Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

 

 

Har spørsmål ang PC-testen, og gruppeoppgavene. Jeg aner jo ikke helt hvordan testene er utformet, men dersom man feks får spørsmål om hvordan man ville handlet i en spesifikk situasjon, skal man da gi svar ut i fra personlig reaksjon, eller skal man ta utgangspunkt i hvordan man ville reagert i en jobbsituasjon som politi?

Vet ikke helt om jeg gjorde meg forståelig her nå, men jeg mener at man kan handle forskjellig i private situasjoner, kontra når man er i en jobbsituasjon, selv om så klart personlige egenheter vil skinne igjennom.

Det vil aldri være uklart om du skal svare som politi eller som privatperson. Jeg fikk aldri noen spørsmål om hvordan jeg ville handlet som politi i noen situasjon, men så var dette i 2013 da.

Takk for svar! Godt å høre at det vil evt bli opplyst dersom man skal svare fra annet enn personlig ståsted :)
Jeg hadde et spørsmål som gikk på det, men fikk en beskjed på forhånd om at "PHS er klar over at du muligens har absolutt ingen erfaring med politiarbeid og har således ingen forventninger om at du skal svare riktig. Vi er kun ute etter resonneringen i oppgaven".

Dette var i 2014

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har spørsmål ang PC-testen, og gruppeoppgavene. Jeg aner jo ikke helt hvordan testene er utformet, men dersom man feks får spørsmål om hvordan man ville handlet i en spesifikk situasjon, skal man da gi svar ut i fra personlig reaksjon, eller skal man ta utgangspunkt i hvordan man ville reagert i en jobbsituasjon som politi?

Vet ikke helt om jeg gjorde meg forståelig her nå, men jeg mener at man kan handle forskjellig i private situasjoner, kontra når man er i en jobbsituasjon, selv om så klart personlige egenheter vil skinne igjennom.

Det vil aldri være uklart om du skal svare som politi eller som privatperson. Jeg fikk aldri noen spørsmål om hvordan jeg ville handlet som politi i noen situasjon, men så var dette i 2013 da.

Takk for svar! Godt å høre at det vil evt bli opplyst dersom man skal svare fra annet enn personlig ståsted :)
Jeg hadde et spørsmål som gikk på det, men fikk en beskjed på forhånd om at "PHS er klar over at du muligens har absolutt ingen erfaring med politiarbeid og har således ingen forventninger om at du skal svare riktig. Vi er kun ute etter resonneringen i oppgaven".

Dette var i 2014

 

Puh, godt å høre. Vi har jo ikke begynt utdanningen på tidspunktet vi får disse testene, så å vite helt korrelt utførelse av oppgavene er jo umulig. Derfor godt å vite at man ikke blir felt på det dersom man ikke har perfekt fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om at politidirektoratet foreslår å kutte minst 170 studieplasser? Det første som slår meg er at det blir enda tøffere konkurranse å komme inn.

Var faktisk litt overrasket over at ikke flere søkte PHS i år nettopp på grunn av dette (til tross for jobb situasjonen i etaten).
Lenke til kommentar

Sikkert blitt spurt og besvart før,men er det teoretisk mulig å komme inn på PHS med en (eller flere) ikke godkjente fysiske tester? I mitt tilfelle gjelder det pullups.

Og er jeg den eneste som synes testene er litt urettferdige for høye folk? Løpetesten fjerner all fordel med lange bein ved å tvinge oss opp og ned, samt miste all fart, og gir samtidig en ulempe med å ha høyere vekt. Benken, som er den eneste testen som gir store folk en fordel, er satt til det jeg husker som så vidt bestått på VG3 styrketest...

Endret av SnublendeBison
Lenke til kommentar

Sikkert blitt spurt og besvart før,men er det teoretisk mulig å komme inn på PHS med en (eller flere) ikke godkjente fysiske tester? I mitt tilfelle gjelder det pullups.

