Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

Den egentlige grunnen til at du ikke er "overbevist" er nok dine egne fordommer og tro på at du allerede vet det som er verdt å vite, samt ditt eget ønske om å tro at jorden er en rund ball. En diskusjon forutsetter et åpent sinn og respekt for motparten, men her mangler begge deler.

En diskusjon forutsetter også at begge sider er villig til å faktisk diskutere sak. At begge sider forstår påstandene de selv kommer med, og er villige til å føre en saklkig diskusjon hvor man viser til observasjoner og bevisbar fysikk.

 

Så langt, er alt jeg har sett fra deg, youtubevideoer og ubegrunnede påstander. Begynn med å ta for deg en spesifikk påstand og kom med argumentene for den, så gjør du deg fortjent til respekt også.

 

All respekten som Gammel Nok ser ut til å være ute etter, det er å komme med ubeviste påstander og så ha et publikum som er blant sine egne der alt bare slukes rått for å være god fisk.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den egentlige grunnen til at du ikke er "overbevist" er nok dine egne fordommer og tro på at du allerede vet det som er verdt å vite, samt ditt eget ønske om å tro at jorden er en rund ball.

 

En diskusjon forutsetter et åpent sinn og respekt for motparten, men her mangler begge deler. Det som dominerer her er troen på "vitenskapen" samt det vi alle lærte på skolen.

Siden vi "flatjordere" går mot "vitenskapen" og det vi lærte på skolen, så møtes vi hverken med respekt eller med et åpent sinn.

 

Dette er kanskje ikke så unaturlig, men det gjør uansett at en åpen og ærlig diskusjon egentlig ikke er mulig. Derfor blir det stort sett enveiskjøring, slik vi har sett nå på ca 902 sider så langt.

 

Jeg prøver ikke å "overbevise" noen, for det er umulig, den jobben må du gjøre selv. Jeg prøver kun å gi informasjon som kan hjelpe folk å finne sannheten om at jorden er flat.

 

OK. Jeg lurer litt på hvordan du vil ha det. Det er riktig som du sier at vi på alle måter har blitt lært at jorda er rund, og jeg antar du ikke synes det er rart at vi må møte svært gode argumenter for gå bort fra det.

Hvilke argumenter er det så vi må forholde oss til. Du presenterer en video på omtrent to timer, og jeg skjønner av det du sier at denne er så overbevisende at den på en måte skal være et slags bevis på at jorda er flat.

 

Som jeg skrev, har jeg sett mange FE-videoer og ikke blitt overbevist, så jeg kjøper ikke din påstand om at jeg ikke vil se dokumentasjonen og bevisene deres.

 

Kan vi gjøre et lite eksperiment? Jeg viste til en del av den lange videoen. Den delen var laget av en som kaller seg Adam (la oss bruke det for enkelhets skyld). Jeg regner med at siden den er med som en del av den lange videoen, er det noe FE-ere flest går god for. Jeg har sett den før, men jeg har også sett SciManDans "debunking".

 

Er ikke det en naturlig måte å gjøre sine egne vurderinger, at jeg ser på argumentasjonen på begge sider og deretter tar et standpunkt? Hvordan skal det ellers være?

 

Jeg har sett begge deler, og jeg synes SciManDans video var mest overbevisende. Nå skal det selvfølgelig sies at han fikk siste ordet. Jeg har i hvert fall ikke sett noe svar fra Adam eller noen andre, men kanskje du har? Spørsmålet mitt er, hvis SciManDan tar feil, hva er det i så fall som er feil? Hvis du eller noen andre kan komme med motargumenter, ser jeg svært gjerne på dem.

Endret av matteus
Lenke til kommentar

Jorden ER virkelig flat, og det var slik Gud skapte den.

 

Gud skapte en flat jord, og Han skapte den for oss. Det vi har vært utsatt for i flere hundre og også flere tusen år, er en konspirasjon som også begynte for flere tusen  siden.

