Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Håper at Xpeng Norge tar inn Xpeng P7 Next. 
Ikke helt gira på P7+
https://elbil.no/xpeng-p7-pa-norgesvisning/

IMG_3409.jpeg

IMG_3408.jpeg

Seesh, spenstig design det der ja! Kanskje utenom frontlyktene, er ikke så fan av at de strekker seg på tvers av panseret som en tynn stripe. Er litt typisk kinesiske merker, det. Der har de litt å lære av de tyske produsentene som Porsche og BMW. Resten ser ganske så bra ut da, samme med interiøret. 

Skrevet

Xpeng P7+ var heftig. Fikk veldig lyst på en sånn selv om jeg må nøye meg med rwd.. Men Skoda Epiq passer nok mer i størrelse og form og lettere å selge inn til kona. Jeg oppdaget nettop at Byd Atto3 kommer i ny drakt under navnet Byd Evo i Norge. Kan ikke velge bort awd eller glasstak i Norge, men havner likevel rundt 450K med vinterdekk og hengerfeste. Så ut som noe traust som hadde kledd meg. Vanlige dørhåndtak og rammer rundt vinduene. Litt snau rekkevidde på 480 med tanke på stort batteri på 70-75kwh.

Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Xpeng P7+ var heftig. Fikk veldig lyst på en sånn selv om jeg må nøye meg med rwd.. Men Skoda Epiq passer nok mer i størrelse og form og lettere å selge inn til kona. Jeg oppdaget nettop at Byd Atto3 kommer i ny drakt under navnet Byd Evo i Norge. Kan ikke velge bort awd eller glasstak i Norge, men havner likevel rundt 450K med vinterdekk og hengerfeste. Så ut som noe traust som hadde kledd meg. Vanlige dørhåndtak og rammer rundt vinduene. Litt snau rekkevidde på 480 med tanke på stort batteri på 70-75kwh.

Hehe ja er jo to vidt forskjellige biler også dette da. Du har gått for den mer praktiske og fornuftige bilen 😉 Har du/dere bestilt Epiq allerede eller er det noe du/dere fortsatt vurderer? Jeg er også mer fan av vanlige dørhåndtak enn elektriske knapper koblet til 12V. Samme med «vanlige» vinduer kontra disse litt mer fancy rammeløse vinduene. Hadde litt trøbbel med begge deler på Teslaen husker jeg. Ikke mange ganger riktignok, men fortsatt.

Har ikke fått lest meg så noe særlig opp på denne Byd’en, men høres ut som forholdsvis mye bil for pengene. Mye kommer Epiq på i forhold? Er det disse to det står mellom? 

Endret av Iterion
Skrevet (endret)
1 hour ago, Iterion said:

Hehe ja er jo to vidt forskjellige biler også dette da. Du har gått for den mer praktiske og fornuftige bilen 😉 Har du/dere bestilt Epiq allerede eller er det noe du/dere fortsatt vurderer? Jeg er også mer fan av vanlige dørhåndtak enn elektriske knapper koblet til 12V. Samme med «vanlige» vinduer kontra disse litt mer fancy rammeløse vinduene. Hadde litt trøbbel med begge deler på Teslaen husker jeg. Ikke mange ganger riktignok, men fortsatt.

Har ikke fått lest meg så noe særlig opp på denne Byd’en, men høres ut som forholdsvis mye bil for pengene. Mye kommer Epiq på i forhold? Er det disse to det står mellom? 

Epiq har ikke fått noen pris enda. Det er vel pris det faller på. Kona mener 350K er maks for en bil. Jeg har satt grensa på 450K med vinterdekk og hengerfeste og da får man noen valg om man ser på kinesiske biler. Toyota chr blir for dyr. Nissan Leaf havner vel rett over den også. Tesla byr meg litt i mot mtp rust. Ev brukt Kia ev3 vurderes. Personlig har jeg litt håp for Skoda. Den veier ikke mer enn 1600kg så den kan vise seg å være veldig effektiv.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (13 timer siden):

Håper at Xpeng Norge tar inn Xpeng P7 Next. 
Ikke helt gira på P7+
https://elbil.no/xpeng-p7-pa-norgesvisning/

IMG_3408.jpeg

"Med 595 hestekrefter, 0–100 km/t på 3,7 sekunder og en egen boost-funksjon som gir ekstra skyv i sju sekunder, er det liten tvil om at bilen også er ment å trives på bane."

