Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

DN mener: Ta støttehjulene av Tesla

Hva tenker dere, er tiden inne for avgifter på slike biler

 

Helt meningsløs bruk av penger. Det burde heller vert momsfritak på mat og andre helt nødvendige ting. At el biler skal ha slike fritak er galskap. Det finnes el biler i alle prisklasser i dag. Om man trenger en hybrid med langt mindre produksjons utslipp blir man flådd. Selv om snittet kjører 12 00km er det mange så kjører mye mindre. Hvorfor skal de kjøpe en el bil med et kjempe batteri. Mye bedre å legge co2 avgiftene på brennstofet ikke bilene

  • Liker 2
Skrevet
15 minutes ago, kremt said:

DN mener: Ta støttehjulene av Tesla

Hva tenker dere, er tiden inne for avgifter på slike biler

En gang i blant lurer jeg på om personangrep er den rette kritikken. Jeg lurer noen gang på om skribentene er folk som kjøper seg dyrere skrytebiler, og liker ikke at naboen har kjøprt en bil som er i samme størrelsesjikte OG gasser på fortere.

  • Liker 1
Skrevet
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer noen gang på om skribentene er folk som kjøper seg dyrere skrytebiler, og liker ikke at naboen har kjøprt en bil som er i samme størrelsesjikte OG gasser på fortere.

Ganske mange kritiserer elbilsubsidiene, og alle kan ikke være folk med "dyrere skrytebiler".

Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Norge blir jo også presset ut av EU markedet og møter tollmurer for vår metallproduksjon. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-toll-kan-ramme-2500-norske-arbeidsplasser/s/5-95-2637959

Så en kan saktens spørre om vi skal være med på noen dugnad om vi blir dolket i ryggen

Ennå en grunn til å være inne i varmen. Ser du ikke at alle disse problemene relaterer seg til at vi skal være annerledeslandet som står utenfor? Vi klarer jo å samarbeide militært (NATO, stort sett samme utvalg land), så hvorfor ikke økonomisk, skattemessig og regulatorisk?

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (48 minutter siden):

DN mener: Ta støttehjulene av Tesla

Hva tenker dere, er tiden inne for avgifter på slike biler

Hele avgiftsregimet er modent for utskiftning.:

  • Mva har sklidd helt ut på mange fronter, inkl. elbil. Vi bør ha en full resett til standard sats på absolutt alt.
  • Engangsavgiftene på fossilt har alltid vært meningsløse. I stedet for å innføre den samme meningsløsheten for elbil bør vi fjerne det syke fenomenet i sin helhet.
  • Vi bør være på innsiden av EUs sanksjonsregime og importvern og stå samlet. Se for deg en borg i middelalderen og annerledesfamilien "Norge" ønsker å bo alene på utsiden når fienden kommer. "Vi skal klare oss selv" hevder stabukkene til tross for mektige røvernaboer. Naive gjerrig-Norge ser seg blind på skattepengene det koster å være i fellesskap med borgen, i stedet for å se nytteverdien i beskyttelsen og samholdet det gir.
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Ennå en grunn til å være inne i varmen. Ser du ikke at alle disse problemene relaterer seg til at vi skal være annerledeslandet som står utenfor? Vi klarer jo å samarbeide militært (NATO, stort sett samme utvalg land), så hvorfor ikke økonomisk, skattemessig og regulatorisk?

Fordi EU vil utnytte oss. De lager ordninger som er tilpasset det sentrale EU. Jeg har, dessverre, arbeidet med EU forordninger i flere år og har sett hvor fullstendig tullete og galt det kan gå. En må være veldig naiv om en tror Tyskere,Franskmenn,Polakker osv vil ha ordninger som ikke gavner dem. Er det ulike interesser så er det kjøttøksa som gjelder. Bare se nå hvordan de truer med å slenge toll på oss og regelrett dytte mer "billig" energi sydover når industrien her må pakke sammen. Flow based ble f.eks innført fordi man i EU så at det ville kunne gi ca 4 TWh mer eksport ut fra Norden. Jeg har vært med i denne prosessen. Samfunnsøkonomisk for Norge er dette et tap,men for EU er det en gevinst. Nå skal markedet over på 15min day ahead 1 oktober..det er gått med enorme ressurser for å få dette til,men det gir i praksis null verdi for Norge. Og så prater man om innføring av marked for reaktiv effekt..som i praksis er en tjeneste som KUN kan tilbys av aktører som gjennom sin nettilknytning får monopol på leveransene. Dette er samfunnsøkonomisk galskap. Alt dyttes frem av EU. Man brenner bort enorme penger på tull.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Fordi EU vil utnytte oss. De lager ordninger som er tilpasset det sentrale EU. Jeg har, dessverre, arbeidet med EU forordninger i flere år og har sett hvor fullstendig tullete og galt det kan gå. En må være veldig naiv om en tror Tyskere,Franskmenn,Polakker osv vil ha ordninger som ikke gavner dem. Er det ulike interesser så er det kjøttøksa som gjelder. Bare se nå hvordan de truer med å slenge toll på oss og regelrett dytte mer "billig" energi sydover når industrien her må pakke sammen. Flow based ble f.eks innført fordi man i EU så at det ville kunne gi ca 4 TWh mer eksport ut fra Norden. Jeg har vært med i denne prosessen. Samfunnsøkonomisk for Norge er dette et tap,men for EU er det en gevinst. Nå skal markedet over på 15min day ahead 1 oktober..det er gått med enorme ressurser for å få dette til,men det gir i praksis null verdi for Norge. Og så prater man om innføring av marked for reaktiv effekt..som i praksis er en tjeneste som KUN kan tilbys av aktører som gjennom sin nettilknytning får monopol på leveransene. Dette er samfunnsøkonomisk galskap. Alt dyttes frem av EU. Man brenner bort enorme penger på tull.