Denne konspirasjonen handler om å lokke oss bort fra Gud, vår Far og skaper. Det heliosentriske verdensbildeter er  derfor det verdensbildet som er skapt av satan og Hans disipler for å lede oss bort fra Gud,

 

Om denne diskusjonen skal komme noen vei, så må vi komme inn på selve årsaken til at illusjonen om en balljord ble skapt, for det har ingen hensikt med en diskusjon om dette hvis vi ikke kan komme inn på årsaken til at alt dette startet.

 

Det er stadig flere i dag som våkner og ser at jorden er flat.  Dette vet makthaverne, og derfor ønsker de at vi skal bli bundet opp i slike diskusjoner som dette og på en måte kjempe mot hverandre uten å komme noen vei.

Ingen må ta det som en fornærmelse når jeg sier at de er programmert til å tro på en balljord, for vi har alle vært programmert i mange år til å tro på denne illusjonen om balljorden.

 

Makthaverne vet også at de fleste ennå er  godt programmert med en rund ballljord at de holder på denne troen, uten å vite at det handler om en sterk tro,og uansett hvilke beviser og argumenter som viser det motsatte.

De har også opprrettet en kontrollert opposisjon, som i hovedsak handler om å latterliggjøre dette med flat jord, og alle som har våknet opp til sannheten om dette.

Makthaverne har oså en hær av "nyttige idioter" som lager videoer og skal hjelpe til med å "motbevise" alle bevisene for at jorden er flat, og også med å latterliggjøre dem som sier at jorden er flat.

 

Å finne frem til sannheten om den jorden som Gud skapte for oss, er veldig viktig, spesielt for kristne, men også for folk som ikke er kristne.

For alle er jo villedet av denne illusjonen om en rund balljord, og hvis vi ikke kan finne frem til sannheten om dette så er alle i fare, både kristne og ateister.

 

Her er en video som omhandler historien om hvordan denne falske læren om balljorden ble spredt, og det ville være en fordel om de fleste her, helst alle, tar seg tid til å se den,

Det er mulig den er lagt ut før, men det skader uansett ikke å repetere den for dem som har sett den før.

Lenke til kommentar

All respekten som Gammel Nok ser ut til å være ute etter, det er å komme med ubeviste påstander og så ha et publikum som er blant sine egne der alt bare slukes rått for å være god fisk.

Du tror jo på ubevise påstander hele tiden, for det er ingen som kan bevise at jorden er en planet.

 

Sannheten er at jorden er flat, noe som jeg HAR bevist. At du foretrekker å tro på ubeviste påstander produsert av "vitenskapen" og av NASA, er jo din egen feil.

Jorden er flat, noen som kan bevises, og som er bevist, Ingen kan motbevise sannheten. Men NASA kan produsere FALSKE beviser.

Lenke til kommentar

Nå er det jo gått en aldri så kort stund siden denne observasjonen skjedde som da skulle stadfeste eller avkrefte et Higgs-boson. Hva er da status om det nå, etter at de har fått matet sine matematiske modeller inn i det hele (for slikt tar jo tid pga. de enorme datamengdene)?

 

Slik jeg forstod så viste ikke en eller annen konstant som skulle tilsi et åpent eller lukket univers (var det tema) det forventede tallet?

 

Så da ble vitenskapsfolket euforiske fordi dette kunne bety at standardmodellen ikke var helt nøyaktig, men at det kanskje kunne ligge nye arenaer å grave videre på for å forstå universet enda grundigere?

 

Et enkelt kontrollspørsmål her: Er Higgs-bosonet uten tvil blitt påvist, eller tror de fortsatt bare at det kan tenkes at de påviste det i partikkelforsøket sitt?

 

For de helt "fysisk fysikk-utenforstående tilskuere": Bevisførsel for et teoretisk Higgs-boson som er tenkt innvevd å ligge bak tyngdekraften.

 Når fysikerene kunngjorde oppdagelsenav Higgs bosonet i 2012, var de avhengige av  "decay" i Z bosoner, W bosoner og fotoner, men ikke bunnkvarker.

Forskerene har nå funnet  disse bunnkvarkene : De har blant annet den første entydige observasjonen av Higgs bosoner som forfaller til et materie-antimaterie-par bunnkvarker. 

