Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (59 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig. Det er en kombo her, hvertfall på lange road trips. Større batteri/rekkevidde gir da større fleksibilitet. 20 min ladepause er for kort for middagspauser på våre turer så jeg kunne gjerne stått litt lenger hvis det hadde vært større batteri. Jeg ender alltid opp med å flytte bilen mens resten av familien spiser ferdig. For meg som trekker campingvogn hadde det vært gull verdt med 100-150 ekstra WLTP(550-ish i dag på Model Y). I praksis ligger maksrekkevidde på 17-20 mil i dag med vogn bakpå.

Jeg svarte bare i forhold til mitt/vårt behov. Andre vil selvfølgelig ha andre prioriteringer og behov. Å trekke campingvogn er kanskje et litt marginalisert behov, men for de som liker den ferieformen så ser jeg helt klart behovet.

vi reiste mye med campingvogn når barna var mindre, men det var før elbilenes inntog.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (26 minutter siden):

Ikke noe problem for oss her nord med maks fartsgrense på 90km/t (og for det meste bare 70/80 😅 kommer lengere da

Samme her på nordvestlandet. Noen få korte veistubber med 90-grense. For det meste max. 70 eller 80.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Samme her på nordvestlandet. Noen få korte veistubber med 90-grense. For det meste max. 70 eller 80.

Huff, sliter her i "Staden", er jo omgitt av 100 og 110-soner nesten uansett hvor jeg skal dra! 🙃

Skrevet
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Jeg svarte bare i forhold til mitt/vårt behov. Andre vil selvfølgelig ha andre prioriteringer og behov. Å trekke campingvogn er kanskje et litt marginalisert behov, men for de som liker den ferieformen så ser jeg helt klart behovet.

vi reiste mye med campingvogn når barna var mindre, men det var før elbilenes inntog.

Ja, jeg er klar over at campingvogn er en minoritet, hvertfall med elbil. Men selv på ordinære road trips er jeg litt uenig. En god kombo av OK ladehastighet og rekkevidde er alfa omega, men det er ikke en magisk grense på 500km WLTP. EX60 med 810 km på største modellen ville gjort underverker. Men selv den rimeligere modellen med 660 utgjør en betydelig forskjell. Det jeg ser fra praktisk bruk er at man må legge inn buffere. Ladere finnes ikke plassert ut hver kilometer og jeg vil ha en buffer på (f.eks.) 2-3 mil når jeg kommer frem. Da blir hver ekstra kilometer på toppen en kilometer jeg kan bruke til å nå en ladestasjon litt lenger på reisen og heller ta en lenger pause.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Huff, sliter her i "Staden", er jo omgitt av 100 og 110-soner nesten uansett hvor jeg skal dra! 🙃

Ja det er store lokale forskjeller. Dere får bare slite med det der nede i Oslo-gryta. 😏

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (33 minutter siden):

Ja, jeg er klar over at campingvogn er en minoritet, hvertfall med elbil. Men selv på ordinære road trips er jeg litt uenig. En god kombo av OK ladehastighet og rekkevidde er alfa omega, men det er ikke en magisk grense på 500km WLTP. EX60 med 810 km på største modellen ville gjort underverker. Men selv den rimeligere modellen med 660 utgjør en betydelig forskjell. Det jeg ser fra praktisk bruk er at man må legge inn buffere. Ladere finnes ikke plassert ut hver kilometer og jeg vil ha en buffer på (f.eks.) 2-3 mil når jeg kommer frem. Da blir hver ekstra kilometer på toppen en kilometer jeg kan bruke til å nå en ladestasjon litt lenger på reisen og heller ta en lenger pause.

Selvfølgelig er det fordelaktig med STORT batteri og STOR rekkevidde, men hvis det skal fordyre elbilen vesentlig så blir det kun for de med det ekstra behovet. Vår forrige hadde 565km, og vår nåværende har 629km rekkevidde. 565 var mer enn nok for vårt bruk, men vi kjører ikke langtur så ofte. At Juniper (med 19" felger) har fått økt rekkevidden er bare en bonus for oss. Det hadde slett ikke vært nødvendig (for oss). Syns Tesla ladenettverket er så godt utbygd at vi har bare prøvd en annen lader EN gang. Da knotet vi med app-innstallering og telefonering en halvtime før vi i hele tatt fikk ladet.

• Liker 1
Skrevet

Ionity er nå billigst på drop-in lading, ihvertfall i "businesstid, for oss som ikke når Ishavskraft-laderne som udiskutabelt er billigst!

Nå nede i 5,27 per kWh, Uno-X ligger på 5.50 og Ishavskraft på 4,75. Og om man registrerer seg hos Ionity, men ikke abonnerer, får man "drop-in-pris" på 5,- per kWh.

Så må det og sies at Tesla SuC mange steder er grisebillig med under 3,- om man lader på de billigste off-peak-tidene, etter midnatt og til midt på natten (generelt sett), men og ganske billig (ca ishavskraft-priser) til tidlig på morgenen og ettpar timer før midnatt.

Jeg sammenlignet med Tesla SuC Slependen, og der er det i dag  2,40 fra midnatt til 08, 4,70 mellom 8 og 12 og fra 20 til midnatt, og 7,50 mellom 12 og 20.

