Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk:

https://www.utenfilter.no/2025/09/23/elektrifisering-av-utrykningskjoretoy/

I «normaltilstand» vil nok dette fungere, men kjøretøy for nødetater, kritisk infrastruktur, forsvar osv må dimensjoneres for det uventede, langvarige nødsituasjoner, gjerne i kulde og mørke, ved strømbrudd eller ved uvær. 
I dag kan dette håndteres enkelt med et par jerrykanner eller fat og håndpumpe.

Hva skjer om brann/helse/politi må stoppe underveis til en ulykke for å lade ?
Eller hva om strømbruddet blir langvarig fordi reparatørene har tomt bilbatteri ?
Tipper vi kommer til å se mange mobile dieselaggregater på utrykningshengere i tiden fremover.

  • Liker 1
Skrevet
Just now, Vokteren said:

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk:

https://www.utenfilter.no/2025/09/23/elektrifisering-av-utrykningskjoretoy/

I «normaltilstand» vil nok dette fungere, men kjøretøy for nødetater, kritisk infrastruktur, forsvar osv må dimensjoneres for det uventede, langvarige nødsituasjoner, gjerne i kulde og mørke, ved strømbrudd eller ved uvær. 
I dag kan dette håndteres enkelt med et par jerrykanner eller fat og håndpumpe.

Hva skjer om brann/helse/politi må stoppe underveis til en ulykke for å lade ?
Eller hva om strømbruddet blir langvarig fordi reparatørene har tomt bilbatteri ?
Tipper vi kommer til å se mange mobile dieselaggregater på utrykningshengere i tiden fremover.

Me er i 2025.

Fleste relevante alternativer vil ha rekkevidder som nærme seg 500 km. Det er meir enn nok til å ikkje trenge lading sjølv under ganske ekstreme forhold, og om ein mot formodning skulle ha eit særskilt behov som bryt med det så kan ein holde på eksisterende doninger for disse særsituasjonene.

Det koster mykje å køyre, men det er svinbillig å stå i ro. Hvis eit strømbrudd skjer så er det ICE verktøyer som sannsynligvis ryker først ettersom dei er usaklig grådige i samanlikning.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (54 minutter siden):

Me er i 2025.

Fleste relevante alternativer vil ha rekkevidder som nærme seg 500 km. Det er meir enn nok til å ikkje trenge lading sjølv under ganske ekstreme forhold, og om ein mot formodning skulle ha eit særskilt behov som bryt med det så kan ein holde på eksisterende doninger for disse særsituasjonene.

Det koster mykje å køyre, men det er svinbillig å stå i ro. Hvis eit strømbrudd skjer så er det ICE verktøyer som sannsynligvis ryker først ettersom dei er usaklig grådige i samanlikning.

500 km i minus 10 er det nok ikke mange som klarer, særlig ikke ved utrykning eller utenfor motorvei.
Mannskapenes mulighet for å varme seg /koke kaffe i bilen i bilen, blir også begrenset.
Utrykningskjøretøyer bør ikke elektrifiseres før faststoffbatteriet er tilgjengelig med minst samme rekkevidde som fossilbilen.
Fortsatt  kommer mange til å savne jerrykannen når det blir alvor.

  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk

Regner med at de har lader på parkeingsplassene, og at de holdes oppladet utenom utrykning. Og har de en rekkevidde på 50+ mil, ser jeg ikke dette som et realistisk problem.

Utrykningskjøretøy på bensin/diesel kan også gå tomme for drivstoff. Og de fleste er sjelden fylt helt opp da de ikke har egne bensinstasjoner der de vanligvis står parkert. 

  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

500 km i minus 10 er det nok ikke mange som klarer, særlig ikke ved utrykning eller utenfor motorvei.

Hvor ofte må et utrykningskjøretøy kjøre distansen Oslo-Lillehammer-Oslo på én utrykning? Det er 366 kilometer, og innenfor hva en elbil med 500 km etter WLTP standarden skal klare i 10 minusgrader.

