Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

 

Et lite spørsmål til de som går på skolen. Var det noen av dere som hadde søkt tidligere å blitt funnet egnet, men som ikke kom inn på første forsøk? Isåfall, stemmer det jeg har hørt om at man ikke kan bli uegnet på intervju hvis man tidligere var kjent egnet? (Med mindre det foreligger straffbare forhold såklart, eller andre større forandringer i væremåte ol.)

Har ingen erfaring med dette da jeg er førstegangssøker i år, men det er vel slik at hvis man ble funnet egnet (og besto testene) i 2015 eller 2016, er man automatisk egnet i år også og slipper å delta på opptaksprøvene.

 

Går sterkt utifra at de viderefører denne ordningen.

 

Men kjenner personer som tidligere har blitt funnet egnet, for så å bli funnet uegnet, for så å bli funnet egnet og komme inn. Denne typen feil ble det vell mindre av etter 2012 (13?) da de endret intervjuform.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@perr:

Det er jeg klar over, men jeg ble egnet i 2014 og er således ikke dekket under den. Men da jeg søkte i 2014 hadde en visstnok fått beskjed fra en i nemnda at siden han var funnet egnet tidligere så var intervjuet kun en formalitet og at han i grunn var egnet uansett omtrent.

 

@DeQu:

Får satse på det da hehe.

Regner med å komme til intervjuet igjen med mindre jeg blir skadet mellom nå og mai så får høre hva de har å si da eventuelt :)

Endret av marud
Lenke til kommentar

@perr:

Det er jeg klar over, men jeg ble egnet i 2014 og er således ikke dekket under den. Men da jeg søkte i 2014 hadde en visstnok fått beskjed fra en i nemnda at siden han var funnet egnet tidligere så var intervjuet kun en formalitet og at han i grunn var egnet uansett omtrent.

 

@DeQu:

Får satse på det da hehe.

Regner med å komme til intervjuet igjen med mindre jeg blir skadet mellom nå og mai så får høre hva de har å si da eventuelt :)

 

Om du ble funnet egnet i 2014 så blir det nok å gå bare fint! Masse lykke til :) 

Lenke til kommentar

 

@perr:

Det er jeg klar over, men jeg ble egnet i 2014 og er således ikke dekket under den. Men da jeg søkte i 2014 hadde en visstnok fått beskjed fra en i nemnda at siden han var funnet egnet tidligere så var intervjuet kun en formalitet og at han i grunn var egnet uansett omtrent.

 

@DeQu:

Får satse på det da hehe.

Regner med å komme til intervjuet igjen med mindre jeg blir skadet mellom nå og mai så får høre hva de har å si da eventuelt :)

Om du ble funnet egnet i 2014 så blir det nok å gå bare fint! Masse lykke til :)

Takk for det :) satser på at det pluss shiny nye karakterer holder til å komme inn i år haha.. er ikke snakk om annet denne gang hvertfall :lol:
Lenke til kommentar

Hva synes dere om dette? Først blåste jeg i det der alkohol røret til politiet, ble tatt med til stasjonen for å blåse på nytt på en sånn mer komplisert maskin. Fremdeles var de usikker, så måtte ta en blodprøve tilslutt på sykehuset. Bor i liten by så jeg kjørte i totalt kanskje 3 kilometer, skulle hente noen med bil men glemte at jeg drakk et par slurk øl allerede. Svaret til slutt ble 0.3 promille. så fikk en bot på på 4500 kr, men fikk beholde førekortet.

Plettfri vandel? ja nei? Blir jeg tatt ut til opptaket i det hele tatt?

Man får ikke 0,3 i promille av et par slurker øl. Det å innta alkohol før kjøring viser uansett dårlig dømmekraft, selv om dette er lavpromille. Du har ikke lengre plettfri vandel, og du må nok finne deg noe annet å gjøre. Endret av Krimt3k
Lenke til kommentar

Da var alt klart til følgebrev som går i posten etterpå :)

 

Hva har folk her av snitt, og hvor har dere søkt?

 

Har selv 49,4 og søkt Oslo på første og Kongsvinger på andre :)

Er jo lov å håpe at snittet går litt ned, siden det er noen færre søkere i år enn i fjor :tease:

Lenke til kommentar

Da var alt klart til følgebrev som går i posten etterpå :)

 

Hva har folk her av snitt, og hvor har dere søkt?

 

Har selv 49,4 og søkt Oslo på første og Kongsvinger på andre :)

Er jo lov å håpe at snittet går litt ned, siden det er noen færre søkere i år enn i fjor :tease:

Lykke til!

Hadde ikke ikke gjort noe det. Håper karaktersnittet synker ned litt ihvertfall!:)

Endret av Light2016
Lenke til kommentar

Har 49.7 og søkt kongsvinger, Oslo, Stavern og Bodø i den rekkefølgen.. mye stress med bolig på grunn av samboer så for å få litt forutsigbarhet så

tør jeg ikke satse på lavere snitt i oslo haha..

 

Har forsåvidt fått bekreftet av posten at PHS har hentet følgebrevet mitt så nå går det fremover haha.. teller bare dager til ca. 4 april og pc tester :D

Endret av marud
Lenke til kommentar

Snittet mitt vil ligge mellom 48,8-49,3 (spørs hvordan det går på eksamen hehe). Jeg søkte Bodø på første i 2016, men kom ikke inn pga snitt. Jeg hadde 46,4 i snitt, men måtte ha 46,7 for å komme inn  :confused: . Stiller sterkere i år så nå søker jeg Stavern, Kongsvinger så Bodø  :)

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Noe helt annet. I forhold til intervjubiten, er det slik at intervjuere har tilgang til resultater fra de fysiske testene? I så fall, vil det kunne telle negativt på om de finner deg egnet eller ikke dersom du som søker bare såvidt er innenfor kravene på det fysiske? Om noen skjønte det spørsmålet (?).