Dette er enda en bekreftelse på at funnet er riktig.

Higgs-feltet eller nøytral Higgs-partikkel gir hvilemasse til elementære partikler, som ellers ville reise med lysets hastighet. Men det er energien til partikler som bøyer rom-tidsom   forårsaker tyngdekraften - selv fotoner uten hvilemasse vil bøye tid-rom. Alt Higgs gjør, er å tvinge disse tidligere masseløse partiklene til å senkef arten til underlyshastigheter (eller motstå akselerasjon) - det skaper ikke tyngdekraften selv.

Endret av Mudmann
Lenke til kommentar

OK. Jeg lurer litt på hvordan du vil ha det. Det er riktig som du sier at vi på alle måter har blitt lært at jorda er rund, og jeg antar du ikke synes det er rart at vi må møte svært gode argumenter for gå bort fra det.

Hvilke argumenter er det så vi må forholde oss til. Du presenterer en video på omtrent to timer, og jeg skjønner av det du sier at denne er så overbevisende at den på en måte skal være et slags bevis på at jorda er flat.

 

Som jeg skrev, har jeg sett mange FE-videoer og ikke blitt overbevist, så jeg kjøper ikke din påstand om at jeg ikke vil se dokumentasjonen og bevisene deres.

 

Kan vi gjøre et lite eksperiment? Jeg viste til en del av den lange videoen. Den delen var laget av en som kaller seg Adam (la oss bruke det for enkelhets skyld). Jeg regner med at siden den er med som en del av den lange videoen, er det noe FE-ere flest går god for. Jeg har sett den før, men jeg har også sett SciManDans "debunking".

 

Er ikke det en naturlig måte å gjøre sine egne vurderinger, at jeg ser på argumentasjonen på begge sider og deretter tar et standpunkt? Hvordan skal det ellers være?

 

Jeg har sett begge deler, og jeg synes SciManDans video var mest overbevisende. Nå skal det selvfølgelig sies at han fikk siste ordet. Jeg har i hvert fall ikke sett noe svar fra Adam eller noen andre, men kanskje du har? Spørsmålet mitt er, hvis SciManDan tar feil, hva er det i så fall som er feil? Hvis du eller noen andre kan komme med motargumenter, ser jeg svært gjerne på dem.

Du kaller deg for matteus, så jer går ut fra at du regner deg selv som kristen, Om du er kristen så er det bare et argument som burde være nødvendig for å overbevise deg om at jorden er flat, og det er at Gud sier at jorden er flat.

 

Det står ingen steder i Bibelen direkte ordrett at jorden er flat, men vi kan jo tenke litt selv også, for de fleste av disse versene kan ikke misforstås, de betyr ganske enkelt at jorden er flat og beveger seg ikke.

https://www.openbible.info/topics/flat_earth

Lenke til kommentar

Jorden ER virkelig flat, og det var slik Gud skapte den.

I følge din tro. Andre, som scientologene, tror på noe helt annet. Siden du er i stand til å lese og skrive, antar jeg at du er intelligent nok til å forstå at din tro ikke er fakta for andre enn de som deler din tro. Vi andre trenger observerbare beviser.

 

Om denne diskusjonen skal komme noen vei, så må vi komme inn på selve årsaken til at illusjonen om en balljord ble skapt

Nei, skal denne diskusjonen komme noen vei, må du og andre flatjordere være i stand til å diskutere rasjonelt om observerbare fakta og fysikken bak.

 

Hvis du ikke er villig til å diskutere de observerbare faktaene og fysikken, så står du bare og slår andre i hodet med den store kloke boken din, som vi ikke tror på, og da kommer vi ingen vei. Du overbeviser ingen andre enn de som allerede deler din tro, ved bare å vise til troen din.

 

 

Her er en video som omhandler historien om hvordan denne falske læren om balljorden ble spredt, og det ville være en fordel om de fleste her, helst alle, tar seg tid til å se den,

Hvis den er verdt å se, må den vel være verdt å argumentere for også. Hvilke påstander kommer denne videoen med, og hvilke bevisbare argumenter har den?

