Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig kjører heller et par timer mer på en smal og svingete vei "over skog og hei", enn et par timer mindre gjennom en tunell fra A til B.
Vi som har kjørt Lærdalstunnellen mange ganger vet at selv med to "dagslys-chill-områder" underveis, så er 24,5 tusen meter heeelt på grensen av hva et menneske klarer å kjøre rett fram før man blir gal😆

Så en tunell fra vest til øst må være for tog😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

...

Mykje snodig her. Utover å påpeke at eg diskuterer tog først og fremst, ikkje buss, så trur eg det er best om dykk opprett egen tråd om dykk egentlig vil fortsette denne debatten. Dette er ein tråd for elbiler. Ikkje fossilbusser, ei tog.

Skrevet

Ble litt gretten av planene om å senke momsgrensen. Nå føler jeg meg tvunget til å kjøpe fort som fy. Og det er fortsatt to, nye Leaf og Toyota C-hr+, jeg har lyst til å se pris på før jeg bestemmer meg. De som foreløpig topper ønskelista drar seg helt mot 500K kr og mitt ønske var 400K. Har ikke lyst på brukt elbil.. EV3 er nær perfekt, samme med elroq 85, men de er litt for dyre. Men neste år blir de enda dyrere så må vel kanskje bite i det sure eplet? På den annen side er det vel såpass god margin på kinabilene at de har muligheten til å la prisen stå og rett og slett dytte ut de etablerte konkurrentene fra europa og korea. Kanskje AP er styrt fra Kina?🤫

Skrevet
Femtekolonne skrev (58 minutter siden):

Ble litt gretten av planene om å senke momsgrensen. Nå føler jeg meg tvunget til å kjøpe fort som fy. Og det er fortsatt to, nye Leaf og Toyota C-hr+, jeg har lyst til å se pris på før jeg bestemmer meg. De som foreløpig topper ønskelista drar seg helt mot 500K kr og mitt ønske var 400K. Har ikke lyst på brukt elbil.. EV3 er nær perfekt, samme med elroq 85, men de er litt for dyre. Men neste år blir de enda dyrere så må vel kanskje bite i det sure eplet? På den annen side er det vel såpass god margin på kinabilene at de har muligheten til å la prisen stå og rett og slett dytte ut de etablerte konkurrentene fra europa og korea. Kanskje AP er styrt fra Kina?🤫

Du er nok ikke den eneste for å si det sånn 😉  Tror det gjelder veldig, veldig mange faktisk. Å kjøpe en pent brukt elbil er jo på mange måter mye smartere det enn å kjøpe en helt en ny en husk. Da slipper du å ta verditapet osv. Spesielt lurt dersom du vurderer å kjøpe en ny bil, men ikke får den før neste år og da må betale en del tusen mer.

Du får nok en god pris på en fint brukt Ev3 og Elroq neste år hvis du venter. Momsen gjelder jo «kun» nye biler fra forhandler, men blir nok fort selgers marked til neste år vil jeg tro. 

Tja vanskelig å si når det gjelder kinabilene men tipper BYD spesielt har muligheten til det. Ny BMW neste år kommer til å bli ganske så dyrt. IX3 går vel fort opp minst 50.000 kr. Selv en ny Tesla Y havner vel på langt over 600k..

Skrevet
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Skal få gitt rapport så snart jeg har testet. Helt enig i at den er flott til Pickup å være, og spesielt innvendig, at den ser mer ut som en personbil...

Står oppgitt 18,14 cm

image.thumb.png.882996120213bac982c80eff7564bfc8.png

Flott! Ah, jeg liker det barske utseendet og interiøret også, skal innrømme det. Havner på godt over 500k med hengerfeste, lukket plan og vinterhjul. Men fortsatt ganske så bra vil jeg si. 300 kW hurtiglading hjelper på veldig mtp rekkevidden. Ikke minst veldig stor fordel med så lang garanti! Skal prøvekjøre den på onsdag selv faktisk. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

300 kW er nok feil. Fastned sier det er max 120 kW og andre sider sier også det samme. Trolig samme ladefart som Torres. 

Høres mest sannsynlig ut, siden det skal være en Torres i Pickup-utgave. Men det er faktisk sakset fra KGM sine norske sider....

Skrevet (endret)
Duriello skrev (3 minutter siden):

300kw og fortsatt 10-80% på 36 min? Mistenker leif. 👍😉

Kan tenke meg de tar ut fra vanlig ladefart på de raske laderne, så kanskje må leses som " på ladere mellom 100 og 300 kW: 36 min. På ladere opp til 100 kW, 46 minutter..." ;)

Endret av Snowleopard
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Kan tenke meg de tar ut fra vanlig ladefart på de raske laderne, så kanskje må leses som " på ladere mellom 100 og 300 kW: 36 min. På ladere opp til 100 kW, 46 minutter..." ;)

Godt mulig.

Google og Ev database oppgir uansett en maks ladefart på 120, og mulig litt høyere på den australske utgaven.(?)

Edit* Lav maks ladefart er ikke noe problem for meg, så lenge den holder maks lenge. 👌

Endret av Duriello
Skrevet
24 minutes ago, Iterion said:

Du er nok ikke den eneste for å si det sånn 😉  Tror det gjelder veldig, veldig mange faktisk. Å kjøpe en pent brukt elbil er jo på mange måter mye smartere det enn å kjøpe en helt en ny en husk. Da slipper du å ta verditapet osv. Spesielt lurt dersom du vurderer å kjøpe en ny bil, men ikke får den før neste år og da må betale en del tusen mer.

Du får nok en god pris på en fint brukt Ev3 og Elroq neste år hvis du venter. Momsen gjelder jo «kun» nye biler fra forhandler, men blir nok fort selgers marked til neste år vil jeg tro. 

Tja vanskelig å si når det gjelder kinabilene men tipper BYD spesielt har muligheten til det. Ny BMW neste år kommer til å bli ganske så dyrt. IX3 går vel fort opp minst 50.000 kr. Selv en ny Tesla Y havner vel på langt over 600k..

Bruktprisene følger nybilprisene og tilbud/etterspørsel så de stiger tilsvarende. Og jeg kjenner flere som bytter bil hvert år eller annenhver år, og de driter fullstendig i hvordan de behandler batteriet (og resten av bilen) da de likevel skal selge. For meg som ser bilkjøp som ett tiårs prosjekt så er det viktig å gjøre ting så riktig som mulig. Er nok litt Elling på noen områder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...