Vokteren skrev (2 minutter siden):

Mannskapenes mulighet for å varme seg /koke kaffe i bilen i bilen, blir også begrenset.

De fleste elbiler har varmepumpe, som bruker lite strøm. Og vet du hva, hvis et utrykningskjøretøy står i ro, så vil elvarianten holde varmen mye lenger enn en bensin/dieselbil der motoren må stå og gå for at de skal få varme i kupeen (da tar jeg utgangspunkt i at de har prosentvis like full tank/fullt batteri).

Og hvem er det som koker kaffe i bilen? Det har jeg aldri hørt om.

  • Liker 1
Skrevet
Nukleosid skrev (3 minutter siden):

Regner med at de har lader på parkeingsplassene, og at de holdes oppladet utenom utrykning. Og har de en rekkevidde på 50+ mil, ser jeg ikke dette som et realistisk problem.

Utrykningskjøretøy på bensin/diesel kan også gå tomme for drivstoff. Og de fleste er sjelden fylt helt opp da de ikke har egne bensinstasjoner der de vanligvis står parkert. 

Men de har gjerne et par jerrykanner.
Det finnes ofte velvillige bønder med sin egen gårdstank for diesel.
Uforutsette situasjoner krever improvisering, men vanskelig å improvisere hvis man trenger 200 kW for lading
 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Nukleosid said:

 

2 hours ago, Vokteren said:

 

Det artikkelen er tynn på skopresset, altså utvalgt av biler
Ser top speccet Mercedes Vito ligger på.... 90kWh og klarer bare 382km WTLP. Altså 200km i mindre ideele forhold.

HER trykker skoen.
Mercedes/Tesla/Volvo i mer representativ personbilstørrelsen er mulig å oppdrive fra fabrikk med store nok batterier og effektive nok drivlinjer. Taxibransjen skriver også lignende artikkler, og de roter også noe ENORMT med å fastslå problemet, som er identisk.

Endret av del_diablo
Skrevet (endret)
1 hour ago, Vokteren said:

Men de har gjerne et par jerrykanner.
Det finnes ofte velvillige bønder med sin egen gårdstank for diesel.
Uforutsette situasjoner krever improvisering, men vanskelig å improvisere hvis man trenger 200 kW for lading
 

Snodig korleis du kan sjå for deg ein framtid som dette, men ikkje ein tilsvarende ein for elektrisk, sjølv om Alle™️ har strøm, samtidig som det er relativt få bønder, og enda færre som har skrekkelig mykje av drivstoff å gi.

Logistikken her er egentlig ikkje særdeles i fossilstoffs favør, om i det heila tatt egentlig.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

Snodig korleis du kan sjå for deg ein framtid som dette, men ikkje ein tilsvarende ein for elektrisk, sjølv om Alle™️ har strøm, samtidig som det er relativt få bønder, og enda færre som har skrekkelig mykje av drivstoff å gi.

Logistikken her er egentlig ikkje særdeles i fossilstoffs favør, om i det heila tatt egentlig.

«Alle» har ikke strøm hvis det er langvarig uvær, naturkatastrofe, skogbrann e.l.
Særlig ikke hvis man skal ha mengder som monner.
Synes jeg ser en brannbil, politibil eller ambulanse som må stoppe og lade 10 timer før den kan gjøre ny innsats.

En middels stor gård med landbruksmaskiner har gjerne noen hundre liter diesel som kan benyttes i nødstilfelle til nødstrømsaggregater eller mobile vannpumper.

  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):
Vokteren skrev (1 time siden):

Men de har gjerne et par jerrykanner.
Det finnes ofte velvillige bønder med sin egen gårdstank for diesel.
Uforutsette situasjoner krever improvisering, men vanskelig å improvisere hvis man trenger 200 kW for lading
 

Snodig korleis du kan sjå for deg ein framtid som dette, men ikkje ein tilsvarende ein for elektrisk, sjølv om Alle™️ har strøm, samtidig som det er relativt få bønder, og enda færre som har skrekkelig mykje av drivstoff å gi.

