Gå til innhold

Fraværsgrensen på 10%


Anbefalte innlegg

Regjeringen vil prøve ut en ny regel åm at viss eleven har mer en 10% fravær fra et fag får di ikke vurdering. Er dette greit eller er grensa får lav? 

 

 

 

På tide, ser overhodet ikke problemet her - grense på 10 % er etter mitt syn ca 9,99 % for høy Går selv på en "vgs" (univeritetsforberedende) utenfor Norge hvor reglene er svært enkle og

  • Fravær uten forhåndgodkjennelse eller sykemelding skrevet/godkjent av skolelege = varig bortvisningfra skolen ut fra tanken "en elev uten evne/vilje til å overholde fastsatt arbeidstid har ingenting på en seriøs skole (eller arbeidsplass) å gjøre"

  • Skolens "undervisningsrektor" (vi har en for undervisning og en for alt annet) kan innvilge unntak ved veldig saklig grunn for annet fravær som med rimelig rett kan kalles uforskyldt. Da for inntil 12 klokketimer/semester, etter skriftig søknad signert av foreldre, vedlagt all dokumentasjon og levert persolig ved rektors kontor innen kl 0730 første etter fraværet.

Bytt "skolelege" med "bedriftslege" og "undervisningsrektor" med "overordnet", og dette er helt på linje med reglene elever her møter i arbeidislivet (bortsett fra foreldresignaturen).

 

Er man syk er normal prosedyre hos oss å møte hos skolelege/helsesøster (som er gratis for elever ved reelle besøk og har kontor innenfor skoleporten) med åpningstid fra kl 0630 + first arrived/first served-prinsippet (stort sett, "søster" avgjør) og sette seg i kø for sykemelding. Så lenge man er registert ankommet der er man teknisk ikke "fraværende". ,man har et helt lovlig forfall alle andre steder man "burde" vært etter kl 0730 frem til han har tatt sin avgjørelse. Vil man heller gå til privatpraktiserende lege og betale 5001000 kr++ selv, så gjerne det (skolen kan da stille spørmål ved behov for stipender man har fått, men det er helt annen sak og sykefravær uvedkommende). Da skal imildertid den andre legen ha sendt sykemelding - med diagnose - til skolelegen innen kl 1130 og det samme skal sykehus innen 24 timer dersom man kommer dit akuttt uten timeavtale på forhånd.

 

Skolelegen kan også alltid innkalle til oppmøte på sitt kontor for second opinion-vurdering (eller komme hjem, i motsetning til i Norge har helsesystemet her ikke allergi mot hjemmebesøk) om han er skeptisk til sykemeldingen. Han eller en annen lege i skolelegeteamet kommer også hjem ut på dagen om man er for syk til å komme til legekontoret på skolen eller skolelegen av andre grunner mener eleven bør følges opp.

 

Skolelegen og -helsesøster følger veldig godt opp folk som er syke, men går noen rundt og ser for seg en "day off" i stedet for en dag på lesesalen når de kan sette fot under seg og heller ikke er smittebomber er det klar beskjed om komme seg i arbeid og gjøre innsatsen man kan. Man kan godt bli frittatt undervisning om helsebehov tilsier men man er ikke syk nok til å bli fritatt innsats i tempo helsen tillater på egen arbeidsplass (studieplass) på lesesalen før man er sengeliggende og/eller akutt smittebombe for andre der. Da er man bare doven og får behandling deretter.

 

Er man psykisk syk er også skolelegen alltid klar for innsats med å få en videre, men "ikke helt i humør til å gå på skolen i dag" defineres ikke som neon psykisk sykdom her.

 

Når dette fungerer flott her, hvorfor skulle det ikke fungere like godt i Norge? Med mindre da norske vgs er overfylt av dovenpelser som først trenger å lære den praktiske betydningen av begrep som "stilles krav til deg" og "du skal"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Du nevnte problemet at man kan smitte andre, for å hindre det ha på deg en maske. Helt vanlig i asia, så hva er problemet?

 

I samme kultur finner du også verdens høyeste selvmordsrate, det er problemet. Det er en hotfix som går hardt utover folkehelsa.

