Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja, altså bilig billig. Så da høres det jo helt søkt ut med kino bil. hvor har du dette i fra? 

Se paa youtube, der viser de tolkningen, slik de mener den vil bli.

Men for all del, tolkningen. Eksakt hvordan den blir, vet vi jo ikke.

Maa innroemme at jeg har tenkt tanken, er det bare lokkemat, som forsvinner etterhvert.

Men den nye folkebilen, maa jo ha noen godbiter ogsaa i seg, hvis den skal bli noen folkebil, maa den ikke det?

Opplever informasjonen som serioes. Blir vist, paa ei serioes messe og greier..........

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Kjempebra presentasjon, den beste jeg har  sett, til naa. 👍

Lett litt mere, og to bilder som bør friste og immponere, tatt bilens størrelse i betraktning:

Look, its got a frunk! Var det ikke VW som mente det var oppskrytt?. Legg og merke til det blå lokket, bak der skjuler det seg en 230 V sokkel til å drive vanlige husholdningsapparater. Strømstyrken har jeg ikke funnet noe om.

DB2021AU00653_web_1600.jpg?1649157768

Og baksetet kan faktisk legges helt ned, så det blir plass til en fullverdig seng (men da ryker bagasjeplassen, så takboks eller boks for hengerfestet blir et must).

ID.Life-interior-1024x681.jpg

Skryte-video, der man kan få inntrykket av at VW stjeler idéen om V2L, selv om andre har levert dette allerede:

Nå er dette riktignok bare et konsept, og VW/Audi har vist dårlig vilje til å levere det de skryter av på konseptbilene sine. Bare se på ID.Buzz og Audi E-Tron. Massevis av folk som ble skuffet av det endelige produktet, der flere av "lovnadene" har blitt borte på veien.

Selv ble jeg mest skuffet over ID.Buzz som kunne bli den VW-modellen jeg faktisk kunne tenkt meg å eie, og nå er den delvis blitt en dårlig etterligning av det man håpet de ville levere. Men, ser an hva de viser frem når den lange vogna med 4WD blir levert. Den loves jo å bli mer lik konseptet, inkludert med den fleksible bakseteløsningen de forsåvidt leverer på Transporter/Caravelle-versjonene med ice-motorisering.

Er derfor all grunn til å ikke glede seg for tidlig. Jeg frykter at både seteløsningen og prosjektor-løsningen ikke blir med over. Og da er nesten resten litt "æhhhh" over seg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Er vell helt utenkelig at en bil som skal koste 20kusd får en kinoskjerm i fronten. 

Muligens som en syk opsjon?

Tror man må se på ID.2 og ID.Life som to separate produkter, der ID.Life neppe vil bli så billig. Men enig i det du skriver, jeg tror det stopper ved konseptet, og ikke blir med over til produksjonsversjonen. Heller ikke seteløsningen tror jeg blir videreført i faktisk produkt.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Tror man må se på ID.2 og ID.Life som to separate produkter, der ID.Life neppe vil bli så billig. Men enig i det du skriver, jeg tror det stopper ved konseptet, og ikke blir med over til produksjonsversjonen. Heller ikke seteløsningen tror jeg blir videreført i faktisk produkt.

Ja dette virker mer som ett PR stunt, hvem vill ha noe slik? Det nærmeste en finner er vell BMW ix7 eller hva den heter. En real luksus bil. id2 skal jo bare pumpes ut og denne life ser jeg ikke ett marked for. Men, det er jo bare mine meninger og synspunkt såklart. Men virker veldig søkt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Ja dette virker mer som ett PR stunt, hvem vill ha noe slik? Det nærmeste en finner er vell BMW ix7 eller hva den heter. En real luksus bil. id2 skal jo bare pumpes ut og denne life ser jeg ikke ett marked for. Men, det er jo bare mine meninger og synspunkt såklart. Men virker veldig søkt. 

Jeg vil tro det er et marked blant unge folk for denne. Tiktok-generasjonen som kun vil ha elbil, men og har andre utradisjonelle kriterier.

Kanskje får de tilbake lysten på større skjermer enn mobilen, om de kan bruke mobilen til å styre underholdningen på en slik skjerm. Vil sikkert finne mange venner som sitter på parkeringsplassen og ser tiktok-videoer eller youtube-videoer, eller følger en chat som vises på skjermen.

Den er og perfekt til filmer. Ser for meg par som kjører et sted og sitter og ser på film sammen, heller enn å finne et fint utsiktspunkt for å nye naturen. Men og for å kose med hverandre, om det er et par vi snakker om... 😉

Største problemet er jo at biler har vært veldig dyrt i Norge, men om de kunne fått den ned i 200-250 K, så tror jeg dette hadde blitt en vinner for mange som har litt i banken eller snille foreldre med fet konto. Men siden jeg ikke ser den komme i de prisklassene med slike løsninger, så faller den nok litt i mellom flere stoler her til lands.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Har en E-up naa, med 84 hk.

Opplever den som en skamsprek bil, med nok av kraft. Den gaar som ei kule.

Hvordan i alle verden, kommer ID2'en med 234 hk, til aa oppleves?

Jeg har prøvd e-up selv. De føles nok veldig spreke pga typiske fossilversjoner av slike biler har vært veeeeeldig seige. Pluss at de pga størrelsen også oppleves som veldig smidige. De er kjappe på lave hastigheter, men E-up bruker 12 sekund fra 0-100. Til sammenligning så bruker en vanlig Tesla Model 3 Long Range 4,4 s og performance-utgaven 3,3 sekunder.

