Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

El biler kan ikke bruke kjemisk brennstoff direkte. Så ein liter bensin hadde gitt null meter og null virkningsgrad

Men om en bruker elbilen trenger en ikke bruke literen i en tilsvarende bil. En kan velge å bruke den i en bedre applikasjon eller bare droppe å bruke den. dette er veldig enkel logikk.

å brenne i ICE motoren burde forbys, da den er så sinnsykt dårlig. 

men det hadde blitt en for stor økonomisk belastning. Men etter hvert ser vi det nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt åpenbart at ICE er død i de fleste moderne land. 

Selv om det messes fra endel bilinfluensere om at EV er salgsmessig døende viser tallene noe helt annet, lurer på hvem som putter penger inn på alle disse menneskene som mot alle fakta prøver og snakke ned EVer, regner med at en del av de gamle bilprodusentene er ute med spanderbuksene.

Var vel snakk om at Toyota prøvde veldig hardt og kaste så mye dritt som mulig rundt EVer i en lang periode, nå har vel kineserne skremt dem såpass at de bare må kaste seg på.

 

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Du har fremdeles mye tap. Solcellene har ver 22% virkningsgrad så har du omformere osv osv

Du kan ikke regne ett tap som ikke har noen kostnader, du må ikke dekke opp for dette tapet, hvis du fyller bensin har du ett reelt tap i omtrent samme størrelse som du selv må dekke.

Skrevet
28 minutes ago, Trestein said:

Du har fremdeles mye tap. Solcellene har ver 22% virkningsgrad så har du omformere osv osv

Ja solceller har et helt sinnsykt tap, så det bør vi slutte med!

 

IMG_1630.jpeg

Skrevet
agvg skrev (43 minutter siden):

Det er jo helt åpenbart at ICE er død i de fleste moderne land. 

Selv om det messes fra endel bilinfluensere om at EV er salgsmessig døende viser tallene noe helt annet, lurer på hvem som putter penger inn på alle disse menneskene som mot alle fakta prøver og snakke ned EVer, regner med at en del av de gamle bilprodusentene er ute med spanderbuksene.

Var vel snakk om at Toyota prøvde veldig hardt og kaste så mye dritt som mulig rundt EVer i en lang periode, nå har vel kineserne skremt dem såpass at de bare må kaste seg på.

 

Dette innlegget ligger nå ikke noe tilbake for antielbilinnleggene fra livets harde skole….

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (Akkurat nå):

Dette innlegget ligger nå ikke noe tilbake for antielbilinnleggene fra livets harde skole….

Hva mener du? Lyver tallene?

Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Hva mener du? Lyver tallene?

Hvilke tall? Du kommer jo ikke med tall, bare dårlig fundamenterte påstander, samtidig som du rakker ned på meningsmotstandere for å ha samme type argumentasjon

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Du kan ikke regne ett tap som ikke har noen kostnader, du må ikke dekke opp for dette tapet, hvis du fyller bensin har du ett reelt tap i omtrent samme størrelse som du selv må dekke.

Det blir det samme. Olja i bakken er det ingen som betaler for. Men folk og utstyr koster. Solceller er ikke gratis heller ikke omformere for å få strømmen inn på batteriet ditt. 

De første motorene som ble brukt kunne kjøre på råolje som ikke var rafinert. 

Det verste er at et menneske også har tap. Tilfører du en kWh i kjemisk energi(Mat) så får du heller ikke mere enn ca 400wh ut i fysisk arbeid. Menneske kan heller ikke slåes av i 9mnd når du ikke har bruk for den slik en snøfreser for eksempel kan.

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (43 minutter siden):

Det blir det samme. Olja i bakken er det ingen som betaler for. Men folk og utstyr koster. Solceller er ikke gratis heller ikke omformere for å få strømmen inn på batteriet ditt. 

De første motorene som ble brukt kunne kjøre på råolje som ikke var rafinert. 

Det verste er at et menneske også har tap. Tilfører du en kWh i kjemisk energi(Mat) så får du heller ikke mere enn ca 400wh ut i fysisk arbeid. Menneske kan heller ikke slåes av i 9mnd når du ikke har bruk for den slik en snøfreser for eksempel kan.

Og relevansen var? De 73 prosenten av sola som du ikke greier og utnytte med ett solcelleanlegg betyr jo null og niks, en helt merkelig goddag mann økseskaft argumentasjon.

Men jeg får mer energi over tid med solceller enn jeg gjør med en kanne bensin.

Skrevet
agvg skrev (55 minutter siden):

Og relevansen var? De 73 prosenten av sola som du ikke greier og utnytte med ett solcelleanlegg betyr jo null og niks, en helt merkelig goddag mann økseskaft argumentasjon.

Men jeg får mer energi over tid med solceller enn jeg gjør med en kanne bensin.

Om solcellene hadde vert mere effektive kunne jeg ha dekket mitt energibehov med solceller. I dag vil huset mitt kunne produsere 4000kWh hadde de hatt større virkningsgrad kunne de ha produsert 20 000kWh. Strømkostnad ville også blitt redusert med 80%

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Om solcellene hadde vert mere effektive kunne jeg ha dekket mitt energibehov med solceller. I dag vil huset mitt kunne produsere 4000kWh hadde de hatt større virkningsgrad kunne de ha produsert 20 000kWh. Strømkostnad ville også blitt redusert med 80%

Virkningsgraden blir jo forbedret, dog er kostnadene høye i Norge på solcelleanlegg, prisene vil nok falle endel og som nevnt mange ganger så synker batterikostnadene ganske raskt. Skal bli spennende og se om balkongsolceller tar av i Norge.

Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Kannibalismen blant el-bil produsenter har startet. Bare vent et par år til. Blir umulig å få tak i reservedeler osv. senere. Og blir vel bruk og kast for dem som har penger.

I Kina vil det jo skje en kraftig opprydding, dog er det få av disse som er solgt i vesten.

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (4 timer siden):

I Kina vil det jo skje en kraftig opprydding, dog er det få av disse som er solgt i vesten.

Bare fra Norge har det forsvunnet 7 kinesiske merker det siste året. Tipper i alle fall 20 kinamerker er borte fra Europa innen 5 år. 

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Bare fra Norge har det forsvunnet 7 kinesiske merker det siste året. Tipper i alle fall 20 kinamerker er borte fra Europa innen 5 år. 

Hvilke 7?

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hvilke 7?

Husker ikke på stående fot, men sist ut var Taycanutfordreren rekkeviddevinneren i motors test Hi-Phi, som offisielt forsvant ut for 3 uker siden

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (23 timer siden):

Om solcellene hadde vert mere effektive kunne jeg ha dekket mitt energibehov med solceller. I dag vil huset mitt kunne produsere 4000kWh hadde de hatt større virkningsgrad kunne de ha produsert 20 000kWh. Strømkostnad ville også blitt redusert med 80%

Dette er vel irrelevant for diskusjonen. Solcellene har bare noen og 20% virkningsgrad, men det betyr ikke det samme som energitap, det betyr at man ikke klarer å utnytte all energien som treffer platene. Dette tallet sier ingen ting om utnyttelsesgraden av energien som faktisk tas opp, som er lang høyere enn for fossile drivstoff. Å sammenligne ineffektivitet i en forbrenningsprosess med virkningsgraden til solceller er totalt meningsløs.

  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (6 minutter siden):

Husker ikke på stående fot, men sist ut var Taycanutfordreren rekkeviddevinneren i motors test Hi-Phi, som offisielt forsvant ut for 3 uker siden

Trodde den forsvant ifjor. 👍

Uansett, hadde du giddet lete opp de 6 andre? 🙂

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...