Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
57 minutes ago, Falfal said:

Tror jeg skal bestille min første elbil i løpet av dagen. Valget faller nok på en helt ny Tesla Model 3. Nullrentekampanjen gjør at det fremstår som et bra valg. Men skal man nøye seg med Long Range bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk? Og bør man ha hengerfeste? Tenker å eie bilen i 4-5 år. Har ingen hytte på fjellet akkurat, men er kjekt med en skitur i ny og ne, og å kunne føle seg trygg på å klare å forlate parkeringsplassen med litt snø til fjells. Er kanskje overkill med en slik bil også, vil mest bare ha en bil som tar meg fra A til B uten å koste for mye over den perioden jeg eier den. 

Har du råd til 4hjulstrekkern så er den å annbefale ja. Mye bedre akselerasjon (spesielt om vintern) og mere stabil ned glatte bakker siden den regenererer både foran og bak. 

Men det høres jo egentlig ut som du burde kjøpe deg en brukt Hyundai Kona 64kWt eller noe til halve prisen om du egentlig ikke trenger noe mere. Da kommer du deg fra A til B uten å måtte lade så mye da de har god rekkevidde og det største verditapet er vel allerede tatt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjørt 3 vintre med Cupra Born bakhjulstrekk uten problemer, og jeg har hytte på fjellet. 
 

Når det e sakt så er lysten på 4x4 og hengerfeste stor del av årsaken til at jeg en stund har hatt lyst til å bytte den. Planen var egentlig å se på ny bil til våren, da blir Cupraen 4 år gammel, men pga stor fare for at det blir moms fra 300.000 fra nyttår så ble det impulskjøp av en Skoda Elroq RS på lørdag. Det var siste RSen de hadde i bestilling som de kunne garantere levering før nyttår. 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg blir nok å vente til over nyttår. Blir spennende å se hva de ulike gjør med økt avgift. De må vel vente å se hvordan fallet i salgstallene blir før de reagerer. Og så blir det spennende å se hvordan de kinesiske bilene kommer ut av det. Jeg skal dra å se på Changan i dag, men nå har de bare en toppversjon med panoramatak og det vil ikke jeg ha pga forsikringen.

Skrevet
32 minutes ago, Complexity said:

Har du råd til 4hjulstrekkern så er den å annbefale ja. Mye bedre akselerasjon (spesielt om vintern) og mere stabil ned glatte bakker siden den regenererer både foran og bak. 

Men det høres jo egentlig ut som du burde kjøpe deg en brukt Hyundai Kona 64kWt eller noe til halve prisen om du egentlig ikke trenger noe mere. Da kommer du deg fra A til B uten å måtte lade så mye da de har god rekkevidde og det største verditapet er vel allerede tatt.

Det var planen, kjøpe noe til 200-250k men så kommer hele dette greiene med økte avgifter og om alle biler er 25% dyrere om 1.5 år så vil jo dyrere biler stige mer i pris enn bruktbiler som er noen år gamle. En Tesla Model 3 vil da stige mer i pris enn en av de bruktbilene jeg egentlig har vurdert. Og siden Tesla-biler virker ut til å holde seg greit i pris, og det er nullrentekampanje, så viste regnestykket mitt at det ikke var snakk om mer enn kanskje 10k i året/40k over 4 år i forskjell på å eie en mye "bedre" bil enn bruktbilene jeg så på, i løpet av 4 år som jeg regnet på. Skal se om jeg får postet regnestykket mitt etter jobb i dag, har kanskje regnet noe feil.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Falfal said:

Det var planen, kjøpe noe til 200-250k men så kommer hele dette greiene med økte avgifter og om alle biler er 25% dyrere om 1.5 år så vil jo dyrere biler stige mer i pris enn bruktbiler som er noen år gamle. En Tesla Model 3 vil da stige mer i pris enn en av de bruktbilene jeg egentlig har vurdert. Og siden Tesla-biler virker ut til å holde seg greit i pris, og det er nullrentekampanje, så viste regnestykket mitt at det ikke var snakk om mer enn kanskje 10k i året/40k over 4 år i forskjell på å eie en mye "bedre" bil enn bruktbilene jeg så på, i løpet av 4 år som jeg regnet på. Skal se om jeg får postet regnestykket mitt etter jobb i dag, har kanskje regnet noe feil.

Kjøper ikke ny bil for å spare penger..

Biler på finn er biler som ikke er solgt, og med tanke på hvor sinnsykt mange Tesla det er og kommer til å være på veien så har jeg ikke så veldig stor tro på at de vil holde seg veldig i verdi..

