Gå til innhold

Hvordan investerer du pengene dine?


Syklofanten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shitt. Jeg glemte å nevne den aller viktigste tingen jeg har investert i de siste 5 årene. Min egen helse!

 

Den viktigste av aller investeringer! Dog vanskelig å måle avkastning. Har investert råvarer av høyere kvalitet og tid i form av matlaging heller enn å kjøpe ferdig/prosessert mat. Og mange timer med trening.

 

Mye penger har blitt investert i helse, men avkastning og utbytte kan ikke direkte måles i penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Bolig, BSU, Høyrentekonto og Bitcoin

 

Nice. Har selv ikke investert noe i bitcoin. Kan du forklare litt hvordan man gjør det i praksis?

 

Det er jo ca. en million guider til det om du googler. Evt. opprett en egen tråd, er du snill.

 

 

Takk for "hjelpen" :no:

 

Men jeg oppretter en tråd, det er et interessant tema.

Lenke til kommentar

 

1 Utleieleil med 100% belåning - 13k i mnd leieinntekter

2 Egen Leilighet

3 Nybygg utleieleilighet, ferdig om 1,5 år - 10-11k i mnd stipulerte leieinntekter

4 Rundt 10k i fond/aksjer mndlig.

Du har virkelig troa på boligmarkedet, gitt.

 

Hva jobber du med, forresten?

 

 

Så har jeg maks gitt 50k over prisant for en leilighet da, så er ikke noe euforiske tilstander her i gården. Jobber innen finans. 

Lenke til kommentar

 

1 Utleieleil med 100% belåning - 13k i mnd leieinntekter

2 Egen Leilighet

3 Nybygg utleieleilighet, ferdig om 1,5 år - 10-11k i mnd stipulerte leieinntekter

4 Rundt 10k i fond/aksjer mndlig.

Du har virkelig troa på boligmarkedet, gitt.

 

Hva jobber du med, forresten?

Sikkert eiendomsmegler eller tømrer.

 

Edit: eller finans.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

 

 

1 Utleieleil med 100% belåning - 13k i mnd leieinntekter

2 Egen Leilighet

3 Nybygg utleieleilighet, ferdig om 1,5 år - 10-11k i mnd stipulerte leieinntekter

4 Rundt 10k i fond/aksjer mndlig.

Du har virkelig troa på boligmarkedet, gitt.

 

Hva jobber du med, forresten?

Så har jeg maks gitt 50k over prisant for en leilighet da, så er ikke noe euforiske tilstander her i gården. Jobber innen finans.

Nå vet ikke jeg hva slags finans, men som en generell regel så følger vel bransjen din boligmarkedet? Siden du jobber innen finans har du kanskje hørt uttrykket "alle egg i én kurv"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bolig - velger fortsatt å se på det som en investering, selv med avdragsfrihet på store deler av det fortsatt.

BSU - fast trekk 2000,- i måneden, topper opp til 25.000 i desember.

Sparekonto - fast trekk 2000,- i måneden. (bruker dog av dette ved ting som defekt vaskemaskin, uforutsette bilutgifter etc).

Fondsparing - 200,- i måneden.

Aksjer - 5% av lønn går til aksjer før utbetaling hver måned, firmaet spytter gir meg samtidig aksjer for tilsvarende beløp minus skatt.

 

Aksje- og fondsparingen har jeg tenkt til å la seile sin egen sjø uten egentlig å følge med på det, og kun realisere dersom jeg virkelig trenger det en gang.

 

BSU skal jeg makse så langt jeg kan frem til jeg når aldersgrensa, og derfra forsøke å sitte på pengene så langt det er mulig.

Med mindre drømmehuset dukker opp og vi bestemmer oss for å flytte.

Hvis du har råd til det, er det lurt å kjøre inn 25 000 i januar. Da får du de gunstige BSU-rentene for hele året.

Lenke til kommentar

 

 

 

1 Utleieleil med 100% belåning - 13k i mnd leieinntekter

2 Egen Leilighet

3 Nybygg utleieleilighet, ferdig om 1,5 år - 10-11k i mnd stipulerte leieinntekter

4 Rundt 10k i fond/aksjer mndlig.

Du har virkelig troa på boligmarkedet, gitt.

 

Hva jobber du med, forresten?

Så har jeg maks gitt 50k over prisant for en leilighet da, så er ikke noe euforiske tilstander her i gården. Jobber innen finans.

Nå vet ikke jeg hva slags finans, men som en generell regel så følger vel bransjen din boligmarkedet? Siden du jobber innen finans har du kanskje hørt uttrykket "alle egg i én kurv"?

 

 

Hei, nei jobben min er helt uavhengig av boligmarkedet, så går helt fint det. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5k rett på huskonto hvor lån og vann&avløp,forsikring osv trekkes.

2,5k inn på fond, 2 indeks, to aktive jeg har litt trua på. Health og nordic technology akkurat nå.

10k rett inn på regningskonto, hvor 2k går til lånekassa, sparing til diverse forbruk ila året, blant annet 25k som går ut hver 1.januar til BSU, fyller forøvrig denne om to år, så da blir det andre boller.

Har aksjespareavtale i dnb, sparer 1,5k der i mnd, trekkes fra aksjekonto jeg har, spre investeringene utover lang lang tid. Dette er forøvrig 3 highrisk aksjer og 2 laks.( BWlpg, dno, avance, lsg og mhg).

Har ca 200k investert på børs pt. Varierer ut fra dagsform.

 

har 250k på sparekonto( i tillegg til bsu) Deler lånet på huset med frua, så er ikke aktuelt å betale ned 250k ekstra på det. har svært god egenkapital på huset(verdivurdert nylig) og under 1,5mill i gjeld, ferdig oppusset.

