Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor du må ha med deg valuta i forrige århundre når man diskuterer prisnivå på Tesla model S importert i $ pr 2013 og senere vs biler importert i Euro i samme tidsperiode 😛
Makes no sense.

Fordi man må sammenligne hvordan bilprisene har endret seg igjennom periodene, ikke bare Tesla som kom som en ny modell og et nytt merke.

Den la seg jo på et prisnivå som gjorde at man sammenlignet med bl.a. VW Passat. Den var dyrere, men pga dyrere driftskostnader, så ble det likevel billigere å handle seg en TMS.

Flere som egentlig ikke hadde råd til den, fikk likevel med seg bankene på finansieringen av en ekstra dyr bil, fordi det totalt sett ble billigere for kundene.

Nytter ikke bare se på kjøpsprisen...

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Fordi man må sammenligne hvordan bilprisene har endret seg igjennom periodene, ikke bare Tesla som kom som en ny modell og et nytt merke.

Den la seg jo på et prisnivå som gjorde at man sammenlignet med bl.a. VW Passat. Den var dyrere, men pga dyrere driftskostnader, så ble det likevel billigere å handle seg en TMS.

Flere som egentlig ikke hadde råd til den, fikk likevel med seg bankene på finansieringen av en ekstra dyr bil, fordi det totalt sett ble billigere for kundene.

Nytter ikke bare se på kjøpsprisen...

Ja ,akkurat.
Periodene fra 2013 og utover 😉

Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Morsomt å lese hvordan dere holder på med den billigste bmw'en med manuelle seter og null teknologi påstå at tesla eiere er de kjipe...

Manuelle seter er helt fint om du bare bruker bilen selv. Null teknologi i BMW? Da tror jeg at ikke du forstår begrepet

Min bil har forøvrig el seter med flere profiler, justerbar setepute lengde, justerbar bredde, konjakk farget skinn av ku osv osv

  • Liker 3
Skrevet
kremt skrev (34 minutter siden):

Det er ikke enkelt når staten skal ha hundretusener i moms og avgifter. Selv ribbede BMW-er koster en god del. Elektriske biler slipper slike straffeavgifter og det er derfor salgstallene er som de er i dette landet. 

Er jo en elbil?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (22 minutter siden):

Manuelle seter er helt fint om du bare bruker bilen selv. Null teknologi i BMW? Da tror jeg at ikke du forstår begrepet

Min bil har forøvrig el seter med flere profiler, justerbar setepute lengde, justerbar bredde, konjakk farget skinn av ku osv osv

Sure, du har tidligere sagt motsatt. Få se ett bilde da?

Hold peace merket med hånden foran bildet

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet

Har Mer alltid vært så elendig? Sløst vekk 3 timer på ferie på ladere som ikke vil starte. ett dusin forsøk uten hell. Tesla fungerer alltid på første forsøk.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Har Mer alltid vært så elendig? Sløst vekk 3 timer på ferie på ladere som ikke vil starte. ett dusin forsøk uten hell. Tesla fungerer alltid på første forsøk.

50 kW-ladere eller kraftigere?

De gamle laderne var av heller dårlig kvalitet i forhold til mer moderne ladere, så ladeproblemer var temmelig vanlig. Men nyere ladere, også hos Mer, er nok langt mer stabile.

Men Mer er av de dyreste, så personlig unngår jeg de så godt jeg kan.

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Har Mer alltid vært så elendig? Sløst vekk 3 timer på ferie på ladere som ikke vil starte. ett dusin forsøk uten hell. Tesla fungerer alltid på første forsøk.

Jeg har mer eller mindre alltid kjørt super ladere for lading på tur. Nesten uten problemer og om så, bytt til neste og det funker.

Men i år prøvde jeg random ting på veien. Lastet ned Elton og kjørte. 

Første problem, moi hotel. En bil ladet feil ift parkering. Ikke sort problem, bare krysset kablene. Hadde jeg hatt lade port på andre siden hadde jeg ikke kunnet ladet.

Neste lading, skallerup feriesenter i Danmark. Laderene var merket feil ift id i Elton. Jeg måtte selv finne ut av dette ved å se på andre som ladet. Tok to dager å finne ut av da det var lite folk som ladet.

Siste lading i Frederikshavn, to punkt på hotellet. Venstre funket ikke, men høyre funket. Dog ikke mulig via Elton og måtte lade via annen app.

I 2017 kjørte jeg Haugesund - regensburg kun via superladere. Ingen problem... 

 

Edit: skal også sies at jeg livnærer meg på å fikse tekniske problemer. Min mor, som også var passasjer hadde nok snudd på Moi.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Sure, du har tidligere sagt motsatt. Få se ett bilde da?

