Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jotun skrev (44 minutter siden):

Jepp. Toyota kan man si hva man vil om

Er man uheldig å nevner noe bmw ikke er best i verden på så kommer kongefamilien kjapt på banen for å fortelle hvor rææv Tesla er.

Hårsårheten går definitivt begge veier.....

Alle som eier Tesla er nemlig fanboys.

Når det gjelder dette nazi gnaget så står jo det tydelig i toppen her så ser ikke helt poenget. Den diskusjonen går jo an å ta i den tråden som er opprettet for det. Men det er vel ikke like moro tenker eg.

Er jo folk som kun har ett mål når de står opp på morgenen. 🤷

Er tidlig på mårningen for meg, etter altfor få timers søvn, så du får en liker. Jeg er enig i mye her. 

Det er dog tidvis morsomt å krangle. 🫣🥳

Hilsen en som ikke er merketrofast for 5 flate øre. (Har vurdert alle for mitt bruk bortsett fra ren kinesisk)

Endret av Duriello
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle snakker om 800v nå, og biler med 400v omtales ofte av pressen som utdatert. Hvor mange kWh bilen er ratet til å kunne klare de første 10 minuttene av ladesesjonen tillegges tilsynelatende mye vekt. Når man skal handle er det lett å henge seg opp i specs, for det er så enkelt å sammenligne med andre modeller. Men hvor viktig er det egentlig i praksis?

Bjørn Nyland har jo testet alt som kan krype og gå av elbiler på 1000 km challenge, og der ligger spennet for de fleste "vanlige" elbiler mellom 9 og 10,5 timer. Det virker jo signifikant, men da legger han stor flid i å kjøre på absolutt optimal måte for den gitte bilen, med mange ladestopp korte ladeøkter og aldri lengre pause enn det bilen krever. Det er jo ikke et veldig realistisk bruksmønster for den gjennomsnittlige bruker vel?

Hva blir egentlig den reelle forskjellen på langtur, hvis man bare kjører vanlig, stopper når man har lyst eller må tisse, også lader man i samme slengen uavhengig av SOC? Er den fortsatt på 1,5 timer fra de beste til de gjennomsnittlige?

I tillegg tror jeg at 1000 km, for de aller fleste, er en biltur de svært sjelden gjør. For mange, aldri. Til og fra jobb derimot, og til hytta (typisk innenfor 15-30 mil?) for de som har det, kjører man jo potensielt mye.

Er elbiler blitt som kamera var en periode, hvor folk kjøpte megapixler, ikke faktisk bildekvalitet?

Eller er rekkeviddeangst fortsatt et så stort problem at elbiler må ha 70-80 mil rekkevidde før folk er fornøyd?

Edit: Ser innlegget kan lese litt som at jeg pusher et synspunkt. Det var ikke intensjonen! Er oppriktig nysgjerrig på hva elbileierene her inne tenker om saken basert på egen erfaring med å ha elbil.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (13 timer siden):

Syntes det har letnet litt. For noen år siden kalte jeg en viss bilkjøper gruppe en sekt. Da fikk jeg en advarsen(Eneste)

Velfortjent i mine øyne, litt avhengig av konteksten, så jeg sliter med å se hvorfor du fikk hjerte på den her kommentaren. Eller egentlig ikke, dessverre!

Det er et helt klart skille på å kritisere bilen eller bilmerket, og det å gå på eierne. Men selv der går det og en klar skillelinje mellom "vanlig generalisering" og det som mer må betegne som hets.

• Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Velfortjent i mine øyne, litt avhengig av konteksten, så jeg sliter med å se hvorfor du fikk hjerte på den her kommentaren. Eller egentlig ikke, dessverre!

Det er et helt klart skille på å kritisere bilen eller bilmerket, og det å gå på eierne. Men selv der går det og en klar skillelinje mellom "vanlig generalisering" og det som mer må betegne som hets.

