Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Morning Midas, det brennende frakteskipet med 3159 biler på tur fra Kina til Mexico har nå sunket til flere tusen meters dyp utenfor Alaska.

Ombord var biler fra kinesiske produsenter som SAIC, Chery og Great Wall Motor – alle på vei til nye eiere i Mexico.

Det var 65 elbiler, 681 hybrider og resten ICE biler ombord.

Endret av Syar-2003
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Morning Midas, det brennende frakteskipet med 3159 biler på tur fra Kina til Mexico har nå sunket til flere tusen meters dyp utenfor Alaska.

Ombord var biler fra kinesiske produsenter som SAIC, Chery og Great Wall Motor – alle på vei til nye eiere i Mexico.

Det var 65 elbiler, 681 hybrider og resten ICE biler ombord.

Så jævlig…😵

  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Om du skal ha GT-utgaven, ja! Men finnes i billigere versjoner men fremdeles 4WD og stort batteri!

"Kampanjepris 519 900 kr inkl. vinterhjul eller 3,99% fastrente*"

https://www.bos.no/bil/kia/ev6-long-range-awd

Altså, betal for vinterhjulene, og få 3,99% rente, eller vanlig rente og vinterhjul inkludert! Men vinterhjul koster tydeligvis 39 426...!?! Det var svindyrt. Hadde jeg heller kjøpt utenom!

image.thumb.png.5607f40c19daf3024c8a00e0b19eb2fc.png

Ikke så gæli det, men han nevnte vel at han ikke ville overstige 500k? Dermed blir i alle fall en ny Kia Ev6 uaktuell. Men går jo an å kjøpe brukt til langt under 500k vil jeg tro. 

Skrevet
Iterion skrev (13 minutter siden):

Ikke så gæli det, men han nevnte vel at han ikke ville overstige 500k? Dermed blir i alle fall en ny Kia Ev6 uaktuell. Men går jo an å kjøpe brukt til langt under 500k vil jeg tro. 

Joda, derfor jeg reagerte litt på sammenligningen mot GT-utgaven. Denne er over prisgrensen, men ikke med mye. Jeg tenker den er så nært at den godt kan være med i sammenligningen/vurderingen. Spesielt siden de fleste setter seg en grense, men er villig til å bryte den om det er et veldig godt tilbud.

Sammenlignet mot EV3 som jeg foreslå, så er altså prisen på LR der ca 483K om jeg husker rett, så jeg tenker EV6 til så lite ekstra, kan gjøre det vanskelig å ikke ville gå over...

Synes forøvrig KIA i Norge er generelt for høyt priset. Tipper de hadde solgt godt mer om de hadde lagt seg litt lavere som standard. Og nå vil de jo få problemer med å putte inn EV5 i pris-regimet sitt.

Den må jo nødvendigvis bli dyrere enn EV3, og billigere enn EV9. Men den burde vel og bli billigere enn EV6, selv om jeg tror det skal bli vanskelig å få til uten å sette ned prisen på EV3.

Jeg begynner derfor å lure på om KIA vil prøve å ta mer for EV5 enn EV6, dog fremdeles billigere enn EV9. Men da vil de ikke selge så mange biler som de kunne ha gjort.

Dessverre er det "noen" (BOS?) som tror de tjener mest på å prise høyt. Ja, helt sikkert om man fokuserer per enkelt bil de selger, men totalt skal jo rett pris gjøre at man tjener totalt sett mest om prisen settes noe billigere. Så skal man selvsagt ikke selge så billig at man taper eller sitter nesten uten fortjeneste.

Men her tror jeg KIA/BOS har generelt sett vært svært lite flink til å prise bilene rett, og derved får mindre salg og mindre total inntjening pga for høye priser. EV3 burde solgt langt mere enn de gjør per i dag, og det gjør forsåvidt alle KIA-modellene.

