Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Har faktisk og sittet fast i en Super Charger, for å være nøyaktig en av de som er like ved Lavik ferjekai. Sto der i halvpanikk å prøvde å få plugge ut mens jeg så bilene begynt å kjøre ombord i fergen jeg skulle være med 😂. Var noe trøbbel med mobilappen som gjorde at jeg ikke klarte å avslutte ladingen, et problem Tesla eiere trolig ikke kommer borti da de ikke trenger å forholde seg til appen for å lade på disse laderne. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Complexity said:

Vet du hva som er årsaken til at de har denne modusen? Hindre slitasje på batteri? Overoppheting?

Så vidt jeg kan finne (men desverre har jeg ikke gode referanser så dette blir annenhånds) så bygges det opp mekanisk stress i cellene under hurtiglading. Dette reduseres igjen etter lading, men avhengig av ladestrømmen kan det ta en del tid (timer)

Dermed kan du få en situasjon med hyppig hurtiglading at mekanisk stress bygges opp i cellene uten at det er nok tid til at de avslappes igjen noe som da presumptivt gir hurtigere degradering

Mekanisk stress er en kilde til degradering siden det gir opphav til sprekkdannelser i katodematrialet, noe som i sin tur binder aktivt lithium i cellen som SEI (Solid electrolyte Interface, et passiveringsbelegg av i lithiumfobindelser som LiOH på overflatene av elektrodene. Mer bundet lithium betyr mindre tilgjengelig for å lade cellen og dermed reduksjon av kapasitet.

Endret av sverreb
kremt skrev (1 time siden):

Har opplevd å sitte fast i superlader selv. Etter utallige forsøk og en halvtime på telefon med tesla roadside kom jeg meg omsider løs. Ikke moro dette. At man bare superlader er dessverre ingen garanti for at alt fungerer, også opplevd døde stolper og ødelagte kabler der. 

Ja er ikke feilfritt det heller, men plug and play er utrolig lett når det fungerer. Kan ikke huske sist jeg hadde ett problem men i 2015ish var det noen som ikke funket husker jeg

edit: så er det vell bilen som låser

Endret av Salvesen.
26 minutes ago, Evil-Duck said:

Har faktisk og sittet fast i en Super Charger, for å være nøyaktig en av de som er like ved Lavik ferjekai. Sto der i halvpanikk å prøvde å få plugge ut mens jeg så bilene begynt å kjøre ombord i fergen jeg skulle være med 😂. Var noe trøbbel med mobilappen som gjorde at jeg ikke klarte å avslutte ladingen, et problem Tesla eiere trolig ikke kommer borti da de ikke trenger å forholde seg til appen for å lade på disse laderne. 

Prøvde du 'unlock charging cable' knappen på skjermen i bilen eller i mobilappen til bilen? De burde også avslutte ladingen og løse ut kabelen.

Selv Tesla som kan slippe ladekabelen på flere måter; Med knapp på ladepluggen, fra skjermen i bilen, og fra app, så er det jo bare når bilen er ulåst, at den slipper!

Det gjelder nok de fleste andre merker også.
Så det viktigste er å sørge for at bilen er ulåst før man begynner å slite og dra og trykke vilt...

sverreb skrev (1 minutt siden):

Prøvde du 'unlock charging cable' knappen på skjermen i bilen eller i mobilappen til bilen? De burde også avslutte ladingen og løse ut kabelen.

Nei, var nok litt for stresset til å tenke så rasjonelt. Ble vel mest å prøve å febrilsk låse og åpne bilen for å få bilen til å slippe å prøve å få Tesla appen til å laste inn ladesesjonen slik jeg fikk avsluttet den. Jeg rakk for øvrig ikke ferga :p 

1 minute ago, Evil-Duck said:

Nei, var nok litt for stresset til å tenke så rasjonelt. Ble vel mest å prøve å febrilsk låse og åpne bilen for å få bilen til å slippe å prøve å få Tesla appen til å laste inn ladesesjonen slik jeg fikk avsluttet den. Jeg rakk for øvrig ikke ferga :p 

Å låse opp bilen avslutter ikke hurtiglading, bare AC lading som du sikkert oppdaget.

De fleste ladestasjoner har heldigvis et UI man kan forholde seg til.

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Nei, var nok litt for stresset til å tenke så rasjonelt. Ble vel mest å prøve å febrilsk låse og åpne bilen for å få bilen til å slippe å prøve å få Tesla appen til å laste inn ladesesjonen slik jeg fikk avsluttet den. Jeg rakk for øvrig ikke ferga :p 

Var dette Lavik ved Sognefjorden? I så tilfelle skjønner jeg at man kan ta det som en kuriositet. Være om det var Larvik, altså ferga til Hirtshals! Langt færre avganger, og gjerne en passe dyr billett som var forhåndsbetalt. 😎

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Var dette Lavik ved Sognefjorden? I så tilfelle skjønner jeg at man kan ta det som en kuriositet. Være om det var Larvik, altså ferga til Hirtshals! Langt færre avganger, og gjerne en passe dyr billett som var forhåndsbetalt. 😎

Var Lavik ved sognefjorden ja :p 

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Var Lavik ved sognefjorden ja :p 

Langt lettere å "overleve" da, ja! 😄

Missa forresten ferga fra Bognes over til Lødingen i fjor sommer, etter en ladestopp ved Ionity ved Innhavet.