 

Hvis du ikke er i stand til, eller ikke gidder å bidra såpass som å fortelle det, vet vi jo at du ikke vil bidra til noen saklig diskusjon hvis jeg ser den og kommer med saklige innvendinger. Hvorfor skal du ha respekt når du ikke vil diskutere de observerbare faktaene, men bare poste videoer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jorden ER virkelig flat, og det var slik Gud skapte den.

 

Gud skapte en flat jord, og Han skapte den for oss. Det vi har vært utsatt for i flere hundre og også flere tusen år, er en konspirasjon som også begynte for flere tusen  siden.

 

 

Så du har fasiten allerede,basert på eldgamle religiøse skrifter.

For så å lete etter argument eller "pseduovitenskapelige" beviser som bekrefter dette.

 

Her er vel den store forskjellen.Du har fasiten på forhånd,mens vitenskapen ikke har svaret før etter den vitenskapelige metoden gir resultat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kaller deg for matteus, så jer går ut fra at du regner deg selv som kristen, Om du er kristen så er det bare et argument som burde være nødvendig for å overbevise deg om at jorden er flat, og det er at Gud sier at jorden er flat.

 

Det står ingen steder i Bibelen direkte ordrett at jorden er flat, men vi kan jo tenke litt selv også, for de fleste av disse versene kan ikke misforstås, de betyr ganske enkelt at jorden er flat og beveger seg ikke.

https://www.openbible.info/topics/flat_earth

 

Jaja. Jeg ble litt skuffet, men svaret ditt er som ventet. Jeg regner meg ikke som kristen, men jeg ser jo et skaperverk om det nå er av Gud eller noe annet, og det er forbausende å møte folk som med bibelen i handa fornekter det skaperverket vi alle kan se, og samtidig  forherliger seg selv og gjør seg mye viktigere enn det bibelen sier at man bør.

 

DU har tolket bibelen slik at den sier jorda er flat. VI skal altså godta DIN fortolkning og diskutere ut fra den. Den fortolkninga kjøper ikke jeg, og jeg vil diskutere ut fra observerbare fakta og ikke utfra påstander fra en som har satt seg i Guds sted. Du skrev tidligere at bibelen ikke skal fortolkes, men DU har altså fullmakt til å gjøre det. Det er fristende å legge ut bibelsitater med uhyrligheter om å drepe kvinner og spebarn, men jeg synes ikke det har noe i denne tråden å gjøre, så det lar jeg være.

 

Jeg tror på det jeg ser, og som Gud har skapt, i følge deg. Jeg tror mer på det enn det Eric Dubay får til å lire ut av seg, men du tror mer på det han skriver enn det du ser av Guds skaperverk. Du går ut på trappa og løfter blikket mot himmelen. Hva med å senke blikket mot horisonten og vise litt ydmykhet for det Gud har skapt? 

 

Å "diskutere" mer med deg har ingen hensikt, slik jeg ser det.

Endret av matteus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jorden ER virkelig flat, og det var slik Gud skapte den.

 

Gud skapte en flat jord, og Han skapte den for oss. Det vi har vært utsatt for i flere hundre og også flere tusen år, er en konspirasjon som også begynte for flere tusen  siden.

Denne konspirasjonen handler om å lokke oss bort fra Gud, vår Far og skaper. Det heliosentriske verdensbildeter er  derfor det verdensbildet som er skapt av satan og Hans disipler for å lede oss bort fra Gud,

 

Så det du egentlig forteller oss sånn kort oppsummert, det er at å resonnere selv over hvordan ting henger i sammen, det er djevelens verk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 Når fysikerene kunngjorde oppdagelsenav Higgs bosonet i 2012, var de avhengige av  "decay" i Z bosoner, W bosoner og fotoner, men ikke bunnkvarker.

Forskerene har nå funnet  disse bunnkvarkene : De har blant annet den første entydige observasjonen av Higgs bosoner som forfaller til et materie-antimaterie-par bunnkvarker. 

Dette er enda en bekreftelse på at funnet er riktig.

