Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Til Matteus, viser dere bare begrunnelsen for hva jeg nå tror, jeg gidder ikke tro lenger det «de» vil jeg skal tro er fakta.

Men det er jo akkurat den fella du har ramlet i: Du tror akkurat det "de" som lager youtube-videoene om flat jord og konspirasjonsteorier vil, og som de tjener penger på.

 

Du tror det ikke fordi det stemmer med målbare observasjoner og fakta, for det gjør det ikke - men du tror det fordi noen forteller deg at det er sånn, og det stemmer med det du vil tro.

 

I motsetning til flatjord-bevegelsen, så er det ingen "de" som tjener noe på at du begynner å tro på ditt eget syn og innrømmer at sola går ned under horisonten hver kveld.

 

Australia er så stort som det er. Hvor det er plassert i verden vet jeg lite om. Sør for ekvator, men ikke mer. Kompass er visst ikke til å stole på lenger sør.

Nei, Australia tror du visst ikke helt på, til tross for at millioner av mennesker bor der, og tusenvis av nordmenn reiser dit.

 

Men at kompass ikke er til å stole på lenger sør, tror du uten videre, fordi "noen" på YT har fortalt deg det. Snakk om å være selektiv.

 

 

 

Det jeg tror Max mener ang månen og Apollo, er at de skal komme mot hverandre. Altså at Apollo slippes mot uret, når månen kommer med uret som retning.

Ikke godt å si. Hver gang vi bruker tid på å forklare konkret hvordan fart, kraft og akselerasjon virker, så flåser han det vekk, og hopper til nytt emne.

 

Kanskje det bare er tull, men ser den. Hvis fartøyet starter på motsatt side av jorden, og da går mot den retningen månen kommer, oppnår man muligens større kombinert hastighet, enn om man bare følger rett ut eller kommer bakfra?

Ja, det stemmer jo. Og det er akkurat det prinsippet romfartøy bruker også. De bruker banen rundt jorda som en slynge som gir dem fart utover. Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Australia er så stor som det er

Ja, og flatjordkartene stemmer ikke med dette. Da er flatjordkartene feil.

 

, havene er det verre med å vite avstanden til, man bruker vel ikke akkurat lengde og breddegradene til en globus å navigere seg rundt med.

I praksis gjør man det jo. Man får posisjonsdata fra GPS, oppgitt i lengde- og breddegrader. Før i tiden brukte man sekstant osv. for å måle avstandene. Og de fant ut akkurat det samme som man finner nå: At vi er på en globe identisk til en vanlig globus.

 

 

Tiden får vise.

Siden vi har hatt rimelig nøyaktige kart over kloden i noen hundre år nå, så er du litt seint ute...

Kan du spesifisere hva du mener gjenstår å finne ut? Det reises jo over hele kloden hver dag nå, så hvis dere flatjordere ønsket å finne ut "sannheten" er det ingenting som hindrer dere.

 

 

Ikke jeg som får dere til å virke som idioter om hele verden er lurt av dem. De som ler av dere hele veien til banken det som dere burde være sinte på.

Ikke direkte sint, men jeg er litt irritert over youtuberne som tjener penger på falske konspirasjonsteorier og ideer om flat jord.

 

Du trodde kanskje ikke på Mars One. Men de fleste mainstream media presentert dette som sannhet for mange folk. Det var jo hele tiden i VG Dagbladet og forskjellig for 3-4 år siden.

Er dette noe du mener å huske, ens stor overdrivelse av deg, eller er det fakta hvor du kan vise til kildene om at dette ble presentert generelt som sannhet og ikke som en overoptimistisk ide? Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Australia er så stor som det er, havene er det verre med å vite avstanden til, man bruker vel ikke akkurat lengde og breddegradene til en globus å navigere seg rundt med. Tiden får vise.

 

De som bor i Australia vet selvfølgelig hvor stort landet deres er, og de vet selvfølgelig at Gleasons versjon av Australia er helt feil. Forresten tror jeg ikke Gleason mente å gi et realistisk bilde av ei flat jord, men det er nå det jeg tror. Skip og fly har krysset de havene i så mange år at det er helt absurd å mene at de ikke vet hvor store de er.

