Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

trikola skrev (17 minutter siden):

Det er jo i beste fall bare annektotisk... Her kommer noe dokumentasjon:

https://de.motor1.com/news/757365/china-vormarsch-europa-motor1-numbers/

Firefox sin oversettelse, min utheving:

 

Betingelsen for å vinne en diskusjon er som et minimum at en deltar i samme diskusjon....

Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (2 timer siden):

Jojo, men i fjor var det iallefall 50-60 Kinesiske bilmodeller for salg i Europa. Ca 10 av de klarte å plassere 100 solgte biler pr måned for hele Europa. De er rett og slett ikke gode nok.

https://www.finansavisen.no/industri/2025/05/22/8266200/byd-selger-for-forste-gang-mer-enn-tesla-i-europa

  • Liker 2
Jotun skrev (12 timer siden):

Mine foreldre hadde Renault 12, 19 og en 5. 

De kutta ut Renault etter 19. Den hadde nada feil men Laguna var da kjent for masse elektronikk tull i starten av 2000?

Har eg levd med feil informasjon?

Uansett, ryktet om franske biler og elektronikk lever nå i beste velgående, det ser vi jo her i tråden uavhengig om det stemmer eller ikke. 

Fascinerende at slike rykter kan oppstå uten at det er et snev av sannhet i de.

Peugeot er vel kanskje den eg tenker minst elektroniske feil med av en eller annen grunn. I tillegg til Renaultene har gamlingene hatt fire Peugeoter som også har vært bortimot feilfrie. 

Men alle disse franske var av den enkle sorten og uten noe mer fancy elektronikk enn kassettspilleren ombord.

Tenker at du er "spot on" her. Jeg har hatt 3 stk. Citroën og 2 stk. Renault i "nyere" tid. Ingen nevneverdige problemer med noen av Citroën'ene (bortsett fra et registerreim-havari, men det fikset Citroën gratis). En Laguna uten store problemer og en Megane fra helvete.

Problemet med (nyere) franske biler er jo den varierende kvaliteten, og da spesielt på elektronikken.

Onkelen min hadde en Citroën BX GTI fra 84 (?), og det var en ekte verkstedsbil. Han fikk "låne " den litt av og til, men så bar det inn på verksted igjen. Etter 2 år hadde bilen fortsatt nybil-lukt, for den var nesten ikke kjørt.  Den bilen kurerte frankofilien til onkel. ;)

NYE franske biler har jeg ikke noe erfaring med personlig, men ser at de som har nyere franske elbiler er greit fornøyd med de. Så ting har sannsynligvis blitt ganske mye bedre.

  • Liker 2
Duriello skrev (10 timer siden):

Man kan si mye rart om kinesiske biler, men kvalitetsfølelsen har vært imponerende på noen av de få jeg har testet, f.eks Byd Seal 4x4.

Tenker først og fremst materialene i kupe'n. Kjørefølelsen når ikke helt opp helt enda, men komforten? Det var ingenting, bortsett fra ByD logo, som tilsa "made in china". 

Kina ligger langt foran mange vestlige produsenter mhp teknologi og utvikling. Fra copy cat til ledende innefor industriutvikling. Nesten skremmende å se hvor dyktige de har blitt. 

  • Liker 1
AL123 skrev (1 time siden):

På hva da?

De lager like sikre biler som europeiske. De lager kvalitet som overgår mye europeisk og amerikanske biler. F.eks panelgaps. De leverer mer teknologi i bilene enn de fleste andre vestlige merker og de er innovative mhp hva slags teknologi de tilbyr i bilene. Enhver som følger med i bransjen ser dette. Google f.eks Munro og sjekk hva han sier om kina biler.

  • Liker 3
AL123 skrev (1 time siden):

På hva da?

De er ganske så ledende på EV-teknologi, de er mye flinkere med software og har absolutt ingen arv og dra på slik som de vestlige produsentene når det kommer til produksjonsmetoder og konstruksjon.

Mange av de gamle produsentene fikser vehicle as software særdeles dårlig.

Har en 2023 e-C4 stående her, den er særdeles lite imponerende når det kommer til software og app.

Og da har jeg ikke nevnt batteriteknologi, der er de jo helt i tet.

