Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som har gjennomført og bestått de fysiske testene; var det spesielt slitsomt å gjøre testene etter hverandre med kort mellomrom, eller holdt spenningen og adrenalinet deres dere gående? Jeg har trent nå i ca. 8 måneder, og ligger greit over alle kravene. Problemet er at jeg bor i en liten by i Østfold, og den nærmeste svømmehallen ligger ca. 15 minutter unna family der jeg trener, så jeg får aldri kjørt testene "rapid fire". Trente dere alle testene etter hverandre før opptaket?

Lenke til kommentar

Til dere som har gjennomført og bestått de fysiske testene; var det spesielt slitsomt å gjøre testene etter hverandre med kort mellomrom, eller holdt spenningen og adrenalinet deres dere gående? Jeg har trent nå i ca. 8 måneder, og ligger greit over alle kravene. Problemet er at jeg bor i en liten by i Østfold, og den nærmeste svømmehallen ligger ca. 15 minutter unna family der jeg trener, så jeg får aldri kjørt testene "rapid fire". Trente dere alle testene etter hverandre før opptaket?

Hei!

 

Det var ikke slitsomt i det hele tatt å gjennomføre testene samtidig, kommer jo selvfølgelig an på hvem du spør. Men etter min oppfatning så gikk testene smertefritt. Løpinga kan være slitsom om du ikke har god utholdenhet. Dette er for at du skal ned og opp hver gang du passerer lang siden over lengre tid.

 

Du får greit med pauser mellom testene og ventinga. Det er såpass mange som skal gjennomføre testene, og under denne prosessen så klarer du å få greit nok med pauser.

 

Jeg øvde ikke på å ta alle testene samtidig. Det som kan være greit å få tatt tid på er svømming. Det er greit å vite hvor på tid du ligger an i forhold til kravet. Om du har øvd på svømming i en 25 meters basseng og du skal ta testene i Oslo, så ser jeg ingen problem for din del å klare det. Ettersom bassenget i Oslo har 12.5 meters lengde. Jo kortere bassenget er jo mindre svømmer du og bruker mindre krefter. Da du kan skyve deg fra kantene.

Endret av Light2016
Lenke til kommentar

Jeg tok styrketestene og løpingen sammen og testet dem. Du begynner med svømming, og ihvertfall for min del så fikk jeg store mengder melkesyre i beina etter svømmingen pga konkurranseinstinktet slo til. 

 

Testene er overkommelige med litt trening. Under mitt opptak i 2014 var det en mann som strøk på svømmingen(tid) og 4 som strøk på hangups. 

 

PS: Bassenget i Oslo er nesten alltid varmt, litt på grensen til ubehaglig varmt under svømming.

Lenke til kommentar

Jeg har svømt noen ganger på Tøyenbadet hvor bassenget er 50m langt. Klarer meg nå akkurat innenfor kravet med et par sek margin, uten startstup eller gode vendinger. Jeg skal ta de fysiske testene i Oslo, hvor bassenget er 12,5m. Spørsmålet mitt blir da om det vil bli mer krevende å klare tidsfristen i et mindre basseng? Eller tror dere det vil bli enklere å klare tidsfristen i et 12,5m basseng kontra 50m basseng? Har ikke spesielt gode vendinger og svømmer bryst. 

Lenke til kommentar

Jeg har svømt noen ganger på Tøyenbadet hvor bassenget er 50m langt. Klarer meg nå akkurat innenfor kravet med et par sek margin, uten startstup eller gode vendinger. Jeg skal ta de fysiske testene i Oslo, hvor bassenget er 12,5m. Spørsmålet mitt blir da om det vil bli mer krevende å klare tidsfristen i et mindre basseng? Eller tror dere det vil bli enklere å klare tidsfristen i et 12,5m basseng kontra 50m basseng? Har ikke spesielt gode vendinger og svømmer bryst.

Generelt sett så sparer du tid i kortere basseng grunnet farten du får i frasparket i vendingene. Tips er å se litt på YouTube hvordan du bskal få fart i vendingene. Hvis du har tid så er det beste å lære seg crawl. Det går MYE raskere enn bryst.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring fra tidligere opptak i forhold til å få prioritet på ønsket tid på egnethetsvurdering?

 

Sendte Mail til phs, de sa det det pleide gå fint, men at det ikke var noen garanti, noe som forsåvidt er fullt forståelig.

 

Jeg ønsker bare å høre andres erfaring ift dette. Jeg har eksamen i samme tidsrom og er derfor svært bekymret for at jeg skal få egnethetsvurdering samtidig som en eksamen.

Endret av Krisley
Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring fra tidligere opptak i forhold til å få prioritet på ønsket tid på egnethetsvurdering?

 

Sendte Mail til phs, de sa det det pleide gå fint, men at det ikke var noen garanti, noe som forsåvidt er fullt forståelig.

 

Jeg ønsker bare å høre andres erfaring ift dette. Jeg har eksamen i samme tidsrom og er derfor svært bekymret for at jeg skal få egnethetsvurdering samtidig som en eksamen.

 

Slik ble det gjort i Bergen i fjor: De som bestod fysiske tester fikk velge mellom de dagene som var ledige. Jeg tipper jeg fikk en 4-5 forskjellige dager å velge mellom - så jeg regner med at det kommer til å gå helt fint. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe erfaring fra tidligere opptak i forhold til å få prioritet på ønsket tid på egnethetsvurdering?

 

Sendte Mail til phs, de sa det det pleide gå fint, men at det ikke var noen garanti, noe som forsåvidt er fullt forståelig.

 

Jeg ønsker bare å høre andres erfaring ift dette. Jeg har eksamen i samme tidsrom og er derfor svært bekymret for at jeg skal få egnethetsvurdering samtidig som en eksamen.

Det spørs litt hvor du skal på opptak. Når jeg var inne i 2014 i Trondheim var det ikke noe problem og få intervjuet dagen etter det fysiske, dette fordi jeg begrunnet det med min tjeneste i militæret og at jeg kun fikk tjenestefri disse to dagene. Hørte derimot at i Oslo var det vanligere med ventetid fordi det var så mange som var innom. Du må nesten bare høre med de på opptaket ang. det.
Lenke til kommentar

Kjenner noen var greit innenfor i 50 meter basseng, men strøk i 12,5 meter, fordi hun ikke hadde øvd vendinger og fraspark.

 

Så mitt tips til deg er å jobbe mye med vendinger og fraspark for å utnytte bassenget best mulig.

Vendinger som i salto eller holder det med å vri kroppen og sparke fra kanten?

 

Er det noen som klarte testen kun ved brystsvømming?

Endret av Frodo124
Lenke til kommentar

Vendinger som i salto eller holder det med å vri kroppen og sparke fra kanten?

 

Er det noen som klarte testen kun ved brystsvømming?

Vanlige vendinger, bare godt innarbeidet bør holde. Det er mange som svømmer bryst og det går fint - jeg gjorde det. Men anbefaler å svømme bryst "ordentlig" og ikke med hodet over vann, spesielt ikke spark fra og vend med hodet over vann - da mister du masse moment og gratis distanse!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...