var selv overhørte retten i to og en halv dag større overgrep mot menneskeheten men dette har jeg aldri sett norsk domstol og jeg har sett mye Og hørt mye jeg ser på saken til kaste og Mathisen mot Norge der den norske stat tapte i Strasbourg og høyesterett ble refset herfra til månen og rettsvesenet liker egentlig i søppeldunker i 2006 Aftenposten Har du en fin artikkel høyesterett for refs fra Strasbourg Det var en rekke dommer som ble opphevet som følge av denne saken og mange flere skulle ha blitt opphevet cirka 90% av alle dommer som er ansatt i Norge skulle vært opphevet men de kom opp med denne smarte løsningen om og lage en gjenoppreise gjenopprettes kommisjon i Norge fikk fikk ikke stoppet Stormen av dommer blekk laget til Strasbourg de behandlet I tell her her i Norge den fantastiske går ut og inn av bil domstolen hva betydningen av denne dommen i Strasbourg ble har aldri blitt offentliggjort politiet ble tatt i løgn fabrikkere bevis og drevet pinlige avhør antydet at vitne til tiltalte var oppdiktet oppdiktet Dette vitnet var Mr stadelmann Mr stadelmann var ikke veldig fornøyd mister man kommet fra den familien i Frankrike som har rettsvesenet må bygge på den skolen russ som ligger som alle domstolene

Hørt om tegnsetting, for eksempel punktum?

 

Og avsnitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne dommen har ingenting med virkeligheten å gjøre jeg var selv overhørte retten i to og en halv dag større overgrep mot menneskeheten men dette har jeg aldri sett norsk domstol og jeg har sett mye Og hørt mye jeg ser på saken til kaste og Mathisen mot Norge der den norske stat tapte i Strasbourg og høyesterett ble refset herfra til månen og rettsvesenet liker egentlig i søppeldunker i 2006 Aftenposten Har du en fin artikkel høyesterett for refs fra Strasbourg Det var en rekke dommer som ble opphevet som følge av denne saken og mange flere skulle ha blitt opphevet cirka 90% av alle dommer som er ansatt i Norge skulle vært opphevet men de kom opp med denne smarte løsningen om og lage en gjenoppreise gjenopprettes kommisjon i Norge fikk fikk ikke stoppet Stormen av dommer blekk laget til Strasbourg de behandlet I tell her her i Norge den fantastiske går ut og inn av bil domstolen hva betydningen av denne dommen i Strasbourg ble har aldri blitt offentliggjort politiet ble tatt i løgn fabrikkere bevis og drevet pinlige avhør antydet at vitne til tiltalte var oppdiktet oppdiktet Dette vitnet var Mr stadelmann Mr stadelmann var ikke veldig fornøyd mister man kommet fra den familien i Frankrike som har rettsvesenet må bygge på den skolen russ som ligger som alle domstolene

Hørt om tegnsetting, for eksempel punktum?

 

Og avsnitt?

 

 

Ove "skriver" med talegjenkjenning. Derfor ser det hakkanes gale ut i tekstform.

Det er greit å være klar over.

Lenke til kommentar

Retningslinjene for forumet pkt 1 er ikke helt forenlig med ukorrigert talegjenkjenning:

 

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Formålet med regelen er at det er opp til den enkelte å gjøre seg språkmessig forstått.

Lenke til kommentar

Retningslinjene for forumet pkt 1 er ikke helt forenlig med ukorrigert talegjenkjenning:

 

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Formålet med regelen er at det er opp til den enkelte å gjøre seg språkmessig forstått.

 

 

Det ble jeg ikke klokere av.

Mener du at reglene passer dårlig for nevnte tilfelle, eller at reglene ikke godtar dette?

Jeg vil kjapt anslå at 70% av det Ove skriver er forståelig, og takket være at han har relativt lange innlegg, så er det mye innhold man forstår.

En annen ting er at innholdet i postingene hans krever at man er kjentmann i rettsystemet, og det er jo de færreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...