Logistikken her er egentlig ikkje særdeles i fossilstoffs favør, om i det heila tatt egentlig.

Og vår kjære @Vokteren tror tydeligvis bilene bare kan lade på ladere med 200+ kW...

Med 22 kW, om bilen støtter dette, kan lades fra 3-90 % SoC på 4t 15m forutsatt et gigantisk batteri på 110 kWh, ca 8t 40m på 11 kW. Tidene går betydelig ned med mindre batterier. Og selvsagt trenger den neppe lades fra så lav SoC til vanlig, og har neppe behov for mer enn 50 % for å kunne kjøre langt. Eller enda lavere om det er bare er for å nå nærmeste lynlader.

De fleste utrykninger er vel bare sjeldent 20 mil eller mere, og i slike tilfeller kan man koordinere slik at man sender flere biler for å ev. avlaste den første/de første bilene til stedet...

Altså snakker man om et temmelig oppkonstruert scenarie at den må lades så lenge om den skal konstant være klar til temmelig lange turer uten mulighet for å stoppe for en "top up" av batteriet.

Skrevet
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Og vår kjære @Vokteren tror tydeligvis bilene bare kan lade på ladere med 200+ kW...

Med 22 kW, om bilen støtter dette, kan lades fra 3-90 % SoC på 4t 15m forutsatt et gigantisk batteri på 110 kWh, ca 8t 40m på 11 kW. Tidene går betydelig ned med mindre batterier. Og selvsagt trenger den neppe lades fra så lav SoC til vanlig, og har neppe behov for mer enn 50 % for å kunne kjøre langt. Eller enda lavere om det er bare er for å nå nærmeste lynlader.

De fleste utrykninger er vel bare sjeldent 20 mil eller mere, og i slike tilfeller kan man koordinere slik at man sender flere biler for å ev. avlaste den første/de første bilene til stedet...

Altså snakker man om et temmelig oppkonstruert scenarie at den må lades så lenge om den skal konstant være klar til temmelig lange turer uten mulighet for å stoppe for en "top up" av batteriet.

Du beskriver en idealsituasjon, ikke om realiteter hvor man må improvisere for å unngå at uønskede hendelser eskalerer.
Da kan man ikke avbryte innsatsen for å kjøre hjem for å lade.
De færreste i grisgrendte strøk kan avse 22 kW i mange timer.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (3 timer siden):

Elektrifisering av utrykningskjøretøy blir en utfordring og en realitysjekk:

https://www.utenfilter.no/2025/09/23/elektrifisering-av-utrykningskjoretoy/

I «normaltilstand» vil nok dette fungere, men kjøretøy for nødetater, kritisk infrastruktur, forsvar osv må dimensjoneres for det uventede, langvarige nødsituasjoner, gjerne i kulde og mørke, ved strømbrudd eller ved uvær. 
I dag kan dette håndteres enkelt med et par jerrykanner eller fat og håndpumpe.

Hva skjer om brann/helse/politi må stoppe underveis til en ulykke for å lade ?
Eller hva om strømbruddet blir langvarig fordi reparatørene har tomt bilbatteri ?
Tipper vi kommer til å se mange mobile dieselaggregater på utrykningshengere i tiden fremover.

Siden hengerfestet kan være opptatt i forbindelse med utrykninger (ekstra vanntank-vogn for brannbiler, snøscooter-vogn for ambulanse etc) så håper jeg de finner på gode kompakte aggregat for takmontering (<80kg) og utvendinge fester for jerrykanner.