 

Ikke jeg som får dere til å virke som idioter om hele verden er lurt av dem. De som ler av dere hele veien til banken det som dere burde være sinte på. 

 

Jeg vet ikke hvem jeg skal være sint på, men de som ler høyest er nok flatjordseliten som har foret deg og andre likesinnede med løgnhistorier som dere sluker rått uten motforestillinger.

 

Du trodde kanskje ikke på Mars One. Men de fleste mainstream media presentert dette som sannhet for mange folk. Det var jo hele tiden i VG Dagbladet og forskjellig for 3-4 år siden.

 

Du har nok rett i dette var framme i media en periode. Jeg skal ikke forsvare media, men det er ikke rart de skrev om det, for det er jo en god historie. Om de trodde på det selv er en annen sak. Å gjøre dette til et bevis på at månelandingene er fake og jorda er flat, vil jeg kalle kirsebærplukking. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg ikke biter på den gravitasjonsball unnfangelsen. Må vær som en vond drøm for dere og våkne opp, surre litt rundt for så å finne ut at dere fortsatt er i den vonde drømmen.

 

Hvordan er tidevannet påvirket på denne måten? Hvis de har registrert tidevannshøydene forskjellige steder på jorden på denne måten og det viser seg at noen steder har nesten ingen og noen steder er det store forskjeller. Vel da kan lure på om gravitasjonsball tiltrekning har noe for seg. Da ville det heller vært at den lille ballen ville laget en liten kul på vannet på den store ballen og om himmelen var dekket av et tjukt lag med skyer så kunne man vite hvor månen var ved å finne den kulen på havet på den store ballen.

Ikke at jeg ikke tror månen kan ha noe med tidevannet, men så snuser jeg mer på Electric universe teorien og da går tidevann mening. Visste dere at man kan lage strøm av salt vann og at vann er diamagnetisk.

Zetetic Flat Earth tar feil her.

 

Her er det det EGENTLIG menes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Zetetic Flat Earth tar feil her.

 

Her er det det EGENTLIG menes:

 

Det er fint du finner den fram. Bob the Science Guy har torpedert mange FE-påstander. De kommer nok ikke til å se den, for å se ting fra flere sider strider i mot flatjordmentaliteten. De har funnet sannheten, og det finnes ikke det bevis i verden som kan rokke på den. La oss nå si at det ikke er månen som forårsaker tidevann. Jorda blir ikke flat likevel. Det eneste flatjordkartet som finnes er like fullstendig feil om det nå er magnetisme eller fisk eller hva som helst som er skyld i tidevannet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste flatjordkartet som finnes er like fullstendig feil om det nå er magnetisme eller fisk eller hva som helst som er skyld i tidevannet.

 

Det er flere som finnes, men det er begrenset hvor mange måter kontinentene kan grupperes. 

For det første har vi nordlige og sydlige kontinenter, og de sydlige kontinentene må ligge ved siden av de velkjente nordlige. 

En kan neppe la Australia og Afrika bytte plass, for eksempel. 

Lenke til kommentar

Det er flere som finnes, men det er begrenset hvor mange måter kontinentene kan grupperes.

Ja, og ikke ett eneste av flatjordkartene stemmer. Hverken med avstander, vinkler mellom kontinenter, mengde sollys eller vinkel til sola.

 

Det finnes nøyaktig en modell som stemmer perfekt med alt dette: Globusen.

 

 

For det første har vi nordlige og sydlige kontinenter, og de sydlige kontinentene må ligge ved siden av de velkjente nordlige. 

En kan neppe la Australia og Afrika bytte plass, for eksempel.

Du har rett i det. Problemet er flatjordere tilsynelatende er godt fornøyd med en modell hvor Australia er sånn ca. på rett plass, selv om størrelsen, avstanden til andre kontinenter osv. er feil.

 

Fra mitt første innlegg her, har det alltid forundret meg hvor unøyaktige flatjordere er, og hvor lite de bryr seg om at detaljene deres er feil.

