Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutes ago, Simen1 said:

Det sto i artikkelen at de nye etter april 2024 har en annen ICCU som ikke har den samme feilen.

Vi diskuterte vel dette for noen sider siden. Om det var biler produsert i Korea eller ikke som hadde den nye. Mener @Iterion fant ut at hans bil var produsert en plass hvor de fortsatt brukte ICCU enheten med feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (8 minutter siden):

Det er kjekt ja, men den har jo fortsatt høyere forbruk enn f.eks Tesla Model Y som ikke kan koble ut motoren.. :p

Mye mulig, men jeg kan virkelig ikke klage på forbruket altså, selv om jeg ikke har nøyaktige tall på hvor lavt det er. Vet bare at jeg har vesentlig bedre rekkevidde nå kontra Model 3’en. Men til gjengjeld så lader den vesentlig raskere også 😉

Edit: Fant gj.snitt av forbruk i appen nå. Ligger på 17.51 kwh/100 km, det er vel ikke så gæli? Laveste jeg har vært på er 16.39 kwh/100 km. Nå bruker jeg sjeldent ACC da, kunne sikkert vært enda lavere hadde jeg brukt det aktivt 😋

Endret av Iterion
Skrevet
Complexity skrev (5 minutter siden):

Det er kjekt ja, men den har jo fortsatt høyere forbruk enn f.eks Tesla Model Y som ikke kan koble ut motoren.. :p

Tesla har 20% lavere drag så forskjellen hadde nok vert større uten frihjul

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Det sto i artikkelen at de nye etter april 2024 har en annen ICCU som ikke har den samme feilen.

Skjønt, det burde jo gjøre det tryggere for de å garantere også disse i 15 år.

Egentlig er det ganske trasig at mange elbiler har dårlige utsikter for reparasjoner av avansert elektronikk etter bare 7-10 eller i spesielle tilfeller som dette opp til 15 år. Biler som ikke er i ulykker burde designes for å leve i gjennomsnitt 20 år eller mer. Det gjelder spesielt nye biler som har såpass høy passiv sikkerhet som dagens. De burde designes mer korrosjons-bestandige og modulære med tanke på navigasjon og sånt. F.eks innføre og planlegge midtlivsoppgradering av navigasjonsenheten etter 10 år. Inspirert av militære systemer. 

Tror det har vært noe tilfeller med ICCU-problemer på helt nye modeller også, bare mye mindre. Min hadde jo en del problemer i starten men det var ikke pga ICCU’en. Men mtp dette er en såpass vesentlig del av bilen og de har hatt såpass mye problemer med den, er det nok fornuftig av de å forlenge garantien mtp salg videre. 

Ellers enig i det du sier. Min Ioniq 5 har kommet med understellsbehandling vet jeg. Tror det var mercasol selger nevnte på. Fikk t.o.m en liten boks til med på kjøpet. Og nå som mye kan gjøres gjennom OTA, er f.eks oppdateringer av kart og brukergrensesnitt ikke noe problem lenger, spesielt dersom de har brukt nyere type hardware som bør holde systemet raskt og solid i mange år. 

For øvrig så forbauset Ioniq 5 N-Line 25’(den jeg har)  når det gjelder forbruk i Broom sin test@Complexity. De trodde nesten ikke det de så hehe. 17,3 kwh/100km i -8c, må si det er veldig imponerende egentlig! 

Endret av Iterion
skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

For øvrig så forbauset Ioniq 5 N-Line 25’(den jeg har)  når det gjelder forbruk i Broom sin test@Complexity. De trodde nesten ikke det de så hehe. 17,3 kwh/100km i -8c, må si det er veldig imponerende egentlig! 

Absolutt innafor det ja. En Audi e-tron (den klassiske) ville nok lagt på ett siffer i starten under samme forhold.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Iterion said:

Det er rimelig. Jeg kommer også ned på 17 tallet i BMW ix som er en del større og tyngre.

