Gå til innhold

Tusenvis som har plombert sin TV kan likevel bli nødt til å betale NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Merkelig konklusjon fra et utvalg. De burde skjønne at en hustanssavgift ikke er politisk salgbart. Blir helt sikkert ikke løsningen, men alle som vil ha NRK og faktisk benytter tilbudet selv om det er via en app må betale. Da kan løsningen vare innlogging slik som Netflix og andre rekkamefrie streaming løsninger. Dette for å få løst hovedproblemet at noen ønsker å si opp tv abonnementet fra en distributør å bare bruke internett. Ingen snakker om gratispassasjerer ved for eks. Tv2 sumo eller Dplay. Der betales det. Med en NRK lisens kunne brukeren få tilgang til NRK uavhengig av distribusjonsform. Dette bør enkelt kunne løses teknisk og kunne vært gjennomført av NRK allerede uten noe nedsatt utvalg for å løse utfordringen med flere platformer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis en TV skal plomberes så må jo alle inngangene plomberes. Ikke bare antenneinngangene. Selv bruker jeg bare HDMI for å se rikstv. Med alle inngangene plombert er det jo bare å kaste TV´n...

Har du en mottakerboks betaler du lisens selv om du har plombert.
Er det lisens på AppleTV?

Lisensen betaler jeg med glede. Jeg ser så mye på NRK og hører NRK-radio da jeg hater all reklamen på de komersielle kanalene.

Nei, det er ikke lisens på Apple TV. Dette er fordi du ikke tar inn TV signaler med Apple TV, men du kan få tilgang på NRK via nett. Det samme gjelder PC, nettbrett og mobil. Det er ikke TV lisens på mobil av samme grunn som det ikke er det på Apple TV. Dårlig argument.

 

 

 

Plombering av TV har aldri vært en godkjent løsning for å slippe å betale lisens. Dog har NRK i stor utstrekning praktisert at det er ok.

 

Plombering i likhet med lisensen er noe som hører fortiden til. I dag er det en idiotisk løsning da de aller fleste kan få signalene levert på annen måte, være seg via eksterne bokser eller innebygde apper i TV'n.

 

Hvis man føler seg snytt for å nå måtte betale lisens har man ikke satt seg inn hva man "kjøpte" når man plomberte tv'n.

 

Blir som om man skulle slippe å betale veiavgift hvis man plomberte nøkkelhullet til sjåførdøra på bilen.

Men om du blomberer TVeb å så velger å kjøpe deg må du betale lisens. Har TVen mulighet til å motta signal betaler du lisens. Det å plombere TVen er en mulighet for oss som ikke har behovet for kanaler og bruker den tilknyttet PC, konsoll, DVD/blu-ray eller innebygde smartfunksjoner.

 

Kanskje du bør sette deg inn i reglene angående dette før du kommenterer?

 

 

Vanskelig å forstå hva du egentlig prøver å ytre, men jeg har satt meg inn i reglene.

 

 

§ 5.Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)I Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til: a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner, b) medlemmer av NRKs kringkastingsråd og - på visse vilkår - tjenestemenn i NRK, c) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a) og b) og som av særlige grunner bør gis dispensasjon, d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften, II Unntatt fra avgiftsplikt er videre personer som er bosatt i utlandet og som besøker Norge og har fjernsynsmottaker med seg eller skaffer seg mottaker, når oppholdet i Norge ikke blir lenger enn 3 måneder. III Sjøfolk i utenriks fart, fredskorpsdeltakere og tilsvarende kan under opphold i Norge i inntil 3 måneder pr. år fritas for å betale kringkastingsavgift for mottaker som ellers ikke er i bruk.

 

 

Det er nok i paragraf 9 i forskriften at "missforståelsen" rundt plombering stammer fra, loven inneholder ikke noe tekst som gir deg fritak fra lisens ved å plombere, dog skal man gi NRK tilgang til å plombere hvis DE ønsker det hvis du melder at mottakeren ikke er i bruk. Dog har NRK praktisert av man slipper lisens ved å plombere selv, men det er ingen lovhjemmel som støtter opp om dette og følgelig har du ingen rettigheter hvis NRK/Staten endrer mening.

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Det jeg prøver å si er at påstanden din om eksterne bokser ikke er holdbar. Dersom du har en plombert TV og en ekstern dekoder må du betale lisens, så nei, det er ikke utdatert fordi loven gjelder muligheten til å ta i mot signaler.

http://www.klikk.no/teknologi/nyemedier/article1616904.ece

Alle TV-er med dekodere må selges/gis bort eller så må TV-tuneren plomberes av et autorisert serviceverksted.

TV-kort i PC-er må fjernes

TV-dekodere fra selskaper som Get, Altibox, Telenor, Viasat og så videre må leveres inn.

