Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syns er snodig, er jo ikke bommer i Finnmark, er vel nok fordi det er så høy avgift på fossil biler samt bensinen har blitt så dyr, kan ikke kjøre til Russland lenger for billig bensin 😝fordel at de fleste der kan vel og lade hjemme og har hatt billig strøm.

Endret av onkel_jon
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (20 timer siden):

Syns er snodig, er jo ikke bommer i Finnmark, er vel nok fordi det er så høy avgift på fossil biler samt bensinen har blitt så dyr, kan ikke kjøre til Russland lenger for billig bensin 😝fordel at de fleste der kan vel og lade hjemme og har hatt billig strøm.

Det har så vidt jeg vet aldri vært noe utstrakt harryhandling av bensin i Russland. To grunner til det: Finnmark er stort. Halve fylket må jo bruke en tank hver vei og da går jo ikke regnestykket opp. Det andre er at russisk bensin er kjent for dårlig kvalitet. Jeg hadde ikke kjørt bilen til EU-kontroll med russisk bensin på tanken for å si det sånn.

Bensin har blitt billigere de siste årene, i takt med oljeprisene, så det er neppe noen forklaring. I Sør-Norge koster hjemmeladet strøm i ca 80% mindre enn bensin/diesel for tilsvarende kjørelengde og biltype. I Nord-Norge ca 90% mindre. Så det er ikke så stor forskjell på besparelsen at det forklarer noe særlig heller. Når man er vant til å betale 10 kroner pr mil i bensin så er det ikke så stor forskjell på om strømmen koster 1 eller 2 kroner per mil.

For finnmarkingene tror jeg det handler mer om andre ting: Finnmarkinger tjener i snitt noe lavere enn ellers i landet så pris er viktigere der enn lengre sør. Firehjulstrekk er nok også langt viktigere i Finnmark enn f.eks på Øst-landet. Til slutt har vinter-rekkevidde vært en betydelig begrensning. Finnmarkingene kjører omtrent like mange km per år som i fylker lengre sør, men jeg tror kjøremønsteret er vesentlig annerledes: I sør pendles det mye inn og ut av byer. I Finnmark bor man gjerne tett på bysentrene så det er lite daglig kjøring, men når det først skal kjøres, til andre byer, familie og på ferie så kjøres det svært langt. Viktige deler av veinettet går gjennom indre Finnmark der det kan være -20 - -40 grader, så vinterrekkevidde er utrolig viktig. Det er først de siste årene at elbiler med 4x4 og god vinterrekkevidde har kommet ned i pris. Derfor tror jeg vi ser en ketchup-effekt nå. Elbilene har blitt bra nok og billige nok nå - også i Finnmark sine litt ulike forutsetninger enn resten av landet. Det tok bare noen år lengre enn sørpå før "brikkene falt på plass" der oppe også.

Utbygging av hurtigladere har også hengt 5-6 år etter Sør-Norge.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Troms og Finnmark ligger nederst på nybilstatistikken med kun 3.1% (bare Svalbard bak seg).
Kilde OFV.

Akkurat det har nok en viss sammenheng med folketallet. Troms og Finnmark har bare 245k innbyggere. Kun Nordland (244k) og Telemark (178k) ligger bak. Videre så har jeg nevnt det med inntektsnivå og hva det gjør med folks bilvalg: Mer brukt, mindre nytt og når det først kjøpes nytt så er det oftere i lavere prisklasser. Når 4x4 og vinterrekkevidde er viktige krav så har naturlig nok elbilboomen latt vente på seg. Mange fine 5-15 år gamle 4x4 SUVer med bensin/diesel selges unna billig sørpå. Med dyre flybilletter (til Båtsfjord, Berlevåg, Honningsvåg osv) så er det noen ganger nesten en besparelse å kunne kjøre tilbake framfor å fly.

  • Liker 2
Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Troms og Finnmark ligger nederst på nybilstatistikken med kun 3.1% (bare Svalbard bak seg).
Kilde OFV.

Andel av nybilsalget ja. Men så er de og bare ca 3,5 % av Norges befolkning.

  • Liker 2
Skrevet

Kan lett forklares med at man ikke får kjøpt nye ice biler som er billigere en ca 700.000 lenger? 👍 Og når det nevnes at inntektene er lavere der så..

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Andel av nybilsalget ja. Men så er de og bare ca 3,5 % av Norges befolkning.

En tilsynelatende "stor "økning i % tall av en bitteliten andel mengde betyr ikke et stort antall biler 😉
Det er dette med "økning i prosent" som blåses opp . Dvs høres mye mere ut en realiteten.
Derfor en påminnelse om statistikken.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

En tilsynelatende "stor "økning i % tall av en bitteliten andel mengde betyr ikke et stort antall biler 😉
Det er dette med "økning i prosent" som blåses opp . Dvs høres mye mere ut en realiteten.
Derfor en påminnelse om statistikken.

Nå har de jo alltid ligget godt under landssnittet i "alle år" før, så det er klart at det er tall verdt å merke seg. Jeg har jo ikke sagt at det er stor andel av totalsalget, bare at det har vært en såpas stor endring, at det fortjener å bemerkes.

