Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snuser selv litt på ny elbil nå, gitt at jeg får grei innbyttepris for E-Soul'en. Valget står Henholdsvis mellom Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD og Nissan Aryia e-4ORCE 87kWt EVOLVE. Liker alle 3 veldig godt, blir nok en liten runde rundt til forhandlere for å se om mulighet for å prøvekjøre litt forskjellig iløpet av uka.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Snuser selv litt på ny elbil nå, gitt at jeg får grei innbyttepris for E-Soul'en. Valget står Henholdsvis mellom Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD og Nissan Aryia e-4ORCE 87kWt EVOLVE. Liker alle 3 veldig godt, blir nok en liten runde rundt til forhandlere for å se om mulighet for å prøvekjøre litt forskjellig iløpet av uka.

Synes Kia'en ser helt rå ut! Hørt den er leken også. Men tror alle 3 er ett godt valg, uten at jeg har noen erfaring selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

Snuser selv litt på ny elbil nå, gitt at jeg får grei innbyttepris for E-Soul'en. Valget står Henholdsvis mellom Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD og Nissan Aryia e-4ORCE 87kWt EVOLVE. Liker alle 3 veldig godt, blir nok en liten runde rundt til forhandlere for å se om mulighet for å prøvekjøre litt forskjellig iløpet av uka.

Jeg ville tenkt mest på de to første, og heller byttet ut Ariya med Model Y for en prøvekjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Synes Kia'en ser helt rå ut! Hørt den er leken også. Men tror alle 3 er ett godt valg, uten at jeg har noen erfaring selv. 

Ja EV6en har jeg og falt pladask for, litt høyere gadget faktor med IONIQ 5 med tilvalg som digitale sidespeil, glasstak fotskammel og et unektelig kult retro design som drar meg litt i den retningen. Men rumpa til EV6 er unektelig noe av det peneste jeg ser ute på veiene, skal og være noe mer sportslig enn IONIQ 5

Kia-EV6-a.jpg

Nimrad skrev (13 minutter siden):

Jeg ville tenkt mest på de to første, og heller byttet ut Ariya med Model Y for en prøvekjøring.

Det som ligger mest til grunn for at jeg vurderer Ariya handler litt om at jeg var så forbaska fornøyd med den lokale Nissan forhandleren den tid jeg kjørte Leaf, beste kundeopplevelsen jeg noengang har hatt, samt jeg veldig godt liker designet både utvendig og innvendig, men det er jo noe som må prøvekjøres og testes litt før jeg bestemmer meg for noe, er klar over at i forhold til spesifikasjoner så henger den litt etter de to andre.

Når det kommer til Model Y så er det et design jeg liksom ikke helt har klart å falle for, men det er jo noe svært subjektivt. Kunne godt sett meg selv i en Model 3 eller Model S, men av helsemessige årsaker er så lave biler litt utelukket for denne omgang.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ville sjekket ut om serviceprisene på EV6/Ioniq 5 har roet seg, eventuelt om de tilbyr noe rabaterte serviceavtaler. De har batterivarnn som må byttes gjevnlig av en eller annen grunn og det er.kostbart.

Vet ikke hvordan Nissan stiller på det punktet, men bilen får mye skryt for komfort så sikkert ikke dumt å sjekke ut. Den er nok en del kjedeligere å kjøre enn Hyundai/Kian sidene det er fremhjulsdrift og mindre effekt men ikke alle som synes det er så viktig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ville sjekket ut om serviceprisene på EV6/Ioniq 5 har roet seg, eventuelt om de tilbyr noe rabaterte serviceavtaler. De har batterivarnn som må byttes gjevnlig av en eller annen grunn og det er.kostbart.

Vet ikke hvordan Nissan stiller på det punktet, men bilen får mye skryt for komfort så sikkert ikke dumt å sjekke ut. Den er nok en del kjedeligere å kjøre enn Hyundai/Kian sidene det er fremhjulsdrift og mindre effekt men ikke alle som synes det er så viktig.

what? Må de bytte kjøleveske regelmessig? Godt poeng! Her vill jeg gi ett poeng til Tesla, selv om jeg ikke prøver å prakke tesla på noen, for da får jeg kjeft. Men serivce kostnad er lav og enkel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

what? Må de bytte kjøleveske regelmessig? Godt poeng! Her vill jeg gi ett poeng til Tesla, selv om jeg ikke prøver å prakke tesla på noen, for da får jeg kjeft. Men serivce kostnad er lav og enkel. 

Ja må vist byttes innimellom, og ved lansering var det snakk om noen absurde priser for det også for den vesken var så spesiell..? De begynte jo plutselig med dette på den klassiske Ioniq også, så har vel ikke noe med 800V systemet å gjøre heller da. Porche Taycan har jo også 800V og der trengs aldri batterivannet å byttes.

Tesla er høvelig når det kommer til å ikke ha pålagt service ja. Regna litt på det etter noen år med min og fikk meg nye felger og dekk for pengene jeg har spart på service kontra andre bilmerker. Bytter kupefilter og viskere innimellom, samt sjekker bremseveske og smører bremsene ved hjulskift. Er greit å slippe å betale noen for å gjøre det når det er så enkelt å gjøre det selv.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ganske dyre service på Kia ja, her en liten oversikt: 

Det ser ikke ut som EV6 har den dyre kjølevæsken. Men for sikkerhets skyld kan man spørre selger eller verksted. 7 tusen hver 30000 km er nesten dyrere enn fossilt.

Service EV6: 6990,-
Serviceintervall: Hvert 2. år eller 30 000 km (det som inntreffer først).
Prisen inkluderer bremseservice.

Skifte av batterikjølevæske: 3900,-
Serviceintervall: Hvert 3. år / 60 000 km. 
Dette gjelder nye e-Soul og e-Niro.