DVD-opptagere med tunere må plomberes/selges/gis bort

Annet utstyr som kan ta inn fjernsynskanaler (MPEG4/DVB-T) som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet må plomberes/selges/gis bort.

Bruken av mottak gjennom nettsidene til NRK og via app er en annen sak, men da som tidligere nevnt bød det være lisens på alt. Mobiler kan ta inn NRK så egentlig bør alle med mobil betale lisens. Det at omtrent alle (med svært få unntak av de som har hverken smarttelefon, PC eller TV) kan ta inn NRK, det betyr ikke at alle vil ta inn NRK. Jeg har levd 6 år uten TV og kun sett på TV når jeg har vært på besøk til andre. Jeg vil derfor ikke betale lisens fordi jeg eier en mobil og en PC som teoretisk sett kan brukes til å se NRK med. Jeg synes NRK har kjempefine kanaler, liker at de ikke har reklame, men jeg bruker det ikke. Som student utgjør også lisensen over 3% av hva jeg får utbetalt for å dekke alle kostandene jeg har i løpet av ett år så jeg synes det er i meste laget.

 

Edit:

 

 

§ 1.Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Loven sier ingenting om en TV. Den sier noe om en mottaker for TV signaler. Første paragraf i loven du siterte forklarer hvorfor det å bruke en app eller PC til å se på NRK ikke forplikter deg til å betale lisens og hvorfor en dekoder gjør det.

Endret av Yopaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig i sånne saker, syns jeg TEK.NO kan skrive det som er iflg forskriftene(ikke det NRK sitt sentralbord eller andre media sier). Det ikke er lov å kreve at du skal ta med TVen ut og betale for plombering etc. Henviser til Forskrift om fjernsynsmottagere, §9: "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.".

 

Hvor mye penger som kastes ut vinduet for å plombere bare fordi alle fortsetter å si at du må hit og dit for å plombere, er utrolig.. Det er bare å si opp, og om NRK vil komme plombere, får de gjøre det.

 

Jeg måtte krangle på mail noen ganger før de ga opp og sa opp lisensen for meg.. Ingen har kommet og plombert ennå, men det må de bare gjøre.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ganske sjukt at folk må betale 500kr for månad for å ha NRK. Tvunget til å betale. 
Det er ganske mye for en kanal i seg selv. På toppen av å ikke ha noe valg om å ha/ikke ha den.

Ikke det bedre at folk skal få VELGE om å kjøpe tilgong til NRK? De som VIL se på den, betaler 500kr og ser på den. De som vil ikke det - slipper å betale noe for å ikke se på den.
Selvføglelig, NRK taper mye på det... men sånn er det i fritt marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner om at andre land i Europa er mye strengere med lisens enn det vi er vant til.

Forøvrig er det litt dumt å klage for mye ennå, det er ofte langt fra forslag til det som blir utfallet, av slike prosesser.

 

 

Hva kaller du lobbyisten Rimmereide sin framferd for da? Er ikke det en slags klage "åh, men vi har så altfor lite penger", "åh, men vi er redd for fremtiden til våre ansatte og sjefer".

 

Et av de få stedene vi enkelt kan treffes i fellesskap og faktisk få bidratt noe i det offentlige er i gjennom diskusjonsfora. Ellers har vi folk svært lite vi skal ha få sagt i den vanlige politiske driften, det har folk i 1814 og framover sørget for igjennom indirekte demokrati. Å kalle engasjement for klage er egentlig bittelitt fornærmende, synes dere ikke det?

Lenke til kommentar

Jeg måtte krangle på mail noen ganger før de ga opp og sa opp lisensen for meg.. Ingen har kommet og plombert ennå, men det må de bare gjøre.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

 

Enkelte får en plombering utført fordi de ikke gidder den der kranglingen. En tusenlapp er verdt det framfor niditige motsvar mot en seig og arrogant lisensavdeling. Ihvertfall for meg.

 

Regelen for motsvar til lisensavdelingen, finn noen av de gode standardsvarene, og dersom du har noe som er en vesentlig fordel for deg selv, så nevn dette. Dersom det er ekstra detaljer som byråkrater og pengekåte folk kan vri til sin fordel. Glem å nevne det, for ellers blir det noen runder til med skriving.

 

Du har helt rett angående plombering, og det er flere oppegående folk her på forumet som også tidligere har tolket forskriften. Man blir også lei av å få oppmøte av lisenskontrollørene. Blir litt overflødig for begge parter, da de hovedsaklig spiller på samvittighet hos folk, og det å prøve å ta den samme samvittigheten på senga. Så det beste du kan gjøre for å klare å stoppe at de kommer er å være slu og sleip i møte med dem som bare faen. For enkelte har opplevd overivrige kontrollører.