Det mest irriterende med det, var at jeg sto ved fergekaia da båten kom inn, men kom ikke med fordi det var for lang kø...

Så det ble vel nærmere en time ekstra å vente til ferga hadde avlevert og kommet tilbake. Det var forsåvidt greit, jeg hadde spist mat mens jeg ladet, og  kald drikke i kjølebaggen i bilen, og sto med utility mode (camper mode) både for kjølerens om temp i bilen sin skyld.

Værre var i min ungdom, på MC og skulle til studiestedet på Østlandet. Ble endel forsinket pga at jeg måtte bruke ekstra lang tid ved lønningskontoret for å få ut forskudd så jeg kunne betale for hybelen min.

Det gjorde at jeg rakk frem til fergekaia i Lødingen akkurat i det båten gikk ut fra fergekaia, og det var øse pøsende regnvær, ventelokalet var stengt, OG på toppen av det hele, var at den båten som kom neste gang var halvannen til 2 timer ventetid på, fordi det var da fergemannskapet hadde lunsjpause...

Hjalp på at de åpna pauserommet ca halvtime før ferga kom tilbake. Litt bedre å vente der, enn i nærmeste busskur!

 

2 hours ago, ozone said:

Selv Tesla som kan slippe ladekabelen på flere måter; Med knapp på ladepluggen, fra skjermen i bilen, og fra app, så er det jo bare når bilen er ulåst, at den slipper!

Selv når en Tesla er låst så slipper den kabelen bare man har telefonen på seg.

Men andre biler må man låse opp fysisk før den slipper ja..

9 minutes ago, Complexity said:

Selv når en Tesla er låst så slipper den kabelen bare man har telefonen på seg.

Men andre biler må man låse opp fysisk før den slipper ja..

Kan altids sette bilen til å låse opp automatisk om man bare er i nærheten med nøkkel (PAAK eller fob), men bilen må uansett stoppe lading før den kan låse opp kabelen, så jeg finner den oppførselen irriterende så jeg har skrudd det av.

sverreb skrev (2 minutter siden):

Kan altids sette bilen til å låse opp automatisk om man bare er i nærheten med nøkkel (PAAK eller fob), men bilen må uansett stoppe lading før den kan låse opp kabelen, så jeg finner den oppførselen irriterende så jeg har skrudd det av.

Mulig det å slå på funksjonen og så gå vekk fra bilen og så innen rekkevidde igjen, ville funket for den sesjon du står låst med.

Hjemme har jeg av og til løst konflikter med å skru av låsing av pluggen når bilen ikke lengre tar lading, og så prøve å slå av og på bilen etter å ha låst og låst opp bilen igjen, får til å dra ut ladekabel som har gått i stå! Ikke testet det på hurtig/lynlader, for da har jeg som regel løst det ved å ringe operatør og få de til å stoppe for meg!

Complexity skrev (16 minutter siden):

Selv når en Tesla er låst så slipper den kabelen bare man har telefonen på seg.

Det er det som er så deilig! Vi legger sjelden merke til at bilen faktisk er låst mesteparten av tiden.
For når vi trykker på ladeknappen for å få ut pluggen, så er jo bilen faktisk låst hvis vi har vært borte.

Men på et halvt sekund så sjekker bilen om der befinner seg en gyldig "nøkkel" i nærheten, og låser opp!
Hadde en tjuvradd prøvd å løsne pluggen, så hadde den sittet fast.

  • Liker 1
1 hour ago, sverreb said:

Kan altids sette bilen til å låse opp automatisk om man bare er i nærheten med nøkkel (PAAK eller fob), men bilen må uansett stoppe lading før den kan låse opp kabelen, så jeg finner den oppførselen irriterende så jeg har skrudd det av.

? Holder man knappen på ladehåndtaket både stopper den ladingen og løser ut kabelen. Om du ikke snakker om noe annet enn Tesla da.

On 5/28/2025 at 10:19 AM, OC-Freak said:

Det vil jeg tro. Er jo bare en forvokst og mer kjedelig mg4 med oppdatert interiør.

Hatt mg4 i to år og lurer på hva som er problemet på vinteren? Bortsett ifra at det er høyt strømforbruk (som gir kort rekkevidde) og at det må stilles til 26c for å få 22c har jeg hatt null problem med varmen, selv ved -15.

Bare leste testen i motor.no. Viften stod på fullt hele tiden, og det ble fremdeles dugg på frontruta. Høres fryktelig irriterende ut. 

Civilix skrev (10 timer siden):

Sikkert noe soft cap på lading men vertfall på nyere i4 er den ikke så lav som 150kwh, 15. januar ladet jeg 193kwh uten å treffe noen begrensing. ladet rundt 100kwh dagen etter også, tur på 120mil går greit med den bilen.

Jeg har planlagt 600mil i elbil i sommer så da finner jeg nok ut når den begynner å begrense.

Når det gjelder dette med gjentakende DC lading fra høyeffeks ladere i et kortere tidsperspektiv og trigget beskyttelse må jeg bare vise til den typiske ladekurven til BMW i4 (og de andre) med 81kwh batteriet.
At ladingen f.eks starter på 150kw fra 25% isteden for >200 har ikke den helt store betydningen tidsmessig om man lader til 80%. 

IMG_2130.jpeg

Endret av Syar-2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...