Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Mykesider skrev (13 minutter siden):

bør man ha mindre versjon? proace city? iallfall så er det jo kjekk plass bak. Men om bilen formidler at den har rekkevidde på vår, sommer og høst 315 km, så innfrir det for mitt vedkommende. 

Ville nå heller vurdert en ID.Buzz fremfor noe enda mindre. De har gjort den noe smalere og lavere enn andre i klassen, men likevel får man godt med plass til folk, dyr, og eventuelt man ønsker/trenger å få med seg.

Den blir kanskje litt dyrere, har ikke sjekket prisen på ProAce eller Stellantis-tvillingene i det siste, men med ID.Buzz får du lengre rekkevidde og raskere lading, så den er mer egnet til langtur.

Ingen av disse virker å ha Camper Mode, men om ikke det bekymrer deg, så ville jeg som sagt heller ha vurdert den om ikke prisene er veldig tort sprang på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ville nå heller vurdert en ID.Buzz fremfor noe enda mindre. De har gjort den noe smalere og lavere enn andre i klassen, men likevel får man godt med plass til folk, dyr, og eventuelt man ønsker/trenger å få med seg.

Den blir kanskje litt dyrere, har ikke sjekket prisen på ProAce eller Stellantis-tvillingene i det siste, men med ID.Buzz får du lengre rekkevidde og raskere lading, så den er mer egnet til langtur.

Ingen av disse virker å ha Camper Mode, men om ikke det bekymrer deg, så ville jeg som sagt heller ha vurdert den om ikke prisene er veldig tort sprang på.

Det er vel 100 000 tusen skille, nå regner jeg med buzz kom første gang ut i 2023?

Jeg ser på proace som har relativt god pris på 2021 modeller. 

Skrevet
Mykesider skrev (6 minutter siden):

Det er vel 100 000 tusen skille, nå regner jeg med buzz kom første gang ut i 2023?

Jeg ser på proace som har relativt god pris på 2021 modeller. 

Er det varebil eller personbilvarianten du ser på?

Billigste ProAce Verso starter på 400K, billigste ID.buzz starter på 430K, og er 2 år nyere, og gått kortere...

Tipper rekkevidde er noe under 300 km på Toyotan på høsten og våren, men er realistisk på sommeren om man ikke hamrer på mototveien.

Skrevet
2 hours ago, nebrewfoz said:

Dette stemmer nok dersom denne startknappen oppfører seg slik du synes å tro (eller ønske) at den gjør. Men hvis en startknapp bare er nok en input til et elektronisk styringssystem, så kan jo en feil i dette styringssystemet forårsake mye faenskap uten at startknappen kan forhindre noe som helst.

Tesla har noe som kalles "Obstacle-Aware Acceleration". Jeg tror det har reddet mange situasjoner.

Tesla har også funksjonen "Roll" som betyr at bilen ruller fritt når den kommer under 2-3 km/t. Så da må en alltid bruke bremsepedal for å stanse og "gass" pedal for å sette bilen i bevegelse. Etter mitt syn burde det vært standard.  Den gammeldagse "Creep" mode har ikke kraft nok til å krype i bratte brakker, dermed må man flytte foten. "Hold" er ikke sterk nok til å holde i bratte bakker, og man kan man ikke slippe bilen bakover ned en bakke mens den står i D. Dermed må man også "sykle" litt på pedalene.

Skrevet
Duriello skrev (3 timer siden):

Proace er en rebadga Peugeot eller Fiat. Edit* Citroen, sorry.

 

Edit 2* Jeg har kompiser som er påtvunget å kjøre slike i jobben, de er lite fornøyde. 

Hva er de så missfornøyd med?

Er vel Stellantis som selger mest varebiler i hele Europa så de kan ikke være så dårlige.

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (16 minutter siden):

Hva er de så missfornøyd med?

Er vel Stellantis som selger mest varebiler i hele Europa så de kan ikke være så dårlige.

Jeg vet bare at de er missfornøyde, tror hovedårsak kan ha med rekkevidde/forbruk å gjøre. (Det blir mye kjøring, lite på faste lokasjoner der de kan lade mens de jobber) Jeg har sluttet å spørre om årsak, blir så dårlig stemning. 

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er det varebil eller personbilvarianten du ser på?

Billigste ProAce Verso starter på 400K, billigste ID.buzz starter på 430K, og er 2 år nyere, og gått kortere...

Tipper rekkevidde er noe under 300 km på Toyotan på høsten og våren, men er realistisk på sommeren om man ikke hamrer på mototveien.

jeg ser på varebilen. Jeg ønsker mye plass bak. Verktøy.

Skrevet
Duriello skrev (3 timer siden):

Proace er en rebadga Peugeot eller Fiat. Edit* Citroen, sorry.

 

Edit 2* Jeg har kompiser som er påtvunget å kjøre slike i jobben, de er lite fornøyde. 