Kjøper du en bil til 200k nå kan du jo selge den og kjøpe en Model 3 til 200k om 4 år.

Selv venter jeg på å få kjøpt en brukt Juniper etterhvert når største verditapet er unnagjort.. 

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, Falfal said:

Tror jeg skal bestille min første elbil i løpet av dagen. Valget faller nok på en helt ny Tesla Model 3. Nullrentekampanjen gjør at det fremstår som et bra valg. Men skal man nøye seg med Long Range bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk? Og bør man ha hengerfeste? Tenker å eie bilen i 4-5 år. Har ingen hytte på fjellet akkurat, men er kjekt med en skitur i ny og ne, og å kunne føle seg trygg på å klare å forlate parkeringsplassen med litt snø til fjells. Er kanskje overkill med en slik bil også, vil mest bare ha en bil som tar meg fra A til B uten å koste for mye over den perioden jeg eier den. 

Jeg har hatt bil med og uten firehjulstrekk. Det er en sånn funksjon du merker bedre når du ikke lenger har den. Jeg sto aldri fast noe sted med den gamle bilen, men selv med nye piggdekk har jeg blitt stående fast to steder med tohjulstrekk. Den ene gangen var jeg så vidt uti grøfta om vinteren med det ene fremhjulet og da ble det umulig å rygge bakover. Den andre gangen var det på flat mark med speilblank is. Ble stående nedi en liten grop av superglatt is med bakhjulene og hadde ikke kjangs til å komme hverken frem eller tilbake. Alt som skjedde var at jeg gravde meg lenger ned med piggene samme om jeg kjørte veldig sakte, eller prøvde å jukke frem og tilbake for å smette ut. Måtte legge på masse grus og sand for å komme av flekken. Heldigivis har jeg blitt bedre til å hensynta svakheten i bilen så det har ikke skjedd igjen, men det er slikt man slipper å tenke på med firehjulstrekk skal det mye mer til før man står fast. Neste bil skal ha trekk på alle hjul. 

 

Fordelen med kun trekk på to hjul er lengre rekkevidde og litt morsommere å kjøre ofte. 

Endret av Locrin
  • Liker 2
Skrevet
34 minutes ago, Complexity said:

Kjøper ikke ny bil for å spare penger..

Biler på finn er biler som ikke er solgt, og med tanke på hvor sinnsykt mange Tesla det er og kommer til å være på veien så har jeg ikke så veldig stor tro på at de vil holde seg veldig i verdi..

Kjøper du en bil til 200k nå kan du jo selge den og kjøpe en Model 3 til 200k om 4 år.

Selv ventet jeg på å få kjøpt en brukt Juniper etterhvert når største verditapet er unnagjort.. 

 

Hvor mange biler som selges av en modell er vel ikke indikativt på hvor mye de vil synke i pris? Om det selges mange så kan man vel regne med at det er en grunn for det, og etterspørselen vil forbli høy i bruktmarkedet også? 

Skrevet
Falfal skrev (3 timer siden):

Tror jeg skal bestille min første elbil i løpet av dagen. Valget faller nok på en helt ny Tesla Model 3. Nullrentekampanjen gjør at det fremstår som et bra valg. Men skal man nøye seg med Long Range bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk? Og bør man ha hengerfeste? Tenker å eie bilen i 4-5 år. Har ingen hytte på fjellet akkurat, men er kjekt med en skitur i ny og ne, og å kunne føle seg trygg på å klare å forlate parkeringsplassen med litt snø til fjells. Er kanskje overkill med en slik bil også, vil mest bare ha en bil som tar meg fra A til B uten å koste for mye over den perioden jeg eier den. 

Lurt valg. Fra en som har hatt en Model 3 i nærmere 4 år, uten hengerfeste og med RWD, bosatt på Østlandet. Du bør absolutt ha hengerfeste! Bilen er forholdsvis liten og du får ikke plass til særlig store ting baki der pga bilen er så lav og bagasjerommet er dypt, men smalt. Anbefaler firehjulstrekk i tillegg.