 

Og er jeg den eneste som synes testene er litt urettferdige for høye folk? Løpetesten fjerner all fordel med lange bein ved å tvinge oss opp og ned, samt miste all fart, og gir samtidig en ulempe med å ha høyere vekt. Benken, som er den eneste testen som gir store folk en fordel, er satt til det jeg husker som så vidt bestått på VG3 styrketest...

Alle testene må være bestått. Måten det fungerer på er at du starter med svømming og går videre til styrketestene (avhengig av hvor du tar testene). Skulle det være at du ikke klarer den første testen, så vil du bli sendt hjem og får derfor ikke være med på resten av testene.  

 

Men når det er sagt. Så er ingenting umulig. Gå inn på PHS sin side, hvor du vil finne en treningsprogram som nettopp retter seg mot de testene, og hvordan du kan forbedre deg mot disse. Det skal ikke mye til før du klarer testene, om du trener målrettet og trener deg på de aktuelle testene, så klarer du det. 

 

Jeg sleit selv veldig med benkpress, men satt meg mål om dette skal jeg klare, og da satt jeg meg et mål og trene 3-4 ganger i uka med benkpress, og trente de muskelgruppene som blir brukt under denne øvelsen. Fra å ikke klare ett eneste repetisjon til å klare 60 kilo x 13 ganger.  

Lenke til kommentar

 

Sikkert blitt spurt og besvart før,men er det teoretisk mulig å komme inn på PHS med en (eller flere) ikke godkjente fysiske tester? I mitt tilfelle gjelder det pullups.

 

Og er jeg den eneste som synes testene er litt urettferdige for høye folk? Løpetesten fjerner all fordel med lange bein ved å tvinge oss opp og ned, samt miste all fart, og gir samtidig en ulempe med å ha høyere vekt. Benken, som er den eneste testen som gir store folk en fordel, er satt til det jeg husker som så vidt bestått på

 

Mulig, men da må en si at svømming er litt urettferdig for korte folk. Tenker at alle, uansett hvor høy eller kort man er klarer kravene med målrettet trening. Er enda igjen noen måneder til opptak, så stå på.

Lenke til kommentar

Hei!

Sendte inn mitt følgebrev for over en uke siden, og er svært spent!

En ting jeg lurte på, var det med tilleggspoeng. Jeg har vært i militæret, og lastet opp bevis på avtjent førstegangstjeneste i går. Gjaldt fristen 20.mars for denne type dokumentasjon også? For da har jeg gått på en smell, da disse to tilleggspoengene er ganske kjekke å ha med seg.. Noen som har vært i lik situasjon? 

Lenke til kommentar

Hei!

Sendte inn mitt følgebrev for over en uke siden, og er svært spent!

En ting jeg lurte på, var det med tilleggspoeng. Jeg har vært i militæret, og lastet opp bevis på avtjent førstegangstjeneste i går. Gjaldt fristen 20.mars for denne type dokumentasjon også? For da har jeg gått på en smell, da disse to tilleggspoengene er ganske kjekke å ha med seg.. Noen som har vært i lik situasjon?

Som det også står i søkerinformasjonen på phs.no så er fristen for å dokumentere tilleggspoeng 1. Juli :)
Lenke til kommentar

Et spørsmål i forhold til å søke IP3-utdanning på sikt. Hvordan stilles helsekravene her med tanke på syn? Jeg er pr. dags dato såvidt innenfor synskravene til å komme inn på PHS uten linser/briller, men regner med at synet mitt ikke vil bli noe bedre med årene. Tvert imot. Er linser derfor godtatt for å søke IP3 og kanskje enda høyere? 

Lenke til kommentar

Sikkert blitt spurt og besvart før,men er det teoretisk mulig å komme inn på PHS med en (eller flere) ikke godkjente fysiske tester? I mitt tilfelle gjelder det pullups.