 

Vel, Singapore hadde i 2012 en selvmordsrate på 7,4/100000 innbyggere, Norge på 9,1. Kjenner du innsatskravet i skolen i Singapore? 

Lenke til kommentar

Du er klar over at mange av de som har høyt fravær sliter psykisk riktig? Ingen kommer godt ut av å bare skille de vekk fra samfunnet.

 

 

 

Joda det gjør de. Samfunnes felleskasse kommer veldig godt ut av å sortere psykisk syke fra psykiske sytekopper, få de første til tidlig og effektiv behandling som følges opp og gitt de siste et spark bak så de våkner og slutter å synes så forferdelig synd på seg selv fordi det stilles noen krav til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe poeng i å sitte på skolen om du mener du kan stoffet. Jeg vet da av nok av jobber hvor du ikke sitter 8 timer på jobben og tvinner tommeltotter om du ikke har noe arbeid du får gjort den dagen (f.eks. fordi andre er forsinket med sitt arbeid, eller hva nå årsaken måtte være). Det burde være et mål i skolen å være opp elevene til å være selvstendige individer som kan tenke selv, og det gjør man ikke ved å tvinge frem oppmøte i hytt og pine. La gå, i enkelte fag er det obligatoriske aktiviteter som f.eks. kjemi og fysikk (laboratoriearbeid) som man ikke kan stikke av fra uten videre, men en helt ordinær undervisningssituasjon bør en elev få regjere over selv. Vi trenger gode tenkere, ikke 8-16-zombier.

Lenke til kommentar

Man må være ganske tom i skallen for å støtte fraværsregelen bare fordi at man har sterke meninger angående hvor stor prosentandel fravær den enkelte elev bør ha. Høyt fravær i den videregående skolen er mer et symptom som vil være lettere å løse dersom man tar tak i de underliggende problemene.

 

Fraværsregelen løser derimot ingenting. Den er implementert for å pynte på ubrukelig statistikk, noe som til gjengjeld kun tar fokuset vekk fra det som virkelig skaper umotiverte og dårlige elever som hater skolen og ikke er godt nok forberedt på høyere utdanning eller arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man syk er normal prosedyre hos oss å møte hos skolelege/helsesøster...

Nei. Helsesøster skal ikke stille noen diagnose eller sykemelde elever. Helsesøster kan kun dokumentere konsultasjoner, men kan selvfølgelig ikke skrive ut legeerklæringer.

 

Og hvor mange skole er det som har en "skolelege" tilgjengelig her til lands? Jeg har personlig aldri hørt om en VGS som har dette. De fleste har kun fastlegen sin å gå til dersom de har nødt til å dokumentere fravær, og det er jo derfor fraværsregelen er håpløs og lite gjennomtenkt. Når elever har valget mellom å ikke få karakter, gå syk på skolen eller gå til fastlegen for dokumentasjon for noe forbigående er det selvfølgelig mange som heller går syk på skolen, og da blir det selvfølgelig store sykdomsutbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor mange skole er det som har en "skolelege" tilgjengelig her til lands? Jeg har personlig aldri hørt om en VGS som har dette. De fleste har kun fastlegen sin å gå til dersom de har nødt til å dokumentere fravær, og det er jo derfor fraværsregelen er håpløs og lite gjennomtenkt. Når elever har valget mellom å ikke få karakter, gå syk på skolen eller gå til fastlegen for dokumentasjon for noe forbigående er det selvfølgelig mange som heller går syk på skolen, og da blir det selvfølgelig store sykdomsutbrudd.

Man kan jo være hjemme, jeg leste gjennom en oversikt over antall timer fravær pr fag man kan ha og sammenlignet med ukeplanen og kom frem at man kan være borte en måned udokumentert i løpet av ett år og fortsatt være innenfor. Dette var ut fra hva skolen hadde skrevet, er man borte mer enn en måned pga sykdom i løpet av ett år trenger man kanskje de turene til doktoren. De aller fleste bør etter min mening fint klare å komme innenfor kravene selv om man er godt over snittet syk.

Lenke til kommentar

Min erfaring på jobb er at det er eldre garde som ikke er borte fra jobb hele tiden, så det er helt tydelig for meg at ungdommen(ikke alle, men en god del) drar med seg sin sløvhet/sykelighet fra skoleerfaring inn i arbeidsliv. Så ja, bra det stilles litt krav også på skolen - burde vært strengere enn 10% også. 