Skifte av e-Call batteri: 2490,-
Serviceintervall: Hvert 3. år. 
Dette gjelder nye e-Soul og EV6.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Ja må vist byttes innimellom, og ved lansering var det snakk om noen avsurde priser for det også for den vesken var så spesiell..? De begynte jo plutselig med dette på den klassiske Ioniq også, så har vel ikke noe med 800V systemet å gjøre heller da. Porche Taycan har jo også 800V og der trengs aldri batterivannet å byttes.

Tesla er høvelig når det kommer til å ikke ha pålagt service ja. Regna litt på det etter noen år med min og fikk meg nye felger og dekk for pengene jeg har spart på service kontra andre bilmerker. Bytter kupefilter og viskere innimellom, samt sjekker bremseveske og smører bremsene ved hjulskift. Er greit å slippe å betale noen for å gjøre det når det er så enkelt å gjøre det selv.

Ja jeg kjører bremse service hvert år, den 1000 lappen kan de få av meg. Filter tar jeg selv, og viskere om behovet oppstår. Ett helt fantastisk bilhold er det. Men nå skal jeg ikke skryte for mye, da blir det bråk 😛

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja jeg kjører bremse service hvert år, den 1000 lappen kan de få av meg. Filter tar jeg selv, og viskere om behovet oppstår. Ett helt fantastisk bilhold er det. Men nå skal jeg ikke skryte for mye, da blir det bråk 😛

Wow, nesten 4500 pr år! Personlig regner jeg 1000 kroner pr år på min. Her er noen priser:

Screenshot_20230124_124434_Facebook.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På Nissan får man kjøpe service pakke på 20 000 kroner som dekker 5 år. EV6 og Hyundai IONIQ 5 er ganske kurrante i og med at man har en fast sum hvert andre år å forholde seg til (6990,-) så 21 000 kroner for 6 år med service. Det er jo i seg selv så lite sammelignet med faktisk innkjøp av bil at det ikke er noe som vipper meg enten den ene eller den andre veien.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Ja EV6en har jeg og falt pladask for, litt høyere gadget faktor med IONIQ 5 med tilvalg som digitale sidespeil, glasstak fotskammel og et unektelig kult retro design som drar meg litt i den retningen. Men rumpa til EV6 er unektelig noe av det peneste jeg ser ute på veiene, skal og være noe mer sportslig enn IONIQ 5

Det som ligger mest til grunn for at jeg vurderer Ariya handler litt om at jeg var så forbaska fornøyd med den lokale Nissan forhandleren den tid jeg kjørte Leaf, beste kundeopplevelsen jeg noengang har hatt, samt jeg veldig godt liker designet både utvendig og innvendig, men det er jo noe som må prøvekjøres og testes litt før jeg bestemmer meg for noe, er klar over at i forhold til spesifikasjoner så henger den litt etter de to andre.

Når det kommer til Model Y så er det et design jeg liksom ikke helt har klart å falle for, men det er jo noe svært subjektivt. Kunne godt sett meg selv i en Model 3 eller Model S, men av helsemessige årsaker er så lave biler litt utelukket for denne omgang.

Med digitale sidespeil, snakker du da om visningen av speil i instrumentpanelet? I tilfelle, så kan jeg opplyse om at den har dette, men om jeg misforstår, så forklar gjerne:

Fothviler mangler den, og samme med den bevegelige midtkonsollen og soltaket, ser det ut til. Nå kommer riktignok Ioniqen med samme batteri på LR og denne, mens det tidligere var ca 2,5 kWh i fordel KIA, og begge har fått støtte for forvarming ved nav til ladested. Liker begge, men totalt sett synes jeg Kiaen er penest.

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Med digitale sidespeil, snakker du da om visningen av speil i instrumentpanelet? I tilfelle, så kan jeg opplyse om at den har dette, men om jeg misforstår, så forklar gjerne:

2023 Modellen av IONIQ 5 kan bestilles med kamera speil. Gimmick? Ja, men kult :p

Hyundai-Ioniq-5-electric-car-ia01.thumb.jpg.9aadd0580afb77d676f6f64ed172a65a.jpg

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

2023 Modellen av IONIQ 5 kan bestilles med kamera speil. Gimmick? Ja, men kult :p

Hyundai-Ioniq-5-electric-car-ia01.thumb.jpg.9aadd0580afb77d676f6f64ed172a65a.jpg

Honda E er den eneste bilen jeg har sett med kamera istedenfor speil utført ordentlig. 

599681188_maxresdefault(6).jpg.e6334aeccbe12be329836566681c605a.jpg

1 hour ago, Evil-Duck said:

På Nissan får man kjøpe service pakke på 20 000 kroner som dekker 5 år. EV6 og Hyundai IONIQ 5 er ganske kurrante i og med at man har en fast sum hvert andre år å forholde seg til (6990,-) så 21 000 kroner for 6 år med service. Det er jo i seg selv så lite sammelignet med faktisk innkjøp av bil at det ikke er noe som vipper meg enten den ene eller den andre veien.

Kostnaden er nå en ting, men hele logistikken med å levere fra seg bilen å ordne alternativ skyss til jobb/barmehage etc er jo også styrete. Greit å kunne gjøre det hjemme i garagen når det passer. Nå er det jo visse merker som ofte må leveres inn av andre grunner enn service da...

Var på service med en firmabil engang og siden det var ett stykke å kjøre til forhandleren og servicen bare skulle ta en halvtime så ventet jeg bare.

Men det var mange mekanikere som var syke den dagen så jeg endte med å sitte der i nesten 5 timer..

Fikk lønn da men når telefonen var fri for strøm ble det temmelig kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...