Og er jeg den eneste som synes testene er litt urettferdige for høye folk? Løpetesten fjerner all fordel med lange bein ved å tvinge oss opp og ned, samt miste all fart, og gir samtidig en ulempe med å ha høyere vekt. Benken, som er den eneste testen som gir store folk en fordel, er satt til det jeg husker som så vidt bestått på VG3 styrketest...

Med målrettet trening får du til kravene. Jeg er 204 cm og en av de høyeste studentene på phs og hadde ingen store problem med å klare kravene. Ja, hangups er ikke lett når man er lang, men 4 stk klarer du nok. Det er flere på 195 cm og høyere som kommer inn hvert år, så å skylde på at man er lang går nok ikke.

 

Legg deg i trening og tren målrettet mot opptaket. Regner med det går veldig bra.

Lenke til kommentar

 

Sikkert blitt spurt og besvart før,men er det teoretisk mulig å komme inn på PHS med en (eller flere) ikke godkjente fysiske tester? I mitt tilfelle gjelder det pullups.

Og er jeg den eneste som synes testene er litt urettferdige for høye folk? Løpetesten fjerner all fordel med lange bein ved å tvinge oss opp og ned, samt miste all fart, og gir samtidig en ulempe med å ha høyere vekt. Benken, som er den eneste testen som gir store folk en fordel, er satt til det jeg husker som så vidt bestått på VG3 styrketest...

Med målrettet trening får du til kravene. Jeg er 204 cm og en av de høyeste studentene på phs og hadde ingen store problem med å klare kravene. Ja, hangups er ikke lett når man er lang, men 4 stk klarer du nok. Det er flere på 195 cm og høyere som kommer inn hvert år, så å skylde på at man er lang går nok ikke.

 

Legg deg i trening og tren målrettet mot opptaket. Regner med det går veldig bra.

 

Nå vet ikke jeg hvor tung du er SnublendeBison; Jeg er selv 194 cm, 90~ kg kroppsvekt og trener blant annet pullups med 10kg ekstra i vektbelte, 5x5 repetisjoner. Det er helt riktig at oss med lange lemmer har et større bevegelsesområde (range of motion, høres bedre ut på engelsk). Det handler om forberedelser og strukturert trening. Jeg mener du kan rekke å klare kravene med målrettet trening frem til testen. Start med f.eks et hjelpebånd/strikk. Deretter kroppsvekt. Du finner mange gode instruksjoner på youtube. Løpetesten frykter jeg også, ingen fordel å være lang vil jeg tro! 

Endret av Frodo124
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har erfaring rundt det med å leie et hybel, og eventuelt når det er best å gjøre dette. Jeg synes det er litt dumt å skrive under et kontrakt og leie et hybel når du ikke er 100 % sikker på at du får plass?

Jeg har søkt bolig i regi av SiO i Kongsvinger og Student-i-Nord i Bodø. Man kan få kontrakt før man blir tildelt studieplass men er et krav om å ha studieplass ved innflytting og må fremlegge dette. Dersom man ikke blir tildelt vil kontrakten bare kanselleres og boligen går til noen andre i køen.

 

Det private markedet vet jeg dessverre svært lite om i dette tilfellet så det får heller noen andre svare på :)

Endret av marud
Lenke til kommentar

 

Er det noen av dere som har erfaring rundt det med å leie et hybel, og eventuelt når det er best å gjøre dette. Jeg synes det er litt dumt å skrive under et kontrakt og leie et hybel når du ikke er 100 % sikker på at du får plass?

Jeg har søkt bolig i regi av SiO i Kongsvinger og Student-i-Nord i Bodø. Man kan få kontrakt før man blir tildelt studieplass men er et krav om å ha studieplass ved innflytting og må fremlegge dette. Dersom man ikke blir tildelt vil kontrakten bare kanselleres og boligen går til noen andre i køen.

 

Det private markedet vet jeg dessverre svært lite om i dette tilfellet så det får heller noen andre svare på :)

 

smart! dette må jeg og gjøre! har du link til kongsvinger og bodø? 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...