Higgs-feltet eller nøytral Higgs-partikkel gir hvilemasse til elementære partikler, som ellers ville reise med lysets hastighet. Men det er energien til partikler som bøyer rom-tidsom   forårsaker tyngdekraften - selv fotoner uten hvilemasse vil bøye tid-rom. Alt Higgs gjør, er å tvinge disse tidligere masseløse partiklene til å senkef arten til underlyshastigheter (eller motstå akselerasjon) - det skaper ikke tyngdekraften selv.

 

Disse partiklene du nevner her fins ikke.

LHG ble bygget for noe helt annet enn  lete etter slike partikler.

Lenke til kommentar
 Når fysikerene kunngjorde oppdagelsenav Higgs bosonet i 2012, var de avhengige av  "decay" i Z bosoner, W bosoner og fotoner, men ikke bunnkvarker.

Forskerene har nå funnet  disse bunnkvarkene : De har blant annet den første entydige observasjonen av Higgs bosoner som forfaller til et materie-antimaterie-par bunnkvarker. 

Dette er enda en bekreftelse på at funnet er riktig.

Higgs-feltet eller nøytral Higgs-partikkel gir hvilemasse til elementære partikler, som ellers ville reise med lysets hastighet. Men det er energien til partikler som bøyer rom-tidsom   forårsaker tyngdekraften - selv fotoner uten hvilemasse vil bøye tid-rom. Alt Higgs gjør, er å tvinge disse tidligere masseløse partiklene til å senkef arten til underlyshastigheter (eller motstå akselerasjon) - det skaper ikke tyngdekraften selv.

 

 

Jeg kan med hånden på hjerte fortelle tilbake at det er et litt tungt fag med kvantefysikk og at jeg på langt nær ikke får fulgt med så godt på det. Jeg er rett og slett avhengig av litt populærvitenskaplig presentasjon. Nå er det også blitt noen år siden jeg hadde 2FY på skolebenken, men heldigvis så er dette lærestoffet i fra så moderne tid at kvantefysikken er godt presentert der med sin standardmodell og relaterte detaljer.

 

Meg jeg er redd for at ting fort går i glemmeboken om en ikke frisker opp i det nå og da. Men kvantiserbart er jo en elementær del av det faget. Jeg vet ihvertfall hva det betyr. Takk for at du tok deg litt tid på å forsøke å opplyse.

 

Jeg visste i fra før bare at Higgs-bosonet er relatert til tyngdekraften på en eller annen måte, og det betyr ikke at jeg forstår hva som bidrar og hvorfor. Forresten så har jeg vært på museet på CERN, det var en artig opplevelse. I den tregloben eller hva det var for noe så stod det en høyt utdannet vitenskapsmann som "turistguide", et separat bygg på andre siden av veien ift. museet.

 

Mens på museet ser man utstyret som World Wide Web (www) ble skapt på fra Tim Berners Lee. Og en hel haug med sensorer i fra tidligere partikkelsensorutstyr. Magnetisk levitasjon vises på en liten togbane (leketøysstørrelse). Samt man kan få kjenne på fjærkreftene som skal tilsvare den kraften som kvarkene tiltrekkes fra hverandre. Museumstilskuer får prøve å trekke i dette med armene. Det var interessant hvor sterk kraft et kvark henger i sammen med et annet kvark. Det var vanskelig å skille disse med armene. Altså den overførte kraftmengden lagt inn i disse store fjærene man fikk dra i.

 

Til uinnvidde: Kvarker er jo så små og de er bortgjemt inne i bestanddeler som atomer er oppbygget av, så man kan jo aldri direkte få ta og føle på kvarker. Matematisk så vet man likevel hvilke krefter som er i spill. Så da kan man lage en fjærmodell av kraften som finnes mellom to kvarker.

 

En annen digresjon. Vanlige folk får sjelden besøke selve akseleratorene 100 meter under bakkenivå. Kun høyt utdannede eller spesielle grupper får adgang, med over et halvt års ventetid dersom de blir akseptert inn. Dette er jo fordi slike omvisninger tar dyrebar tid i fra skikkelige fagfolk. Norge bidrar også med penger til prosjektet. Og det finnes jo norske forskere som er involvert på et og annet vis, uten at jeg kan særlig om det. Akseleratorens store ringbane går under jord både på fransk og sveitsisk side. Geneve er nærmeste store internasjonale flyplass.