Dessverre gjør det forsåvidt og det for Hyundai, selv om de generelt sett er litt billigere enn KIA, noe jeg vel mener vi og kan se på bilsalget. Ioniq 5 har i Q2 solgt mer enn både Kona og EV3, og godt mer enn EV6, selv om salget i juni er best på Kona, foran hhv. EV3, Ioniq 5 og EV6 et godt stykke bak det igjen.

  • Liker 4
Skrevet
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Joda, derfor jeg reagerte litt på sammenligningen mot GT-utgaven. Denne er over prisgrensen, men ikke med mye. Jeg tenker den er så nært at den godt kan være med i sammenligningen/vurderingen. Spesielt siden de fleste setter seg en grense, men er villig til å bryte den om det er et veldig godt tilbud.

Sammenlignet mot EV3 som jeg foreslå, så er altså prisen på LR der ca 483K om jeg husker rett, så jeg tenker EV6 til så lite ekstra, kan gjøre det vanskelig å ikke ville gå over...

Synes forøvrig KIA i Norge er generelt for høyt priset. Tipper de hadde solgt godt mer om de hadde lagt seg litt lavere som standard. Og nå vil de jo få problemer med å putte inn EV5 i pris-regimet sitt.

Den må jo nødvendigvis bli dyrere enn EV3, og billigere enn EV9. Men den burde vel og bli billigere enn EV6, selv om jeg tror det skal bli vanskelig å få til uten å sette ned prisen på EV3.

Jeg begynner derfor å lure på om KIA vil prøve å ta mer for EV5 enn EV6, dog fremdeles billigere enn EV9. Men da vil de ikke selge så mange biler som de kunne ha gjort.

Dessverre er det "noen" (BOS?) som tror de tjener mest på å prise høyt. Ja, helt sikkert om man fokuserer per enkelt bil de selger, men totalt skal jo rett pris gjøre at man tjener totalt sett mest om prisen settes noe billigere. Så skal man selvsagt ikke selge så billig at man taper eller sitter nesten uten fortjeneste.

Men her tror jeg KIA/BOS har generelt sett vært svært lite flink til å prise bilene rett, og derved får mindre salg og mindre total inntjening pga for høye priser. EV3 burde solgt langt mere enn de gjør per i dag, og det gjør forsåvidt alle KIA-modellene.

Dessverre gjør det forsåvidt og det for Hyundai, selv om de generelt sett er litt billigere enn KIA, noe jeg vel mener vi og kan se på bilsalget. Ioniq 5 har i Q2 solgt mer enn både Kona og EV3, og godt mer enn EV6, selv om salget i juni er best på Kona, foran hhv. EV3, Ioniq 5 og EV6 et godt stykke bak det igjen.

Jeg også. GT som var nevnt er en bil til langt over maks budsjettet. Den føltes også litt gammeldags ut mtp teknologi/infotainment sammenlignet med Tesla. Sammenlignet med Skoda Enyaq var den sikkert 10 år forran så alt er relativt. 

 

En ting som kan være verdt å tenke på med valg av både kia og huyindai er service utgifter. En kamerat har e-niro eller hva den heter og må på service to ganger i året (15k km) for å beholde garanti. Siden ikke noe gjøres på elbil servicer utover å "se over" bilen på de fleste servicer er dette penger ut vindu. Tesla krever ingen servicer for å opprettholde garanti så den kostnaden blir vesentlig om en fordeler det ut over 100k km. Aner ikke om dette gjelder ev6 også, men lurt å sjekke. 

  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Jeg også. GT som var nevnt er en bil til langt over maks budsjettet. Den føltes også litt gammeldags ut mtp teknologi/infotainment sammenlignet med Tesla. Sammenlignet med Skoda Enyaq var den sikkert 10 år forran så alt er relativt. 