 

Noen må betale for livsoppholdet til vedkommende som ble forkastet pga fravær. Skal man sette dette på spissen så snakker vi millioner av kroner pr pers som ikke klarer å komme under 10% og dermed kom skeivt ut i livet. Det er nok like ofte med ett slikt utgangspunkt bare blir verre og verre enn at det rettes opp og man kommer seg inn i system igjen (jobb/skole). Og det kan være tusen grunner til at slike problemer oppstår, vanskeligheter på hjemmebane, umodenhet, eller de klasiske psykiske problemene pga press og stress som det har vært en eksplosiv økning av.

 

For å gjøre det klart, jeg har aldri hatt noe fravær å snakke om, verken på jobb eller skole, men jeg var også pliktoppfyllende som en altergutt (uten sammenlikning forøvrig), men da det er en veldig kjent sak at ingen av oss er like og ingen av oss har nøyaktig samme oppvekstforhold og oppdragelse. Så det er her i bånn og blant de som sliter vi må ha fokuset og som vi må legge til rette for, ikke alle flinkisene. Der går det jo bare av seg selv slik som det gjorde med meg. Man må kunne sette seg inn i andres situasjon uavhengig av sin egen. Ved å gjøre det så sparer vi ikke bare personene det gjelder for ett dårlig selvbilde og ett tungt liv, men også samfunnet og skattebetalerne for millioner av kroner. Alle er vel klar over at den største utgiftposten vi har her på berget nettopp er statlige utbetalinger til våre trengende. Hardt mot hardt er en pedagigikk man benyttet i 50 og 60 åra, idag skal vi vite bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

You must be f***ing kidding me. Maske istedenfor dyna liksom? Hva er det som er så viktig at det på død og liv skal komme foran egen og andres helse??

Nei, jeg kødder ikke. Forskjølelse er ikke noe som fortjener 2 ukers sykemelding. Er du istand til å spille dataspill, så er du også stand til å gå på skolen.

 

Du nevnte problemet at man kan smitte andre, for å hindre det ha på deg en maske. Helt vanlig i asia, så hva er problemet?

 

Si det til de titalls foreldre som opplever sønn og/eller datter ta sitt eget liv på grunn angst og sykdom forårsaket av press og stress i Norge hvert år du tøffen. Selv kjente jeg en som ikke så noen annen utvei enn å binde en plastpose rundt hodet og sovne inn, hvor mange kjenner du til? Hva faen betyr mere penger, fetere jobb og karriere, bil og båt når du dør innvendig?

 

Den survival of the fittest sjargongen der får du leke videre med borti de fedes land, ikke her.

 

Jeg vil si det rett ut til dem, fordi de lyver til seg selv. Personen tok ikke livet på grunn av arbeidspress, fordi en gjennomsnittselev jobber 20 timer i uken, og jobber du 60 timer i uken så får du toppkarakter i alle fag. Om denne eleven ikke hadde alvorlige problemer med mobbing eller kriminalitet, så bør foreldrene ta en titt på seg selv, istedenfor å skylde på arbeidspress. 

 

Norge har fordelen at vi har olje og en foreldregenerasjon som har god arbeidsdisiplin og høy utdannelse. Det kommer til å bli mye tøffere om 20 år etter at oljen er borte, foreldregenerasjonen har pensjonert seg og konkurransen fra resten av verden har blitt enda tøffere. I Kina så er det motsatt, ungdommen har bedre arbeidsmoral og utdannelse enn sine foreldre. Hvordan skal Norge konkurrere om vi bare fokuserer på kos og hygge?

 

 

Det er helt andre grunner til at folk går med maske i Asia (les man kan skjære stykker av kulloslufta med kniv).

 

Ett poeng til som Noxern poengterte er jo at vi muligens ikke burde ta etter land og kulturer som henger opp netting på utsiden av fabrikkbygningene for å ta imot de suisidale...

 

Og tror neppe foreldregenerasjonen vår er bedre utdannet enn neste generasjon vil være, når fattern og muttern gikk ut av folkeskolen i sin tid var det normalen å gå rett ut i jobb og ikke videre inn i høyere utdannelse. Det hadde man ikke mulighet til, man måtte jobbe for føa.