Men de er ikke gode på ICE, det har ei heller vært noe satsningsområde for Kina.

Endret av agvg
  • Liker 2
26 minutes ago, obygda said:

De lager like sikre biler som europeiske. De lager kvalitet som overgår mye europeisk og amerikanske biler. F.eks panelgaps. De leverer mer teknologi i bilene enn de fleste andre vestlige merker og de er innovative mhp hva slags teknologi de tilbyr i bilene. Enhver som følger med i bransjen ser dette. Google f.eks Munro og sjekk hva han sier om kina biler.

Kan vel si sikrere og enn noen av de europeiske

 

image.png.7890f561dd616ad98fda46225e20a2f0.png

 

 

image.png.30608e9c6fcb8092a97109457e672a49.png

onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Kan vel si sikrere og enn noen av de europeiske

EuroNcap krever at kostbart og aktivt sikkerhetsutstyr er standard på alle modeller i alle europeiske markeder, hvis ikke straffes produseres hardt, det er vel rett og slett nesten helt umulig og få full pott og fortsatt ha noe og tilby i de fattigste områdene i Europa. Kineserne har jo langt lavere produksjonskostnader og de er kanskje ikke tilgjengelig i alle europeiske land slik som Peugeot er.

Det er også litt trist å se at enkelte ikke bare aksepterer fakta..nemlig at Kina er langt fremme mhp elbiler og i praksis leder utviklingen på området. Man blir ikke flinkere selv ved å holde fingrene foran øyenene og late som det ikke er en sannhet. Jeg skulle ønske Europa var lengre fremme teknologisk..men eneste måten å ta igjen forspranget på er for det første og erkjenne at Kina ligger langt fremme,så faktisk gjøre noe aktivt for å tette gapet. Europa må rett og slett bli flinkere og ta konkurransen fra Kina som en utfordring.

  • Liker 2
obygda skrev (8 minutter siden):

Det er også litt trist å se at enkelte ikke bare aksepterer fakta..nemlig at Kina er langt fremme mhp elbiler og i praksis leder utviklingen på området.

Vel, produseres fikk ett kraftig forvarsel når Tesla kom på banen, de opererte som ett teknologi-foretag og ikke som en tradisjonell bilprodusent, produsentene hadde år på omstilling men brukte tiden til og forsvare det som var

 Nissan er vel skrekkeksemplet, var ledene på EV i den rimeligere klassen og sølet alt bort. Dog skal vi ikke se bort fra at Nissan havnet i hydrogen-fellen til Toyota, Japan er ett samrøre mellom politikk, industri og Toyota som en totalt dominerende part med sine folk i styre og stell i politikken

VW har droppet sin ID-platform i Kina, den er håpløst utdatert og de har ikke råd til og henge med. De henger også håpløst etter på software, kinesiske ev blir oppdatert konstant, f.ek manglet VW karaoke i sine biler, noe som var negativt for salget.

Kan aldri tenke meg at en tysk Dr.ing i Wolfsburg noensinne har tenkt på innebygd karaoke i bilene de skal selge....

.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Men hva gjør at kineserne er så langt fremme? Det er vel gjerne prisen som gjør de aktuelle?

Om det er pris så er det vel ikke så veldig lett å konkurrere? Kanskje vi skal skru tilbake på de grønne tiltakene rundt produksjon så Europa kan vinne?

Dårlig ide, ICE er ikke noen fremtidsløsning, den amerikanske bilindustrien får nå lettelser, og det er antagelig døden i det lange løp.

  • Innsiktsfullt 1
frohmage skrev (46 minutter siden):

Egentlig rart at karaoke er blitt en asiatisk greie når folk over hele verden digger å synge i bilen (og dusjen osv).

Njaaaa.... Jeg har aldri sunget karaoke i bilen, og kjenner ingen som har lyst til det heller.
Og vi har spilt karaoke hjemme, så heeelt dau e vi ikke😉
For min del så e bilkjøringen og naturopplevelsen mer enn nok å nyte når jeg er i bilen.
Prat, utsikt, og mobil, holder for de fleste i vår verdensdel iallefall.

Endret av ozone
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...