 

Når jeg ble ferdig med studiene i 2011 så bandt jeg såklart renten på 320k i studielån på 2,9%. Denne går ut nå i oktober, og det er særdeles fristende å skyte inn f.eks 100k der og øke månedsbeløpet. slik at jeg fortere blir kvitt denne personlige gjelden.
Så lenge ektefellen ikke har mulighet for lik  innbetaling på huslånet er det nok dette som er det sikreste jeg kan gjøre ift økt sparing. samt at det er irriterende å se 2k fly ut i måneden for all fremtid(føles sånn).  

Lenke til kommentar

Når jeg ble ferdig med studiene i 2011 så bandt jeg såklart renten på 320k i studielån på 2,9%. Denne går ut nå i oktober, og det er særdeles fristende å skyte inn f.eks 100k der og øke månedsbeløpet. slik at jeg fortere blir kvitt denne personlige gjelden.

Så lenge ektefellen ikke har mulighet for lik  innbetaling på huslånet er det nok dette som er det sikreste jeg kan gjøre ift økt sparing. samt at det er irriterende å se 2k fly ut i måneden for all fremtid(føles sånn).  

 

Du er vel ikke den eneste som tenker slikt.. men la vær https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1715894

Lenke til kommentar

5k rett på huskonto hvor lån og vann&avløp,forsikring osv trekkes.

2,5k inn på fond, 2 indeks, to aktive jeg har litt trua på. Health og nordic technology akkurat nå.

10k rett inn på regningskonto, hvor 2k går til lånekassa, sparing til diverse forbruk ila året, blant annet 25k som går ut hver 1.januar til BSU, fyller forøvrig denne om to år, så da blir det andre boller.

Har aksjespareavtale i dnb, sparer 1,5k der i mnd, trekkes fra aksjekonto jeg har, spre investeringene utover lang lang tid. Dette er forøvrig 3 highrisk aksjer og 2 laks.( BWlpg, dno, avance, lsg og mhg).

Har ca 200k investert på børs pt. Varierer ut fra dagsform.

 

har 250k på sparekonto( i tillegg til bsu) Deler lånet på huset med frua, så er ikke aktuelt å betale ned 250k ekstra på det. har svært god egenkapital på huset(verdivurdert nylig) og under 1,5mill i gjeld, ferdig oppusset.

 

Når jeg ble ferdig med studiene i 2011 så bandt jeg såklart renten på 320k i studielån på 2,9%. Denne går ut nå i oktober, og det er særdeles fristende å skyte inn f.eks 100k der og øke månedsbeløpet. slik at jeg fortere blir kvitt denne personlige gjelden.

Så lenge ektefellen ikke har mulighet for lik  innbetaling på huslånet er det nok dette som er det sikreste jeg kan gjøre ift økt sparing. samt at det er irriterende å se 2k fly ut i måneden for all fremtid(føles sånn).  

Så lenge du har annen gjeld er det bare tull å betale ned studielånet. Renta er tilnærmet den samme som på boliglån, men den er ikke pantesikret. Betaler du ned boliglånet kan du i fremtiden låne det samme beløpet til samme rente ved å refinansiere, om du trenger penger til noe annet. Det kan du ikke gjøre med studielånet. Studielånet slettes når du dør, og hvis du blir syk, ufør eller arbeidsledig kan du slippe renter i perioder. 

 

Ellers er det sjeldent noe problem å dele opp boliglånet i to separate lån som dere betjener hver for dere. Du vil riktignok måtte typisk måtte være medlåntaker, men så lenge lånet er sikret i boligen og belåningen er OK, så bør ikke det være noe problem.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Så lenge du har annen gjeld er det bare tull å betale ned studielånet. Renta er tilnærmet den samme som på boliglån, men den er ikke pantesikret. Betaler du ned boliglånet kan du i fremtiden låne det samme beløpet til samme rente ved å refinansiere, om du trenger penger til noe annet. Det kan du ikke gjøre med studielånet. Studielånet slettes når du dør, og hvis du blir syk, ufør eller arbeidsledig kan du slippe renter i perioder. 

 

 

Ellers er det sjeldent noe problem å dele opp boliglånet i to separate lån som dere betjener hver for dere. Du vil riktignok måtte typisk måtte være medlåntaker, men så lenge lånet er sikret i boligen og belåningen er OK, så bør ikke det være noe problem.  

 

Greit nok at det er andre fordeler, men når dette boliglånet er noe vi har felles, og det å starte opp med to lån vil medføre endel ekstra kostnader, etablering og nok ett termingebyr så blir det lite interessant. Liker heller ikke tanken på at fruen skal betale mer på huslånet enn meg. Vi har forøvrig begge bsu og vil ila 3 år betale ned rundt 550k på boliglånet, noe som tar det ned til 800k totalt. Skal riktig nok opp en garasje sikkert før den tid, men den skal være simpel og koster oss nok rundt 150k.

Vurderer fortsatt ett godt innskudd på lånekasselånet mitt og så binde det i 5år til godt under 2% rente.  Herregud, renten på 3år er nå litt over 1,5%. latterlig. Tror noen her at renten i lånekassen skal under 1,5%? Greit nok at flytende i lengden er billigst, men når du kan binde til under 2% så er risken så liten uannsett tenker jeg.

Økte forøvrig aksjespareavtalen til 2k og endret fra lsg til akerBP i dag, lsg er så høy i kurs at det maks blir kjøpt en aksje i måneden. I sept ble det ingen.  Total sparing i aksje og fondsmarkedet er da 4,5k pr mnd.

Endret av Hodmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...