Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (3 minutter siden):

Audi gir opp elbilsatsinga og satser videre på forbrenningsmotorer.

Tull og tøys. Artikkelen sier ikke noe om at Audi gir opp elbilsatsingen, tvert imot. artikkelen er dessuten kopiert fra andre tendensiøse artikler som leser uttalelser fra Audi/VAG som aldri har vært nevnt. Det har vært en rekke slike artikler i det siste, både om BMW, Audi og Mercedes, og de er 90% BS. Saken er basert på at Europeiske myndigheter har offentliggjort euro 7 normen som kommer i 2026. Tidligere fryktet man at den kom til å bli så streng at det vil være umulig å lage en kostnadseffektiv bil med bensin eller dieselmotor. Nå blir den ikke så veldig mye strengere enn tidligere, og europeiske produsenter ser derfor muligheten for at de kan forlenge bensin og dieselmotorens levetid med noen år, hvilket trolig er veldig fornuftig.  Ettersom elbilteknologien fremdeles er umoden, at det finnes manger produksjonstekniske utfordringer, samt at infrastrukturen ikke er til stede i det meste av verden, så er det fornuftig at teknologiene lever side om side noen år til. Elbilsatsingen i Europa bremser uansett ikke opp, og man legger fremdeles vanvittige summer i utvikling av produkter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (6 minutter siden):
Frank Olsen skrev (7 minutter siden):

Audi gir opp elbilsatsinga og satser videre på forbrenningsmotorer.
Hovedårsaken er at etterspørselen etter elektriske biler er lavere enn det produsenten hadde håpet på.
Det handler igjen om at elbiler, i nær sagt alle markeder, er vesentlig dyrere enn sammenlignbare biler med forbrenningsmotor.

Audi snur: Satser videre på bensin og diesel | ABC Nyheter

Kodeord for: Vi klarer ikke å lage en konkurransedyktig elbil.

Her er vel skremmeskuddet for mange legacy bilprodusenter. Elbiler kan fort bli godt billigere å produsere enn icebiler, da batterikosten er den den store bøygen, og som nå ser ut til å løses.

Akkurat som Tony Seba forutså, er batteriprisen på vei ned i ca US$50/kWh, bortsett fra at det ser ut til å skje litt raskere enn han spådde. CATL og BYD er i ferd med å lage bedre batterier til halv pris av dagens batterier:

https://cleantechnica.com/2024/02/26/catl-byd-to-slash-battery-prices-by-50-in-2024-boom-evs-win/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (20 minutter siden):

God pris under 500k, lang rekkevidde (500km), bra med utstyr, golf størrelse eller større, bra ladehastighet. Egentlig kriterier de fleste har.

Finnes det i det hele tatt noen som klarer det? Selv ser jeg ikke poenget med 500km rekkevidde. Et så stort batteri koster og veier så mye at ulempempene ofte er større enn fordelene. Går du ned til feks 400km har du mange biler å velge mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Elbiler utkonkurrerer allerede fossile biler på det meste utenom urealistiske forventninger til rekkevidde.

Virkelig? Hvorfor skriver du i forige innlegg at de ikke gjør det da? Og hvorfor er det umulig å selge elbiler uten kraftige incentiv eller subsidier?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Virkelig? Hvorfor skriver du i forige innlegg at de ikke gjør det da? Og hvorfor er det umulig å selge elbiler uten kraftige incentiv eller subsidier?

Jeg sa konkurransedyktig elbil, ikke konkurransedyktig bil. Eneste du kan gjøre om du ikke er best in class på teknologi er å være best på value for money, og Audi er ikke billigmerket til VAG.

Man er ganske naiv om man tror denne trenden ikke er verdt å tilrettelegge for:

https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Her er vel skremmeskuddet for mange legacy bilprodusenter. Elbiler kan fort bli godt billigere å produsere enn icebiler, da batterikosten er den den store bøygen, og som nå ser ut til å løses.

Akkurat som Tony Seba forutså, er batteriprisen på vei ned i ca US$50/kWh, bortsett fra at det ser ut til å skje litt raskere enn han spådde. CATL og BYD er i ferd med å lage bedre batterier til halv pris av dagens batterier:

https://cleantechnica.com/2024/02/26/catl-byd-to-slash-battery-prices-by-50-in-2024-boom-evs-win/

Problemet er at det har man sagt i 4-5 år nå, mens både pris og egenskaper i realiteten har bremset kraftig opp på alt annet en litium jernoksid.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (24 minutter siden):

God pris under 500k, lang rekkevidde (500km), bra med utstyr, golf størrelse eller større, bra ladehastighet. Egentlig kriterier de fleste har.