 

Vi burde jo ta sikte på å gå i retning ett mykere samfunn mer tilpasset individet, enn det stikk motsatte stresskoffert samfunnet som du tror er uungåelig. Det er en grunn til at vi jobber mindre og tjener mer enn hva vi var nødt til før, og at den utviklingen skal stoppe opp hadde vært rart og lite heldig for livskvaliteten vår.

 

Neste delmål: 6 timers dagen.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan jo være hjemme, jeg leste gjennom en oversikt over antall timer fravær pr fag man kan ha og sammenlignet med ukeplanen og kom frem at man kan være borte en måned udokumentert i løpet av ett år og fortsatt være innenfor. Dette var ut fra hva skolen hadde skrevet, er man borte mer enn en måned pga sykdom i løpet av ett år trenger man kanskje de turene til doktoren. De aller fleste bør etter min mening fint klare å komme innenfor kravene selv om man er godt over snittet syk.

 

Det har ingenting å si. Noen fag har man gjerne kun to timer i uken, evt. også dobbeltimer. Da skal det svært lite til før man ikke lenger får karakter. Det betyr i praksis at dersom man er uheldig og er syk på de feile dagene får man ikke karakter til tross for at man gjerne har en høy oppmøteprosent ellers. At man kan være vekke en måned udokumentert tror jeg ikke på før jeg får se oversikten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvor mye, eller hvor lite, en elev deltar på forelesninger burde ikke være opp til andre enn eleven selv.

 

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

Jeg går på universitet, og det er obligatorisk oppmøte. Man må ha 80 prosent oppmøte, og i ett av fagene 90 prosent oppmøte for og få kunne gå opp til eksamen.
Lenke til kommentar

Men mange studier opererer jo også uten krav til oppmøteprosent uten at det har vært uttrykk for store problemer i sammenheng med dette.

 

Forskjellen er at man velger hva man vil studere, mens på vgs. har man få valgmuligheter og lærer i stor grad stoff som har liten relevans i forhold til arbeidsliv, studier og interesse. Det er en selvfølge at det ikke eksisterer interesse blant vgs. elever for å møte opp mens høyere utdanning ofte inneholder en større andel interesseområder, som igjen kan være en kilde til motivasjon i forhold til å møte opp til forelesningene.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

 

Hvor mye, eller hvor lite, en elev deltar på forelesninger burde ikke være opp til andre enn eleven selv.

 

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

Jeg går på universitet, og det er obligatorisk oppmøte. Man må ha 80 prosent oppmøte, og i ett av fagene 90 prosent oppmøte for og få kunne gå opp til eksamen.

 

 

Gjelder ikke dette kun disse felles forelesningene? Når jeg gikk på blindern for 10 år siden så var det fint lite folk på plass i de "vanlige" undervisningstimene, mens man måtte møte til forelesningene.

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si. Noen fag har man gjerne kun to timer i uken, evt. også dobbeltimer. Da skal det svært lite til før man ikke lenger får karakter. Det betyr i praksis at dersom man er uheldig og er syk på de feile dagene får man ikke karakter til tross for at man gjerne har en høy oppmøteprosent ellers. At man kan være vekke en måned udokumentert tror jeg ikke på før jeg får se oversikten.

I ett fag med kun to timer i uken, hvor mange timer har man i løpet av året i dette faget?

Lenke til kommentar

Det er helt andre grunner til at folk går med maske i Asia (les man kan skjære stykker av kulloslufta med kniv).

 

Asia er ikke bare Kina, det er ingen problemer med forurensing i Korea, Taiwan, og Japan, men det er ikke uvanlig å ha på seg maske der.

 

De gjør det ikke på grunn av forurensing, men fordi de ikke vil gjøre sine venner syke.

 

Ett poeng til som Noxern poengterte er jo at vi muligens ikke burde ta etter land og kulturer som henger opp netting på utsiden av fabrikkbygningene for å ta imot de suisidale...

 

Dette landet (Kina) som henger opp netting på utsiden av fabrikkbygningene, hva er deres selvmordsrate sammenlignet med Norge? Det hadde vært interessant å vite. 