Og det er jo og spesielt at dette skjer i det fylket med lengst avstander mellom tettsteder og fylkeshovedstaden. Og ikke minst, til UNN Universitetssykehuset i Nord-Norge, der det meste av helse-ekspertisen i landsdelen ligger samlet.

At det og er området med størst forskjell i temperatur, hjelper jo og på at det er tall som man bør merke seg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (38 minutter siden):

Kan lett forklares med at man ikke får kjøpt nye ice biler som er billigere en ca 700.000 lenger? 👍 Og når det nevnes at inntektene er lavere der så..

Sjekket litt rundt for moro , stemmer bra det der.

Mazda CX-60 m/ dieselmotor. Ble 950 000 med største utstyrspakken

Kia Sportage Hybrid fra 708 000 før du har valgt noe.

BMW 225Xe som er en  Mini med gode seter - fra 700 000

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Nå har de jo alltid ligget godt under landssnittet i "alle år" før, så det er klart at det er tall verdt å merke seg. Jeg har jo ikke sagt at det er stor andel av totalsalget, bare at det har vært en såpas stor endring, at det fortjener å bemerkes.

Og det er jo og spesielt at dette skjer i det fylket med lengst avstander mellom tettsteder og fylkeshovedstaden. Og ikke minst, til UNN Universitetssykehuset i Nord-Norge, der det meste av helse-ekspertisen i landsdelen ligger samlet.

At det og er området med størst forskjell i temperatur, hjelper jo og på at det er tall som man bør merke seg.

Det er også fylket med eldste bilparken. Noen som indikerer at bruktbilmarkedet fremdeles dominerer.

Skrevet (endret)

Jepp! Så alle bør bare se bort fra den voldsomme økningen av elbilsalget i Finnmark, for "ekspertisen" her har talt. Det er bare noen få biler, spredd utover noen få forvirra Finnmarkinger pluss at det er kun fordi at ICE-biler har blitt så dyre.  Underforstått at elbiler (selvfølgelig) fortsatt stort sett er ubrukelige. 😄

Heldigvis så har resten av landet bedre råd til de dyre ICE-bilene. Pjuuh... 

Endret av Hanhijnn
*Ironi-alert*
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Litt av problemet for eksterne kjeder er at merkeverksted kan ta software oppdateringer som de ikke kan ta. Og software oppdateringer er viktig for elbiler som ikke har ota oppdateringer, og for noen modeller er ota oppdateringer kun for infotainment, ikke for mange andre moduler.

Edit: for eldre elbiler som ikke får flere oppdateringer er eksterne kjeder et godt og trolig rimeligere alternativ.

Endret av OC-Freak
Skrevet
OC-Freak skrev (32 minutter siden):

Litt av problemet for eksterne kjeder er at merkeverksted kan ta software oppdateringer som de ikke kan ta. Og software oppdateringer er viktig for elbiler som ikke har ota oppdateringer, og for noen modeller er ota oppdateringer kun for infotainment, ikke for mange andre moduler.

Selges det biler uten OTA-oppdateringer lenger? Det kan ikke være mange seriøse bilprodusenter igjen som lager biler uten OTA nå lenger? Har ikke sjekket, men de fleste jeg har vært borti har nå OTA på viktige oppdateringer i hvertfall.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Jepp! Så alle bør bare se bort fra den voldsomme økningen av elbilsalget i Finnmark, for "ekspertisen" her har talt. Det er bare noen få biler, spredd utover noen få forvirra Finnmarkinger pluss at det er kun fordi at ICE-biler har blitt så dyre.  Underforstått at elbiler (selvfølgelig) fortsatt stort sett er ubrukelige. 😄

Heldigvis så har resten av landet bedre råd til de dyre ICE-bilene. Pjuuh... 

Hvor står noe av dette skrevet? 😉

Jeg kom kun med ett innspill som kunne være med å forklare hvorfor det plutselig var en slik økning i et fylke som tidligere har hatt mindre økning en resten. 

Mneida, man må gå rett i "butthurt" modus. 😁

  • Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Selges det biler uten OTA-oppdateringer lenger? Det kan ikke være mange seriøse bilprodusenter igjen som lager biler uten OTA nå lenger? Har ikke sjekket, men de fleste jeg har vært borti har nå OTA på viktige oppdateringer i hvertfall.

I Mazdaen vår har vi vel ikke dette? Det er en funksjon bilen kommer med, men tror ikke vi har dette i Norge?

 

 

 

Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Hvor står noe av dette skrevet? 😉

Jeg kom kun med ett innspill som kunne være med å forklare hvorfor det plutselig var en slik økning i et fylke som tidligere har hatt mindre økning en resten. 

Mneida, man må gå rett i "butthurt" modus. 😁

Tror neppe innlegget hans hadde spesifikt med ditt innlegg å gjøre, mer det at "alle" skulle prøve å bortforklare tallene, fremfor å ta det som den noe overraskende og positive meldingen det var ment å få frem i mitt første innlegg om tallene.

Man kan jo undres hvorfor det ble så viktig å påpeke det selvfølgelige med at elbilsalget og bilsalget i Finnmark forøvrig, i antall enheter er forsvinnende liten.

Man kan jo si det samme om norges totale elbilsalg, når man sammenligner med f.eks. Kina, USA, Canada, Tyskland og Frankrike for å ta noen eksempler på markeder som er langt større i totalt antall biler enn dt norske markedet...

😎

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...