-24 Kona er vel eneste bilen som jeg ser som klarer kravet (500+ for 500K-, greit utstyrt med 40-30-40 bakseter, NAVI+HUD, V2L og forvarming av batteriene, men kanskje litt vel lav ladehastighet med 100 kW og ca 40 min på 10-80), selv om det ser ut som noen franske og er i ferd med å klare kravene (Peugeot 3008 og Renault Scenic). 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Jeg sa konkurransedyktig elbil, ikke konkurransedyktig bil.

"Elbiler utkonkurrerer allerede fossile biler på det meste utenom urealistiske forventninger til rekkevidde."

Forøvrig har samtlige land i europa med bra elbilsalg kraftige subsidier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

"Elbiler utkonkurrerer allerede fossile biler på det meste utenom urealistiske forventninger til rekkevidde."

Forøvrig har samtlige land i europa med bra elbilsalg kraftige subsidier.

Ja og? Selv Audi må forholde seg til de faktiske realiteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Finnes det i det hele tatt noen som klarer det? Selv ser jeg ikke poenget med 500km rekkevidde. Et så stort batteri koster og veier så mye at ulempempene ofte er større enn fordelene. Går du ned til feks 400km har du mange biler å velge mellom.

Der var jo tesla model 3 da, som får det til for 409 000kr inkl avgifter også. 400km blir for lite med tanke på at vi lever i et så kaldt land der rekkevidden reduseres drastisk på vinteren.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 minutter siden):

Der var jo tesla model 3 da, som får det til for 409 000kr inkl avgifter også.

Wow, såpass billig? Men da er den vel ikke akkurat veldig velutstyrt, eller?  

Edit: Eller, jeg trodde man måtte over i LR for å krype over 500km, men tydeligvis ikke.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snowleopard said:

-24 Kona er vel eneste bilen som jeg ser som klarer kravet (500+ for 500K-, greit utstyrt med 40-30-40 bakseter, NAVI+HUD, V2L og forvarming av batteriene, men kanskje litt vel lav ladehastighet med 100 kW og ca 40 min på 10-80), selv om det ser ut som noen franske og er i ferd med å klare kravene (Peugeot 3008 og Renault Scenic). 

MG4 Trophy har 520 km til 379 tusen

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

MG4 Trophy har 520 km til 379 tusen

360 L er vel ikke det jeg definerer som god plass, som vel var et av kravene til @PgUp.

Sorry, leste feil. Han skrev vist golf størrelse... ;) Dermed var det ikke så viktig med de 466 literne mot 360, som vel er rundt der en Golf ligger!

Ellers synes jeg det var vanskelig å se fra hjemmesidene hvilket utstyr man får med. Spesifikasjonene tok for seg mye av det biltekniske, men lite av det praktiske utstyret.

Men at det er en rimelig bil med god kjørelengde for pengene, er det ikke noe tvil om.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
AL123 skrev (44 minutter siden):

Wow, såpass billig? Men da er den vel ikke akkurat veldig velutstyrt, eller?  

Edit: Eller, jeg trodde man måtte over i LR for å krype over 500km, men tydeligvis ikke.

Jo, Tesla gjør det enkelt og har "alt" av utstyr inkludert, som panoramasoltak o.l. Hengerfeste koster en 10k i tillegg.  

Den nye highland modellen har 550km rekkevidde med aero dekk. 

Så skulle gjerne sett flere produsenter konkurrere med dette, så hadde det vært flere gode valgmuligheter. Liker ikke at Tesla har mange tvister når det gjelder service som går igjen i media. Jeg er heller ikke så fan av mr musk.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Da er vel tesla 3 utelukket også da, mindre plass enn MG4 Tesla-bjørn test. Liter bagasjerom sier lite da det måler opp til vindu, og sedan får ingenting over vindu som kombi gjør. For ordens skyld, MG4 6 kasser bagasjerom, 20 kasser nedlagt seter. Tesla 3 har 6+1 og 17 med nedlagt sete. Forøvrig mange som har mindre plass enn MG4, både polestar, i4, i5, byd han, ioniq. Det var også sagt "Golf-klassen" som er akkurat det denne bilen gjør, uttalt at de konkurrerer mot ID3. MG4 har mye mer plass enn e-Golf, (gamle) Kona etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...