Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, PgUp said:

Subsidier er ikke mangel på avgifter lol

Jo

Fra wikipedia:

 

"Although commonly extended from the government, the term subsidy can relate to any type of support – for example from NGOs or as implicit. Subsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates)."

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Syar-2003 said:

Det du ser her er hvilke elementer som forsvinner fra lyktehuset med fjerning av bmw laser. Den gule kuben er linsen som er fylt av gul fosfor som tar imot laserenes beams og omvandler lyset til hvitt hvor det reflekteres via 180° i speil/refletoren i midten.

Og som sagt er laserlyset et ekstra nivå på det allerede implementerte bmw adaptive led fjernlyset.

IMG_0656.thumb.jpeg.3eb0f1b4b3e720b462cc9a88ec75ef0c.jpeg

Og dette er det som må komme in til å erstatte:
image.png.e4337c872493ae6cd818bae69ae8b1d0.png

Du vil ikke redusere forsforinnholdet siden effekttettheten for fosforet i en LED blir lavere enn i lasermodulen. Så når du legger til nok LED til å matche lasermodulen i luminans har du brukt mer ikke mindre fosfor.

Slik ser de ut i praksis:

image.jpeg.0d293416fb62686bd7d8b8981221daa3.jpeg

Det gule du ser under linsen er fosforet.

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (54 minutter siden):

Og dette er det som må komme in til å erstatte:

Hvorfor må noe inn som erstatning ?
Slik jeg ser det er det ting i lyktene som forsvinner uten at man nødvendigvis erstatter/kompletter med noe .

Fordi (som sagt flere ganger) et fullverdig adaptive led med high beam er allerede der i disse modellene (samme bmw adaptive led jeg har hatt i to foregående BMWer).
I BMWer utstyrt med laser er det dette  adaptive led fjernlyset som brukes i hastigheter inntil 60km/t.

Ingen vet enda om de «BMW Adaptive Led» som kommer i 2025 modeller (f.eks i4) har flere leds og led moduler eller ikke enn de som leveres på 2024 modeller og tidligere modeller (2020 -).
Eneste vi vet er at de som kommer på 2025 modeller har et nytt signatur/design.

 

 

Sitat

Så når du legger til nok LED til å matche lasermodulen i luminans har du brukt mer ikke mindre fosfor

Har du noen kilder på at de (BMW) gjør akkurat dette ,eller er det bare en antagelse ?
De adaptive led lyktene er ikke akkurat dårlige slik de er. Jeg har personlig erfaring med de i eget eie med G.20 (2020 modell) og G.08 (2021 modell)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Kanskje noen her kan opplyse meg på dette, fikk i mai 22 utlevert en BMW nybil fra selger, og nå skal den på førstegangs service, bilen viser at fristen er 23. mai men jeg har fått time 28. har dette noen betydning for noen garantier eller noe?

Lenke til kommentar
Okdokk skrev (13 minutter siden):

Kanskje noen her kan opplyse meg på dette, fikk i mai 22 utlevert en BMW nybil fra selger, og nå skal den på førstegangs service, bilen viser at fristen er 23. mai men jeg har fått time 28. har dette noen betydning for noen garantier eller noe?

Det er en global regel fra bmw bsi eller cbs om at du ikke skal overstige servicen med mere enn en måned eller 1200km (dette gjelder oljeservice på bil med forbrenningsmotor).

Så 5 dager over har ingen betydning i forhold til garantien. 1’ste service er komplett kjøretøysjekk og skifte av bremsevæske og pollen/kupefilter.

Endret av Syar-2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Hvorfor må noe inn som erstatning ?
Slik jeg ser det er det ting i lyktene som forsvinner uten at man nødvendigvis erstatter/kompletter med noe .

Hva de faktisk kommer til å levere kan jeg ikke si, men om man skal levere noe som er funksjonelt ekvivalent kommer du ikke unna å generere (minst) samme mengde lumen som med laser. Da må man inn med mer LED. Det er ingen magi her, mer lys betyr mer LEDs. Det er en god stund siden man var i stand til å markant øke lumunøs effektivitet i LED, så teknologiutvikling vil ikke hjelpe.

En lyskjegle som når lengre betyr at et større areal skal belyses til samme illuminans som betyr høyere total luminans fra lyskilden som betyr fler/større lyskilder når lyskildens effekttetthet er uendret (I.e. forblir LED). Dette er helt grunnleggende fysikk man ikke kommer unna.