 

En ting som kan være verdt å tenke på med valg av både kia og huyindai er service utgifter. En kamerat har e-niro eller hva den heter og må på service to ganger i året (15k km) for å beholde garanti. Siden ikke noe gjøres på elbil servicer utover å "se over" bilen på de fleste servicer er dette penger ut vindu. Tesla krever ingen servicer for å opprettholde garanti så den kostnaden blir vesentlig om en fordeler det ut over 100k km. Aner ikke om dette gjelder ev6 også, men lurt å sjekke. 

Skal være utvidet til 2 år/30k km så vidt jeg husker. Må sjekkes opp. Det gidder jeg ikke her jeg er nå... 😉

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (45 minutter siden):

De har heldigvis roet seg på nye modeller ja. 20 tusen kroners servicen er vel først på 90tusen kilometer nå også?

20k i service på en elbil? Bytter motor på gøy? Vet du hva de to 30k servicene i mellom der kommer på? Om de er på 5k hver så er det 30k i service kostnader mot 0kr hos Tesla bare for å opprettholde garanti?  

Skrevet (endret)
17 minutes ago, minim said:

20k i service på en elbil? Bytter motor på gøy? Vet du hva de to 30k servicene i mellom der kommer på? Om de er på 5k hver så er det 30k i service kostnader mot 0kr hos Tesla bare for å opprettholde garanti?  

De bytter kjølevann på batteriet. Aner ikke hvorfor men det er veldig dyrt.

Før var det på 60k så litt bedre med 90k iallefall.

Og e-call batteri. Par tusen bare der og må byttes hvert 3e år eller noe. En liten 18650 celle til 80kr de har gjemt godt inni dashbordet :p

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

De bytter kjølevann på batteriet. Aner ikke hvorfor men det er veldig dyrt.

Før var det på 60k så litt bedre med 90k iallefall.

Og e-call batteri. Par tusen bare der og må byttes hvert 3e år eller noe. En liten 18650 celle til 80kr de har gjemt godt inni dashbordet :p

Gammel og utgått info. Det gjaldt på bl.a. Kona for 2020-2023-modellene, og vel og noen Ioniq5/KIA EV6. På nye Kona skiftet de vel litt på kjemi, så der trengs ikke bytte av kjølevæske, og det mener jeg og gjelder nye Ioniq 5/KIA EV6 også. Har vel aldri vært på EV3/9 så vidt meg bekjent! Dette ble vel endret når de og endret service-intervallet til hvert andre år/30K km.

https://www.bnh.no/blogg/informasjon/serviceintervall-pa-hyundai-ioniq-5/

Ikke noe der som tilsier skifte av batterivæske!

Endret av Snowleopard
La til link og tekst etter link!
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Joda, derfor jeg reagerte litt på sammenligningen mot GT-utgaven. Denne er over prisgrensen, men ikke med mye. Jeg tenker den er så nært at den godt kan være med i sammenligningen/vurderingen. Spesielt siden de fleste setter seg en grense, men er villig til å bryte den om det er et veldig godt tilbud.

Sammenlignet mot EV3 som jeg foreslå, så er altså prisen på LR der ca 483K om jeg husker rett, så jeg tenker EV6 til så lite ekstra, kan gjøre det vanskelig å ikke ville gå over...

Synes forøvrig KIA i Norge er generelt for høyt priset. Tipper de hadde solgt godt mer om de hadde lagt seg litt lavere som standard. Og nå vil de jo få problemer med å putte inn EV5 i pris-regimet sitt.

Den må jo nødvendigvis bli dyrere enn EV3, og billigere enn EV9. Men den burde vel og bli billigere enn EV6, selv om jeg tror det skal bli vanskelig å få til uten å sette ned prisen på EV3.

Jeg begynner derfor å lure på om KIA vil prøve å ta mer for EV5 enn EV6, dog fremdeles billigere enn EV9. Men da vil de ikke selge så mange biler som de kunne ha gjort.

Dessverre er det "noen" (BOS?) som tror de tjener mest på å prise høyt. Ja, helt sikkert om man fokuserer per enkelt bil de selger, men totalt skal jo rett pris gjøre at man tjener totalt sett mest om prisen settes noe billigere. Så skal man selvsagt ikke selge så billig at man taper eller sitter nesten uten fortjeneste.