Kommer litt an på hvor du kjører osv men bilen slenger mye med ræva om vinteren når du har rwd. Jeg måtte gå over til piggdekk da bilen ofte slet med å komme opp småbakker om vinteren. Vil ikke akkurat si at bilen er overkill. Den er god å kjøre, både sommer som vinter. Appen er utrolig god og varmepumpen er gull om vinteren. Men du kan forvente betydelig bedre grep med firehjulsdrift kontra kun bakhjulsdrift. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
48 minutes ago, Falfal said:

Hvor mange biler som selges av en modell er vel ikke indikativt på hvor mye de vil synke i pris? Om det selges mange så kan man vel regne med at det er en grunn for det, og etterspørselen vil forbli høy i bruktmarkedet også? 

Kansje kansje ikke. Min model 3 tapte seg vel en 250k i verdi på 4 år, og jeg kjøpte når de var ganske billig. Andre tapte vesentlig mere.

Men det florerer av dem iallefall og blir neppe mindre til salgs fremover så mange som kjøpes. Så å satse på at bilen har høy verdi om 4 år er en risko jeg ikke ville tatt iallefall. 

Men fantastiske biler så vil du ha så løp å kjøp. Men ikke forvent å selge til knallpris når du er ferdig med den.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Selv ventet jeg på å få kjøpt en brukt Juniper etterhvert når største verditapet er unnagjort.. 

Ventet? Som i "venter ikke nå lenger";)

  • Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutes ago, Hanhijnn said:

Ventet? Som i "venter ikke nå lenger";)

Hah nei ble en leif. Det er jo fortsatt nypris på de brukte så må nok vente ett år eller to.

På forrige gen Y kan man dog gjøre ganske gode deals på bruktmarkedet. Tesla selger jo og 2021 modeller for under 300k nå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
49 minutes ago, Complexity said:

Kansje kansje ikke. Min model 3 tapte seg vel en 250k i verdi på 4 år, og jeg kjøpte når de var ganske billig. Andre tapte vesentlig mere.

Men det florerer av dem iallefall og blir neppe mindre til salgs fremover så mange som kjøpes. Så å satse på at bilen har høy verdi om 4 år er en risko jeg ikke ville tatt iallefall. 

Men fantastiske biler så vil du ha så løp å kjøp. Men ikke forvent å selge til knallpris når du er ferdig med den.

Og da har du gjerne kjøpt til en ~400-450k? Jeg ser jo mange Tesla Model 3 ute til ganske høy pris, og hvis nybilprisen stiger 25% til 2027 så vet jeg ikke...

Regnestykket mitt er: 

  • Tesla Model 3 AWD Long Range, nåværende nypris med vinterdekk, hengerfeste, ca 450k kunne jeg kjøpt den for nå. Av disse er ca. 410k grunnlag for de nye avgiftene. Nypris etter avgifter (2027) er da ca. 553k. 
  • En Hyundai Kona kunne jeg kjøpt nå for ~250k brukt, noen år gammel. Stiger den med 25% så koster den 313k. 
  • Regner jeg med 15% verditap hvert år, over 4 år, vil en Tesla Model 3 etter prisstigning være verdt 553k * 0.85^4 = 289k, en Hyundai Kona være verdt 313k * 0.85^4 = 163k.
  • Kostnad for å eie Tesla Model 3 i 4 år blir da 450k - 289k = 161k, kostnad for Hyundai Kona blir da 250k - 163k = 87k.
  • Men vent! Tesla gir også nullrentekampanje. Denne setter jeg bare flatt til 50k i verdi, aner ikke om det er riktig. En Tesla koster da 161k - 50k = 111k desse 4 årene. 

I tillegg får jeg en bedre bil med AWD, lengre rekkevidde og garanti. For meg fremstår Model 3 som vinneren. Eller? Kanskje jeg bør regne med mindre verditap på en Kona, og mer på en Model 3? Ulempen med å velge Tesla er Elon Musk og naziopplegget hans, i tillegg til at jeg tar mer risiko ved å kjøpe en dyrere bil. Jeg bruker stort sett sykkel i hverdagen og trenger kun bil en gang iblant, men de gangene iblant er stort sett langt til fjells. 

Endret av Falfal
Skrevet
Complexity skrev (10 minutter siden):

På forrige gen Y kan man dog gjøre ganske gode deals på bruktmarkedet. Tesla selger jo og 2021 modeller for under 300k nå.

Du kan få kjøpe min 2022 LR nå. 😏 Kommer snart på finn. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Falfal said:

Og da har du gjerne kjøpt til en ~400-450k? Jeg ser jo mange Tesla Model 3 ute til ganske høy pris, og hvis nybilprisen stiger 25% til 2027 så vet jeg ikke...

