Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (15 timer siden):

For å følge opp videre: 

Dette er den første artikkelen jeg har sett som forsøker å sammenligne en og topedalkjøring: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457524003774

Fra abstraktet (Min utheving): 

Results showed: 1) The regenerative braking system did not affect driver perception and reaction of the lead vehicle braking event and drivers extended throttle release to avoid rapid speed drops when the lead vehicle braked slowly; 2) the one-pedal mode exhibited a longer throttle to brake transition time and increased uncertainty in timing of brake pedal application; 3) the one-pedal mode was safer than the two-pedal mode in low urgency situations but became unsafe in high urgency or uncertain situations due to delayed braking

Jeg har lært flere å kjøre bil. Det jeg alltid starter med er å trene opp bremse refleksen. Kjører på en øde vei og når jeg knipser skal kandidaten bremse. Når dette sitter føler jeg med trygg nok til å fortsette med kjøring. Både fordi jeg vet at kandidaten treffer bremsepedalen og for at jeg ved å knipse eller si brems har mye bedre kontroll enn å dra i en håndbrekk som knapt virker

Har ofte tenkt på (Og komentert her inne) at enpedal kjøring vil gi vesentlig færre raske forflytninger fra gass til brems og dermed kan påvirke antall ms fra gass til ABS bremsing over tid.

I gamle dager var det noe som het bremseberedskap. Ved kjøring forbi busser, parkerte biler, uoversiktlig sving så sklle man holde foten på bremsen. Ikke for å bremse men for å spare et halvt sekund om det oppstod en situasjon som krevde bråbrems

Når man kjører 50km/h i tettbebygget strøk kjører man faktisk 14m/s 500mS spart er 7m kortere stopplengde. Om man regner at en bra bil klarer 1 g i retardasjon er stopplengde fra 50km/h ca 11m

En el bil som regenererer klarer ca 0.3 G som vil gi en stopplengde på 32m om retardasjon er noe lunde konstant

Så selv om man skipper bremseberedskap på en bil vil du stoppe på 18m mens slipper du gassen på en elbil vil du stoppe på 32m

Skrevet

Tenker at hvis eg ligger med konstant pådrag på min bil og plutselig får behov for rask ned bremsing så går det raskere med Teslaen enn det gjorde med mondeoen som hadde automat.

Når eg, like raskt som før, er over på bremsepedalen så har allerede bilen begynte retardasjon og det må man jo spare noe bremselengde på. Så dårligere stopp reaksjon tviler eg på at eg har med dagens bil.

Men dette er jo etter gode 23 år med "vanlig" kjøring så refleksene er hardt innarbeidet.

Usikker på hvordan det ville vært om eg alltid hadde kjørt enpedal slik eg gjør nå. Om eg da ville fått noe tregere bremserespons siden 99,99 prosent av kjøringen foregår uten bruk av bremsepedalen. Og om eg nå vil få tregere respons over tid.

Det er vel det den forskningen som ble linket til her kan dagen viste?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg har lært flere å kjøre bil. Det jeg alltid starter med er å trene opp bremse refleksen. Kjører på en øde vei og når jeg knipser skal kandidaten bremse. Når dette sitter føler jeg med trygg nok til å fortsette med kjøring. Både fordi jeg vet at kandidaten treffer bremsepedalen og for at jeg ved å knipse eller si brems har mye bedre kontroll enn å dra i en håndbrekk som knapt virker

 

Dette har alltid eg og gjort. Det skal sitte som en refleks og ikke være noe man må tenke at man skal gjøre.

Ikke knipset, men verbalt eg. Kanskje knips skal testes når eldste skal lærekjøre fra neste år.

Trykke inn p på Teslaen gir bra stopp i 50 men eg vil bruke litt lang tid bort og ikke minst er det fomlefare....

Der er leafen bedre da eg kan sitte med knappen.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Jotun said:

Tenker at hvis eg ligger med konstant pådrag på min bil og plutselig får behov for rask ned bremsing så går det raskere med Teslaen enn det gjorde med mondeoen som hadde automat.

Når eg, like raskt som før, er over på bremsepedalen så har allerede bilen begynte retardasjon og det må man jo spare noe bremselengde på. Så dårligere stopp reaksjon tviler eg på at eg har med dagens bil.

Men dette er jo etter gode 23 år med "vanlig" kjøring så refleksene er hardt innarbeidet.

Usikker på hvordan det ville vært om eg alltid hadde kjørt enpedal slik eg gjør nå. Om eg da ville fått noe tregere bremserespons siden 99,99 prosent av kjøringen foregår uten bruk av bremsepedalen. Og om eg nå vil få tregere respons over tid.

Det er vel det den forskningen som ble linket til her kan dagen viste?

De to gangene, jeg har vært uoppmerksom og virkelig trengt å bremse de siste 6 årene med Tesla, så har faktisk bilen rukket å bremse før meg. Bremsepedalen «forsvant» under foten min begge ganger, så bilen var et brøkdels sekund raskere enn meg. 

Fantombremsning har jeg merket noen ganger, men betaler lett med det, for at den har reddet skinnet mitt 2 ganger når det virkelig gjaldt. 