Sikkert like velfortjent som kritikken du ga  da jeg dro paralleller mellom usa s president og sektlederen.Lite visste nok vi begge at de skulle bli bestekompiser noen år etter og hadde svert mange sammenfallende synspunkt og tankesett

• Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Alle snakker om 800v nå, og biler med 400v omtales ofte av pressen som utdatert. Hvor mange kWh bilen er ratet til å kunne klare de første 10 minuttene av ladesesjonen tillegges tilsynelatende mye vekt. Når man skal handle er det lett å henge seg opp i specs, for det er så enkelt å sammenligne med andre modeller. Men hvor viktig er det egentlig i praksis?

Bjørn Nyland har jo testet alt som kan krype og gå av elbiler på 1000 km challenge, og der ligger spennet for de fleste "vanlige" elbiler mellom 9 og 10,5 timer. Det virker jo signifikant, men da legger han stor flid i å kjøre på absolutt optimal måte for den gitte bilen, med mange ladestopp korte ladeøkter og aldri lengre pause enn det bilen krever. Det er jo ikke et veldig realistisk bruksmønster for den gjennomsnittlige bruker vel?

Hva blir egentlig den reelle forskjellen på langtur, hvis man bare kjører vanlig, stopper når man har lyst eller må tisse, også lader man i samme slengen uavhengig av SOC? Er den fortsatt på 1,5 timer fra de beste til de gjennomsnittlige?

I tillegg tror jeg at 1000 km, for de aller fleste, er en biltur de svært sjelden gjør. For mange, aldri. Til og fra jobb derimot, og til hytta (typisk innenfor 15-30 mil?) for de som har det, kjører man jo potensielt mye.

Er elbiler blitt som kamera var en periode, hvor folk kjøpte megapixler, ikke faktisk bildekvalitet?

Eller er rekkeviddeangst fortsatt et så stort problem at elbiler må ha 70-80 mil rekkevidde før folk er fornøyd?

Fra en som har kjørt elbil som fot tar nesten en time fra 10-80%, men kan stoppe for halvtime og få greit med rekkevidde på den tiden, så vil jo opplevelsen være veldig farget av hvor langt kan kommer før første ladestopp, og hvor langt man kommer før det trengs mer påfyll. Og heri kommer og om man drar en tilhenger etter seg (campingvogn f.eks).

Jo lenger rekkevidde i utgangspunktet, dess mindre tenker jeg ladetiden har å si, og motsatt. Men normalt sett må man jo opp på de største batteriene for å få den raskeste ladingen.

Med god tid og grei rekkevidde, så kan man rekke 4-5 timers kjøring før man ønsker å stoppe, og da gjør det lite om den bruker noe tid på ladingen, for man tar gjerne en matbit samtidig. Da blir det bare stress om man må flytte bilen  fordi ladingen gikk raskere enn det tok å få maten og spise den. Men man reagerer kanskje annerledes om det er 15 eller 25 minutters ladetid.

Men noen ganger må man langt, fort, og er kanskje ettpar å dele kjøringen på. Da vil man lengst mulig og kortest mulig stopp. Dessuten, noen får jo noia om man må stoppe for mer enn 10-15 minutter. Spesielt om man må lade før man kjører, fordi det ikke lor seg gjøre å starte med full bil pga at bilen trengs i hverdagen. Og turen starter gjerne før man rakk middagen (stresser opp til hytta f.eks.)...

• Liker 3
Skrevet
18 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Edit: Ser innlegget kan lese litt som at jeg pusher et synspunkt. Det var ikke intensjonen! Er oppriktig nysgjerrig på hva elbileierene her inne tenker om saken basert på egen erfaring med å ha elbil.

Bilen han har kjørt kortest tid på 1000km challenge med har 400V (Tesla Model S)

Men for fremtiden må man gå over til 800V for å kunne pushe så mye effekt som de ønsker. Blir for tykke kabler med 400V.

Per i dag ville jeg ikke brydd meg så mye om 400\800V. Er nesten litt problematisk å ha 800V i dag da biler med det ofte har litt trøbbel med ladere som bare kan levere 400V.