Regnestykket mitt er: 

  • Tesla Model 3 AWD Long Range, nåværende nypris med vinterdekk, hengerfeste, ca 450k kunne jeg kjøpt den for nå. Av disse er ca. 410k grunnlag for de nye avgiftene. Nypris etter avgifter (2027) er da ca. 553k. 
  • En Hyundai Kona kunne jeg kjøpt nå for ~250k brukt, noen år gammel. Stiger den med 25% så koster den 313k. 
  • Regner jeg med 15% verditap hvert år, over 4 år, vil en Tesla Model 3 etter prisstigning være verdt 553k * 0.85^4 = 289k, en Hyundai Kona være verdt 313k * 0.85^4 = 163k.
  • Kostnad for å eie Tesla Model 3 i 4 år blir da 450k - 289k = 161k, kostnad for Hyundai Kona blir da 250k - 163k = 87k.
  • Men vent! Tesla gir også nullrentekampanje. Denne setter jeg bare flatt til 50k i verdi, aner ikke om det er riktig. En Tesla koster da 161k - 50k = 111k desse 4 årene. 

I tillegg får jeg en bedre bil med AWD, lengre rekkevidde og garanti. For meg fremstår Model 3 som vinneren. Eller? Kanskje jeg bør regne med mindre verditap på en Kona, og mer på en Model 3? Ulempen med å velge Tesla er Elon Musk og naziopplegget hans, i tillegg til at jeg tar mer risiko ved å kjøpe en dyrere bil. Jeg bruker stort sett sykkel i hverdagen og trenger kun bil en gang iblant, men de gangene iblant er stort sett langt til fjells.

 

Ja den var nærmere 500k med annen lakk, vinterhjul og hengerfeste.

Skal sies at jeg ikke har tenkt på det med rentekampanje. Om du må ta lån uansett bil kan det vel fort være fint med den kampanjen deres. I mitt hode tenkte jeg en bil du kansje ikke måtte finansiere.

Hyundai Kona 64kWt begynner vel forøvrig på rundt 180k, og kan kansje prutes deretter. Du har jo også søsterbilen Kia eNiro og flere andre billigere alternativer.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Du kan få kjøpe min 2022 LR nå. 😏 Kommer snart på finn. 

Ville vært meget praktisk - men kjedelig å kjøpe en identisk bil man allerede har bare fysisk større :p

Bra mye lavere forbruk da med varmepumpe. Det er noe jeg virkelig savner på min 3er.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
53 minutes ago, Falfal said:

Jeg ser jo mange Tesla Model 3 ute til ganske høy pris

Det er nettopp det du ser, de ligger ute..... Alle kan legge ut ting for salg til for høy pris og la de bli liggende ute, det betyr ikke at de er verdt det eller at de blir solgt. En ting er ikke verdt mer enn kjøper er villig til å betale for den. Det er jo voldsomme priser på enkelte av dem. Sånn som jeg ser det konkurrerer mange av de mot nettopp helt nye biler med slik prising. Det samme med rentekampanjer, det senker bruktverdien. Dersom du skulle solgt en helt ny bil 1 dag gammel som en bruktbil ville jeg regnet med et avslag på mellom 50 til 80 tusen fra nypris alt etter hva modellen koster og hva verdien på rentekampanjen faktisk er for den modellen. Men jeg tror svært få faktisk ville gått med på et så stort prisavslag, dermed blir de liggende for salg. Når selv 4 år gamle biler gått 100 tusen selges med knappe 80-90 tusen avslag enda de er godt brukt og all nybilgaranti er utgått. Eksempel på latterlige priser på enkelte biler

 

Spoiler

tesla3.PNG.2622df755e533577a229e1fa1455a7eb.PNG

 

Skrevet (endret)

Vil ikke si model 3 salget går så trått, har selv en 2019 rwd men lr ute, fått noen bud men det som er mest irriterende at de fleste som har kontakt er bilforhandlere som ikke vil kjøpe bilen kun være mellom mann at jeg kan selge hos de og det tar de 20 000 for.

Endret av onkel_jon
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (9 minutter siden):

Vil ikke si model 3 salget går så trått, har selv en 2019 rwd men lr ute, fått noen bud men det som er mest irriterende at de fleste som har kontakt er bilforhandlere som ikke vil kjøpe bilen kun være mellom mann at jeg kan selge hos de og det tar de 20 000 for.

Hvor mye selger du den for? Vi kjøpte en 2019 TM3 LR  AWD i sommer for 173000. Km.stand 120.000 og vinterhjul.

Endret av Hanhijnn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...