Men her tror jeg KIA/BOS har generelt sett vært svært lite flink til å prise bilene rett, og derved får mindre salg og mindre total inntjening pga for høye priser. EV3 burde solgt langt mere enn de gjør per i dag, og det gjør forsåvidt alle KIA-modellene.

Dessverre gjør det forsåvidt og det for Hyundai, selv om de generelt sett er litt billigere enn KIA, noe jeg vel mener vi og kan se på bilsalget. Ioniq 5 har i Q2 solgt mer enn både Kona og EV3, og godt mer enn EV6, selv om salget i juni er best på Kona, foran hhv. EV3, Ioniq 5 og EV6 et godt stykke bak det igjen.

Samme her. Joda godt mulig at den det gjelder kan gå litt over 500k, men kan også hende han har strekt seg alt han kan da. Men ja enig i at Ev6 er et bedre valg dersom den kun er rundt 20k dyrere enn Ev3 p.d.d. Går som sagt også an å kjøpe en brukt 2021-2022 modell, da slipper man verditapet også. 

Jeg synes også at KIA bilene er priset litt for høyt, kanskje med unntak av EV9 da den er såpass stor og robust. Men mye billigere enn konkurrenten EX90 er den vel heller ikke. 

Jeg hadde ikke kjøpt verken Ev3 eller Ev6 til rundt 500k i alle fall, men det er også fordi jeg ikke er spesielt fan av Kias design generelt. Ellers så får man jo splitter ny Model 3 til under 500k og brukte Model Y’er til rundt 300k. 

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Snowleopard said:

Gammel og utgått info. Det gjaldt på bl.a. Kona for 2020-2023-modellene, og vel og noen Ioniq5/KIA EV6. På nye Kona skiftet de vel litt på kjemi, så der trengs ikke bytte av kjølevæske, og det mener jeg og gjelder nye Ioniq 5/KIA EV6 også. Har vel aldri vært på EV3/9 så vidt meg bekjent! Dette ble vel endret når de og endret service-intervallet til hvert andre år/30K km.

https://www.bnh.no/blogg/informasjon/serviceintervall-pa-hyundai-ioniq-5/

Ikke noe der som tilsier skifte av batterivæske!

Står nevnt skifte av kjøleveske.. Det er vel samme som batterikjølevann vil jeg tro? Min bil har bare ett kjølevann til elektronikk, batteri og motor.

Som jeg nevnte har det blitt bedre ja. 

Endret av Complexity
Skrevet
ProphetSe7en skrev (12 timer siden):

Da nærmer det seg tiden for å gå til innkjøp av bil for min del.

Kjører i en Ford Transit Connect som jeg har hatt de siste 8 årene. Jeg er nå møkk lei av å ha samme bil privat og i jobbsammenheng med alt rotet og skit det medfører. Skal jeg inn i bilen med hverdagsklær så må den jo vaskes først, og baki er det alltid fylt med diverse ting fra jobb.

Så jeg ønsker nå en bil som er egnet for 2 voksne og en ungdom, og etterhvert kun 2 voksne. Liten nok til at den er praktisk i parkeringshus, og stor nok til at det ikke blir noe irritasjonsmoment når en skal på ferie, skitur eller diverse dagsturer der en gjerne er 2-4 voksne i bilen.

Jeg kjører ikke veldig mye på privaten, så jeg har et håp om å holde totalprisen med vinterdekk under 500k. 

Ønsker en bil som ikke føles utdatert på teknologi og tilhørende app, gir kjøreglede, komfort og grei støydemping, noe jeg savner stort hver gang jeg sitter meg inn connecten 😅

Ønsker også hengerfeste, helst elektrisk så det er skjult de 360 dagene i året jeg ikke bruker det.