 

...men etterhvert har min oppfatning blitt at unøyaktighet, og det å gi blaffen i detaljer som ikke stemmer, er nødvendige egenskaper for å kunne tro på flat jord, da det er alt for mye som ellers ville skurre.

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er flere som finnes, men det er begrenset hvor mange måter kontinentene kan grupperes. 

For det første har vi nordlige og sydlige kontinenter, og de sydlige kontinentene må ligge ved siden av de velkjente nordlige. 

En kan neppe la Australia og Afrika bytte plass, for eksempel. 

 

Avstandene er fullstendig feil uansett. Dere får det aldri til å stemme samme hva dere gjør. Det eneste dere kan gjemme dere bak er å påstå at flyreiser som tusenvis av mennesker gjennomfører hvert år er fake, eller at alle er kjøpt og betalt av NASA. Det er bare å velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Problemet er flatjordere tilsynelatende er godt fornøyd med en modell hvor Australia er sånn ca. på rett plass, selv om størrelsen, avstanden til andre kontinenter osv. er feil.

 

Mistenker at det er derfor det er såpass få flatjordere som hevder å komme fra Australia. Litt dumt å hevde at landet er dobbelt så langt som det er når man bor der, og det kjører trailere frem og tilbake hele tiden.

 

... eller at alle er kjøpt og betalt av NASA. 

 

 

Det skulle jeg visst de to gangene jeg reiste dit. Lurer på om jeg kan få etterbetalt...  :wee:

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistenker at det er derfor det er såpass få flatjordere som hevder å komme fra Australia. Litt dumt å hevde at landet er dobbelt så langt som det er når man bor der, og det kjører trailere frem og tilbake hele tiden

Ingenting i veien for at de har sydpolen i sentrum og menee landene her er 4-5 ganger så store..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fint du finner den fram. Bob the Science Guy har torpedert mange FE-påstander. De kommer nok ikke til å se den, for å se ting fra flere sider strider i mot flatjordmentaliteten. De har funnet sannheten, og det finnes ikke det bevis i verden som kan rokke på den. La oss nå si at det ikke er månen som forårsaker tidevann. Jorda blir ikke flat likevel. Det eneste flatjordkartet som finnes er like fullstendig feil om det nå er magnetisme eller fisk eller hva som helst som er skyld i tidevannet.

Så den isted. Synes ikke det var gode globejord argumenter. En måneball som går rundt kloden burde gi en bule rundt ekvator og bare hver 12. time. Definitivt aldri på motsatt side av en enda større ball. Hvis en diger blyball vil tiltrekke seg en enda større blyball. Så blir den enda større blyballen oval??

Lenke til kommentar

Så den isted. Synes ikke det var gode globejord argumenter. En måneball som går rundt kloden burde gi en bule rundt ekvator og bare hver 12. time. Definitivt aldri på motsatt side av en enda større ball. Hvis en diger blyball vil tiltrekke seg en enda større blyball. Så blir den enda større blyballen oval??

 

Tidevann er komplisert og sikkert interessant, men jeg gir blaffen i flo og fjære. Samme hva som trekker i havet blir ikke jorda flat, og det er det diskusjonen dreier seg om! Hvis jorda er flat må flatjordkartet stemme med terrenget, og det greier dere ikke å få til. Og hvorfor ikke? Fordi det er helt umulig! Den diskusjonen om tidevann har verken du eller jeg kunnskap nok til å uttale oss om. Kom deg ut av komfortsonen og ta tak i det essensielle. Det er ubehagelig, men dere søker jo sannheten, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistenker at det er derfor det er såpass få flatjordere som hevder å komme fra Australia. Litt dumt å hevde at landet er dobbelt så langt som det er når man bor der, og det kjører trailere frem og tilbake hele tiden.

 

 

 

Det skulle jeg visst de to gangene jeg reiste dit. Lurer på om jeg kan få etterbetalt...  :wee:

 

Geir :)

 

Det kan sikkert ordnes. Jeg kan legge inn et godt ord for deg.

Lenke til kommentar

Så den isted. Synes ikke det var gode globejord argumenter. En måneball som går rundt kloden burde gi en bule rundt ekvator og bare hver 12. time.