Med de bremsene der og den vekta kan du bare glemme banekjøring. Norsk Elbilforening skriver så utrolig mye rart til tider.

Skrevet
9 hours ago, Femtekolonne said:

Tesla byr meg litt i mot mtp rust. 

Om det er bremserørene du tenker på som ruster på Tesla så har de gått over til en ny type med rusthemmende legering.

Og har man en med gammel type rør og det er rust på det får man det bytta til den nye typen gratis selv om garantien er gått ut.

Tenkte bare det var greit å nevne.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (55 minutter siden):

"Med 595 hestekrefter, 0–100 km/t på 3,7 sekunder og en egen boost-funksjon som gir ekstra skyv i sju sekunder, er det liten tvil om at bilen også er ment å trives på bane."

Med de bremsene der og den vekta kan du bare glemme banekjøring. Norsk Elbilforening skriver så utrolig mye rart til tider.

Jeg har ingen planer om noe banekjøring alikevel.  
Vil på sikt ha enda en GT / Grand Coupe med stor bakluke og plass til folk i baksetet. Noe som er større enn BMW i4. Og som har tilsvarende  "futt" i seg og kjørefølelse. Som også ser lekker ut. 
Polestar 5 er for dyr.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Jeg har ingen planer om noe banekjøring alikevel.  
Vil på sikt ha enda en GT / Grand Coupe med stor bakluke og plass til folk i baksetet. Noe som er større enn BMW i4. Og som har tilsvarende  "futt" i seg og kjørefølelse. Som også ser lekker ut. 
Polestar 5 er for dyr.

Nei, jeg burde egentlig ikke sitert deg der. Det var egentlig ikke en kommentar til deg, bilen er sikkert super den. Det er bare litt merkelig å mene man skal ta en 2.2 tonns kombikupe med små bremser på bane, jeg spår en halv runde får pedalen går i gulvet. Dette er ikke kritikk til Xpeng, de har ikke sagt dette - det er Norsk Elbilforening og 3/10 arbeidet de leverer til stadighet. 

Bremsene og vekten er problemet for de fleste elbiler.

Skrevet
Iterion skrev (19 timer siden):

Helt fair og ikke så overraskende sånn egentlig. Er forskjell på de skandinaviske landene med Norge i spissen og resten av verden.

Dette fenomenet hvor man skriver en ting og talkene viser noe annet er merkelig.

EV salget øker mye i hele verden, at endel produsenter prøver og late som at dette ikke skjer er helt magisk. Men er du ute av stand til og følge tiden så vil du jo desperat prøve og opprettholde det du kan.

Honda har jo en veldig spesiell kultur kan det se ut som, så spørsmålet er hvor lenge Honda vil overleve hvis de ikke endrer seg, de har en ide om at alt skal utvikles av dem selv.

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Utfra det jeg leser har P7 Next samme brembo bremse setup som Polestar 5.

Det tviler jeg på. Samme hjuldim på begge her. Xpeng har jo tett samarbeid med Xiaomi her, så tipper bremsene er fra den. 

Kineserne er glade i å bruke Brembo logoen veldig tydelig, selv når bremsene egentlig ikke er noe særlig. Med tanke på effekten og vekten her må du ha helt sinnsyke bremser. Xiaomi har valgt dette etter de sendte bilen sin rett i veggen (Brembo).

Dette har jo ikke noe å si, de færreste tar med en Xpeng på bane vil jeg tro.

