Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det er så stille da, hvilken øvelse i de fysiske testene synes du er vanskeligst?

For min egen del er det bommen som er den største utfordringen! Benkpress kom ganske fort etter en del treninger, svømmingen er innenfor og løpetesten får bare bli blodslit i 6 min.

Endret av TT1988
Lenke til kommentar

Siden det er så stille da, hvilken øvelse i de fysiske testene synes du er vanskeligst?

For min egen del er det bommen som er den største utfordringen! Benkpress kom ganske fort etter en del treninger, svømmingen er innenfor og løpetesten får bare bli blodslit i 6 min.

For å være helt ærlig. Så sleit først med benkepress, men etter en del timer med trening, går det mye bedre nå. Det kommer helt an på hvem som tar testene. For de som veier litt mer enn det vanlige, kan bommen være utfordrende, i og med at du skal løfte kroppen din 4 ganger. Men så klart med regelmessig trening, er ingenting umulig.

 

De fysiske testene er ikke all verdens i motsetning til fysiske testene til brannyrket. Der er det mye tøffere. Skulle ønske det var sånn i politiet også...

Lenke til kommentar

 

Det kan man si. Folk venter vel spent på link med datatester :) inntil da har vel ikke alle noe å prate om :lol:

Hva tenker du om pc-testene i år. Blir det mye lik som i fjor?

Nå tok ikke jeg i fjor dessverre, men regner med at de ikke har blitt radikalt forandret siden 2014. Ordlyden på oppgavene blir sikkert endret litt for hvert år :)

 

Siden det er så stille da, hvilken øvelse i de fysiske testene synes du er vanskeligst?

For min egen del er det bommen som er den største utfordringen! Benkpress kom ganske fort etter en del treninger, svømmingen er innenfor og løpetesten får bare bli blodslit i 6 min.

Benkpress og svømming satt allerede som det skulle når jeg begynt å trene spesifikt mot opptaket i år. Pullups er et helvete syntes jeg selv hvertfall.. Slet mye med å komme opp i oppstartsfasen med øvelsen, men nå er jeg akkurat innenfor. Regner med å komme godt innenfor ila. neste måned.

Løpetesten blir som det blir, men for min del er det bare en test av viljestyrke. Sist var jeg godt innenfor (kontrolløren ga opp sekunderingen når jeg var over 20 sekunder foran minstekravet)

Endret av marud
Lenke til kommentar

Jeg føler meg absolutt ikke klar til testene... Klarer nå 22x6 i benkpress (jente - så mangler 10,5kg til kravet). Klarer ikke å fullføre en eneste repetisjon på lav bom. Svømmingen har jeg akkurat klart å være innenfor tiden 3 ganger, men mangler mye på teknikk og vendinger. Dukk og undervannssvømmingen bør gå greit. Har alltid vært relativt god til å løpe, så løpetesten er vel den eneste jeg ikke stresser meg ihjel med for øyeblikket. 

 

Begynte av ulike grunner å trene alt for sent, og kjenner virkelig at dette straffer seg nå. Er veldig i tvil om jeg kommer til å bli klar i tide. Det jeg gruer meg mest til er absolutt svømmingen og lav bom - ser dessverre litt mørkt ut for meg slik som jeg ligger an nå...

 

Men hey! Da er det jo bare å fortsette å trene og kjøre på. Jeg trener nå ca 4-5 dager i uken, og gjør virkelig mitt aller beste for å bli sterkere og en dyktigere svømmer.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg absolutt ikke klar til testene... Klarer nå 22x6 i benkpress (jente - så mangler 10,5kg til kravet). Klarer ikke å fullføre en eneste repetisjon på lav bom. Svømmingen har jeg akkurat klart å være innenfor tiden 3 ganger, men mangler mye på teknikk og vendinger. Dukk og undervannssvømmingen bør gå greit. Har alltid vært relativt god til å løpe, så løpetesten er vel den eneste jeg ikke stresser meg ihjel med for øyeblikket. 

 

Begynte av ulike grunner å trene alt for sent, og kjenner virkelig at dette straffer seg nå. Er veldig i tvil om jeg kommer til å bli klar i tide. Det jeg gruer meg mest til er absolutt svømmingen og lav bom - ser dessverre litt mørkt ut for meg slik som jeg ligger an nå...

 

Men hey! Da er det jo bare å fortsette å trene og kjøre på. Jeg trener nå ca 4-5 dager i uken, og gjør virkelig mitt aller beste for å bli sterkere og en dyktigere svømmer.

Det viktigste for deg er da at du trener akkurat på de testene du ikke klarer frem mot opptaket. Jeg husker i fjor, 3 uker før opptaket, hadde jeg en del utfordringer med svømming og benkepress. Men som du sier at du trener 4-5 ganger i uka. Det er alt som skal til. Progresjonen er relativt bra om du trener oftere.  

