Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Får gratisaviser pakket oppi postkassa som har "INGEN GRATISAVIS"-lapp. Lov? Ikke lov?


Aleks855

Anbefalte innlegg

Dette er naturligvis ikke en enorm sak, men siden jeg har tenkt å sende en liten furte-mail til avisa det gjelder, så hadde det vært fint om jeg kunne referert til en paragraf av noe slag.

 

Mine egne Google-ferdigheter faller kort her, og alle mine søk havner bare på ville veier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsføringsloven § 17:

 

 

 

§ 17.Levering av uadressert reklame og gratis aviser

 

I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.

 

Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avisa er nok ikke direkte ansvarlig for at du får en avis med mindre navnet ditt står på avisa eller dem reiser rundt å putter dem i postkassen selv. Det beste er nok å ta kontakt med postmannen som går ruta di eller det lokale postkontoret og legge inn ett lite ord om at du helst ikke ønsker det. Posten er ikke ansvarlig men sånn jeg har forstått det får dem en mengde gratisaviser og reklame som dem skal dele ut. Når postmannen går med denne er det av og til det går litt fort og post havner der det ikke skal. 

Lenke til kommentar

Dette er naturligvis ikke en enorm sak, men siden jeg har tenkt å sende en liten furte-mail til avisa det gjelder, så hadde det vært fint om jeg kunne referert til en paragraf av noe slag.

Hvis det er snakk om innstikk, furt til kommentarspalten som trykkes i avisa.

 

Hvis det er brudd på markesdsføringsloven som ble sitert lengre opp her, så sender du en klage til forbrukerombudet. De samler opp klager og retter de mot den som har ansvaret. Så vidt jeg vet er det utgiveren som har ansvaret for at deres befraktere følger lover og regler, og at gjentatte brudd kan få konsekvenser for valg av utgiver/betaling til dem etc. Med andre ord at det er utgiveren som tar dette opp med sin leverandør av befrakter. Men jeg er ikke helt sikker på dette så ta det med en klype salt. Det er uansett irrelevant for deg siden forbrukerombudet finner den ansvarlige for deg og tar saken videre.

 

Mannen med ljåen: Det er ikke alltid posten som er befrakter. Noen lokalaviser har egne folk som leverer ut. Andre bruker diverse reklameutleveringsbyråer som er uavhengige av posten. Det er derfor man noen steder kan få påfyll i postkassa flere ganger om dagen. Posten er bare innom én gang per dag.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med "innstikk" i denne sammenhengen? Ser det er unntaket for regelen.

 

Innstikk er reklame som er "inn stikket" (puttet inn) i en avis. F.eks en reklamefolder/annonsebilag fra Elkjøp som er brettet inn i en avis som du abonnerer på og som blir levert sammen med avisen. Slike innstikk anses av markedsføringsloven å være en del av avisen du abonnerer på, på samme måte som annonser som er trykket på de vanlige avissidene. Avisen får betalt for disse innstikkene på samme måte som for andre annonser.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Avisa er nok ikke direkte ansvarlig for at du får en avis med mindre navnet ditt står på avisa eller dem reiser rundt å putter dem i postkassen selv. [...]

 

Posten er ikke ansvarlig men sånn jeg har forstått det får dem en mengde gratisaviser og reklame som dem skal dele ut. [...]

 

Feil.

Hvis du hadde tatt deg bryderiet med å lese de innleggene som alt var postet i denne tråden før du selv svarte så ville du sett at markedsføringsloven § 17:

  • Setter et forbud for avisen å gi en formidler i oppdrag å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.
  • Setter et forbud for posten (eller andre formidlere) å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.
Lenke til kommentar

Gjelder ikke for byavisa med reklame fra andre selskap puttet inn av postbudet, noe som foregikk i en periode

 

Usikker på hva du egentlig forsøker å formidle med "gjelder ikke", men:

  • Byavisa er slik jeg forstår det en gratisavis, og da gjelder forbudet i markedsføringsloven § 17 om at det er forbudt å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.
  • Hvis man derimot ikke har et "nei takk til gratisaviser" men bare et "nei takk til reklame" merke på postkassen sin så er det tillatt å levere ut gratisaviser, inkludert innstikk av annen reklame inne i disse gratisavisene. (Det forutsetter at innstikkene er en del av gratis avisen, i den forstand at gratis avisen har en avtale om at innstikkene skal leveres sammen med gratis avisen som en annonse. Posten eller andre som har fått i oppdrag å levere ut en gratis avis kan dermed ikke på egen hånd stikke inn vilkårlig reklame som andre enn gratis avisen har bedt de om å distribuere i gratis avisen.)
Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

 

Gjelder ikke for byavisa med reklame fra andre selskap puttet inn av postbudet, noe som foregikk i en periode

 

Usikker på hva du egentlig forsøker å formidle med "gjelder ikke", men:

  • Byavisa er slik jeg forstår det en gratisavis, og da gjelder forbudet i markedsføringsloven § 17 om at det er forbudt å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.
  • Hvis man derimot ikke har et "nei takk til gratisaviser" men bare et "nei takk til reklame" merke på postkassen sin så er det tillatt å levere ut gratisaviser, inkludert innstikk av annen reklame inne i disse gratisavisene. (Det forutsetter at innstikkene er en del av gratis avisen, i den forstand at gratis avisen har en avtale om at innstikkene skal leveres sammen med gratis avisen som en annonse. Posten eller andre som har fått i oppdrag å levere ut en gratis avis kan dermed ikke på egen hånd stikke inn vilkårlig reklame som andre enn gratis avisen har bedt de om å distribuere i gratis avisen.)

 

Noe sånt jeg mente ja ;)

og Byavisa er lagt ned

Lenke til kommentar

 

Avisa er nok ikke direkte ansvarlig for at du får en avis med mindre navnet ditt står på avisa eller dem reiser rundt å putter dem i postkassen selv. [...]

 

Posten er ikke ansvarlig men sånn jeg har forstått det får dem en mengde gratisaviser og reklame som dem skal dele ut. [...]

 

Feil.

Hvis du hadde tatt deg bryderiet med å lese de innleggene som alt var postet i denne tråden før du selv svarte så ville du sett at markedsføringsloven § 17:

  • Setter et forbud for avisen å gi en formidler i oppdrag å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.
  • Setter et forbud for posten (eller andre formidlere) å levere ut gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.

 

 

Det er forsåvidt ikke lov å dele ut gratisaviser til dem som ikke vil ha det. Men dersom Posten velger å gjør det alikavell er det ikke avisen selv som kan stå ansvarlig for at postmannen fysisk putter en avise feil. Posten fraskriver seg også store deler av ansvaret. Så med mindre du har noe rettspraksis på at avisen blir straffet dersom det er andre enn deres egne kurrer som legger dette i postkassen ville det vært interessant. 

 

Det må da være relevant hvem som påfører reklame eksponeringen er essensielt for hvor skylden ligger. Avisen kan ikke vite med mindre det er på tross av lov gitt innstruks om å dele ut uavhengig av om folk ønsker reklame eller ikke. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...