Gå til innhold

Telias «fri roaming» er egentlig ikke helt fri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg har all mulig sympati for at RoamLikeHome er tidsbegrenset. En som roamer har bedre vilkår i utlandet enn i Norge, og bedre vilkår enn landets egne mobilkunder. Fra Norge til Frankrike koster det 4,99 per min, fra Hellas til Island (se på kartet) koster det 0,52.

Lenke til kommentar

Jeg går skole i sverige og skifter over til telia pga roam like home. Skuffet ble eg da eg fant ut at de hadde denne idiotiske begrensningen.

Og et svensk simkort er utelukket.

Får ikke registrert det eller skaffet abonnement pga at eg ikke har svensk personnummer...

Og kontant kort er svindyrt :S

Denne begrensningen gjelder ikke i Norden/Baltikum (Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia og Litauen), kun øvrige land i EU/EØS.

Lenke til kommentar

Begrepet "fri roaming" er upresist på en annen måte også: Hvis du f.eks. befinner deg i Spania og ønsker å ringe til Tyskland, så er ikke dette gratis. Det er gratis å ringe hjem til Norge, og det er gratis å ringe til andre nr i det landet du befinner deg i. Dette mener jeg imidlertid også gjelder Telenor. Ikke noe stort problem dette heller vil jeg tro, da det er ytterst få som har slike behov. Men fri roaming? Nei.

 

Telenor lar deg ringe til EU/EØS, med inkluderte minutter når du befinner deg i EU/EØS. Telia tar betalt for en samtale til Tyskland hvis du er i Spania.

 

Telia kaller tjenesten sin Roam like home, i Norge må du også betale for å ringe andre land, så det ligger jo i navnet...

Lenke til kommentar

Jeg går skole i sverige og skifter over til telia pga roam like home. Skuffet ble eg da eg fant ut at de hadde denne idiotiske begrensningen.

Og et svensk simkort er utelukket.

Får ikke registrert det eller skaffet abonnement pga at eg ikke har svensk personnummer...

Og kontant kort er svindyrt :S

 

Denne begrensningen gjelder ikke innenfor telias eget nettverk:). Du kan bruke i Sverige over 45 dager

Lenke til kommentar

 

Skulle ønske de kunne gjøre som i Danmark. Fri bruk av alt til 119/mnd. Så kan du justere opp etter om du vil ha mer fart.. La merke til det på TV der nede i sommer :)

Danmark er et flatt land med relativt høy befolkningstetthet. Kostnadene ved utbygging av telenett i Danmark er nesten gratis sammenlignet med Norge.

 

Mobilnettet vårt har kapasitet til å ha fri bruk og vi betaler mye mer for abonnementene våre. Uten noen tall på inntjening på våre grisedyre abonnementer, overforbruk og kostnadene for utbygging (i forhold til Danmark) så blir argumentet irrelevant.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Hmm, dårlig nytt. Jeg skal utveksle til EU neste halvår. Håper ikke dette er noe som gjelder alle. Har dere sjekket Telenor?

 

Bare å veksle på et knippe sim kort. Komplisert ja, men fint mulig. Eller skaffe lokalt sim for lengere turer.
6 måneder var vel «lengre turer» så det holder;)

Nå er det snart et år siden keg reiste ned, men det funka strålende med Talkmore. Ingen ekstrautgifter og aller best: ingen styr med ekstra sim-kort. Det er helt utrolig upraktisk med to sim-kort.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...