Endret av CallValley
Lenke til kommentar

Noe helt annet. I forhold til intervjubiten, er det slik at intervjuere har tilgang til resultater fra de fysiske testene? I så fall, vil det kunne telle negativt på om de finner deg egnet eller ikke dersom du som søker bare såvidt er innenfor kravene på det fysiske? Om noen skjønte det spørsmålet (?).

Det tviler jeg på mtp. at alle de fysiske testene er Bestått/Ikke bestått. 

Lenke til kommentar

Er kun bestått/ikke bestått som vil si at det har ingenting og si "hvor bra" du består.. vet at i 2014, selv med en karakterskala, så var ikke fysikk noe de tok opp og så lenge du fikk minimum 1 poeng i alle øvelser (dvs. bestod alt) så hadde det ingenting å si om du tok 18 reps (som da var 3 poeng) i benk eller 4.

Lenke til kommentar

Noe helt annet. I forhold til intervjubiten, er det slik at intervjuere har tilgang til resultater fra de fysiske testene? I så fall, vil det kunne telle negativt på om de finner deg egnet eller ikke dersom du som søker bare såvidt er innenfor kravene på det fysiske? Om noen skjønte det spørsmålet (?).

Det er rett som de over sier, at så lenge du består minimumskravene så har det ikke noe å si. Såvidt meg bekjent så har de vell også nå begynt å stoppe deg når du når minimumskravet? Sånn at når du har tatt 4 reps i benk så blir du stoppa. 

Lenke til kommentar

 

Noe helt annet. I forhold til intervjubiten, er det slik at intervjuere har tilgang til resultater fra de fysiske testene? I så fall, vil det kunne telle negativt på om de finner deg egnet eller ikke dersom du som søker bare såvidt er innenfor kravene på det fysiske? Om noen skjønte det spørsmålet (?).

Det er rett som de over sier, at så lenge du består minimumskravene så har det ikke noe å si. Såvidt meg bekjent så har de vell også nå begynt å stoppe deg når du når minimumskravet? Sånn at når du har tatt 4 reps i benk så blir du stoppa.

Det stemmer. På opptaket 2016 ble alle stoppet etter 4 reps osv.

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å fremstå som en gammel grinebiter i denne tråden, men mener det er viktig at dette uansett blir belyst med jevne mellomrom. Er det noen av dere som er avhengig av stabil jobb mtp. familie eller andre grunner? Da vil jeg sterkt fraråde å søke politihøgskolen, ene og alene på grunn av jobbsituasjonen. Det er heldigvis flere og flere som får jobb, men det er fortsatt hundrevis av søkere selv på de fjerneste tjenestesteder, og mange som nå har gått 9 måneder uten politijobb, for ikke å snakke om de uheldige få fra 2015 som heller ikke har jobb, og de er det en del av.

 

Den "forpliktende planen" som POD har fått i oppdrag å utarbeide iløpet av mai (!), som skal sørge for at alle er ansatt innen juni, er akkurat like troverdig som jobbgarantien FRP stilte til valg på. Fortsatt får jeg epost om stillinger som er trukket tilbake pga. økonomiske problemer, gjerne 3-4 måneder etter at jeg søkte.

 

Nå har sannsynligvis allerede mange fra 2017-kullet begynt å søke, og i juni smeller det virkelig hvis ikke alle fra 2016 (og 2015)-kullet har fått jobb. Nok en gang kommer POD til å skryte over at "nyutdannede får jobb" ved å bruke tallene som inkluderer sommervikarer. Når august kommer snikende, skal vi fort se at nesten et helt kull står uten jobb.

 

Dette er utrolig synd, da utdanningen og yrket er fantastisk. Det er selvsagt ikke noe galt i det å søke og ta utdanningen, men da bør du ikke være bundet av familie. Du bør også være forberedt på å bruke +/- 1 år på noe helt annet etter utdanningen, og på å måtte flytte på kryss og tvers av landet flere ganger. Når du først får jobb i politiet, så ikke regn med å få jobbe med akkurat det du vil med det første heller.

 

Hva skal så til for å få jobb, for de som har bestemt seg, eller eventuelt allerede har begynt på utdanningen? De fleste med virkelig gode karakterer (over B i snitt) får jobb, og noen andre får jobb fordi de kjenner de riktige personene eller er fra riktig plass i landet. Det viktigste er å jobbe knallhardt på skolen, og søke på alt av jobber innen politiet etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg er i fast jobb nå, og har derfor søkt utdanningspermisjon for å gå på PHS slik at jeg fortsatt har fast jobb å komme tilbake til når man er ferdig og man har hus, bil, barn you name it...

 

Ellers vet jeg faktisk ikke om jeg hadde "turt" å ta denne utdannelsen som du sier... Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg pga jobb, så er avhengig av å få en jobb her, men da har jeg i hvert fall ikke dårlig tid på å finne den heller.

Lenke til kommentar

Støtter det l16 skriver over fullt ut. Mange tenker ikke på dette når de søker utdanning, meg inkludert. Derfor er det viktig å bygge opp nettverket sitt i B2(praksisåret). Et godt nettverk er like viktig som gode karakterer. På grunn av mitt nettverk gikk jeg ut i jobb dagen etter avslutning, og er enda i jobb.

 

Ikke la dette skremme dere helt for å ta utdanningen, men tenk nøye igjennom yrkesvalget.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...