 

Av og til brenner man seg, og kjøper noe som er lisenspliktig. Det skjedde meg. Så jeg måtte kvitte meg med det. Da skjedde det at kontrollørene dukket opp ut i fra det blå, og spurte sine standardspørsmål.

(Alt jeg ønsket var å kikke på VHS-kassetter for underholdningens skyld, ikke å ta opp Nrk-sendinger til bånd. Og til det trenger man også en skjerm. Men, de er ofte TV-apparater selv om man ikke benytter dem til lisenspliktig kikking)

 

Jeg hadde ikke noen lisenspliktige apparater hos meg når de kom, så jeg kunne også spille på en ren samvittighet. Så når jeg parrerte dem i døren min med "Vil du komme inn og se", så besinnet de seg og svarte "Nei det er ikke nødvendig". For dersom de hadde kommet innenfor, så har de trådd over en grense som det plutselig kan tenkes at de må forsvare.

 

Kontrollørene er ganske maktesløse, de møtte opp i par på min dør, omtrent som Jehovas vitner, som skal selge deg noe. Og de gikk sin vei, og de har siden aldri kommet igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det der er et godt poeng.

 

For det vil koke ned til at dersom man må betale ekstra, les: mottakerlisens, så kan man dra den norske Stat med Nrk til menneskerettighetsdomstolen i Haag.  ;)

 

Altså dersom man kan tolke det til at avgiften står i veien for at man kan få skaffet seg internettilgang. Er jo bare å hevde at man er så fattig, at man ikke kan se seg råd til internett når avgiften står i veien det.

 

Man finner den mest velartikulerte fattige, øver inn at man holder seg til sak og ikke blander inn følelser, så skulle vel en slik rettsak gå ganske bra tenker jeg.

 

Regner med at en kronerulling ville fikset en spiker i kista for Staten og Nrk, der ja.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbannede kommunistkanal. Send dritt å la folk måtte betale for det. Trodde FRP skulle bort fra dette, hvor blir det av dere i FRP??...

 

De står nå i ledtog med feige Høyre, som hadde betenkningstid før forrige valg, også plutselig trakk de seg. Dessuten må de drasse med to minioritetspartier i regjering, så mye av det du ser er vel forsiktighet for ikke å skape oppblussing hos en ellers skjør allianse. Bare vent foran neste valg, der vil de kanskje komme med sine falske lovnader og gi folk forhåpninger som kanskje aldri innfris.

 

Nå skjer det ting på Stortinget da, og vi folk må bare vente å se på utfall. I mellomtiden så kan vi fyre av gode argumenter i diskusjonstråder som dette. Hvor ble det av oppropet som vi har spurt etter, montro? Uten et opprop, så blir det mye sofasliting merker jeg.  :wee:

 

Nrk trekker røde velgere:

http://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-trekker-rde-velgere-bla-velgere-ser-pa-tv-2/3422818489.html

 

 

Beklageligvis trekker Høyre seg:

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2135907

 

 

 

Høyre har vist snudd i denne saken, iflg. Bent Høies uttalelser til Dagbladet:

 

"Høyre har fram til i dag programfestet at de ønsker å avvikle TV-lisensen, og heller finansiere allmenkringskastingen gjennom skattesystemet. 

 

Men overfor Dagbladet avslører leder av Høyres programkomite, Bent Høie, at de nå har snudd i dette spørsmålet.

 

- I programutkastet som legges fram 18. september, anbefaler vi å fortsette med lisensbetaling. Vi mener det sikrer en stabil finansiering og uavhengighet fra politisk innblanding, sier Høie til Dagbladet."

 

http://www.dagbladet.no/2012/09/02/kultur/kulturpolitikk/anniken_huitfeldt/lisens/23220516/

 

 

Høyre 2009 - 2013 publisert:

http://frifagbevegelse.no/artikkel-6.158.61859.deda0ecd39?app=NeoDirect&com=6/158/289452/2afea3d2b8

 

 

Holder de ord 2013 - 2017:

https://www.holderdeord.no/issues/155-fjerne-nrk-lisensen

 

Høyre vil videreføre lisensfinansieringen av NRK og øke andelen eksterne produksjoner. ...

 

Feigt når noen i Høyre måneder før valget hadde en annen holdning.

 

 

Betalingsmur, det har ihvertfall ikke skjedd:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nrk/loevaas-regjeringspartiene-vil-innfoere-betalingsmur-hos-nrk/a/23430369/

 

 

FrP, ikke særlig bedre enn andre politiske partier, om å holde lovnader?

https://thetruthno.wordpress.com/2013/08/16/hvilke-avgifter-vil-borgerlig-regjering-fjerne/

 

 

Hør på ungdommen, her om Unge Høyre:

https://snl.no/Unge_H%C3%B8yre

 

 

Unge Høyre stiller seg ellers blant annet positiv til arbeidsinnvandring, globalisering og mer frihandel. Derimot er Høyres ungdom motstander av EUs datalagringsdirektiv, imot alle former for kvotering til verv og stillinger og går inn for å fjerne NRK-lisensen og all pressestøtte.

