Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Er det bilde av dieselgeneratoren også?

Stod det nevnt noe om diesel-generator i teksten, som påstod 100 % elektrisk?

Nei, gjorde visst ikke det. Så hvorfor spør du? Burde det ikke være klart at den turen altså er gjort 100% på ren, elektrisk energi?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Stod det nevnt noe om diesel-generator i teksten, som påstod 100 % elektrisk?

Nei, gjorde visst ikke det. Så hvorfor spør du? Burde det ikke være klart at den turen altså er gjort 100% på ren, elektrisk energi?

Poenget er at du kan reise gjennom sibir med en el bil bare du har tilgang på strøm. Ser ikke helt det sensasjonelle. 

Afrika har mangen kraftstasjoner runtom. Det går ofte på tungolje diesel eller naturgass.  

Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Her vil eg anbefale å gjere noko så kontroversielt som å opne artikkelen og lese, ettersom den har beskrivelse av utfordringene dag til dag. 👀

Det kom noe om noen vindmøller helt på siste etappen. Men det sto ingenting om det blåste den dagen. Resten av strømnettet stod det lite om. Har bare vert i noen få afrikanske land og utenfor storbyene var det bare aggregater

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Poenget er at du kan reise gjennom sibir med en el bil bare du har tilgang på strøm. Ser ikke helt det sensasjonelle. 

Afrika har mangen kraftstasjoner runtom. Det går ofte på tungolje diesel eller naturgass.  

Likevel var vel du en av de som for noen år siden påstod at Afrika og andre tredje verdensland ikke ville få elbiler, for det var for dyrt og for vanskelig med infrastruktur, så de måtte først komme gjennom bensin/diesel-utbygging før de kunne gå elektrisk.

Flere av landene i Afrika har tilgang til vannkraft, flere av de har gode forhold for å bygge seg opp på solenergi, og kan hoppe av eller hoppe bukk om hele utbyggingen av stabil "oljefyrt" infrastruktur. De kan istedet gå rett på elektrisk.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Likevel var vel du en av de som for noen år siden påstod at Afrika og andre tredje verdensland ikke ville få elbiler, for det var for dyrt og for vanskelig med infrastruktur, så de måtte først komme gjennom bensin/diesel-utbygging før de kunne gå elektrisk.

Flere av landene i Afrika har tilgang til vannkraft, flere av de har gode forhold for å bygge seg opp på solenergi, og kan hoppe av eller hoppe bukk om hele utbyggingen av stabil "oljefyrt" infrastruktur. De kan istedet gå rett på elektrisk.

Ser den men poenget er at det hadde ikke vert noe problem å kjøre elektrisk snøskoter til sydpolen bare man har tilgang på strøm

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Likevel var vel du en av de som for noen år siden påstod at Afrika og andre tredje verdensland ikke ville få elbiler, for det var for dyrt og for vanskelig med infrastruktur, så de måtte først komme gjennom bensin/diesel-utbygging før de kunne gå elektrisk.

Flere av landene i Afrika har tilgang til vannkraft, flere av de har gode forhold for å bygge seg opp på solenergi, og kan hoppe av eller hoppe bukk om hele utbyggingen av stabil "oljefyrt" infrastruktur. De kan istedet gå rett på elektrisk.

Hadde de prøvd med 1000elbiler samtidig hadde nok utfordringene blitt noe helt annet. At du kan kjøre et par biler gjennom afrika er ingen problem 

Men når man vet at 30% av alt de dyrker rotner pga manglende strøm til frys og kjøleskap så kan man få en formening om hvordan det står til

Skrevet (endret)
2 hours ago, ozone said:

Enig.
En håndverkerbil holder seg i all hovedsak i lokalområdet, og kan lade natten over, og ofte ute på jobbstedet også.
Så det virker fornuftig å "ofre" rekkevidde man egentlig ikke trenger, for å få plass til mer verktøy og varer.

Jeg er selv veldig bevisst på å ikke slepe rundt på flere hundre kilo rekkevidde jeg egentlig ikke trenger 95% av dagene.
For de resterende 5% er det uansett tett nok mellom superladerne 😉

Som en som kjører rundt i en bil med 250km wltp til daglig, så kan jeg skrive under på at det duger til ganske mye, så lenge man kan lade hver natt. 

MEN har denne bilen varmpumpe, og forvarming av batteri mens bilen er plugget inn via app?

(Det har ikke min Skoda citigo nemlig, (kun forvarming av kupe) så på vinteren så halveres rekkevidden, og da begynner det å bli snaut)

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Som en som kjører rundt i en bil med 250km wltp til daglig, så kan jeg skrive under på at det duger til ganske mye, så lenge man kan lade hver natt. 

MEN har denne bilen varmpumpe, og forvarming av batteri mens bilen er plugget inn via app?

