Gå til innhold

Telias «fri roaming» er egentlig ikke helt fri


Anbefalte innlegg

 

Man kan da viderekoble til utenlandsk nummer? Jeg gjorde det på lange utenlandsreiser (ferie) før, til og med til Asia, uten at jeg kan huske noen kjemperegninger på det selv om jeg brukte å kjøpe lokale simkort selv for ukesreiser. Jeg jobber primært med utenlandske firmaer i Norge, og mange av de har viderekoblet utenlandske nummer til sitt norske for å slippe å ha med to tefloner hele tiden.

Men mye som har skjedd på 10-15 år, hva vet jeg.

Da må man betale tellerskritt som om du ringer fra ditt norske nummer til ditt utenlandske nummer for alle viderekoblede samtaler. Og så går det ikke an å "viderekoble" SMS/MMS på en enkel måte.

 

Med dual-SIM-telefon er det veldig enkelt.

Nordmenn som absolutt _må_ prate med deg kan uansett bruke flust av ymse nettbaserte kommunikasjonskanaler som også tilbyr tale/video (FB-Messenger, WhatsApp, Skype, appear.in, etc.).

Men kan du mene at det er enklere å enten skaffe seg en ny telefon med dual-sim eller be venner, bekjente og alle andre som eventuelt måtte ønske å ha tak i meg å bruke andre sosiale medier? Det er så klart mulig, men det er ikke enklere for meg.

 

Det er noe som ikke stemmer her. Det er f..n ikke normalt at Telenor har et bedre tilbud enn Telia. Det MÅ være noe annet de har skrudd opp prisene på.

Joda, det er ikke helt uvanlig at Telenor tilbyr mer ekstra småting i pakkene til en høyere pris. Som Telia sier. Hvor mange er det egentlig dette gjelder?

 

Ok, da går det vel til helvete for deg i Belgia økonomisk da hvis du ikke finner andre løsninger.

 

Kanskje du kan finne et legat?

 

Edit:  

Uff, den var hard av meg sorry. Flere av mine europeiske kolleger/ansatte bruker mycall fra Norge til Polen, Italia osv. Det er svært lite dyrere for dem enn et normalt norsk abonnement internt i Norge. Motsatt bruker de en lik operatør hjemme. Noe slikt finnes også i Belgia, det regner jeg nesten med.

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man være dansk statsborger for å få et dansk mobilabonnement? Det er jo MYYYYYEEEEE billigere å ha et dansk abn... hvor det er inkludert bruk i Norge. I tilegg er det ubegrenset data

 

Holder det ikke at du skaffer deg et dansk personnummer, slik jeg antar alle utlendinger som oppholder seg ekstra lenge i et Danmark bør gjøre. Gitt at de har liknende regler overfor utlendinger som Norge har. Jeg kan ikke de danske reglene. Men, antar at de er rimelig like oss på dette.

Lenke til kommentar

Begrepet "fri roaming" er upresist på en annen måte også: Hvis du f.eks. befinner deg i Spania og ønsker å ringe til Tyskland, så er ikke dette gratis. Det er gratis å ringe hjem til Norge, og det er gratis å ringe til andre nr i det landet du befinner deg i. Dette mener jeg imidlertid også gjelder Telenor. Ikke noe stort problem dette heller vil jeg tro, da det er ytterst få som har slike behov. Men fri roaming? Nei.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Roaming like home kort oppsummert

Chilimobil: Data i EU/EØS, trafikk til norske nummer.

Telia: som over + trafikk til nummer til det landet du befinner deg.

Telenor: som over pluss trafikk til EU/EØS-nummer.

 

Pass på Sveits, som ikke er medlem av EU eller EØS.

 

Edit: danske og svenske aktører tilbyr varianter av disse tre, uten at jeg ser noe system. USA er også med hos en av de danske, husker ikke hvilken. Husk at mange har bestemmelser om fair usage, og hvis de ikke har kan de komme fort.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Flere av mine europeiske kolleger/ansatte bruker mycall fra Norge til Polen, Italia osv. Det er svært lite dyrere for dem enn et normalt norsk abonnement internt i Norge. Motsatt bruker de en lik operatør hjemme. Noe slikt finnes også i Belgia, det regner jeg nesten med.

Poenget er jo hvorfor skal jeg stresse med sånt når Telenor kan tilby virkelig fri roaming med akkurat samme mobil og nummer jeg allerede har. Koster ikke mye ekstra med Telenor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med dual-SIM-telefon er det veldig enkelt.

Nordmenn som absolutt _må_ prate med deg kan uansett bruke flust av ymse nettbaserte kommunikasjonskanaler som også tilbyr tale/video (FB-Messenger, WhatsApp, Skype, appear.in, etc.).

Men kan du mene at det er enklere å enten skaffe seg en ny telefon med dual-sim eller be venner, bekjente og alle andre som eventuelt måtte ønske å ha tak i meg å bruke andre sosiale medier? Det er så klart mulig, men det er ikke enklere for meg.

 

Jeg synes i hvert fall at det er behagelig å bruke dual-SIM med en lokal leverandør pluss noe billig Onecall-greier. Jeg er uansett ikke i Norge mer enn 1-2 mnd i året. Og rundt om i Europa vil du oppleve at alternative kommunikasjonskanaler (f.eks WhatsApp, ikke nødvendigvis sosiale medier) er svært mye brukt. Så jeg ser ikke problemet med at de hjemme også kan bruke det.
Lenke til kommentar

 

Flere av mine europeiske kolleger/ansatte bruker mycall fra Norge til Polen, Italia osv. Det er svært lite dyrere for dem enn et normalt norsk abonnement internt i Norge. Motsatt bruker de en lik operatør hjemme. Noe slikt finnes også i Belgia, det regner jeg nesten med.