Hold peace merket med hånden foran bildet

Ha ha. Du får trøste deg med at bensin bilen min fra 2012 har manuelle seter/dog de også i bege kuskinn og justerbar setelenge og justerbar bredde

Det er også ekte skinnratt med varme. samt el hengerfeste som kommer ut uten at du behøver å ta i det

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ha ha. Du får trøste deg med at bensin bilen min fra 2012 har manuelle seter/dog de også i bege kuskinn og justerbar setelenge og justerbar bredde

Det er også ekte skinnratt med varme. samt el hengerfeste som kommer ut uten at du behøver å ta i det

Akkuratt, fokuser mer på deg selv enn andre folk. Å lyve på nett gir kortvarig glede.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Da er NAF's El-Prix sommer 25 over. Lucid stanset på ca 834 km. Men grusomt stort rekkeviddetap, da!

EDIT: 832... (var vel 832,4, som gjorde at jeg blingset på det avrundede tallet)!

Endret av Snowleopard
Faktakorrigering, se Edit-rekst!
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Personlig syns eg ladere har stort sett vore ok, men det er framleis skrekkelig irriterende at du treng gjettelek om hvilken ladebrikke du treng i dag. Merker nå at Recharge kortet funker ofte, men elbilforeningen brikka eg har funker sjeldent. Ingen anelse kvifor, eg pleie ikkje investere tid i å tenke på det... 😂

Trur eg må prøvekjøre EV3 i morgen om eg finn ein ledig. God pris, bra hengerfeste?

Hadde du lenke til NAF el-prix igjen? Trur den forsvann litt her no. 

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Personlig syns eg ladere har stort sett vore ok, men det er framleis skrekkelig irriterende at du treng gjettelek om hvilken ladebrikke du treng i dag. Merker nå at Recharge kortet funker ofte, men elbilforeningen brikka eg har funker sjeldent. Ingen anelse kvifor, eg pleie ikkje investere tid i å tenke på det... 😂

Trur eg må prøvekjøre EV3 i morgen om eg finn ein ledig. God pris, bra hengerfeste? Hadde du lenke til NAF el-prix igjen? Trur den forsvann litt her no. 

https://www.motor.no/bil/her-kan-du-folge-sommerens-rekkeviddetest/314668

Har du den blå eller den svarte som du bruker? Den svarte må du fremdeles holde kontoene dine oppe på (kort etc) for å være sikker!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Flaut

Den merkelige situasjonen gjør at jeg både er imponert og skuffet på samme tid. Imponert fordi det er godt nok for å få lang rekkevidde også når man tauer, og fordi jeg tror det ville skilt bilene mer om man hadde mere motorvei-kjøring.n Skuffet, fordi rekkevidde tapet er på det jeg kunne forventet på vintertesten!

Jotun skrev (5 minutter siden):

Hva snakker vi om vinterstid da mon tro?

Men eg klarer meg med km også eg! :p

Ja, det blir jo spennende å se. 600...!?!

Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Har begge. 😂

Ja, regnet med det. ;)

Men det feilet/feiler ofte med begge?

  • Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Snowleopard said:

Men det feilet/feiler ofte med begge?

Eg hugsa berre at sist eg var ute no var det opp med alle tre. Beep - feil. Beep - feil. Beep - ok. Første to var elbilforeningen. Eg granska ikkje kva det kunne vera.

Elles er det forholdsvis sjeldent at eg lader utenfor hjemmet. Berre føler det er mykje sjonglering med disse brikkene enda når eg er ute.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Eg hugsa berre at sist eg var ute no var det opp med alle tre. Beep - feil. Beep - feil. Beep - ok. Første to var elbilforeningen. Eg granska ikkje kva det kunne vera.

Elles er det forholdsvis sjeldent at eg lader utenfor hjemmet. Berre føler det er mykje sjonglering med disse brikkene enda når eg er ute.

Ja, er fremdeles litt viktig å ha kontrollen, om man skal passe på å alltid få best tilgjengelig pris på lading hos den og den operatøren. Som regel betyr det egen konto hos hver ladeoperatørkjede. Men vil man ikke styre med det, så er f.eks. Elton et godt alternativ.

Men nå blir det jo stadig mer utbredt med kort-terminal, også eldre ladere må etterhvert støtte dette. Bare håper man kan ordne det slik at man får best pris om kortet er registrert hos den operatøren som pumpene er merket med. Og er ikke kortet registrert, får man uansett prisen som oppgis ved stasjonen (når skilting om prisene lir obligatorisk).

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...