(Det har ikke min Skoda citigo nemlig, (kun forvarming av kupe) så på vinteren så halveres rekkevidden, og da begynner det å bli snaut)

Men du sleper vel aldri på en tilhenger med din Citigo, det er noe som skjer relativt ofte med en pickup. Og de gjør det gjerne med vekter større enn det denne pickupen skal tillate. Ergo får du godt lavere rekkevidde i praksis, og da blir det fort ubrukelig til den jobben den er tiltenkt å gjøre.

Legg til at det er ikke en typisk "hjem-jobb-hjem"-type kjøring. Noen dager er det kanskje svært få mil, andre ganger så blir det fort lengre turer. Det er blant annet hvorfor jeg tenker at use-cases er for lav til at dett vil selge særlig til målgruppen. Ergo må den passe for en større målgruppe. 

Jeg tenker altså at rekkevidden bør være minst 350 km, men helst over 400, og den må klare å dra henger som miimum opp til 2500 kg, kanskje så mye som 3500 kg. Ice-versjonen har 3500 kg tilhengerkapasitet til sammenligning.

KGM Musso har nok mer fokus på ikke-profesjonelle og "lett" bruk, og kan derfor komme unna med lavere slepekapasitet, men har faktisk mer enn denne Toyota HiLux med sine 1800 kg. Og der mange ice-pickups har 1 tonn (Hilux 1005 kg), har begge disse i underkant av  750 kg (Musso har 730 kg, HiLux har 715 kg oppgitt her).

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Flere av landene i Afrika har tilgang til vannkraft, flere av de har gode forhold for å bygge seg opp på solenergi, og kan hoppe av eller hoppe bukk om hele utbyggingen av stabil "oljefyrt" infrastruktur. De kan istedet gå rett på elektrisk.

Så ikke at det ble nevnt i artikkelen; men er kanskje også litt bakgrunn for turen:

https://verdensbestenyheter.no/nyheter/som-det-forste-landet-i-verden-har-etiopia-forbudt-import-av-fossilbiler/

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
9 hours ago, Simen1 said:

Toyotaen starter på 370-399k

Det tror jeg er svært optimistisk. Alt under 500 tusen regner jeg som oppsiktsvekkende. Det er ingenting som tyder på at de ønsker å selge mange av denne. Det lages nok bare for å ha noe å tilby sånn at de kan si de fleste kundene deres velger de andre variantene. Mon tro hvorfor de gjør det... Isuzu D-max pickup som trolig får 260 km rekkevidde fra et 66 kwh batteri koster fra 749 tusen. 59 kwh brutto batteri i en ny pickup i dag er temmelig svake greier. Det hadde vært greit i en Yaris, ikke en stor pickup. I tillegg er jo nå en rekke fordeler på veg ut for elbiler og momsspøkelset jobber i skyggen. Dette kan bli en trang fødsel. 

  • Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, Trestein said:

Rart at de må forby biler med forbrenningsmotor. Det burde ikke være nødvendig

Var vel et valutaproblem. De måtte bruke valutareserver for å importere oljeprodukter, noe de gjerne så seg tjent med å slippe. Etiopia har god tilgang på vannkraft så elektrisitet fordrer ikke energiimport.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (22 minutter siden):

Var vel et valutaproblem. De måtte bruke valutareserver for å importere oljeprodukter, noe de gjerne så seg tjent med å slippe. Etiopia har god tilgang på vannkraft så elektrisitet fordrer ikke energiimport.

Ser den men det forsvinner jo typisk endel valutta når man kjøper bil også.

 Ser ut som om de har to billeverandører selv. Holland er vel litt kjent

Skrevet
13 minutes ago, Trestein said:

Ser den men det forsvinner jo typisk endel valutta når man kjøper bil også.

 Ser ut som om de har to billeverandører selv. Holland er vel litt kjent

I Afrika vokser også solenergistrømmen med 40% årlig eller sånt. Ladestrømmen må jo ikke engang være særlig stabil

Og bilene blir med høy sikkerhet kinesiske - det er jo i Afrika og Søramerika at Kina er mest aktiv med å bygge innflytelse.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jalla21 skrev (12 minutter siden):

Det er fortsatt noen år til, men det er imponerende data som Toyota sier de nye faststoff batteriene vil komme med i 2027/28.

40 års levetid, og 90% ytelse igjen etter 40 år. Lavt karbon avtrykk, mer enn 1000km rekkevidde fra et batteri som er mindre, lettere og billigere enn dagens elbil batterier.

https://www.carexpert.com.au/car-news/toyota-targeting-40-year-lifespan-for-its-solid-state-batteries

Toyota skulle demonstrere SSB ved sist OL på dems øyer, og så kommersielt noen få år etter. Det er endel år siden. Tar derfor Toyota sine spådommer om disse, med en temmelig stor klype salt... 😉

  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Toyota skulle demonstrere SSB ved sist OL på dems øyer, og så kommersielt noen få år etter. Det er endel år siden. Tar derfor Toyota sine spådommer om disse, med en temmelig stor klype salt... 😉

Det er selvsagt lov, men det er flere som jobber med slike batteri som nå virker å følge samme tidslinje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...