• Liker 3
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Sikkert like velfortjent som kritikken du ga  da jeg dro paralleller mellom usa s president og sektlederen.Lite visste nok vi begge at de skulle bli bestekompiser noen år etter og hadde svert mange sammenfallende synspunkt og tankesett

Jeg konstanterer at du ikke denne gangen heller,klarte å holde deg for god til et personanngrep, selv om det ikke var meg personanngepet gikk mot. Er det ikke på tide å slutte med slikt? Hele argumentasjonen faller i grus når man velger å legge seg på et lavmål fremfor å bruke navnet eller tittelen på Elon i stedet?

PS! Aldri likt Elon som person, selv om han har gjort mye rett med bilene og bilmerket...

• Hjerte 1
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Bilen han har kjørt kortest tid på 1000km challenge med har 400V (Tesla Model S)

Men for fremtiden må man gå over til 800V for å kunne pushe så mye effekt som de ønsker. Blir for tykke kabler med 400V.

Per i dag ville jeg ikke brydd meg så mye om 400\800V. Er nesten litt problematisk å ha 800V i dag da biler med det ofte har litt trøbbel med ladere som bare kan levere 400V.

Må vel ha 800V for å kunne pushe ut noe mere enn 250 kW, og det er sjeldent vanskelig å finne 350 kW-ladere de fleste steder.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Snowleopard said:

Må vel ha 800V for å kunne pushe ut noe mere enn 250 kW, og det er sjeldent vanskelig å finne 350 kW-ladere de fleste steder.

Jepp, men så er det vel ikke så mange biler som klarer mere enn 250kW? Og om de kan det på papiret så er det ikke det samme i praksis.. Men det kommer seg der og, spesielt på kinesiske biler.

Toyota sin nye Urban Cruiser makser vel på 70kW..

De fleste jeg kjenner bruker nesten utelukkende Tesla sine ladere siden det er mange av dem og de som oftest er rimeligst. De er (per i dag) bare 400V

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Jeg konstanterer at du ikke denne gangen heller,klarte å holde deg for god til et personanngrep, selv om det ikke var meg personanngepet gikk mot. Er det ikke på tide å slutte med slikt? Hele argumentasjonen faller i grus når man velger å legge seg på et lavmål fremfor å bruke navnet eller tittelen på Elon i stedet?

PS! Aldri likt Elon som person, selv om han har gjort mye rett med bilene og bilmerket...

Poenget var vel at om jeg hadde sagt at bmw sjefen og Trump hadde mye felles hadde ingen reagert

• Liker 2
Skrevet (endret)
Complexity skrev (19 minutter siden):

Jepp, men så er det vel ikke så mange biler som klarer mere enn 250kW? Og om de kan det på papiret så er det ikke det samme i praksis.. Men det kommer seg der og, spesielt på kinesiske biler.

Toyota sin nye Urban Cruiser makser vel på 70kW..

Ioniq 5 og Kia EV6 var vel blant de første 800V-bilene, og lå vel og "vaket" på +/- 270 kW den største delen av veien opp til 80%. De hadde neppe ladet mye tregere om de ikke fikk mer en 250 kW, men tenker varmeutviklingen ville blitt godt mer på 400V-lading enn 800V-lading.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Snowleopard said:

Ioniq 5 og Kia EV6 var vel blant de første 800V-bilene, og lå vel og "vaket" på +/- 270 kW den største delen av veien opp til 80%. De hadde neppe ladet mye tregere om de ikke fikk mer en 250 k", men tenker varmeutviklingen ville blitt godt mer på 400V-lading enn 800V-lading.

Også lader de med maks 40kWt på Tesla ladere siden de ikke er kompatible med deres 400V system som alle andre elbiler er..

Porche Taycan (og sikkert Audi GT og) med sitt 800V batteri får vel bare 50kW på 400V ladere, da "step-up" convertern ikke klarer mere.
De har vel dog en 150kW eller så converter som ekstrautstyr..
Men det gir vel litt ladetap og varme i converteringen..