Polestar 5 - en førsteklasses GT | Polestar Stor-Oslo

345169.webp?imageId=345169&width=960&height=720&format=jpg

Skrevet
2 hours ago, Complexity said:

Om det er bremserørene du tenker på som ruster på Tesla så har de gått over til en ny type med rusthemmende legering.

Og har man en med gammel type rør og det er rust på det får man det bytta til den nye typen gratis selv om garantien er gått ut.

Tenkte bare det var greit å nevne.

Hjulbuene ruster, i hvert fall på model 3, skvettlapper hjelper lite.

Skrevet
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Hjulbuene ruster, i hvert fall på model 3, skvettlapper hjelper lite.

Mye som ruster på Tesla Y og 3, spesielt på understellet. Akkurat lakken kan holdes sånn noenlunde rustfri ved hjelp av jevnlig vask og foliering på eksempelvis hjulbuer. Men hjelper ikke at lakken er tynn og at understellet er av stål og ikke aluminium. Lett å få steinsprut på så lave biler som Model 3 også. Og bærearmer og foringer er en stor svakhet frem til de evt blir bytta. Lurer på hvor mye bedre kvalitet det er på de nye…

Hadde selv fått rust på innsiden av begge skvettlappene foran som jeg tok å fiksa i tillegg til rust på innsiden(!!) av bakluka og to lakkflak som hadde løsna på panseret som endte med at jeg lakkerte det på nytt. Fikk dog ny bakluke på garanti, som ny eier får nytte av. 

Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Dette fenomenet hvor man skriver en ting og talkene viser noe annet er merkelig.

EV salget øker mye i hele verden, at endel produsenter prøver og late som at dette ikke skjer er helt magisk. Men er du ute av stand til og følge tiden så vil du jo desperat prøve og opprettholde det du kan.

Honda har jo en veldig spesiell kultur kan det se ut som, så spørsmålet er hvor lenge Honda vil overleve hvis de ikke endrer seg, de har en ide om at alt skal utvikles av dem selv.

Joda sant det. Jo nærmere midtøsten man kommer, jo mer status er det vel også med elbiler? Husker jeg så en en helt ny Model Y Juniper i Tyrkia, og den skilte seg ut for å si det sånn! Var ikke mange av de der hehe. Men ja jo, nå har vel flere produsenter sagt at de kommer til å fortsette å lage forbrenningsmotorer utover 2030 også. Men tror dette gjelder i hovedsak de litt mer luksuriøse merkene som RR, bl.a. 

Skrevet
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

@DrAlban3000 Ok, I stand corrected. Uansett så forandrer det ikke min interesse for Xpeng p7 Next 😉

Du ville valgt den over en nyere versjon av Porsche Taycan også? 😛

Skrevet

Noen som har erfaring med ladekabel som man kan koble til 3fas 400v? Evt noen brukbare nettbutikker som selger. Jeg vurderer det for å sniklade litt på jobb.

Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Du ville valgt den over en nyere versjon av Porsche Taycan også? 😛

Xpeng P7 Next vil koste mindre enn halvparten , så ja - interessen består 😛😛
Bilia (som jeg benytter p.t til BMW) er dessuten forhandler av Xpeng , så et godt, solid og velutviklet forhandler og service nettverk.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Xpeng P7 Next vil koste mindre enn halvparten , så ja - interessen består 😛😛
Bilia (som jeg benytter p.t til BMW) er dessuten forhandler av Xpeng , så et godt, solid og velutviklet forhandler og service nettverk.

Hehe ser faktisk den 😛 Ny versjon av Taycan Sport/Cross turismo ligger fort på 1.1-1.3m, ganske så heftige priser. Usikker på hvor godt de holder seg i pris også. Blir fort store verditap på helt nye, men får jo mye bra brukte Taycaner om dagen. Men ja, er nok ikke dumt å holde seg til Bilia for din del. Og du hadde nok skilt deg mer ut med en Xpeng P7 kontra Taycan faktisk. Finnes jo en del av de i Oslo spesielt. Men for et nydelig kunstverk av en bil Taycan er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...