Poenget er jo hvorfor skal jeg stresse med sånt når Telenor kan tilby virkelig fri roaming med akkurat samme mobil og nummer jeg allerede har. Koster ikke mye ekstra med Telenor.

Trodde du ikke hadde Telenor ut fra din første kommentar, mulig jeg blander med andre her.

 

Uansett så er jeg idioten her, trodde egentlig roaming hadde kun med data å gjøre.

 

Før var det dyrt å motta samtaler utenlands fra Norge, hva med det nå - roaming or not?

 

Når det er sagt, så bør jeg vel kanskje kikke gjennom regningene en gang til før de betales.

 

Og en annen ting. Når du ser ordet roaming nok ganger så virker det som et tulleord. Som et uekte barn av roing, ræv og gaming.

Lenke til kommentar

Ironien med Chili er at kundeservice koster penger å ringe fra Norge, mens det er gratis å ringe fra utlandet.

 

Clever girl Chili, clever girl..

 

Det gjelder nok faktisk alle/de fleste, da man må ringe et vanlig 8-sifret fasttelefonnummer man ikke kan ta betalt for når man ringer fra utlandet (pga landskode). Husker noen hadde funnet ut av det i min tidligere arbeidsgiver og ringte da "utenlandsnummeret" fra Norge. Det spredde seg såpass at de måtte sperre innkommende fra Norge til det 8-sifrede nummeret.

Lenke til kommentar

Jeg søker jo aktivt etter 8-sifrete alternativer til de grisedyre femsifrete numrene.

 

Ble temmelig grinete i sommer da jeg først skulle komme i kontakt med Chilimobil f.eks.

 

Jeg kjøper heller ikke argumentene med at femsifret alternativ skal gjøre det enklerw for folk flest og sikre kvalitet, for det er kun 3 færre tall å trykke på den ene gangen førman lagrer nummeret i kontaktlisten eller henter det frem fra ringeloggen.

 

Tull fra A-Å. Enten fjern våset eller inkludere det i ringeminuttene man allerede betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrepet "fri roaming" er upresist på en annen måte også: Hvis du f.eks. befinner deg i Spania og ønsker å ringe til Tyskland, så er ikke dette gratis. Det er gratis å ringe hjem til Norge, og det er gratis å ringe til andre nr i det landet du befinner deg i. Dette mener jeg imidlertid også gjelder Telenor. Ikke noe stort problem dette heller vil jeg tro, da det er ytterst få som har slike behov. Men fri roaming? Nei.

 

Er du i et EU / EØS land utenfor Norge ringer du, sender SMS og MMS til alle andre lang innenfor EU / EØS med Telenor. Og de dette treffer hos Telia. Er studenter som har utveksling til lang f.eks. Beliga kan her ringe rundt i EU og til Norge uten ekstra kostnad. OGså f.,eks. eldre som har leilighet i Spania osv. Som ofte reiser 2 måneder omgang f.eks. Såå er ikke alle det gjjelder, men tror du hadde blitt overakset over hvor mange det rammer, og mange vet det ikke selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

5-sifrede nummer og nummer på 8xxxxxxx er bare en konstruksjon for å tjene mer penger. Det finnes ingen teknisk begrunnelse og f.eks. så har NAV gått over til et åttesifret nummer uten problemer. 

Lenke til kommentar

Jeg går skole i sverige og skifter over til telia pga roam like home. Skuffet ble eg da eg fant ut at de hadde denne idiotiske begrensningen.

Og et svensk simkort er utelukket.

Får ikke registrert det eller skaffet abonnement pga at eg ikke har svensk personnummer...

Og kontant kort er svindyrt :S

 

Men kjøp Telenor FRIHET abonnement da? Da har du jo fri bruk i Sverige hele tiden, akkurat som hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg går skole i sverige og skifter over til telia pga roam like home. Skuffet ble eg da eg fant ut at de hadde denne idiotiske begrensningen.

Og et svensk simkort er utelukket.

Får ikke registrert det eller skaffet abonnement pga at eg ikke har svensk personnummer...

Og kontant kort er svindyrt :S

 

Gjelder ikke i Sverige. Her kan du bruke sitt norske Telia nummer hele året uten ekstra kostnader. Står opplyst på sidene deres.

Lenke til kommentar

Ser det står noe om forretningsreiser i artikkelen. Verdt å nevne at fri roaming ikke gjelder Telenor bedrift.

 

Det gjør det da? - De lanserte jo nye FRI+ abonnementer samtidig med privatabonnementene som har fri roaming.

 

Faktisk er det verdt å nevne at mens privatabonnementene fikk en betydelig prisøkning når de fikk fri roaming (halverte datapakker til samme pris) så ble bedriftsbonnementene beholdt som de er og ga mer for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har telenor bedrift, har free roaming (men har åpenbart misforstått noe, for det måtte betales for å ringe til en dansk nummer i danmark)

 

AtW

 

Da bør du ta det opp med kundeservice;

 

"Når du er på reise i EU/EØS bruker du abonnementet på samme måte som i Norge. Du trenger ikke foreta deg noe i forkant. Du bruker av din inkluderte datamengde og har fri tale og fri SMS også når du reiser i EU/EØS. Dette gjelder lokale samtaler i EU/EØS-landene, samtaler mellom landene når en er på reise i EU/EØS, samtaler hjem til Norge, sende og motta SMS-meldinger og surfing.  For samtaler fra Norge til utlandet, SMS, MMS, spesialnumre eller om bord på skip og fly, gjelder egne priser."

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...