 

Norway: 9.1

China: 7.8

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

 

Og tror neppe foreldregenerasjonen vår er bedre utdannet enn neste generasjon vil være, når fattern og muttern gikk ut av folkeskolen i sin tid var det normalen å gå rett ut i jobb og ikke videre inn i høyere utdannelse. Det hadde man ikke mulighet til, man måtte jobbe for føa.

 

Vi snakker ikke om besteforeldregenerasjonen, vi snakker om foreldregenerasjonen. Blant de mellom 40 - 59 år så tok ca 37% høyere utdannelse mot ca 47% for den yngre garde. 

 

Siden det er ganske likt, så da må vi se på hva de faktisk lærte på skolen. Da ser vi at foreldregenerasjonen var og er blant de beste i verden, mens dagens ungdom er på bunnen i den vestlige verden.

 

Vi burde jo ta sikte på å gå i retning ett mykere samfunn mer tilpasset individet, enn det stikk motsatte stresskoffert samfunnet som du tror er uungåelig. Det er en grunn til at vi jobber mindre og tjener mer enn hva vi var nødt til før, og at den utviklingen skal stoppe opp hadde vært rart og lite heldig for livskvaliteten vår.

 

Neste delmål: 6 timers dagen.

 

Lykke til, med fallende oljepriser, fallende oljeproduksjon, eldrebølge, og ungdom som mangler arbeidsmoral og kunnskap, så har vi helt sikkert råd til 6 timers arbeidsdag.  :hmm:

 

Du lever i en drømmeverden, Norges BNP per capita er forsatt lavere enn 2008. Vi har gått fra et budsjettoverskudd på 18% til et budsjettunderskudd.  Din versjon av en mykere samfunn vil bare føre til høyere skatter og dårligere offentlige tjenester.

norway-gdp-per-capita-ppp@2x.png?s=norny

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

 

Hvor mye, eller hvor lite, en elev deltar på forelesninger burde ikke være opp til andre enn eleven selv.

 

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

 

Jeg går på universitet, og det er obligatorisk oppmøte. Man må ha 80 prosent oppmøte, og i ett av fagene 90 prosent oppmøte for og få kunne gå opp til eksamen.

 

Gjelder ikke dette kun disse felles forelesningene? Når jeg gikk på blindern for 10 år siden så var det fint lite folk på plass i de "vanlige" undervisningstimene, mens man måtte møte til forelesningene.

Alt er felles forelesninger og alt er obligatorisk her hvertfall.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men mange studier opererer jo også uten krav til oppmøteprosent uten at det har vært uttrykk for store problemer i sammenheng med dette.

 

Forskjellen er at man velger hva man vil studere, mens på vgs. har man få valgmuligheter og lærer i stor grad stoff som har liten relevans i forhold til arbeidsliv, studier og interesse. Det er en selvfølge at det ikke eksisterer interesse blant vgs. elever for å møte opp mens høyere utdanning ofte inneholder en større andel interesseområder, som igjen kan være en kilde til motivasjon i forhold til å møte opp til forelesningene.

På universitetet jeg gikk i fjor var det flere fag som hadde gått fra ikke obligatorisk til obligatorisk. Det dem hadde sett var at strykprosenten gikk merkbart nedover.
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mye, eller hvor lite, en elev deltar på forelesninger burde ikke være opp til andre enn eleven selv.

 

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

Jeg går på universitet, og det er obligatorisk oppmøte. Man må ha 80 prosent oppmøte, og i ett av fagene 90 prosent oppmøte for og få kunne gå opp til eksamen.

 

 

Gjelder ikke dette kun disse felles forelesningene? Når jeg gikk på blindern for 10 år siden så var det fint lite folk på plass i de "vanlige" undervisningstimene, mens man måtte møte til forelesningene.

 

 

På NHH er alle forelesninger frivillige. Normalen er å levere en innleveringsoppgave for å kunne gå opp til eksamen, men i enkelte fag må man møte opp i minst 66 % av gruppetimene. Hvor mye som er obligatorisk og ikke vil variere fra institusjon til institusjon, da målet deres er å få gjennom flest mulig. Ser man at studentene ikke klarer eksamen, så tvinger man de på forelesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...