Det er her jeg mener du har for tunellsyn, som jeg prøvde å illustrere med gjerrigknarken og stabukken som absolutt skal bo utenfor middelalderborgen. Strøm er en internasjonal vare både direkte og indirekte med de produktene vi lager av det. Det er helt tullete at Norge skal lukke seg ute i en slags øydrift fordi vi ikke ser helhetsbildets fordeler av å samarbeide. Billig norsk strøm i et isolert marked fungerte hele 1900-tallet men har gradvis blitt mer irrelevant i tråd med globaliseringen. Globaliseringen i global form er satt på pause på grunn av kriger og polarisering. Nå er det å stå samlet i vår Europeiske borg som gjelder framfor grenseløs globalisering med Kina, Trump, Russland osv. Det er disse røverne vi finner på utsiden av den borgen jeg snakker om. De som du ser helt bort i fra, inkludert i debatten om kinesiske elbiler. Europeisering av strømpriser og noen TWh dit er bagateller mot de problemene vi kan møte når vi står alene utenfor borgen nå røverlandene kommer for å desimere oss. Knøttlille Norge har ikke en sjans alene.

Blir vi med i EU så kan vi faktisk sette ned foten mot idiotiske reformer og direktiver. Det kan vi ikke når vi står her på utsiden av borgen og roper alene.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det er her jeg mener du har for tunellsyn, som jeg prøvde å illustrere med gjerrigknarken og stabukken som absolutt skal bo utenfor middelalderborgen. Strøm er en internasjonal vare både direkte og indirekte med de produktene vi lager av det. Det er helt tullete at Norge skal lukke seg ute i en slags øydrift fordi vi ikke ser helhetsbildets fordeler av å samarbeide. Billig norsk strøm i et isolert marked fungerte hele 1900-tallet men har gradvis blitt mer irrelevant i tråd med globaliseringen. Globaliseringen i global form er satt på pause på grunn av kriger og polarisering. Nå er det å stå samlet i vår Europeiske borg som gjelder framfor grenseløs globalisering med Kina, Trump, Russland osv. Det er disse røverne vi finner på utsiden av den borgen jeg snakker om. De som du ser helt bort i fra, inkludert i debatten om kinesiske elbiler. Europeisering av strømpriser og noen TWh dit er bagateller mot de problemene vi kan møte når vi står alene utenfor borgen nå røverlandene kommer for å desimere oss. Knøttlille Norge har ikke en sjans alene.

Blir vi med i EU så kan vi faktisk sette ned foten mot idiotiske reformer og direktiver. Det kan vi ikke når vi står her på utsiden av borgen og roper alene.

Jeg er uenig med deg. Jeg vil ikke at Norge skal bli Europas Afrika. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (49 minutter siden):

Jeg er uenig med deg. Jeg vil ikke at Norge skal bli Europas Afrika. 

Noe som understreker mitt poeng, ettersom Afrika står utenfor EU-borgen og har sitt eget multi-sett med kollektiv idioti. I mye større grad enn Europa vil jeg påstå. Hadde afrikanske land og mange folkeslag begynt å oppføre seg rasjonelt, strategisk og diplomatisk så hadde de nærmet seg EU bare av den grunn.

Men det skjer neppe. Nå er Afrika arena for matvaredumping fra EU som ødelegger deres marked, hatsk mot Europa og naiv ovenfor Kina. Religion og deres kollektive traumer fra kolonitida hindrer de i å handle rasjonelt og for sine egne interesser.