Hvorfor det?

 

Definitivt aldri på motsatt side av en enda større ball.

Hvorfor ikke? Det er en helt naturlig konsekvens av månens tyngdekraft at vi får flo på motsatt side. Det hadde vært fint med et argument, og ikke bare påpekning av at du ikke har forstått forklaringen.

 

Hvis en diger blyball vil tiltrekke seg en enda større blyball. Så blir den enda større blyballen oval??

Nei, "blyballen" blir ikke oval, men vannet på den blir det til en viss grad. Hvorfor skulle det ikke, mener du?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker at det er derfor det er såpass få flatjordere som hevder å komme fra Australia. Litt dumt å hevde at landet er dobbelt så langt som det er når man bor der, og det kjører trailere frem og tilbake hele tiden.

 

 

Hvis du tilbrakte mer tid på youtube, ville du sett flatjordere fra Australia og New Zealand. Det er ikke alle der som er begeistret for å kalles "Down Under" hele tida.

 

I teorien er det mulig med en sydpol-projeksjon, der landene ved Nordpolen ligger ute ved verdens ende. Men vi er vant til at de nordlige landene ligger "oppe" eller over de andre. Som i uttrykket "oppe i Nord". Og alle flyreiser fra Europa til USA kan da ikke være oppdiktede...

 

Australiere beviser hver eneste dag de går ut døra, og ikke mister hattene sine. At de ikke er opp-ned...

 

https://www.youtube.com/watch?v=keAYLT-mUqs

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Australiere beviser hver eneste dag de går ut døra, og ikke mister hattene sine. At de ikke er opp-ned...

 

https://www.youtube.com/watch?v=keAYLT-mUqs

Opp og ned er relativt.

Det er ingen universell opp og ned i universet.

Folk i Australia ramler like lite av jordkloden som vi gjør, fordi "opp" på jordkloden er vekk fra senter av kloden, mens "ned" er inn mot senter av kloden.

 

I tillegg så blander du sammen to forskjellige måter å bruke ordene "opp" og "ned" på.

Dette kalles False Equivocation, der et ord som er brukt på 2 eller flere forskjellige måter, blir sammenstilt som om det var samme meningen. I dette tilfellet hvor samfunnet bruker "opp" når man snakker om alt som ligger nord for ekvator (f.eks. Norge), og "ned" er sør for ekvator (f.eks. Australia) og sammenstiller det med at det er samme som opp/ned i forhold til gravitasjon.

 

Dette er jeg rimelig sikker på er blitt fortalt deg tidligere, men i vanlig flatjordstil så turer man på med det samme tynnslitte "argumentet".

Endret av JTHammer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du tilbrakte mer tid på youtube, ...

 

Ellers takk. Jeg tror jeg lærer mer ute i den virkelige verden.

 

I teorien er det mulig med en sydpol-projeksjon, der landene ved Nordpolen ligger ute ved verdens ende. 

 

I teorien - eller snarere på en PC - kan man projisere mye rart. Spørsmålet er hvordan australske flatjordere kan akseptere en projeksjon som strider mot deres erfaring av hvordan lander faktisk ser ut. Og hvis de ikke kan det, hva sier det om flatjordbevegelsen globalt (  :wee: ) at de ikke kan enes om det samme kartet.

 

Men vi er vant til at de nordlige landene ligger "oppe" eller over de andre. Som i uttrykket "oppe i Nord". 

 

Ja, og det er helt uproblematisk, så lenge jorden er rund. Men når den skal være flat så blir den enten feil i nord eller i syd.

 

Og alle flyreiser fra Europa til USA kan da ikke være oppdiktede...

 

Jeg har fløyet både til USA og til Australia, flere ganger. De er ikke oppdiktet nei. 

 

Australiere beviser hver eneste dag de går ut døra, og ikke mister hattene sine. At de ikke er opp-ned...

 

:wee:

 

Jeg hadde faktisk (sol-)hatt på meg i Australia, og den holdt seg fint på plass når det ikke blåste for mye. Tyngdekraften er grei sånn, også på den runde jorden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...