Rekkevidde, så er det stort sett hytten som er lengste kjøretur. En uke på hytten så ryker ca 250-350 km, inkludert tur/retur og alt av kjøring på stedet. Har ingen lademulighet her, så ønsker nok rekkevidde til at det ikke blir noe problem, hverken på sommer eller vinter. Skal vi på langturer så plager det meg ikke å ta en 30-40 minutter pause etter 5 timer bak rattet.

Hva er de åpenbare kandidatene for min del, som er tilgjengelig nå eller blir tilgjengelig i løpet av året?

Så mtp du sier du vil ha en bil med mellom 250-350km rekkevidde både sommer og vinter til under 500k, må du nok fort vekk ha minst 550 km rekkevidde WLTP. I tillegg skal bilen være teknologisk og føles moderne og ha god plass til voksne passasjerer.

Støydemping og komforten er kanskje ikke den beste, men du må gjerne opp litt i pris skal du ha noe vesentlig bedre, som Mercedes EQE f.eks. Den er langt over budsjettet ditt da. Jeg hadde nok fort landa på en brukt TMY LR i dittt tilfelle. 

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Samme her. Joda godt mulig at den det gjelder kan gå litt over 500k, men kan også hende han har strekt seg alt han kan da. Men ja enig i at Ev6 er et bedre valg dersom den kun er rundt 20k dyrere enn Ev3 p.d.d. Går som sagt også an å kjøpe en brukt 2021-2022 modell, da slipper man verditapet også. 

Jeg synes også at KIA bilene er priset litt for høyt, kanskje med unntak av EV9 da den er såpass stor og robust. Men mye billigere enn konkurrenten EX90 er den vel heller ikke. 

Jeg hadde ikke kjøpt verken Ev3 eller Ev6 til rundt 500k i alle fall, men det er også fordi jeg ikke er spesielt fan av Kias design generelt. Ellers så får man jo splitter ny Model 3 til under 500k og brukte Model Y’er til rundt 300k. 

Jeg liker generelt designet på de koreanske bilene, og de kommer med HUD (opsjon) og V2L, som Teslaene mangler. Og de har "Utility Mode" som tilsvarer Camper Mode. Mener de bruker vel annet navn for å indikere at den kan brukes til annet enn bare camping (Dog Mode er vel mer eller mindre Camper Mode pluss bildet på skjermen), samt at de vil vel ha et "fancy" navn på funksjonen og samtidig ikke bruke noe fra Tesla/andre bilprodusenter.

Hadde Tesla kommet med de 2 funksjonene, ville muligens en Tesla blitt neste valg. Dog takvekt spiller inn for min del og. Vil helst ha støtte for 100 kg som minimum. Flere av el-bilene kommer med 75 eller 80 kg, men på Tela så er det ikke med fratrekk for vekten på selve stativet, så 75 kg der tilsvarer fort 80 kg hos andre.

Trenger høyere takvekt for taktelt og helst markise i tillegg for ferieturene.

Skrevet (endret)
Complexity skrev (18 minutter siden):

Står nevnt skifte av kjøleveske.. Det er vel samme som batterikjølevann vil jeg tro? Min bil har bare ett kjølevann til elektronikk, batteri og motor.

Som jeg nevnte har det blitt bedre ja. 

Upps, den overså jeg.

Men leser litt rundt at det skyldes kjemien på LCC - Low Conduitiy Coolant, kjølevæsken de brukte før. Visstnok endret kjemi her, så det ikke er fare for at den krystalliserer seg over tid med den nye LCC kjølevæske-kjemien. Kjedelig sak om batteriet streiker pga slik krystallisering.

Mulig Hyundai i Norge holder den teksten ennå, for å sikre seg. Men skal ikke være nødvendig på de nyeste, og de som ikke benytter LCC-kjølevæske! Som sagt, på 2024 Kona er det ikke krav om å bytte denne lengre!

Men uansett, greit å få avklart skriftlig med forhandler før man signerer noe kontrakt.