El-bil har fordeler økonomisk. 

Skrevet (endret)
Mykesider skrev (4 minutter siden):

El-bil har fordeler økonomisk. 

Joda, men det hjelper ikke dem da de ikke betaler drivstoff/lading uansett. 👍 (Firmaet dekker det)

 

Om det @Snowleopardsier stemmer (pris), så hadde nok jeg heller sett på buzz'n. (Rekkevidde og ladehastighet)

 

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Joda, men det hjelper ikke dem da de ikke betaler drivstoff/lading uansett. 👍 (Firmaet dekker det)

 

men mening med varebil er å få utstyr praktisk med, og unngår å bruke tilhenger. 

Skrevet
Mykesider skrev (1 minutt siden):

El-bil har fordeler økonomisk. 

Joda, men min erfaring fra vinteren der det ikke var alt for kaldt, var at lading gikk drit-tregt. Og det kommer fra en som er vant med 2019 Kona, som heller ikke lader spesielt fort fra 10-80% SoC. Stellantis og Toyota oppgir vel helst lading fra 20 eller 30% og opp til 80 %.

Med tanke på at man først oppnår "skikkelig" fart fra ganske lav SoC, så ville jeg heller ladet fra 10% og opp til 60 %, enn fra 30-80%. Men når man kombinerer det med lav rekkevidde i utgangspunktet, ville man kanskje helst ladet fra 10-90% når man først hurtiglader.

Og rekkevidden er sterkt avhengig av temperatur, fart om det er med eller motvind!

Mykesider skrev (8 minutter siden):

jeg ser på varebilen. Jeg ønsker mye plass bak. Verktøy.

OK, har ikke sjekket pris på varebilutgavene, mulig det er noe forskjellig der...

Skrevet
Mykesider skrev (2 minutter siden):

men mening med varebil er å få utstyr praktisk med, og unngår å bruke tilhenger. 

Redigerte innlegget litt, uten å ha sett noe på hvor praktisk buzz er. 😅 (Proace er jo bra der.)

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Redigerte innlegget litt, uten å ha sett noe på hvor praktisk buzz er. 😅 (Proace er jo bra der.)

ProAce og Stellantis-søsknene er nok både mer fleksibel, og har større plass. Men det er uansett såpass med plass i ID.Buzz at det burde være tilstrekkelig for de fleste. Dog, om man ønsker nybil, vil man jo kunne velge lang utgave med større batteri og enda raskere lading, og ikke minst 4x4 (GTX-versjonen), som vel passe de fleste nordmenn bedre.

Jeg har forsåvidt sett litt mer på den korte utgaven, da jeg ikke trenger plass til så mange folk (5 i bilen dekker 99% av bruksområdet, muligens 100% nå som ungene er 18 og 29 😉). så jeg trenger ikke mer plass enn at jeg kan sove greitr, og samtidig få med meg camping-tilbehøret.

Og derfor er også manglende Camper-mode mitt største ankepunkt mot alle disse, men skikkelig V2L-løsning vil kunne gi meg tilnærmet utslippsfri camping-ferie (bare innpaknings-søppelet fra medbrakt mat som gjenstår, og litt dekk og bremsestøv)...! 😎🌞

  • Liker 1
Skrevet

Nå har forøvrig Broom en artikkel om Honda e:Ny1 (ny "lett-test") med tanke på at den er så billig nå.

Det jeg hadde glemt, var at den ikke kan lastes på taket med noe, eller dra noe på tilhenger. Men du kan få krok til sykkelstativ, og muligens bagasjeboks for å utvide lastekapasitet.

https://www.tv2.no/broom/egentlig-helt-latterlig-billig/18036282/

Som jeg skrev da jeg la inn info om den siste prisreduksjonen, og forsåvidt mener ennå tross de "skavankene" jeg hadde glemt av, så mener jeg bilen er et knallkjøp for de som kan se bort fra mankoene.

  • Liker 1
Skrevet

Vw id polo ser ut til å bli en realitet likevel. Blir spennende om den blir som tidligere lovet, 450km rekkevidde, over 400liter bagasjerom, lfp batteri og hengerfeste. Og lav pris.. Tror kanskje det blir gull. Id 3 fallt av min liste når den ikke kunne dra noe og Id 4 ble for dyr.

Skrevet
7 hours ago, Jotun said:

Kan ikke være teknisk feil på gassen til Volvoen for det har da vært bekreftet her inne at er umulig?

Gasspedalen? Ja det er veldig lite trolig der er det to uavhengige sensorer. for mye som må galt samtidig til å være troverdig, inklusive teorien om at det kommer fra er IR dropp på spenningsforsyningen. Men prosesseringen etterpå der har vi nok muligheter. Brukerfeil er fortsatt langt mer sannsynlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...