Endret av G
Lenke til kommentar

Disse partiklene du nevner her fins ikke.

LHG ble bygget for noe helt annet enn  lete etter slike partikler.

 

Det du sier er helt feil.

 

Forskerne skaper via molekylklumper som kolliderer mange av disse nevnte partiklene. Selv om de ikke skulle finnes i den luften eller maten du spiser der og da i sin enkle selvstendige form, det betyr ikke det samme som om at de ikke finnes eller kan skapes.

 

Mange av de kartlagte partiklene er slike som fantes under Big Bang-utvidelsen. Mens kartlegging omkring Higgs-bosonet er av nyere kartlegging. Det mest kjente vi omgis og er bygget av (materie) er laget av to elementærpartikler, opp-partikkel og ned-partikkel (Up, Down på engelsk). Dette er vel litt tilfeldig hva partiklene fikk av navngiving, men noe måtte man jo kalle dem.

 

Ved å kollidere molekylklump med molekylklump så får de fram partikler som fantes under the Big Bang, nå her i dag. På tross av at verdenen man i dag omgir seg med består av Opp- og Nedpartikler. Og siden de eldre akseleratorsensorene var bygget for å kartlegge prosesser og fysikk man fant i det tidligere universet så vet man mer om den fysikken enn f.eks. tyngdekrefter som er mer teoretisk kartlagt. Eller at det er nylig ble kartlagt (2012-ish), eller er under kartlegging mhp. Higgs-bosonet.

 

The aim of the LHC's detectors is to allow physicists to test the predictions of different theories of particle physics, including measuring the properties of the Higgs boson and searching for the large family of new particles predicted by supersymmetric theories, as well as other unsolved questions of physics

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Endret av G
Lenke til kommentar

I følge din tro. Andre, som scientologene, tror på noe helt annet. Siden du er i stand til å lese og skrive, antar jeg at du er intelligent nok til å forstå at din tro ikke er fakta for andre enn de som deler din tro. Vi andre trenger observerbare beviser.

 

Nei, skal denne diskusjonen komme noen vei, må du og andre flatjordere være i stand til å diskutere rasjonelt om observerbare fakta og fysikken bak.

 

Hvis du ikke er villig til å diskutere de observerbare faktaene og fysikken, så står du bare og slår andre i hodet med den store kloke boken din, som vi ikke tror på, og da kommer vi ingen vei. Du overbeviser ingen andre enn de som allerede deler din tro, ved bare å vise til troen din.

 

 

Hvis den er verdt å se, må den vel være verdt å argumentere for også. Hvilke påstander kommer denne videoen med, og hvilke bevisbare argumenter har den?

 

Hvis du ikke er i stand til, eller ikke gidder å bidra såpass som å fortelle det, vet vi jo at du ikke vil bidra til noen saklig diskusjon hvis jeg ser den og kommer med saklige innvendinger. Hvorfor skal du ha respekt når du ikke vil diskutere de observerbare faktaene, men bare poste videoer?

 

Dette handler ikke bare om tro, men om kunnskap og forståelse. Dere tror jo også, dere tror på vitenskapen og på vitenskapsfolk som forteller dere noe dere ikke kan observere og ikke bevise.

 

Vi snakker her om blind tro på det vitenskapen og NASA sier. Jeg vet dette fordi jeg har selv vært der og delt denne blinde troen i mesteparten av mitt liv.

Jeg vet hvordan det virker, for vi blir som sagt alle hjernevasket til å tro at jorden er en planet, omtrent fra første dag på skolen,

 

Kristendom handler ikke om blind tro, selv om tro er viktig, uansett hva det handler om. 

 

Du sier dere trenger observerbare beviser, men faktum er jo at dere  avviser observerbare beviser hele tden fordi dere tror blindt på "vitenskapen"

 

Det er dere som ikke vil observere fakta. For dere tror alt er så komplisert og at det ligger komplisert mattematikk og fysikk bak. Men alt er ganske enkelt. Opp er opp og ned er ned, Jorden er flat og det fins ikke noen tyngdekraft.