Dette er fra lørdag nordover fra oslo langs e6 (Veiarbeid langs mjøsa la på 30-40 min på den turen). 0 til 10C

Screenshot_20260330_011649_My BMW.jpg

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet

WLTP = løgn

I vinter har jeg oppnådd maksimalt 80% av WLTP, uansett om jeg har kjørt på landevei, i byen, med eller uten varmeapparat.
WLTP i markedsføring burde vært anmeldt for misvisende/villedende reklame.

Denne løgnaktige og teoretiske rekkevidden er bare mulig å oppnå om sommeren, i nedoverbakke, med hjemlengsel og i medvind.

Skrevet (endret)

Ellers så nærmer det seg lansering av Skodas nye flaggskip, nemlig Skoda Peaq. Den går rett i strupen på EV9, Ioniq 9 og E-5008. Fås i 3 versjoner, 60, 90 og 90x, med sistnevnte i firehjulsdrift versjon og over 600km rekkevidde(WLTP). Spent på både kvalitet, pris og forbruk på denne kontra de 3 over! 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Iterion said:

Ellers så nærmer det seg lansering av Skodas nye flaggskip, nemlig Skoda Peaq. Den går rett i strupen på EV9, Ioniq 9 og E-5008. Fås i 3 versjoner, 60, 90 og 90x, med sistnevnte i firehjulsdrift versjon og over 600km rekkevidde(WLTP). Spent på både kvalitet, pris og forbruk på denne kontra de 3 over! 

Tro om denne også får alle de nye oppgraderingene som Enyaq også får? nytt opperativsystem\mobilnøkkel osv.
Skulle jo tro det med en ny bil - men om den ikke får det kan det være lurt å ikke kjøpe de aller første å heller vente til det nye er på plass.

Kjenner jeg Skoda eller VAG rett så glemmer de helt av at det gamle eksisterer når det nye er på plass.. Spesielt skummelt om de bytter hele opperativsystemet og ikke skal jobbe mere med det gamle.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Tro om denne også får alle de nye oppgraderingene som Enyaq også får? nytt opperativsystem\mobilnøkkel osv.
Skulle jo tro det med en ny bil - men om den ikke får det kan det være lurt å ikke kjøpe de aller første å heller vente til det nye er på plass.

Det vil jeg absolutt tro ja, den får hvertfall et helt nytt interiørdesign. Så får håpe det gjelder operativsystemet også. Kan fort bli en storselger for de som trenger en litt større familie-SUV dette her tipper jeg. Så får vi se hvordan den blir i forhold til konkurrentene.

Egentlig ganske så imponert over hvor mange nye modeller Skoda kommer med. De har biler i så og si alle segmenter, eneste som mangler nå er vel en el-stasjonsvogn. Men i Norge spesielt så er det nok denne og Epiq/Epoq de kommer til å selge mye av. 

Skrevet
13 hours ago, Simen1 said:

Skjønt, det burde jo gjøre det tryggere for de å garantere også disse i 15 år.

Egentlig er det ganske trasig at mange elbiler har dårlige utsikter for reparasjoner av avansert elektronikk etter bare 7-10 eller i spesielle tilfeller som dette opp til 15 år. Biler som ikke er i ulykker burde designes for å leve i gjennomsnitt 20 år eller mer. Det gjelder spesielt nye biler som har såpass høy passiv sikkerhet som dagens. De burde designes mer korrosjons-bestandige og modulære med tanke på navigasjon og sånt. F.eks innføre og planlegge midtlivsoppgradering av navigasjonsenheten etter 10 år. Inspirert av militære systemer. 

Er en balansegang hvor lenge man skal stille krav til bilfabrikanten, men 10års garanti hadde vært greit om var normen. 

Krav om å åpne propritetære systemer/legge til rette for 3djeparts reparasjoner hjelper også. Slik at man ikke må på the piratebay for å få tak i diagnoseprogramvare, kabler etc. Det kan bygges inn i bilene.