  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (23 timer siden):

Markedet er forsvinnede lite i Norge også, kun noen få entreprenører som er kunder. Privatmarkedet er omtrent ikkeeksisterende. Markedet er generellt veldig lite for slike biler utenfor USA, noe som reflekteres i at det omtrent ikke foregår produktutvikling i dette segmentet. De fleste nøyer seg med litt redesign av gamle modeller med 90-tallsteknologi. Izusu er spesiellt bakpå, og selger omtrent ingenting, hverken i Norge eller EU.

Pickupmarkedet er ikke spesielt stort i Norge/EU, men det selges pickuper i bøtter og spann i andre markeder. Kan spesielt nevne Thailand som er nr 2 i verden på antall solgte pickup etter USA. Og det selges mye ellers også i Sørøst Asia, Australia, Afrika og Latin Amerika. 
 

Skrevet

Tyske merker og merker eid av tyske selskap som dominerer, burde vel ikke overraske noen. Tyskerne har jo hovedsakelig kjøpt tysk. Italienerne kjøper jo helst Italiensk, spanjoler helst spansk (selv om SEAT er VW-produkt nå), Franskmenn kjøper franske biler, og briter kjøper helst det de anser som britiske biler.

Det som var litt merkelig, var jo at Tesla, til tross for fabrikk i Berlin, gjorde det så godt i 2024 i alle disse landene. Nordmenn og dansker har ingen egen bilproduksjon, men også vi har jo vært delt mellom Tyskland og Japan i de seneste årene, inntil Tesla tok over som markedsleder i våre markeder.

Skrevet
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Tyske merker og merker eid av tyske selskap som dominerer, burde vel ikke overraske noen. Tyskerne har jo hovedsakelig kjøpt tysk. Italienerne kjøper jo helst Italiensk, spanjoler helst spansk (selv om SEAT er VW-produkt nå), Franskmenn kjøper franske biler, og briter kjøper helst det de anser som britiske biler.

Det som var litt merkelig, var jo at Tesla, til tross for fabrikk i Berlin, gjorde det så godt i 2024 i alle disse landene. Nordmenn og dansker har ingen egen bilproduksjon, men også vi har jo vært delt mellom Tyskland og Japan i de seneste årene, inntil Tesla tok over som markedsleder i våre markeder.

Hva mener du her

Det som var litt merkelig, var jo at Tesla, til tross for fabrikk i Berlin, gjorde det så godt i 2024 i alle disse landene.

Skrevet
Trestein skrev (30 minutter siden):

Hva mener du her

Det som var litt merkelig, var jo at Tesla, til tross for fabrikk i Berlin, gjorde det så godt i 2024 i alle disse landene.

Tesla gjør det jo elendig..men det er alltid noen som henger seg opp i fortiden og kommenterer på den

Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Hva mener du her

Det som var litt merkelig, var jo at Tesla, til tross for fabrikk i Berlin, gjorde det så godt i 2024 i alle disse landene.

I marked som normalt har blitt dominert av "hjemmeproduserte produkter", er det merkelig at Tesla dominerte. Men nå har de jo fått opp produkter som er konkurransedyktig på det de fleste vektlegger, så da er det ikke merkelig at de igjen dominerer på salgslistene.

Man kunne jo tenke seg at flere ville oppfatte TMY som tysk, siden den produseres i Tyskland, men det har vel ikke satt seg som inntrykk hos de fleste tyskere. Og nå virker det og som de i stor grad ønsker å støtte tyske bilprodusenter i Tyskland ved å kjøpe produkter fra dem. Spesielt med alle de signalene om at Tyske bilprodusenter kan forvitre, så faller det ganske naturlig at man ønsker å støtte sine egne selskaper.

Skrevet
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

I marked som normalt har blitt dominert av "hjemmeproduserte produkter", er det merkelig at Tesla dominerte. Men nå har de jo fått opp produkter som er konkurransedyktig på det de fleste vektlegger, så da er det ikke merkelig at de igjen dominerer på salgslistene.

Man kunne jo tenke seg at flere ville oppfatte TMY som tysk, siden den produseres i Tyskland, men det har vel ikke satt seg som inntrykk hos de fleste tyskere. Og nå virker det og som de i stor grad ønsker å støtte tyske bilprodusenter i Tyskland ved å kjøpe produkter fra dem. Spesielt med alle de signalene om at Tyske bilprodusenter kan forvitre, så faller det ganske naturlig at man ønsker å støtte sine egne selskaper.

Tenkte vel mere på salgstallene til kina bilene som koster halvparten og er mye bedre enn de tyske. De var langt nede på listene. 

Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Tesla gjør det jo elendig..men det er alltid noen som henger seg opp i fortiden og kommenterer på den

Hele videoen går på å sammenligne årets salg så langt, med fjorårets! Du demonstrerer jo her en fullstendig mangel på forståelse av statistiske opplysninger. 🙃 Gratulerer!  

Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

Tenkte vel mere på salgstallene til kina bilene som koster halvparten og er mye bedre enn de tyske. De var langt nede på listene. 

