Gå til innhold

Fraværsgrensen på 10%


Anbefalte innlegg

Regjeringen vil prøve ut en ny regel åm at viss eleven har mer en 10% fravær fra et fag får di ikke vurdering. Er dette greit eller er grensa får lav? 

Jeg mener at det er helt greit at elevene får litt mer regeler å forholde seg slik at di ikke får styre på slik di vil. Mange skal ut i lære og ut i voksenlivet og flere skal ut etterhvert og der for du ikke styre på for deg selv. Det er visse ting du må forholde deg til. Du kan ikke komme å gå når du vil på en arbeidsplass, gjør du det mister du garantert plassen etterhvert. Arbeidsgivere vil ha arbeidere som kommer når di skal og går når di skal og ikke lager egne regler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del hadde det vært en positiv greie, jeg hadde en god del fravær på ungdomsskolen/videregående da det rett og slett ble for kjedelig i noen fag. Siden jeg viste det ikke ble store problemer ut av det brukte jeg tiden på andre ting i steden og fikk derfor en god del fravær på vitnemålet, noe jeg så klart synes er horribelt i dag. Med en slik konsekvens hadde jeg gått på skolen. 

 

Og om en er mye syk i en periode dekker vell en legeerklæring dette?

Lenke til kommentar

Det nok en fordel for de som er skolelei, slik at de må møte opp på skolen. Likevel er det tungvint ordning for de som virkelig blir syke. Jeg tenker på meg selv og mitt hjemsted da jeg fikk på videregående. Legen lå 20 min unna med bil, og 2 timer unna (hver vei) med buss. Med foreldre på jobb, så ville det vært helt håpløst å komme seg til legen å få legeerklæring. Det er heller ikke så veldig gøy å sitte på legekontoret med omgangssyke eller høy feber. Mulig at legeerklæring kan tilskrives etterpå. I så fall er ikke ordningen like ille. 

Lenke til kommentar

Det nok en fordel for de som er skolelei, slik at de må møte opp på skolen. Likevel er det tungvint ordning for de som virkelig blir syke. Jeg tenker på meg selv og mitt hjemsted da jeg fikk på videregående. Legen lå 20 min unna med bil, og 2 timer unna (hver vei) med buss. Med foreldre på jobb, så ville det vært helt håpløst å komme seg til legen å få legeerklæring. Det er heller ikke så veldig gøy å sitte på legekontoret med omgangssyke eller høy feber. Mulig at legeerklæring kan tilskrives etterpå. I så fall er ikke ordningen like ille. 

I slike tilfeller så holder det nok at du ringer til legekontoret,  men greia er jo at så lenge du er innafor 10% så er det jo greit.  Og du har vel ikke omgangssyka eller høy feber så ofte.   Og hvis du har det så bør du i såfall ha en løpende avtale med legen og skolen.

Lenke til kommentar

 

Det nok en fordel for de som er skolelei, slik at de må møte opp på skolen. Likevel er det tungvint ordning for de som virkelig blir syke. Jeg tenker på meg selv og mitt hjemsted da jeg fikk på videregående. Legen lå 20 min unna med bil, og 2 timer unna (hver vei) med buss. Med foreldre på jobb, så ville det vært helt håpløst å komme seg til legen å få legeerklæring. Det er heller ikke så veldig gøy å sitte på legekontoret med omgangssyke eller høy feber. Mulig at legeerklæring kan tilskrives etterpå. I så fall er ikke ordningen like ille. 

I slike tilfeller så holder det nok at du ringer til legekontoret,  men greia er jo at så lenge du er innafor 10% så er det jo greit.  Og du har vel ikke omgangssyka eller høy feber så ofte.   Og hvis du har det så bør du i såfall ha en løpende avtale med legen og skolen.

 

Nei, man har det ikke så ofte, men 10% grense er ikke så mye. Man har gjerne dobbelttimer i enkelte fag. Har du vært borte i en dobbelttime i gym blant annet, så har du kanskje bare en dobbelttime til hvor du kan være borte før du stryker. Det betyr jo at det er greit å fikse legeerklæring hver gang du er syk. Man kan selvsagt droppe å fikse legeerklæring første dobbelttime man er syk, men det er kjipt hvis legen skulle finne på å være kjip med legeerklæringen, og så stryker man. Hadde det vært meg ville jeg fikset erklæring hver gang jeg var syk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette går ikke utover de som skulker, fordi de bryr seg ikke fra før av. Dette går utover de som sliter med sykdom enten psykisk eller fysisk.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde hatt karakter i et eneste fag om dette hadde blitt innført før jeg begynte på skolen. Å trekke anstrengte paralleller til voksenlivet er ikke særlig treffende. Skole og jobb er natt og dag.

Typisk høyretenkning. Noen er ikke gode nok, og det må de få svi for. Det hjelper sikkert.

 

Det er MEGET enkelt å snu på dette: de som er gode nok til å være ansvaret bevisst får tvangstrøyer tredd nedover seg fordi andre ikke er gode nok.

 

Jeg hadde nok helt sikkert sittet mer hjemme også, men uten at jeg føler at det hadde kostet meg noe særlig. Realfag var mitt felt, og jeg satt mer og så på klokken (eller gjorde lekser til andre fag) enn å følge aktivt med på noe jeg kunne fra før, etter å ha bladd i boken i et friminutt. Kunne like gjerne vært hjemme.

 

Det burde gå an å lage ordninger som fungerer tilfredsstillende både for slike som deg, og slike som meg. Her skyver man de svake foran seg, og gjør ting unødig rigid for resten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Dette går ikke utover de som skulker, fordi de bryr seg ikke fra før av. Dette går utover de som sliter med sykdom enten psykisk eller fysisk.

Da bør de strengt tatt ha en legeerklæring.

 

For fysisk sykdom ja, personer som sliter psykisk derimot er det noe helt annet. Legeerklæring hjelper heller ikke nødvendigvis, jeg hadde mye fysisk sykdom et skoleår som jeg har erklæring på og endte opp med en dårligere karakter enn det prøvene mine tilsa, pga mye fravær.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det greit. Her er det snakk om udokummentert fråvær. Dvs, elever som "ikke gadd" å dra på skule, var fyllesjuk etter en fest eller valgte å game hjemme istedenfor. 

10% er å skule 1 dag anna kvar uke. Det er veldig mye. Kva ville sjefen din sagt, om du droppa å komme 1 dag på jobb anna kvar uke? Sånn, helt uten videre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...