Grunnen til at jeg sier at du ikke vil kunne redusere fosformengden er at en av laserlysets karakteristikker er at effektettheten i spesifikt fosforelementet kunne være langt høyere siden det er fysisk separat fra den temperaturfølsomme lyskilden, så dermed bruker du mindre total mengde fosfor for samme luminans.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Med tanke på kronekursen og generell inflasjon på svært mange andre ting så tror jeg vi er inne i en tid det er svært gunstig å kjøpe ny elbil. Jeg tror marginene i bransjen er mye mer presset nå enn for noen få år siden. Jeg tror det er kjøpers marked og vurderer selv om jeg burde kjøpe noe før salget og marginene øker, samt at valutaen slår inn. Det kan bli en ganske brå prisoppgang de neste årene. Kanskje så mye at man slipper et år eller to med verditap.

Må innrømme at vi fikk litt hastverk med bilkjøp da det ikke har vært noe oppdatering angående momsgrensen på elbil, samt at vekttillegget kan økes ved å bare endre på en variabel i skatteetaten (grovt sagt).

Jeg husket at jeg var innom Møller sent i oktober i fjor for pristilbud på 85X uten vinterdekk (med advanced pakken), da var prisen ikke så altfor langt unna det vi skal betale nå for RS med vinterdekk.
Vi er nede i en "dupp" periode før jeg antar at det bygger seg oppover utover sommeren/høst.

Sånn for moro skyld så ble det solgt 3 Enyaq'er den ene timen jeg var der på tirsdag forrige uke (pluss våres på fredag). 2 RS og den tredje vet jeg ikke varianten av. Så det kan se ut som det lå noe i det selger sa i forrige måned.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Mye snodig klaging. Blindsonekamera f.eks mente han var poengløst for han kunne jo se ut vinduet?.. 😛

Høres ut som tenåringen min som ikke skjønte poenget med å sjekke blindsoner, for han kunne jo se i speilene... Men det er vel sånt såkaldte "Youtubarar" må holde på for å prøve å skape seg litt blest. Ingen blest, ingen sjåarar = ingen penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En lampe som lyser på speilet utvendig om det er bil i blindsonen er en mye bedre løsning enn et kamerabilde som må "tolkes". Ja, det er en artig idé slik Ioniq 5 har integrert det i dashbordet, men sannheten er at det gjør operasjon filskifte litt tregere enn en enkel lampe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Dassen said:

En lampe som lyser på speilet utvendig om det er bil i blindsonen er en mye bedre løsning enn et kamerabilde som må "tolkes". Ja, det er en artig idé slik Ioniq 5 har integrert det i dashbordet, men sannheten er at det gjør operasjon filskifte litt tregere enn en enkel lampe.

Tesla har vel begge deler nå da. Dog er lampen innvendig.

tesla-blind-spot-indicator-model-3.thumb.jpg.838073e46a30f2300095e18fb3765ae9.jpg

Synes det er veldig kjekt med kamerabilde når man blinker. Man kan også ha oppe begge sidekamera og ryggekamera mens man kjører. Bruker det en del når jeg drar henger for å følge med bakover.

Og som sakt kan det helt fint deaktiveres så rart å klage på en valgfri funksjon.

Bilen plinger også i høytalerne om det er noen i blindsonen om ønskelig.

20240506_091452.thumb.jpg.98bd2a2140aa6f2be0f077d9a6e82c7f.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Tesla har vel begge deler nå da. Dog er lampen innvendig.

tesla-blind-spot-indicator-model-3.thumb.jpg.838073e46a30f2300095e18fb3765ae9.jpg

Synes det er veldig kjekt med kamerabilde når man blinker. Man kan også ha oppe begge sidekamera og ryggekamera mens man kjører. Bruker det en del når jeg drar henger for å følge med bakover.

Og som sakt kan det helt fint deaktiveres så rart å klage på en valgfri funksjon.

Gjelder det bare model 3,eller har de andre modellene fått det også? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dassen said:

Gjelder det bare model 3,eller har de andre modellene fått det også? 

Er vel kun nye Model 3 som har det. Kommer nok på Y og når den også blir oppdatert nå.

Blidsonekamera har vel alle Tesla som har sidekamera montert.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Er vel kun nye Model 3 som har det. Kommer nok på Y og når den også blir oppdatert nå.

Blidsonekamera har vel alle Tesla som har sidekamera montert.

Det er et skritt i riktig retning om de integrerer lys på stolpe/speil. Kamera er for meg verdiløst for denne hensikten all den tid du må blinke først for å aktivere det. Da blir man en sånn idiot på veien som skremmer alle rundt seg ved å varsle filskifte når noen er i blindsona. Å ha kamera på hele tiden er bare en distraksjon og du kan banne på at kona skal skifte sang eller endre temperatur akkurat når jeg trenger informasjonen på skjermen.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Det er et skritt i riktig retning om de integrerer lys på stolpe/speil. Kamera er for meg verdiløst for denne hensikten all den tid du må blinke først for å aktivere det. Da blir man en sånn idiot på veien som skremmer alle rundt seg ved å varsle filskifte når noen er i blindsona. Å ha kamera på hele tiden er bare en distraksjon og du kan banne på at kona skal skifte sang eller endre temperatur akkurat når jeg trenger informasjonen på skjermen.