 

Her fra Reddit:

 

Endret av Snowleopard
Skrevet
11 minutes ago, Snowleopard said:

Upps, den overså jeg. Men leser litt rundt at det skyldes kjemien på LCC - Low Conduitiy Coolant, kjølevæsken de brukte før. Visstnok endret kjemi her, så det ikke er fare for at den krystalliserer seg over tid med den nye LCC kjølevæske-kjemien. Kjedelig sak om batteriet streiker pga slik krystallisering.

Mulig Hyundai i Norge holder den teksten ennå, for å sikre seg. Men skal ikke være nødvendig på de nyeste, og de som ikke benytter LCC-kjølevæske!

Men uansett, greit å få avklart skriftlig med forhandler før man signerer noe kontrakt.

Absolutt. Men litt pussig at de må bruke sånn dyr kjøleveske da.. høres litt ut som en designfeil med batteriene?

Porche Taycan (som også er en 800V bil) bruker vanlig frostveske, som forøvrig ikke trenger å byttes..

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Jeg liker generelt designet på de koreanske bilene, og de kommer med HUD (opsjon) og V2L, som Teslaene mangler. Og de har "Utility Mode" som tilsvarer Camper Mode. Mener de bruker vel annet navn for å indikere at den kan brukes til annet enn bare camping (Dog Mode er vel mer eller mindre Camper Mode pluss bildet på skjermen), samt at de vil vel ha et "fancy" navn på funksjonen og samtidig ikke bruke noe fra Tesla/andre bilprodusenter.

Hadde Tesla kommet med de 2 funksjonene, ville muligens en Tesla blitt neste valg. Dog takvekt spiller inn for min del og. Vil helst ha støtte for 100 kg som minimum. Flere av el-bilene kommer med 75 eller 80 kg, men på Tela så er det ikke med fratrekk for vekten på selve stativet, så 75 kg der tilsvarer fort 80 kg hos andre.

Trenger høyere takvekt for taktelt og helst markise i tillegg for ferieturene.

Ja V2L er jo kjekt å ha det men også noe som de fleste klarer seg greit uten.  Kjekt med en sånn egen utlility/camp mode. Vet om en del som bruker Teslaen sin på den måten. 

Takvekten kan muligens være et lite minus. Men er ikke det så nøye og man heller ikke bruker takstativet veldig aktivt, så er det i alle fall ikke noe spørsmål spør du meg.  For min del er det ikke noe jeg har hatt behov for enda og har vendt meg til å ikke ha HUD egentlig.  Men ja alt ettersom hva man trenger og prioriterer. 

Utenom Model Y, finner man jo ganske mye bra til under 500k nå, med over 500 km WLTP. Enyaq, ID4, BMW IX3,  Ev6 og Elroq kan være verdt å se nærmere på. 

 

Endret av Iterion
Skrevet
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Jeg liker generelt designet på de koreanske bilene, og de kommer med HUD (opsjon) og V2L, som Teslaene mangler. Og de har "Utility Mode" som tilsvarer Camper Mode. Mener de bruker vel annet navn for å indikere at den kan brukes til annet enn bare camping (Dog Mode er vel mer eller mindre Camper Mode pluss bildet på skjermen), samt at de vil vel ha et "fancy" navn på funksjonen og samtidig ikke bruke noe fra Tesla/andre bilprodusenter.

Hadde Tesla kommet med de 2 funksjonene, ville muligens en Tesla blitt neste valg. Dog takvekt spiller inn for min del og. Vil helst ha støtte for 100 kg som minimum. Flere av el-bilene kommer med 75 eller 80 kg, men på Tela så er det ikke med fratrekk for vekten på selve stativet, så 75 kg der tilsvarer fort 80 kg hos andre.

Trenger høyere takvekt for taktelt og helst markise i tillegg for ferieturene.

Får V2L med Tesla og 3 parts utstyr  vistnok, Tesla bjørn har en video om det.

Ikke optimalt såklart men mulig, vistnok 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...