Gå til innhold

Fraværsgrensen på 10%


Anbefalte innlegg

 

Hvilken lege kjenner du som gir folk sykemeldingsattester pr. telefon?

Jeg kjenner en slik lege.

 

Men hvorfor skulle man trenge det? Man får selv komme seg til et legekontor. Er man så dødssyk at det er umulig, så ringer man ambulansen, for da er det virkelig alvorlig.

 

Altså dette blir mer og mer latterlig forsøk på skulk, jeg har selv vært en del syk med større operasjoner under mine skolegang og studietid. Sist gang så møtte jeg på skolen dagen etter jeg har kuttet ut 900gram med svulst fra armen, samme når jeg har kuttet ut andre svuslter.  

 

Dersom elevene hadde brukt minst like tid på skolen som de har brukt på alle disse syte trådene og leserinnleggene i avisen så hadde dette ikke vært noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo komisk om man skal pine seg mer enn nødvendig for å få en legeattest, kun for å tekkes en statsråd og skolen. Det går sikkert greit å dra syk på trikken e.l., men det er ikke alle småsteder som har slik luksus. Det blir en smule overdrevet at foreldre må dra hjem fra jobb for å kjøre sønnen på 16 til lege for å få attest på omgangssyke, når det beste for alle parter er at fyren bare holder sengen og drar på dass ved behov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo komisk om man skal pine seg mer enn nødvendig for å få en legeattest, kun for å tekkes en statsråd og skolen. Det går sikkert greit å dra syk på trikken e.l., men det er ikke alle småsteder som har slik luksus. Det blir en smule overdrevet at foreldre må dra hjem fra jobb for å kjøre sønnen på 16 til lege for å få attest på omgangssyke, når det beste for alle parter er at fyren bare holder sengen og drar på dass ved behov...

Det som er merkverdig er vel heller at den dagen man må være hjemme nesten alltid faller på en mandag eller fredag...https://www.nrk.no/rogaland/kritisk-til-ny-fravaersordning-1.13140801 Denne nyheten forteller om at legekontorer blir fylt opp med elever som kommer med banale ting. Det understreker jo bare hele problematikken at elever altfor ofte er hjemme for helt banale ting, og at det er noe politikerne ønsker å komme til livs. Jeg nekter å tro at ungdommer i Norge har det så mye vanskeligere enn ungdommer i eksempel sør Korea som har 10 timers skoledager/300 dager i året og 0 toleranse for skulk. Her er det ren og skjær latskap. Skjerp dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tsk, norske ungdommer har minst like mye å henge fingrene i enn sørkoreanske ungdommer. Latskap? Kjenner ikke den igjen her i landet. Hvor har man det fra at alle land, spesielt i østen, er så forbasket mye flittigere og hardtarbeidende enn oss? Dette er en myte, og intet annet.

Jeg festet, drakk og skulket gjennom store deler av videregående skole. Allikevel fikk jeg studiekompetanse. Dumme lærere tenke jeg gang, forstår godt at skolene ønsker å ta tilbake kontrollen.

Hvor jeg har fra at man stiller strengere krav til elevene skoler i Sør Korea enn i Norge? Du får google det selv. 

Lenke til kommentar

Tsk, norske ungdommer har minst like mye å henge fingrene i enn sørkoreanske ungdommer.

Med mindre man går for toppkarakterer i alle fag, så krever den norske skolen minimalt med innsats. Nå er det riktignok 10 år siden jeg gikk ut av VGS, men jeg brukte ekstremt lite energi på skolearbeid. Kan hende, men jeg tviler, at ting har forandret seg siden den gang.

 

Hvor har man det fra at alle land, spesielt i østen, er så forbasket mye flittigere og hardtarbeidende enn oss? Dette er en myte, og intet annet.

Jeg trur ikke det er en myte. Jeg trur de gjør mer enn oss, fordi de blir tvunget til det. De skulle nok helt sikkert bare slappet av de også.

Lenke til kommentar

Og sannsynligvis ikke ett standard klasserom. De er iallefall utrolig ustrukturert og uryddige.

Det fremstår ikke for meg som uryddig, tvert imot. Men at de har mye på pulten stemmer.

 

Hva skal de med alle bøkene/papirene til en og samme tid.. 

Illustrere forskjellen mellom fokus til asiatiske og vestlige ungdommer i en tråd om fraværsgrenser på diskusjon.no?
Lenke til kommentar

 

Og sannsynligvis ikke ett standard klasserom. De er iallefall utrolig ustrukturert og uryddige.

Det fremstår ikke for meg som uryddig, tvert imot. Men at de har mye på pulten stemmer.

 

Hva skal de med alle bøkene/papirene til en og samme tid.. 

Illustrere forskjellen mellom fokus til asiatiske og vestlige ungdommer i en tråd om fraværsgrenser på diskusjon.no?

 

 

En liten pult hvor tja 30-40% av plassen opptas av bøker og annet som ikke brukes er uryddig i mine øyne. Men vi er jo ikke alle like :) 

 

Det var jo du som startet illustrasjonen? 

Lenke til kommentar

Det er kina, elevene holder på forbedre seg for The Gaokao, som er universitet eksamen sammen som SATs i USA; da der stiller det krav for å komme inn på høyere utdanning ikke som i Norge, hvor man på de aller fleste studier kommer inn på det aller meste uansett hvor lat de måtte være

 

Og godt er det, jo flere vi får ut i utdanning, jo bedre er det for oss alle. Det er ikke ett mål i seg selv at det skal være så jævlig vanskelig, hvilken samfunnsnytte vil det gjøre utover at folk får dårlige jobber og derav mindre verdiskapning?

 

Alle skal med.

Lenke til kommentar

Basert på disse bildene i tråden skulle en tro det var vinter og vår i forskjell :p Det er forskjeller i prestasjoenr (ref TIMSS og/eller PISA), men gitt disse bildene skulle en tro de lærte ting minst dobbelt så kjapt i disse andre landene som i Norge. Det er beviselig ikke tilfelle.

Å basere begrepet "latskap" på noe som er tvungent er en smule sært, også. Om jeg henter hagla og truer den største sofagrisen jeg finner til å bære sandsekker 16 timer om dagen er jo fortsatt fyren en latsabb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...