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

Kjenner jeg Skoda eller VAG rett så glemmer de helt av at det gamle eksisterer når det nye er på plass.. Spesielt skummelt om de bytter hele opperativsystemet og ikke skal jobbe mere med det gamle.

Gjør nok det, står Android og V2l her: https://www.elbil24.no/nyheter/skodas-nye-flaggskip-er-perfekt-for-norge/84429764

men med tanke på at Enyaq nærmer seg bmw ix3 priser nå så tipper jeg denne blir nok millionen fullt utstyrt, kanskje 60 utgaven starter på rett under 700.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Slik at man ikke må på the piratebay for å få tak i diagnoseprogramvare, kabler etc. Det kan bygges inn i bilene.

Haha, husker jeg måtte kjøpe en modifisert diagnosekabel til en Ford engang for å kunne programere i nye dyser 

Den hadde en bryter på seg som jordet en pinne på OBD porten innimellom. Kun som en sperre mot at vanlig utstyr skulle kunne gjøre dette.

Modifisert software som sa ifra når man måtte flikke på bryteren å jorde denne pinnen så bilen trodde kabelen var orginal.. Opplegg 😅

Tesla sitt opplegg hvor alt gjøres på skjermen i bilen er helt fantastisk. Dog litt stiv pris om man trenger den avanserte Servicemode+

Er vel 4-500kr for en time eller så. Billigere om man kjøper en dag eller måned. Men iallefall tilgjengelig for alle så man kan virkelig ødelegge ting om man ikke vet hva man gjør 😅

Skrevet
2 hours ago, Vokteren said:

WLTP = løgn

I vinter har jeg oppnådd maksimalt 80% av WLTP, uansett om jeg har kjørt på landevei, i byen, med eller uten varmeapparat.
WLTP i markedsføring burde vært anmeldt for misvisende/villedende reklame.

Denne løgnaktige og teoretiske rekkevidden er bare mulig å oppnå om sommeren, i nedoverbakke, med hjemlengsel og i medvind.

WLTP rekkevidde er kun rekkevidden opnådd i en WLTP test. Det er et sammenligningsgrunnlag, ikke et løfte om hvilken rekkevidde en vilkårlig bruker vil oppnå på en vilkårlig rute. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

WLTP = løgn

Feil, det er fullt mulig å oppnå på sommeren, med moderat hastighet på flere elbiler. Min Kona er bl.a. en av bilene som går å kjøre lenger enn WLTP. Så her må man først og fremst rette skytset mot de bilmerkene og modellene som helt klart sliter med å oppnå tallene.

Det skal dog sies t denne målestandarden er ganske "snill", for den gir en lav snitthastighet om man skal oppnå rekkevidden. Dog, bedre enn NEDC som var alt for optimistisk, og tillot mere juks for å få frem et tall, enn WLTP-tallet.

Men WLTP-tallet skal de måtte bevise via praktiske tester, selv om jeg ikke ser at det skjer i noen særlig grad. Her er det nok flere som hadde slitt, om et uavhengig organ skulle gjort testene

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Complexity said:

Haha, husker jeg måtte kjøpe en modifisert diagnosekabel til en Ford engang for å kunne programere i nye dyser 

Den hadde en bryter på seg som jordet en pinne på OBD porten innimellom. Kun som en sperre mot at vanlig utstyr skulle kunne gjøre dette.

Modifisert software som sa ifra når man måtte flikke på bryteren å jorde denne pinnen så bilen trodde kabelen var orginal.. Opplegg 😅

Tesla sitt opplegg hvor alt gjøres på skjermen i bilen er helt fantastisk. Dog litt stiv pris om man trenger den avanserte Servicemode+

Er vel 4-500kr for en time eller så. Billigere om man kjøper en dag eller måned. Men iallefall tilgjengelig for alle så man kan virkelig ødelegge ting om man ikke vet hva man gjør 😅

Ja de greiene her jeg vil til livs. På motorsykkelen min så må jeg kjøpe en pakke til 10000-vis av kroner som inkluderer en DVD spiller(!)