Egentlig er det ganske tragisk at Norge avgiftslegger i hjel biler som har innebygget aggregat (PHEV). Håper andre land ikke begår samme tabbe som oss. Daglig elektrisk kjøring med mulighet for bensin eller diesel er også viktig for private av beredskapsgrunner. Tenk langvarige strømbrudd og behov for kjøring. Hjemmetjenesten, postlevering, varelevering, renovasjon, kjøring til legen/apoteket, butikken etc. Norge er hittil Russlands eneste nabo som ikke har blitt overrumplet av Russisk krig. Og som vi ser i Russland nå så er det å stå på bare ett ben, bensin, også et beredskapsproblem. Vi bør kunne bytte mellom to ting. Gjerne el med fullverdig elbil-rekkevidde + diesel siden diesel er langtidsholdbart i motsetning til bensin. Så får vi heller avgiftslegge dieselen i hjel sånn at folk unngår å kjøre med diesel med mindre de er helt nødt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Du beskriver en idealsituasjon, ikke om realiteter hvor man må improvisere for å unngå at uønskede hendelser eskalerer.
Da kan man ikke avbryte innsatsen for å kjøre hjem for å lade.
De færreste i grisgrendte strøk kan avse 22 kW i mange timer.

Du kan jo selv sjekke kartet på f.eks. chargefinder for å se hvor langt du må kjøre fot å nå nærmeste elbillader. De fleste strekninger har en lader, om ikke akkurat en 200+ lader innenfor svært få mil, nesten uansett hvor i landet du befinner deg. Men du skal få et gratistips, Finnmark er gjerne fylket der du kan finne noen strekninger som er i nærheten av å skape problemer.

Og, nei, jeg tegnet ikke opp noen idealsituasjon. Bare noen få elbiler har over 110 kWh batteri, de fleste klarer seg med 75-85 kWh for å kunne kjøre langt lengre enn de fleste vil orke å kjøre eller klarer å kjøre på en 8-timersvakt. De dundrer jo ikke i 150 km/t fra vakta starter til den slutter.

De fleste biljakter/utrykninger er gjerne innenfor 2-3 mil avstand, så 20 mil er temmelig ekstraordinært. Og, Politiet har sjeldent bare en eller to biler, de fleste har et greit arsenal med biler de har for hånden. Så man plukker jo ut biler som i utgangspunktet er nærmest for et oppdrag, men om de får beskjed om at bilen må tanke/lade eller sjekke ut noen feil på kjøretøyet, så sender de ev. nest nærmeste bil i stedet.

Skrevet

Køyre du 20 mil har du sannsynligvis overgått distriktet køyretøyet tilhøyre, og om det da er kritisk at ein pasient er brakt til eit sjukehus utenfor distriktet er det intet problem å vurdere eit ICE køyretøy i staden.

...men heile denne situasjonen er urealistisk. Enten så har pasienten tid til at sjåfør kan stoppe og møte egne behov, eller så bruke dei alternativ transport som helikopter. Heile situasjonen kor ein må reise lange veier uten stopp i ambulanse er i grunn og bunn fiksjon.

Altså tenk litt over det. Hvis det ikkje er tid til å stoppe så er det ikkje tid til å stoppe behandlingen heller, og då er ikkje ein ambulanse utstyrt godt nok eller kjapp nok lengre.

Skrevet

Finansavisen: EU: Varsler toll på 50 prosent

EU trapper opp kampen mot billige kinesiske varer – tollsatser på opptil 50 prosent kan komme allerede om noen uker.

«Buy European»-krav

ENDELIG! sier nå bare jeg. Må bare håpe at tafatte Norge gidder å bidra i dugnaden. Vi bør opptre synkront med EU her.

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Finansavisen: EU: Varsler toll på 50 prosent

EU trapper opp kampen mot billige kinesiske varer – tollsatser på opptil 50 prosent kan komme allerede om noen uker.

«Buy European»-krav

ENDELIG! sier nå bare jeg. Må bare håpe at tafatte Norge gidder å bidra i dugnaden. Vi bør opptre synkront med EU her.

Norge blir jo også presset ut av EU markedet og møter tollmurer for vår metallproduksjon. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-toll-kan-ramme-2500-norske-arbeidsplasser/s/5-95-2637959

Så en kan saktens spørre om vi skal være med på noen dugnad om vi blir dolket i ryggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...