Det har i grunn samme forklaringen. Men BYD snek seg opp på topp 10 for første gang, mens ORA gjør en gjenvisitt!

Kan vel og nevne at den subsidiepakken som forsvant, gjorde elbiler gunstige, også for såkalt utenlandske merker, som gjorde det lettere å velge en ikke-tysk elbil. Uten den støtten, blir elbiler generelt dyrere, som vel og forklarer hvorfor e-REV's og andre hybrider nå gjør det så bra!

Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

Folk på Østlandet mer interessert å kjøpe brukt elbil, men helst tysk-produsert...

https://elbil.no/sa-mye-er-vi-villige-til-a-svi-av-pa-bil/

Artikkelen er jo litt feil og, model y produseres ikke i usa for Europa 😝

Quote

En annen økende trend er at flere vil kjøpe bruktbil fremfor nybil, mens få vil kjøpe bil produsert i USA. Det til tross for at den mest solgte bilen i Norge er Tesla Model Y, som jo produseres nettopp der.

Men bor sjøl på Østlandet og skal ha ny familie bil, budsjettet er maks 450.

Vil helst ikke ha brukt bil, awd er ikke så viktig her. Vurderer nye g6 men standard range kommer senere samt at de ikke har noe tilbud med lav rente heller på den nye.

Skrevet
onkel_jon skrev (16 minutter siden):

Artikkelen er jo litt feil og, model y produseres ikke i usa for Europa 😝

Det nevnes jo i artikkelen. at TMY produseres i Europa! Se din egen Qoute...! 😎 

onkel_jon skrev (18 minutter siden):

Men bor sjøl på Østlandet og skal ha ny familie bil, budsjettet er maks 450.

Vil helst ikke ha brukt bil, awd er ikke så viktig her. Vurderer nye g6 men standard range kommer senere samt at de ikke har noe tilbud med lav rente heller på den nye.

Er selvsagt mange som vil ha ny bil, men det er og mange som er redd verditapet, og derved helst vil unngå helt ny bil. 2 år gammel og med 3 år igjen på garantien, så tenker man at man er dekket av garanti til neste bilbytte, samttidig som det verste verditapet stort sett er tatt.

Så glemmer man litt at kampanjer gjør brukte biler vel så dyre å finansiere som ny bil, men at man da kan ha bilen i 5 år istedet for 3, så noe høyere kostnad, fordeles over litt lengre tid. Da er det ikke sikkert at ny bil var så dumt like vel.

For egen del blir det vel ikke noe bilkjøp før 2029, da er dagens bil og all min dyre kredittgjeld borte, slik det ligger an nå. Da står jeg og friere til å kunne velge en god erstatning, og da bare ha bilen finansiert med lån. Alternativt, beholde den enda litt lengre, og få bygd opp EK. Nå går alt overskudd til å betale ned gjelden så raskt som mulig.

Skrevet
On 7/9/2025 at 11:59 PM, Syar-2003 said:

Ok . Feilsitering Large Language Model

Uansett mitt poeng står
Merk under fallgruve #2 av 5.

Her er noen av ChatGPT (og andre chatboter) sine begrensninger:
*Hallusinasjoner (gir feilinformasjon).
*Dikter opp referanser og sitater.
*Finner på ting som ikke har skjedd.

Gratisversjonene av AI-verktøy bruker ofte eldre AI-modeller. Disse hallusinerer mer enn de nye modellene. 
 

https://aiavisen.no/fallgruver-generativ-ai/

Går kanskje mer OT, men har lyst til å vise hva det blir av når en KI bare halusinerer.

Jeg spør:

Quote

Jeg trenger å lære mer om mysql. En spesiell spørring: jeg har en tabell med personer med en kolonne 'navn' og en kolonne 'leietaker'. Når en person leier noe fra en annen person så skal spørringen gi meg begge navn i samme resultatlinje. Dette innebærer jo en slags selvreferanse og det skulle ikke forundre meg om det blir en 'join' mellom samme tabell på begge sider av 'join'. Håper det var forståelig.

Så kommer svar. 

Quote

Ja, det var helt forståelig – og du har helt rett i at dette krever en selv-join, altså en JOIN mellom tabellen og seg selv. Her er hvordan du kan gjøre det i MySQL:

🧩 Eksempelstruktur

La oss si tabellen heter personer og har følgende kolonner:

  • id (unik ID for hver person)

  • navn (personens navn)

  • leietaker_id (referanse til ID-en til personen de leier fra)

🔍 Mål

Du vil hente både navnet på leietakeren og navnet på utleieren i samme rad.

SQL-spørring med selv-join

sql
SELECT 
    leietaker.navn AS leietaker_navn,
    utleier.navn AS utleier_navn
FROM 
    personer AS leietaker
JOIN 
    personer AS utleier ON leietaker.leietaker_id = utleier.id;

🧠 Forklaring

  • Vi gir tabellen to aliaser: leietaker og utleier.

  • Vi kobler leietaker.leietaker_id til utleier.id for å finne ut hvem de leier fra.

  • Resultatet blir én rad per leieforhold, med begge navn.

Er veldig fornøyd med halusinasjonen - resultatet var meget nyttig. 🙂

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...