Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Er MG S5 EV long range LFP eller NMC?

I følge nettet leveres den med både LFP og NMC avhengig av marked. Forhandler svarer ikke på spørsmål pr. mail. Ymse skriverier kan tyde på at 170KW-motoren er bundet til NMC-batteriet. Wikipedia gir ikke noen klare svar https://en.wikipedia.org/wiki/MGS5_EV

Leser også at MG selger med netto=brutto batterikapasitet, og så lar bilen nedskriver/reserverer batterikapasitet med ~0.0103 % økning ift. opprinnelig kapasitet per dag / 3.6% per år, for å ende opp med rett over 70% gjenværende etter 8 år når batterigarantien utløper. Medfører det riktighet, eller blir tilgjengelig kapasitet kalibrert ved service e.l.?

Endret av Saftis
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Mye inspirasjon fra Tesla Model S der. Spesielt på siden og det man ser av hekken.

Absolutt en lekker bil, det ja!

Jeg kan ikke se det er noen Tesla inspirasjoner , men jeg har ikke tesla briller. Og av hva var tesla model s inspirert av  😅

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke se det er noen Tesla inspirasjoner , men jeg har ikke tesla briller. Og av hva var tesla model s inspirert av  😅

Lever i fornektelse eller sitter med Anti-Tesla-briller, siden du ikke vil/kan se det? Må jo bare spørre tilbake, siden du dro opp "Tesla-briller" i diskusjonen!

Bildene til @Complexity taler ganske klart for seg. Trodde du var såpass bilinteressert at det burde være unødvendig å vise bilder, men tok vel feil der!

Nekter ikke for at TMS har inspirasjon fra andre biler. Om det er like klart eller ikke, vet jeg ikke. Har ikke oversikt over alt som er levert av biler. Men du har kanskje noen eksempler?

• Liker 2
Complexity skrev (12 minutter siden):

Er litt Model S vibes der ja, spesielt ut mot hekken.

Eneste likheten jeg ser der er vel egentlig fargen 😅 Ellers er jo designspråket ganske så helt forskjellig 

Edit: Om hekken skulle være inspirert av noe Tesla tror jeg det måtte være Cybertruck 🤣

Premiär för Polestar 5 – utan bakruta | Carup.se

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Fire dørs grand coupe tourer kjøretøy har lange lave body med langt panser. Og tesla var på ingen måte først.

Basisen for biltypen er der, men jeg ser ikke linjer som popper opp som Inspirert/inspirasjonskilde, på samme måte som mellom PS 5 og TMS'en.

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Eneste likheten jeg ser der er vel egentlig fargen 😅 Ellers er jo designspråket ganske så helt forskjellig 

Ja, der har vi nå absolutt ikke samme meningen. Mener jo at hovedlinja på siden som går over i hekken, fremstår som ganske like, men selvsagt ikke identiske. Derav "inspirert av" istedet for å kalle det kopi. Er fremdeles mye nok som er forskjellig. Lyktene fremme gjøre mye for å skape forskjeller!

• Innsiktsfullt 1
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Edit: Om hekken skulle være inspirert av noe Tesla tror jeg det måtte være Cybertruck 🤣

Dette bilder viser helt klart store forskjeller, men nå var det ikke dette bildet jeg kommenterte, men det forrige du la frem.

• Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Basisen for biltypen er der, men jeg ser ikke linjer som popper opp som Inspirert/inspirasjonskilde, på samme måte som mellom PS 5 og TMS'en.

Tesla Mode S er inspirert av Mercedes CLS og Henry Fisker arbeidet jo hos Aston Martin (derav bakrute/tailgate designet til Tesla Model S)
Så hvem er det som har kopiert og latt seg inspirere av andre liksom.

Sitat

Wilipedia: The Tesla Model S, particularly in its early stages, drew inspiration from the Mercedes-Benz CLS. Tesla engineers test-drove both the CLS and E-Class, ultimately favoring the CLS's styling for the Model S.

• Liker 2
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Dette bilder viser helt klart store forskjeller, men nå var det ikke dette bildet jeg kommenterte, men det forrige du la frem.

Klarer genuint ikke å se noen likhet mellom Polestar 5 og Tesla Model S annet enn nødvendigheten av hvordan en utformer en combicoupe/hatchback sedan eller hva enn en måtte mene. Måten skjermene går inn mot pansere med ett løft til på hver side og  inn og nedover mot midten blir jo så forskjellig fra Model S sin designlinje som en får der panseret er høyest mot midten. Og hele frontpartiet som former seg frem og rundt lyktene mot Model S som bryter med lyktene og panser. Sidene som snerver seg inn mot midten og går ut igjen mot bakskjermene for å skape ett mer vidt maskulint uttrykk er og helt forskjellig fra Model S.  Selve utformingen og sammenhengen med vinduene kan kanskje ha likheter, men her bruker Polestar en mini Hofmeister kink i bakkant hvor tesla igjen er helt glatt. 

Jeg sier ikke hva som er den riktige måten å designe en bil på. Jeg er bare litt mindblown hvordan en kan se likheter her og be folk som ikke ser det ta av seg anti tesla briller eller komme med påstander at de lever i fornektelse fordi de ikke ser en likhet, når jeg selv genuint ikke klarer å se noe som er likt i designspråket til de to bilene overhode. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Tesla Mode S er inspirert av Mercedes CLS og Henry Fisker arbeidet jo hos Aston Martin (derav bakrute/tailgate designet til Tesla Model S)
Så hvem er det som har kopiert og latt seg inspirere av andre liksom.

Jeg har som sagt ikke protestert på at TMS er inspirert av andre biler. Jeg bare kommenterte på det ene bildet du la frem, at det hadde mye likhet med bilen jeg nevnte. De samme klare trekkene så jeg ikke av de andre bildene du la frem.

Synes du forsøker hardt å sparke opp vidåpne dører her, av en eller annen grunn. Jeg ser ikke poenget, men det traff vel kanskje en nerve hos deg.

Uansett, velger å stoppe der. Ønsker ikke å dra opp en unødvendig lang diskusjon for å "vinne" her, for det var/er uansett ikke poenget mitt. Var bare en personlig oppfattelse ut fra bildet og min "database".

Uansett, nå stikker jeg straks på jobb, så fortsatt god 17. mai til deg og alle andre her inne!

• Liker 1
  • Hjerte 1
kremt skrev (1 minutt siden):

En flott bil testes og det eneste frunkpolitiet får frem er at den ikke har frunk og ligner på en gammel tesla, noe den gjør i ganske liten grad. Nei det blir nok ikke kjøp på de, blir vel tesla nummer 9 istedet. Og nei de er ikke fanboys....

Jeg har ikke Tesla engang, så føler du slenger ut påstander uten grunnlag her. Sorry, for å ha tråkka deg på noen virtuelle tær som tydeligvis var alt for lange, jeg så de ikke! 🙃

• Liker 1
  • Hjerte 1
5 minutes ago, kremt said:

En flott bil testes og det eneste frunkpolitiet får frem er at den ikke har frunk og ligner på en gammel tesla, noe den gjør i ganske liten grad. Nei det blir nok ikke kjøp på de, blir vel tesla nummer 9 istedet. Og nei de er ikke fanboys....

Kan da godt være den har gedigen frunk. Finner ikke noe info om det.
Stort panser har den iallefall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...