For Tela-eiere og de med abbonnement er det hhv 1,70 mellom midnatt og 08, 3,40 mellom 08 og 12 og 20 til midnatt, og 5,40 mellom 12 og 20.

Det gir det merkelige utslaget at drop-in uten abonnement på Ionity lønner seg selv for Tesla-eiere/Tesla-abbonnenter, og er bare 30 øre dyrere mellom 8 og 12 og 20 til midnatt om man er registrert bruker.

Men får jo ikke samme sømløsheten og ladeopplebelsen, da Ionity krever litt mer knot og er tregere på handshake. Reduserer litt knot med (gratis) ladekort fra Ionity for registerte brukere og abonnenter.

Og er jo både flere ladestasjoner og ladepunkter på SuC enn hos Ionity, så litt er det nok verdt for å slippe kø som det kan li hos Ionity...  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Ionity er nå billigst på drop-in lading, ihvertfall i "businesstid, for oss som ikke når Ishavskraft-laderne som udiskutabelt er billigst!

Nå nede i 5,27 per kWh, Uno-X ligger på 5.50 og Ishavskraft på 4,75. Og om man registrerer seg hos Ionity, men ikke abonnerer, får man "drop-in-pris" på 5,- per kWh.

Så må det og sies at Tesla SuC mange steder er grisebillig med under 3,- om man lader på de billigste off-peak-tidene, etter midnatt og til midt på natten (generelt sett), men og ganske billig (ca ishavskraft-priser) til tidlig på morgenen og ettpar timer før midnatt.

Jeg sammenlignet med Tesla SuC Slependen, og der er det i dag  2,40 fra midnatt til 08, 4,70 mellom 8 og 12 og fra 20 til midnatt, og 7,50 mellom 12 og 20.

For Tela-eiere og de med abbonnement er det hhv 1,70 mellom midnatt og 08, 3,40 mellom 08 og 12 og 20 til midnatt, og 5,40 mellom 12 og 20.

Det gir det merkelige utslaget at drop-in uten abonnement på Ionity lønner seg selv for Tesla-eiere/Tesla-abbonnenter, og er bare 30 øre dyrere mellom 8 og 12 og 20 til midnatt om man er registrert bruker.

Men får jo ikke samme sømløsheten og ladeopplebelsen, da Ionity krever litt mer knot og er tregere på handshake. Reduserer litt knot med (gratis) ladekort fra Ionity for registerte brukere og abonnenter.

Og er jo både flere ladestasjoner og ladepunkter på SuC enn hos Ionity, så litt er det nok verdt for å slippe kø som det kan li hos Ionity...  

Har nesten bare ladet på ionity og kjenner meg ikke att på det du påstår. Har ingen ladeapper og bruker kun kort. Ionity støtter også plugg and charge men det har jeg aldri aktivert da jeg uansett må ut av bilen for å sette inn kabel. Mister jeg ladekortet kan det hende at jeg aktiverer plugg and charge. Veldig bra hastighet på ionity laderne

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):

Ionity støtter også plugg and charge men det har jeg aldri aktivert da jeg uansett må ut av bilen for å sette inn kabel.

Du får ikke aktivisert det heller med din "gamle i4"da det ikke er lagt inn støtte og PCID serfifikat i bilen.
Jeg har aktivert Plug & Charge på min nye i4 og det funker som bare det hos Ionity. 

Skrevet (endret)
Trestein skrev (59 minutter siden):

Har nesten bare ladet på ionity og kjenner meg ikke att på det du påstår. Har ingen ladeapper og bruker kun kort. Ionity støtter også plugg and charge men det har jeg aldri aktivert da jeg uansett må ut av bilen for å sette inn kabel. Mister jeg ladekortet kan det hende at jeg aktiverer plugg and charge. Veldig bra hastighet på ionity laderne

Du bruker vel BMW Charge såvidt jeg husker, og da er det like lettvint som med eget Ionity-kort.

Men jeg mener fremdeles Ionity er betydelig tregere på handshake enn andre operatører der jeg kan bruke brikke/kort. Dog mye mer redusert knot med brikke/kort mot andre alternativer som å betale direkte med kort som ved "anonym" drop-in-lading.

Det blir forsåvidt og bemerket under elbil.no sin ladestasjons-sammenligning:

https://elbil.no/hvilket-ladeselskap-er-mest-forbrukervennlig/

PS! Sammenlignet egentlig mest med Tesla SuC-lading, og da spesielt for en med Tesla. Det går virkelig mye kjappere enn de fleste andre.

Har riktignok ikke testet Plug'n-Charge for det støtter ikke min bil, ei heller autocharge der det kan settes opp, fordi jeg foretrekker Ionity selv, og har årsabbonnement!

Endret av Snowleopard
Lagt til de to siste avsnitt for å presisere...
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Du får ikke aktivisert det heller med din "gamle i4"da det ikke er lagt inn støtte og PCID serfifikat i bilen.
Jeg har aktivert Plug & Charge på min nye i4 og det funker som bare det hos Ionity. 

Det står i appen at den er aktivert DCS***SKL5 men hva det betyr aner jeg ikke. Jeg har en nyere bmw også som det burde virke på. (ser nå at jeg så på 2026modellen)

Endret av Trestein
Så på feil bil i appen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...