 

Når det gjelder videoen så er jo meningen at du skal se den, du kan ikke forlange at jeg skal skrive flere sider for å forklare i detalj hva den handler om og hva det er Erik Dubay snakker om.

 

Jeg skrev i grove trekk hva den handler om, og det bør være nok. Men poenget her er jo egentlig at du tør ikke å se den fordi du er redd for å miste illusjonen om balljorden

Lenke til kommentar

Dette handler ikke bare om tro, men om kunnskap og forståelse. Dere tror jo også, dere tror på vitenskapen og på vitenskapsfolk som forteller dere noe dere ikke kan observere og ikke bevise.

 

For deg handler det kun om tro tydeligvis!

 

Du kan ta et fysikkfag f.eks. på skolen der du for oppleve å delta på å observere hvordan ting henger i sammen. Anbefales!

 

Men slikt er jo ikke godt nok for deg. Fordi du vil helst stole på trollmenn og hekser tryllekunstnere (burde jeg moderere det til) som presenterer svada.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke bare om tro, men om kunnskap og forståelse. Dere tror jo også, dere tror på vitenskapen og på vitenskapsfolk som forteller dere noe dere ikke kan observere og ikke bevise.

 

Vi snakker her om blind tro på det vitenskapen og NASA sier. Jeg vet dette fordi jeg har selv vært der og delt denne blinde troen i mesteparten av mitt liv.

Jeg vet hvordan det virker, for vi blir som sagt alle hjernevasket til å tro at jorden er en planet, omtrent fra første dag på skolen,

 

Om du studerer fysikk så får du ikke vite hvordan ting henger sammen. Du får vite hvordan vi kan bevise hvordan ting henger sammen. Det er ikke å "tro".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det du sier er helt feil.

 

Forskerne skaper via molekylklumper som kolliderer mange av disse nevnte partiklene. Selv om de ikke skulle finnes i den luften eller maten du spiser der og da i sin enkle selvstendige form, det betyr ikke det samme som om at de ikke finnes eller kan skapes.

 

Mange av de kartlagte partiklene er slike som fantes under Big Bang-utvidelsen. Mens kartlegging omkring Higgs-bosonet er av nyere kartlegging. Det mest kjente vi omgis og er bygget av (materie) er laget av to elementærpartikler, opp-partikkel og ned-partikkel (Up, Down på engelsk). Dette er vel litt tilfeldig hva partiklene fikk av navngiving, men noe måtte man jo kalle dem.

 

Ved å kollidere molekylklump med molekylklump så får de fram partikler som fantes under the Big Bang, nå her i dag. På tross av at verdenen man i dag omgir seg med består av Opp- og Nedpartikler. Og siden de eldre akseleratorsensorene var bygget for å kartlegge prosesser og fysikk man fant i det tidligere universet så vet man mer om den fysikken enn f.eks. tyngdekrefter som er mer teoretisk kartlagt, enn det de nå nylig jobbet med / jobber med for alt jeg vet.

 

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Det jeg sier er ikke feil. Jeg vet hvorfor LHC ble bygget,og jeg vet hva disse "forskerne" driver med. Det er ikke noe komplisert hokus.pokus, og det handler heller ikke om big babg, som er kun et eventyr, eller om noen partikler som aldri har eksisert.

 

Alt dette er et stort skuespill for å lure folket, som desverre er alt for villig tl å tro på disse folkene. Og som sagt så fins det heller ikke noe som heter tyngdekraft.

 

Wikipedia er forøvrig et verktøy for makthaverne i anstrengelsene for å få folket til å underkase seg, og derfor duger ikke wikipedia som dokumentasjon i slike tilfeller.

 

 

Den virkelige grunnen til at LHC ble bygget blir holdt skjult for folket, alt dette med higgs boson ol er bare noe de har diktet opp for å støtte opp om eventyret om balljorden.