Unge Høyre ønsker ellers å senke den kriminelle lavalder fra dagens 15 til 14 år. Organisasjonen ønsker generelt skattelette, men er positiv til å skattlegge forurensende virksomhet hardere.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Minner om at andre land i Europa er mye strengere med lisens enn det vi er vant til.

Forøvrig er det litt dumt å klage for mye ennå, det er ofte langt fra forslag til det som blir utfallet, av slike prosesser.

 

Hva kaller du lobbyisten Rimmereide sin framferd for da? Er ikke det en slags klage "åh, men vi har så altfor lite penger", "åh, men vi er redd for fremtiden til våre ansatte og sjefer".

 

Et av de få stedene vi enkelt kan treffes i fellesskap og faktisk få bidratt noe i det offentlige er i gjennom diskusjonsfora. Ellers har vi folk svært lite vi skal ha få sagt i den vanlige politiske driften, det har folk i 1814 og framover sørget for igjennom indirekte demokrati. Å kalle engasjement for klage er egentlig bittelitt fornærmende, synes dere ikke det?

Ja det er jo en spennende diskusjon i seg selv, hva er klaging, hva er engasjement.

Man kan jo opprette egen tråd om det.

Lenke til kommentar

Å bli påtvunget å betale for underholdning som man ikke vil ha er absurd.

Og ikke bare det, men det er en dårlig unnskyldning, fordi vi i dag har teknologi som enkelt kan hindre TV-kanalen i å vise seg på skjermen til gratis-passasjerene.

Men det er jo lett å glemme dette når 300 millioner kr er viktigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bli påtvunget å betale for underholdning som man ikke vil ha er absurd.

Og ikke bare det, men det er en dårlig unnskyldning, fordi vi i dag har teknologi som enkelt kan hindre TV-kanalen i å vise seg på skjermen til gratis-passasjerene.

Men det er jo lett å glemme dette når 300 millioner kr er viktigere.

Utfordringen ligger vel ikke i tv signalene, men med radiosignaler. Man betaler jo og lisens for nrk-kanalene der.

Lenke til kommentar

 

Å bli påtvunget å betale for underholdning som man ikke vil ha er absurd.

Og ikke bare det, men det er en dårlig unnskyldning, fordi vi i dag har teknologi som enkelt kan hindre TV-kanalen i å vise seg på skjermen til gratis-passasjerene.

Men det er jo lett å glemme dette når 300 millioner kr er viktigere.

Utfordringen ligger vel ikke i tv signalene, men med radiosignaler. Man betaler jo og lisens for nrk-kanalene der.

 

 

KORK er også dekket helt eller delvis av NRK lisensen.

Lenke til kommentar

Nå kan man jo bare plombere TVen og se NRK på TVen via App eller nett-TV, det gir ingen mening. Jeg har plombert TVen, men synes i utgangspunktet alle bør betale lisens.

 

Dersom man diskuterer hvordan lisensen skal innkreves bør utgangspunktet være atinntektsgrunnlaget skal være det samme, altså at dersom flere må betale lisens, så skal hver lisens koste tilsvarende mindre, slik at summen forblir uendret, men at kostnaden blir mer rettferdig fordelt. Da diskuterer man kun hvilket prinsipp som ligger til grunn, nå diskuteres prinsippet sammen med det totale inntektsgrunnlaget. Et klønete utgangspunkt for en god avgjørelse. Øøøhhh fikk jeg sagt "regjeringa må gå!!"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

Nå kan man jo bare plombere TVen og se NRK på TVen via App eller nett-TV, det gir ingen mening. Jeg har plombert TVen, men synes i utgangspunktet alle bør betale lisens.

 

Dersom man diskuterer hvordan lisensen skal innkreves bør utgangspunktet være atinntektsgrunnlaget skal være det samme, altså at dersom flere må betale lisens, så skal hver lisens koste tilsvarende mindre, slik at summen forblir uendret, men at kostnaden blir mer rettferdig fordelt. Da diskuterer man kun hvilket prinsipp som ligger til grunn, nå diskuteres prinsippet sammen med det totale inntektsgrunnlaget. Et klønete utgangspunkt for en god avgjørelse. Øøøhhh fikk jeg sagt "regjeringa må gå!!"

 

kan jeg tvinge deg til å se på min "NRK", betal meg gjerne litt.

Her er det snakk om tvangsalg av nrk, deretter plyndre folk for penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...