ID2 er merkbart større enn E-up må du huske, men den kommer nok til å oppleves ganske kjapp.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Jeg har prøvd e-up selv. De føles nok veldig spreke pga typiske fossilversjoner av slike biler har vært veeeeeldig seige. Pluss at de pga størrelsen også oppleves som veldig smidige. De er kjappe på lave hastigheter, men E-up bruker 12 sekund fra 0-100. Til sammenligning så bruker en vanlig Tesla Model 3 Long Range 4,4 s og performance-utgaven 3,3 sekunder.

ID2 er merkbart større enn E-up må du huske, men den kommer nok til å oppleves ganske kjapp.

12 sek, 0-100, er sprekt det. 0-60, folger den golf GTI'en.

Det er bare de tresekundersgutta, som er litt bortsjemte og virkelighetsfjerne.

Snart svimer de av, paa grunn av G.kreftene, hvis dette fortsetter. Er det ikke en som tar den paa under 2 sekunder naa?

En kompis av meg, som har Tesla sier, naar jeg gjoer det, troer pedalen i baann, opptil 100, blir jeg svimmel og kvalm.

Nei, endelig er det et firma som tar ansvar og produserer biler, som folk trenger til en lav pris. 

ID2'en, tar den paa 6,9 sek. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Jeg undrer meg egentlig litt over dette akselerasjonshysteriet. Bortsett fra i enkelte situasjoner (akselerere for å komme opp i fart for å komme inn på motorvei, enkelte forbikjøringssituasjoner) har jeg liten forståelse for hvorfor 0-100 på 3 sekunder skal ha noe som helst praktisk betydning på ordinære veier hvor andre ferdes. Tvert imot vil jeg påstå at plutselig og kraftig akselerasjon vil være et forstyrrende element der hvor du har et trafikkbilde som ellers preges av nokså rolig flyt, slik det er vanlig her i Norge. Det kan også skape uønskede og farlige situasjoner siden plutselig akselerasjon ofte kommer uforberedt på de andre trafikantene, som dermed kan reagere på uventede måter, og dette kan så forplante seg videre til resten av trafikkbildet.

For min egen del er 0-100 på x sekunder en fullstendig irrelevant parameter, så lenge bilen har sterk nok motor til å handtere en normal trafikkflyt, og bilen ellers gjør det den skal gjøre. For min del hører blodtrimmet akselerasjon og topphastigheter langt over lovlig fartsgrense hjemme på en racerbane, ikke i det vanlige trafikkbildet.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Har en E-up naa, med 84 hk.

Opplever den som en skamsprek bil, med nok av kraft. Den gaar som ei kule.

Hvordan i alle verden, kommer ID2'en med 234 hk, til aa oppleves?

ID.Life er en konseptbil, de bygges for å imponere pressen og for å få folk til å legge merke til dem, vanligvis er det veldig lite som vises på konseptbilene som blir med på produksjonsmodellene. Det er selvfølgelig mulig ID.2 kan bestilles med over 200hk på topputgaven, men jeg har ingen tro på at innstegsmodellen til 25000€ har over 200hk.  Jeg tipper på rundt 110-120hk, 150 maks. Husk at største motor ID.3 kan leveres med er 205hk
 

Jeg har heller ingen tro på at den kommer med kinoskjerm eller det ekstremt minimalistiske interiøret

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (21 minutter siden):

12 sek, 0-100, er sprekt det. 0-60, folger den golf GTI'en.

Det er bare de tresekundersgutta, som er litt bortsjemte og virkelighetsfjerne.

Tja, men det du må huske på er at ebiler setter en ny standard generelt. Det er ikke bare "tresekundersgutta" som er litt bortskjemte, men elbiler over hele linja er betraktelig kjappere enn fossilbiler. Aksellerasjon og motorkraft har fått en ny standard med elbiler. Det finnes knapt elbiler som bruker over 10 sek til 100 og veldig mange ligger under 7 sek.

Arve Synden skrev (7 minutter siden):

Jeg undrer meg egentlig litt over dette akselerasjonshysteriet. Bortsett fra i enkelte situasjoner (akselerere for å komme opp i fart for å komme inn på motorvei, enkelte forbikjøringssituasjoner) har jeg liten forståelse for hvorfor 0-100 på 3 sekunder skal ha noe som helst praktisk betydning på ordinære veier hvor andre ferdes. Tvert imot vil jeg påstå at plutselig og kraftig akselerasjon vil være et forstyrrende element der hvor du har et trafikkbilde som ellers preges av nokså rolig flyt, slik det er vanlig her i Norge. Det kan også skape uønskede og farlige situasjoner siden plutselig akselerasjon ofte kommer uforberedt på de andre trafikantene, som dermed kan reagere på uventede måter, og dette kan så forplante seg videre til resten av trafikkbildet.

For min egen del er 0-100 på x sekunder en fullstendig irrelevant parameter, så lenge bilen har sterk nok motor til å handtere en normal trafikkflyt, og bilen ellers gjør det den skal gjøre. For min del hører blodtrimmet akselerasjon og topphastigheter langt over lovlig fartsgrense hjemme på en racerbane, ikke i det vanlige trafikkbildet.

Det er ikke uten grunn at Tesla har "chill mode", nei. For meg er det fortsatt et pluss med kjapp bil, men tar det ikke med i vurderingen. Ser mer på det som en bonus hvis bilen også er kjapp. Det er ikke aktuelt for meg å betale ekstra for "performance"-bil. Ikke bare koster det mer i innkjøp, men forsikringspremien stiger også ganske drastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...