Lenke til kommentar

Den virkelige grunnen til at LHC ble bygget blir holdt skjult for folket, alt dette med higgs boson ol er bare noe de har diktet opp for å støtte opp om eventyret om balljorden.

 

Nok en gigantisk konspirasjonsteori i fra deg og dine bare, ligger i emming føler jeg på meg!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg sier er ikke feil. Jeg vet hvorfor LHC ble bygget,og jeg vet hva disse "forskerne" driver med. Det er ikke noe komplisert hokus.pokus, og det handler heller ikke om big babg, som er kun et eventyr, eller om noen partikler som aldri har eksisert.

 

Alt dette er et stort skuespill for å lure folket, som desverre er alt for villig tl å tro på disse folkene. Og som sagt så fins det heller ikke noe som heter tyngdekraft.

 

Wikipedia er forøvrig et verktøy for makthaverne i anstrengelsene for å få folket til å underkase seg, og derfor duger ikke wikipedia som dokumentasjon i slike tilfeller.

 

 

Den virkelige grunnen til at LHC ble bygget blir holdt skjult for folket, alt dette med higgs boson ol er bare noe de har diktet opp for å støtte opp om eventyret om balljorden.

Så...

Du vet hvorfor LHC ble bygget, men grunnen er samtidig skjult for folket, implisitt at du ikke vet det selv likevel?

 

Regner med at du ser selvmotsigelsen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler ikke bare om tro, men om kunnskap og forståelse. Dere tror jo også, dere tror på vitenskapen og på vitenskapsfolk som forteller dere noe dere ikke kan observere og ikke bevise.

Ja, vi tror på vitenskapsfolk som forteller ting som er godt begrunnet og henger logisk sammen med det som kan bevises. Men jeg tror ikke uten videre på vitenskapsfolk bare fordi de er det.

 

Vi snakker her om blind tro på det vitenskapen og NASA sier. Jeg vet dette fordi jeg har selv vært der og delt denne blinde troen i mesteparten av mitt liv.

Jeg vet hvordan det virker, for vi blir som sagt alle hjernevasket til å tro at jorden er en planet, omtrent fra første dag på skolen,

 

Kristendom handler ikke om blind tro, selv om tro er viktig, uansett hva det handler om.

Du tror at andre mennesker er lik deg, at fordi du gikk fra en blind tro til en annen, så er også andre mennesker på samme måte som deg. Men det stemmer ikke. Jeg vil forstå ting, og er opptatt av å forstå det jeg diskuterer og funderer over, ikke bare tro på det fordi det står i en bok eller fordi en YT-video sier det.

 

Det er dere som ikke vil observere fakta. For dere tror alt er så komplisert og at det ligger komplisert mattematikk og fysikk bak. Men alt er ganske enkelt. Opp er opp og ned er ned, Jorden er flat og det fins ikke noen tyngdekraft.

Dette er påstander, og totalt ubegrunnede sådan. Jeg har kjøkkenvekt hjemme. Den måler kraften av noe som trekkes av tyngdekraften, som legges på den. Dette er en observasjon jeg selv kan gjøre, og jeg kan sjekke ut hvordan en slik kjøkkenvekt virker, og at det virkelig er kraft den måler.

 

Hvorfor skal jeg da tro på dine ubegrunnede påstander?

 

Når det gjelder videoen så er jo meningen at du skal se den, du kan ikke forlange at jeg skal skrive flere sider for å forklare i detalj hva den handler om og hva det er Erik Dubay snakker om.

Jeg ber ikke om flere sider, men jeg ber om minimum en velbegrunnet påstand, med observerbare beviser. Hvis du ikke kan komme med det engang, betyr det enten at du ikke har forstått bevisene, eller ikke gidder å komme med dem. Hvorfor skal jeg da bruke tid på enda en slik video?

 

Jeg skrev i grove trekk hva den handler om, og det bør være nok. Men poenget her er jo egentlig at du tør ikke å se den fordi du er redd for å miste illusjonen om balljorden

Jeg merker meg at du nok en gang velger å komme med en fornærmelse i stedet for et begrunnet argument....
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...