På Hyundai og Kia så må du vel ikke aktivere noe som helst, det skjer automatisk når du får noen i blindsonen. Og det er i tillegg til den lampa i speilet. Funksjonen er kommet fordi folk ønsket dette, fordi det ikke alltid er like lett å oppdage. Så en ekstra visuell visning som forteller at du kan avvente ev. filskifte.

Dersom du setter på blinklyset samtidig som noen er i blindsonene, så får du dessuten lydvarsel. Av og til kjekt, men noen ganger er den for hissig, fordi du setter den på for å legge deg ut etter bilen som er på vei forbi deg, og allerede i forkant av deg.

Men disse varslene er, så vidt jeg husker, valgfrie. Du kan slå av ihvertfall kameravisningen i innstillingene, og visstnok de andre og. Med forbehold om at jeg husker rett, og ikke myndighetene har sørget for å fjerne den muligheten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

På Hyundai og Kia så må du vel ikke aktivere noe som helst, det skjer automatisk når du får noen i blindsonen. Og det er i tillegg til den lampa i speilet. Funksjonen er kommet fordi folk ønsket dette, fordi det ikke alltid er like lett å oppdage. Så en ekstra visuell visning som forteller at du kan avvente ev. filskifte.

Dersom du setter på blinklyset samtidig som noen er i blindsonene, så får du dessuten lydvarsel. Av og til kjekt, men noen ganger er den for hissig, fordi du setter den på for å legge deg ut etter bilen som er på vei forbi deg, og allerede i forkant av deg.

Men disse varslene er, så vidt jeg husker, valgfrie. Du kan slå av ihvertfall kameravisningen i innstillingene, og visstnok de andre og. Med forbehold om at jeg husker rett, og ikke myndighetene har sørget for å fjerne den muligheten.

Høres ut som en god integrering fra Sør-Koreanerne der 👍

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dassen said:

En lampe som lyser på speilet utvendig om det er bil i blindsonen er en mye bedre løsning enn et kamerabilde som må "tolkes". Ja, det er en artig idé slik Ioniq 5 har integrert det i dashbordet, men sannheten er at det gjør operasjon filskifte litt tregere enn en enkel lampe.

Enig. Med en gang bilen begynner å vise noe på en skjerm vil det tiltrekke seg sjåførens oppmerksomhet. Oppmerksomhet er en begrenset resurs og den er ofte gjerne bedre brukt på å se ut, ikke mot en skjerm. Et bilde plassert på en skjerm gir ogå mye dårligere situasjonsforståelse enn speil og vinduer. Du bruker mye mer tid på å forstå hvor noe du ser på en skjerm er i forhold til bilen enn noe du ser ut gjennom vindu eller i speil, og mens du kikker på denne skjermen kan du gå glipp at det som skjer rett utenfor vinduet.

Ikke dermed sagt at kamera er ubrukelige de gir ihvertfall et utolket bilde, men de bør brukes med forstand. Skal man ha skjerm som viser noe som ligner på hva et speil viser bør skjermen plasseres der et speil ville vært slik at det er intuitivt å fortolke bildet, ikke bare gjenbruke en sentral infotainment skjerm.

Bruk av radar eller andre tilsvarende måter å lese av omgivelsene og så presentere dette via et lys i speil og/eller vibrasjoner/motstand i ratt er likevel en langt mer intuitiv måte å raskt gi føreren beskjed om at noe er i blindsonen.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dassen said:

Gode poenger du reiser her. 3D-effekten du får med speil er også viktig for å bedømme avstand og rom. Det får man ikke med kamera og skjerm. 

Vel på tesla så lyser det rødt på skjermen og når noen er i på siden av deg når man blinker

image.thumb.jpeg.1ec2ae221d0fd39bd230625a0b90a457.jpeg

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dassen said:

Gode poenger du reiser her. 3D-effekten du får med speil er også viktig for å bedømme avstand og rom. Det får man ikke med kamera og skjerm. 

Det at et speil lar deg se uten å måtte refokusere øynene er viktig, det er også noe som gjør skjermer problematiske når man skal referere til de sammenlignt med speil. Det er også noe som gjør HUD så mye bedre for førerinformasjon enn vanlige skjermer (HUD er projisert til en virtuell skjerm langt lengre frem enn frontvinduet så du kan lese den uten å endre fokus i øyet)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...