Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Nettverksbygging er veldig viktig og jeg tror vi som har vært i jobb en stund før vi kommer inn/kom inn på PHS vet nettopp dette. Derfor er det enda viktigere at vi hjelper de rundt oss som kanskje ikke har like mye erfaring i arbeidsmarkedet med å forstå og ikke minst få til Nettverksbygging.

 

En annen ting som er viktig å tenke på er hvilke distrikter som ansatter nyutdannede og ha dette i bakhodet ved søk av praksisplasser. En fot innenfor i disse distriktene (gitt at man har gjort et bra inntrykk) kan nok være gull verdt når det skal søkes arbeid.

Endret av marud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverksbygging er veldig viktig og jeg tror vi som har vært i jobb en stund før vi kommer inn/kom inn på PHS vet nettopp dette. Derfor er det enda viktigere at vi hjelper de rundt oss som kanskje ikke har like mye erfaring i arbeidsmarkedet med å forstå og ikke minst få til Nettverksbygging.

 

En annen ting som er viktig å tenke på er hvilke distrikter som ansatter nyutdannede og ha dette i bakhodet ved søk av praksisplasser. En fot innenfor i disse distriktene (gitt at man har gjort et bra inntrykk) kan nok være gull verdt når det skal søkes arbeid.

Veldig bra skrevet! Det å tenke seg to ganger om før man velger praksisplass, kan nok være med på å foten innenfor arbeidsmarkedet. Det vil være vanskeligere å bygge seg et ordentlig nettverk på større plasser i praksisåret.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan tipse om plasser i Oslo distriktet som det er lønnsomt å ta i B2?

Har bare hørt at Oslo hadde ansettelsesstopp da jeg gikk ut av B3, så vet ikke om noen mindre plasser rundt Oslo. Kan hende at dette løser seg etter reformen, hark hark.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i hva I16 sier, men det er vel ganske vanlig og utdanne seg og ikke få jobb på dagen man er ferdig utdannet? Har man slike krav må man vel gå inn i det kommunale, selvom de fleste der opererer sjeldent med 100% stillinger igjen.

Kan jo på samme linje fraråde folk og søke seg til ingeniørstudier, da de fleste jeg kjenner som er utdannet som innen dette har i de senere år har mistet jobbene sine etter oljemarkedet falt. 

 

I min verden så søker man seg inn på phs fordi man ønsker og bli politi og alt hva det måtte innebære, men jeg kan jo skjønne at det ikke alltid er tilfellet.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan tipse om plasser i Oslo distriktet som det er lønnsomt å ta i B2?

Du skal være veldig heldig eller søke på særskilt grunnlag for å få praksis i Oslo, Asker og Bærum - og skulle du få det får man ikke søke tjenestested her, men blir tildelt et. I øvrige distrikter søker man tjenestested.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sendte inn følgebrev, hvordan kan jeg kontrollere om det har kommet frem? Kan jeg kontakte PHS og høre om de har mottatt det?

Om jeg husker rett så vil du få bekreftelse i Samordna Opptak etter innsendingsfristen?

Tror du får en grønn hake på politi feltet: http://imgur.com/1ABuRdh

#muligjegtarfeil

Blir litt synd å få beskjed om at de ikke har fått noe, og at fristen har gått ut :p

Lenke til kommentar

 

 

Sendte inn følgebrev, hvordan kan jeg kontrollere om det har kommet frem? Kan jeg kontakte PHS og høre om de har mottatt det?

Om jeg husker rett så vil du få bekreftelse i Samordna Opptak etter innsendingsfristen?

Tror du får en grønn hake på politi feltet: http://imgur.com/1ABuRdh

#muligjegtarfeil

Blir litt synd å få beskjed om at de ikke har fått noe, og at fristen har gått ut :p
Derfor man beholder kvittering for sendt brev slik at hvis det skulle skje så kan man få ny frist på bakgrunn av at posten rotet den bort ;)

 

Men slik jeg forstod det på søkere fra ifjor så ble det aldri noen grønn hake på det punktet..

Lenke til kommentar

Et godt nettverk er like viktig som gode karakterer. På grunn av mitt nettverk gikk jeg ut i jobb dagen etter avslutning, og er enda i jobb.

Da regner jeg med du enten var den formelt best kvalifiserte kandidaten, eller at du har et kortere vikariat. For hvis de ansetter deg fast bare på bakgrunn av nettverk så bryter de loven.

 

Du skal være veldig heldig eller søke på særskilt grunnlag for å få praksis i Oslo, Asker og Bærum - og skulle du få det får man ikke søke tjenestested her, men blir tildelt et. I øvrige distrikter søker man tjenestested.

Dette må være ganske nytt. Andre år har vel praksissted i Oslo blitt fordelt etter ønske i størst mulig grad.

Lenke til kommentar

 

Du skal være veldig heldig eller søke på særskilt grunnlag for å få praksis i Oslo, Asker og Bærum - og skulle du få det får man ikke søke tjenestested her, men blir tildelt et. I øvrige distrikter søker man tjenestested.

Dette må være ganske nytt. Andre år har vel praksissted i Oslo blitt fordelt etter ønske i størst mulig grad.

Ja, jeg forstod det slik at det har blitt sånn fra årets, eller muligens fjorårets, kull. Men det er informasjonen vi som skal søke oss til B2 nå om to uker har fått.

Lenke til kommentar

 

Et godt nettverk er like viktig som gode karakterer. På grunn av mitt nettverk gikk jeg ut i jobb dagen etter avslutning, og er enda i jobb.

Da regner jeg med du enten var den formelt best kvalifiserte kandidaten, eller at du har et kortere vikariat. For hvis de ansetter deg fast bare på bakgrunn av nettverk så bryter de loven.

Du skal være veldig heldig eller søke på særskilt grunnlag for å få praksis i Oslo, Asker og Bærum - og skulle du få det får man ikke søke tjenestested her, men blir tildelt et. I øvrige distrikter søker man tjenestested.

Dette må være ganske nytt. Andre år har vel praksissted i Oslo blitt fordelt etter ønske i størst mulig grad.

Har et B/A snitt og vikariat til sommeren som nok blir forlenga. Har vært igjennom ansettelsesrådet så ingen problem du.

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til noen som har blitt kjørt hjem fra byen av politiet som har søkt phs?
Hvordan skal man formulere dette i forhold til vandelen på følgebrevet?

Ble ikke straffet på noen måte. Var en misforståelse av noen cowboy dørvakter.

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til noen som har blitt kjørt hjem fra byen av politiet som har søkt phs?

Hvordan skal man formulere dette i forhold til vandelen på følgebrevet?

Ble ikke straffet på noen måte. Var en misforståelse av noen cowboy dørvakter.

 

Du skal informere om all negativ kontakt med politiet, men hvis du ikke har noe annet på vandelen så er den plettfri til tross for at du ble kjørt hjem. Med følgebrevet kan du sende inn et eget ark hvor du forklarer din kontakt med politiet, og så kan det hende at opptaksnemnda spør om det på intervju. 

 

Skal ikke være diskvalifiserende for opptak. Kjenner folk som har gjort "verre" ting og kommet inn på PHS. Hadde selv et forenklet forelegg for mobilbruk "på vandelen". 

Endret av Puppet10c
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...