De kan få lov til å holde på sånn så lenge kjøretøyet er under garanti, men etterpå så skulle det være krav om å legge det ut gratis / symbolsk sum.

Screenshot 2026-03-30 at 11.16.17.png

• Hjerte 1
Skrevet
onkel_jon skrev (2 timer siden):

Gjør nok det, står Android og V2l her: https://www.elbil24.no/nyheter/skodas-nye-flaggskip-er-perfekt-for-norge/84429764

men med tanke på at Enyaq nærmer seg bmw ix3 priser nå så tipper jeg denne blir nok millionen fullt utstyrt, kanskje 60 utgaven starter på rett under 700.

Blir nok ikke billig, nei. Men får vel nesten håpe at den kommer til å legge seg godt under millionen. Bør nok ligge et sted mellom 750-850k maks. Er de lure så kjører de på med en bra kampanje og evt lav rente også, noe ala det Tesla gjør/gjorde. Da får de nok fort fart på salget hehe. Men ja, vi får se om den legger seg der eller nærmere millionen! Folk er veldig vare på pris så sånnsett bør den nok ikke legge seg noe særlig over Ioniq 9 og EV9. 

Skrevet
5 minutes ago, Iterion said:

Blir nok ikke billig, nei. Men får vel nesten håpe at den kommer til å legge seg godt under millionen. Bør nok ligge et sted mellom 750-850k maks. Er de lure så kjører de på med en bra kampanje og evt lav rente også, noe ala det Tesla gjør/gjorde. Da får de nok fort fart på salget hehe. Men ja, vi får se om den legger seg der eller nærmere millionen! Folk er veldig vare på pris så sånnsett bør den nok ikke legge seg noe særlig over Ioniq 9 og EV9. 

Blir nok ikke så billig nei.
Og så kommer vel sikkert Tesla med Model YL til en lavere sum og kupper det markedet og..

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Trestein said:

Jepp. E-golf scorer best. Deretter Audi e-tron og så Kia Soul.

De har skippet en del biler grunnet for lite data.

Tesla gjør det svakt - men de poengerer det faktum at Tesla gjerne aldri har vært på service før første EU kontroll i motsetning til alle andre.

Fem svake i detalj

Ser vi litt nærmere på populære biler med mindre enn 60 prosent godkjent, har de en vesentlige høyere andel feil enn snittet på følgende (snittet for 2019-modeller angitt i parentes):

Renault Zoe:
5.3.4 opphengskuler og fôringer: 23,26 % (8,15%)
1.2.1 ytelse - driftsbrems: 13,6 % (2,60%)
5.3.1 fjærer og stabilisator: 7,01 % (1,94 %)
1.4.1 ytelse - parkeringsbrems: 3,75 % (0,39 %)

Tesla Model 3:
5.3.4 opphengskuler og fôringer: 20,97% (8,15%)
1.1.14 bremsetromler, bremseskiver: 19,77% (14,51%)
1.1.11 bremserør: 9,06 % (2,26 %)
4.1.2 hovedlykter - innstilling: 16,1% (5,79%)
4.5.2 tåkelys - innstilling: 9,61% (2,93%)

Tesla Model S:
5.3.4 opphengskuler og fôringer: 19,07% (8,15%)
4.5.2 tåkelys - innstilling: 11,61% (2,93%)
4.1.2 hovedlykter - innstilling: 13,06% (5,79%)
2.1.3 styremekanismens tilstand: 13,37% (2,21%)

Tesla Model X:
4.1.2 hovedlykter - innstilling: 10,36% (5,79%)
4.5.2. tåkelys - innstilling: 7,12% (2,93%)
2.1.3 styremekanismens tilstand: 9,54% (1,03%)

BMW i3:
1.1.14 bremsetromler, bremseskiver: 24,97% (14,51%)
5.3.1 fjærer og stabilisator: 12,05 % (1,94%)
5.3.2 støtdempere: 2,23% (0,48%)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...