 

Du kommer til å klare det på tide, det er bare å fortsette med treningen. Du har 2+- mnd på deg. I løpet av denne tiden, så er sjansen stor for at du klarer det. Det skal ikke så veldig mye til:) Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg absolutt ikke klar til testene... Klarer nå 22x6 i benkpress (jente - så mangler 10,5kg til kravet). Klarer ikke å fullføre en eneste repetisjon på lav bom. Svømmingen har jeg akkurat klart å være innenfor tiden 3 ganger, men mangler mye på teknikk og vendinger. Dukk og undervannssvømmingen bør gå greit. Har alltid vært relativt god til å løpe, så løpetesten er vel den eneste jeg ikke stresser meg ihjel med for øyeblikket. 

 

Begynte av ulike grunner å trene alt for sent, og kjenner virkelig at dette straffer seg nå. Er veldig i tvil om jeg kommer til å bli klar i tide. Det jeg gruer meg mest til er absolutt svømmingen og lav bom - ser dessverre litt mørkt ut for meg slik som jeg ligger an nå...

 

Men hey! Da er det jo bare å fortsette å trene og kjøre på. Jeg trener nå ca 4-5 dager i uken, og gjør virkelig mitt aller beste for å bli sterkere og en dyktigere svømmer.

 

Har du tatt PT timer? Det hjalp meg i hvert fall mye da jeg i tillegg fikk tips om andre øvelser som går på støttemuskulatur osv for å forbedre benkpressen. Jeg vinglet veldig i starten (og gjør fortsatt litt). I tillegg pushet hun meg fort opp i vektene. Jeg syntes 15 kg var noe drit, og når jeg klarte 20 kg (altså bare stangen) et par repetisjoner, så bare la hun på til 25, og i løpet av 3 uker har jeg gått fra 15 til 30 kg, og også prøvd 2-3 rep på 32,5. Er også jente :) Bommen synes jeg derimot er noe herk, og på treningsstudioet har de kun stang som rett og slett gjør dritvondt i hendene..

Lenke til kommentar

 

Er pullups mye tyngre på bom enn på stang? Har kun stang der jeg trener, og er redd jeg kan få et lite sjokk på grunn av annet grep e.l...

Nei, jeg synes det er relativt likt. Eneste forskjellen er at du ikke får grep helt rundt.

 

Enig her. Bom er enklere. Det er bedre grep på bom enn stang.

Lenke til kommentar

Spørsmål litt utenfor phs.

 

Noen som vet hvordan hverdagen er for de som jobber i Delta?

Er det som andre i politiet, i forhold turnus?

 

Kan ikke svare deg på det, men sånn generelt så er jo det nær sagt umulig og få plass i Delta. Selvom jeg trener mot det selv. Ganske mye "hardere" krav enn opptaket. Dette er jo minstekrav for å i det hele tatt søke, men av det jeg har sett på nett så er det ganske absolutte krav, holder ingen av søkerene mål ett år så kommer ingen inn.

 

Har funnet dette på google; • 3000 meter løping på 12 min. og 30 sek.

• 10 fritthengende kroppshevinger med overtak.
• 50 sit-ups med armene i kryss over brystet.
• 50 push-ups med skulderbredde mellom hendene.
• 400 meter svømming skal gjennomføres. 
• Et fire meters fridykk skal gjennomføres.
 
 
Jeg er så heldig at jeg kom gjennom i fjor, men fikk ikke skoleplass pga karakterer. Så går bare og venter nå, ettersom jeg har økt snittet til 50 stp, det bør holde...
 
Lite tips fra min side er og også øve litt på dykk-testene, jeg gadd ikke dette da jeg visste jeg var godt innafor. Men på "finn ringen" så slet jeg ganske mye og brukte to forsøk da jeg ikke så ringen når jeg dykket under vann. Heldigvis for meg var det to forsøk på den testen. 
Lenke til kommentar

Er pullups mye tyngre på bom enn på stang? Har kun stang der jeg trener, og er redd jeg kan få et lite sjokk på grunn av annet grep e.l...

Jeg kan gi deg et lite tips til hvordan du kan trene deg mer målrettet mot bom, men i stang. Jeg gjorde dette i noen måneder før opptaket, og klarte pull-upsene fint, men du får selvsagt velge selv om du følger tipset eller ikke.

 

Først og fremst må du flytte tommelen over stanga, slik at alle fem fingrene er over. Hvis dette går greit, kan du i tillegg ta et litt dårligere tak rundt stanga. Da mener jeg at du holder hele vekten din med fingrene dine, istedenfor med håndflaten. F.eks. at det benet mellom knoken og det midterste leddet på fingrene som er plassert over stangen.

 

Det her ble visst mye vanskeligere å forklare enn jeg hadde trodd... Hvis det var het gresk, så får du si fra, så kan jeg prøve å forklare en gang til!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...