Så jeg tror ikke tiden for å prioritere 800V er her riktig enda. Men det vil bli standard om noen år,

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Trestein skrev (18 minutter siden):

Poenget var vel at om jeg hadde sagt at bmw sjefen og Trump hadde mye felles hadde ingen reagert

Hadde du kalt brukerne/eierne av BMW for sekt-medlemmer, hadde du absolutt fått hørt det her inne. Kanskje vel så mye om du hadde betegnet AD'en til BMW for "sektlederen". Så jeg kan, også fra egne erfaringer her inne, konkludere med at du tar feil her.

Har fått nok av negative meldinger fordi jeg har kritisert BW for grillene, mangelen på frunk, og at bilene ikke brukte rene BEV-plattformer, selv om alle punktene er endret på i kommende generasjon BMW'er, som nye iX3 og i3...

Tesla-eiere, og de av oss som ikke har et problematisk forhold til bilene og bilmerket (ja, fått noe "kuler" mot meg og...) har derimot måtte tåle temmelig mye og temmelig drøye meldinger. Rapportering blir den enkle og stille veien, og kommentere slike sleivspark fører som regel til mer hets.

Endret av Snowleopard
lagt inn avsnittstegn for bedre lesevennlighet
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Også lader de med maks 40kWt på Tesla ladere siden de ikke er kompatible med deres 400V system som alle andre elbiler er..

Hyundai og KIA sine har vel slitt på Tesla sine SuC-ere (ikke nå lengre?), men lader greit raskt på andre operatørers ladere fordi de har kjørt 2x400V i parallell.

Men, Porsche og Audi blant annet, slet veldig i starten, så kommer jo veldig an på hvordan produsentene har "løst" den problematikken. Samme med noen av de kinesiske 800V-bilene!

Skrevet
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Jeg konstanterer at du ikke denne gangen heller,klarte å holde deg for god til et personanngrep, selv om det ikke var meg personanngepet gikk mot. Er det ikke på tide å slutte med slikt? 

Ja stakkars Trump han vil jo det beste og så kommer det personangrep fra diskusjon.no Han har sikker hodet helt i gulvet nå. Skal prøve å sjerpe meg 

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ja stakkars Trump han vil jo det beste og så kommer det personangrep fra diskusjon.no Han har sikker hodet helt i gulvet nå. Skal prøve å sjerpe meg 

Trump var jo ikke den du kom med personangrep på her...

Trestein skrev (1 time siden):

Men fint om man slipper slike sleivspark i fremtiden! 👍

PS! Er ikke noe i veien for å kritisere politikken eller teite/dumme uttalelser fremdeles.

Skrevet
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Trump var jo ikke den du kom med personangrep på her...

Men fint om man slipper slike sleivspark i fremtiden! 👍

PS! Er ikke noe i veien for å kritisere politikken eller teite/dumme uttalelser fremdeles.

Personangrepet går begge veier. Mener fremdeles at begge ikke er skikket til å være verken verdens rikeste eller mektigste. Derfor støtter jeg ikke noen av dem. Den ene slår av starlink for den ene parten og den andre slipper bomber

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Hyundai og KIA sine har vel slitt på Tesla sine SuC-ere (ikke nå lengre?), men lader greit raskt på andre operatørers ladere fordi de har kjørt 2x400V i parallell.

Det går vel greit på de nye V4 Tesla laderne (de med lang kabel) da de er konfigurert anneledes og kan i teorien levere 1000V.

Men de aller fleste Tesla ladere er vel V3 (og noen V2) og der sliter de enda. 

Så snart Tesla kommer med en bil som har mere enn 400V så kommer det nok høyere spenning på V4 laderne. Hittil er det kun Cybertruck som har 800V batteri og lite slike som lades her til lands.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
5 minutes ago, kremt said:

Det blir vel vanskelig å levere 800 volt til bil med 480 volt AC inn. Ikke umulig men mulig noe mer tap vs inntak av høyere spenning

480V AC likerettet gir vel en 650V DC.

Også er det vel få biler som lader med konstant 800V. Ioniq 5 f.eks er vel maks 650-700V, og er vel lavere enn så i starten av ladingen.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...