Endret av Simen1
Skrevet

Professor samfunnsøkonomi om bilavgifter og hvorfor elbilstøtten bør avvikles. Subsidier til elbil har kostet 10 tusen kroner per tonn CO2, EUs kvotesystem krever nå ca 1000 kroner per tonn CO2. Det er ganske dyre kutt. Men selvsagt veldig positivt med mindre lokal forurensning. 

Quote

staten fått 540 milliarder kroner mer i inntekt fra bilbruk i perioden 2007–2025. I tillegg kommer bortfall av merverdiavgift på 100 milliarder, altså til sammen reduserte avgiftsinntekter på 640 milliarder etter 2007. 

 

Skrevet

Selv en professor kan regne feil og adressa nevner den ene regnefeilen selv når de påpeker at elbilsalget ville vært et helt annet dersom differensieringen ikke hadde eksistert. Men en svært stor ting som adressa ikke nevner, av regnefeil, er at av de 640 milliardene så utgjør mva-fritaket bare 100 av de, eller ca 15%. De resterende 540 milliardene regnes som tapt inntekt på Norges særegne engangsavgifter på fossile biler. Dette burde være helt irrelevant for elbiler. Og forsåvidt fossilbiler også. Vi kan faktisk snu litt på det og si at særavgiftene på fossile biler har subsidiert staten (på folkets bekostning) i massivt omfang helt siden det ble innført. Antagelig på rundt 10-20 ganger flere fossile biler enn det antallet elbiler som har fått mva-fritak. At staten nå gir en ørliten del av det (100 milliarder cashback) tilbake til folket i form av mva-fritak i en periode på ca 22 år.

Nesten merkelig at denne professoren ikke krisemaksimerer alt staten "taper" på drivstoffavgifter som ikke blir betalt når fossilt fases ut.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Professor samfunnsøkonomi om bilavgifter og hvorfor elbilstøtten bør avvikles. Subsidier til elbil har kostet 10 tusen kroner per tonn CO2, EUs kvotesystem krever nå ca 1000 kroner per tonn CO2. Det er ganske dyre kutt. Men selvsagt veldig positivt med mindre lokal forurensning. 

 

Fordelen er jo at vi reduserer CO2 utslippene her i landet for en pris av 10 000kr kiloen , men gir en kraftig økning av co2 utslipp i Kina og andre land som lager batterier. Opptil 10 tonn pr bil. Det er jo slik vi liker det. Har du en skjøyteledning som er så lang at du ikke hører diesel generatoren kjører du uten utslipp. Står diesel generatoren i bilen er  det fy fy og enorme avgifter 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (14 timer siden):

Køyre du 20 mil har du sannsynligvis overgått distriktet køyretøyet tilhøyre, og om det da er kritisk at ein pasient er brakt til eit sjukehus utenfor distriktet er det intet problem å vurdere eit ICE køyretøy i staden.

...men heile denne situasjonen er urealistisk. Enten så har pasienten tid til at sjåfør kan stoppe og møte egne behov, eller så bruke dei alternativ transport som helikopter. Heile situasjonen kor ein må reise lange veier uten stopp i ambulanse er i grunn og bunn fiksjon.

Altså tenk litt over det. Hvis det ikkje er tid til å stoppe så er det ikkje tid til å stoppe behandlingen heller, og då er ikkje ein ambulanse utstyrt godt nok eller kjapp nok lengre.

En fiksjon for den ultraurbane som aldri har vært nord for Sinsenkrysset, men realiteter for de som bor litt utenfor allfarvei:

https://klassekampen.no/artikkel/2023-11-08/fire-timer-til-hastekeisersnitt/7J7y

Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

@Trestein Det der er bare pisspreik og det vet du etter så mange diskusjoner der den myten er dementert. Elbiler gir reelt mye lavere utslipp i et livsløpsperspektiv.

Joda men til en veldig høy pris pr kilo co2. Man kunne ha renset ett boss forbrenningsanlegg til en mye lavere pris pr kilo co2. Det ville heller ikke ført til at utslipp i Kina økte.

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Vokteren said:

En fiksjon for den ultraurbane som aldri har vært nord for Sinsenkrysset, men realiteter for de som bor litt utenfor allfarvei:

https://klassekampen.no/artikkel/2023-11-08/fire-timer-til-hastekeisersnitt/7J7y

Rart personangrep fullt av snodige påstander om kven eg er. No bur eg gangvei unna sjukehus med helikopter, men det har ikkje vore realiteten meste av livet. 😉 I tillegg så treng ein ikkje vera "ultraurban" for å observere virkeligheten, som også er gjengitt i kartet på din egen lenke.

Med det sagt må eg medgi at det absolutt eksisterer ekstreme moglegheiter.

...Eg ser ikkje kva det har med elbiler å gjøre da, så kanskje du må relatere det til tråden her igjen. 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...